Muutoksia ohjeistuksiin!
Muutoksia ohjeistuksiin!
Kätkötarkastajat tiedottavat!
Kätköjen piilottamiseen maanteiden ja rautateiden läheisyyteen on tullut joitakin merkittäviä muutoksia ja ohjeistusta on tiukennettu Väyläviraston toivomuksesta.
Väylävirasto kielsi kätköjen piilottamisen kaikkiin heidän hallinnoimiinsa tierakenteisiin, kuten sillat, tunnelit, rummut, kaiteet jne. Kielto koskee kaikkia Väyläviraston hallinnoimia teitä, eli valta-, kanta-, seutu- ja yhdysteitä (=kaikkia numeroituja teitä) kevyen liikenteen väylineen.
Väylävirasto tarkensi kieltoa kätköjen piilottamisesta rautateiden suoja-alueille: kielto koskee kaikkia rautatiealueita, myös käytöstä poistettuja rataosuuksia. Rautatien suoja-alue ulottuu uloimman raiteen keskilinjasta 30 metriä joka suuntaan, myös ylöspäin.
Muuttunut ohjeistus koskee uusia julkaisuja.
Uusi ohjeistus kokonaisuudessaan löytyy täältä.
Suomen kätkötarkastajat
Kätköjen piilottamiseen maanteiden ja rautateiden läheisyyteen on tullut joitakin merkittäviä muutoksia ja ohjeistusta on tiukennettu Väyläviraston toivomuksesta.
Väylävirasto kielsi kätköjen piilottamisen kaikkiin heidän hallinnoimiinsa tierakenteisiin, kuten sillat, tunnelit, rummut, kaiteet jne. Kielto koskee kaikkia Väyläviraston hallinnoimia teitä, eli valta-, kanta-, seutu- ja yhdysteitä (=kaikkia numeroituja teitä) kevyen liikenteen väylineen.
Väylävirasto tarkensi kieltoa kätköjen piilottamisesta rautateiden suoja-alueille: kielto koskee kaikkia rautatiealueita, myös käytöstä poistettuja rataosuuksia. Rautatien suoja-alue ulottuu uloimman raiteen keskilinjasta 30 metriä joka suuntaan, myös ylöspäin.
Muuttunut ohjeistus koskee uusia julkaisuja.
Uusi ohjeistus kokonaisuudessaan löytyy täältä.
Suomen kätkötarkastajat
Re: Muutoksia ohjeistuksiin!
Kiitos linkistä On se varmaan aikaisemminkin ollut jaossa, mutta ei vaan ole osunut silmiin.
t. tiimin naispuoleinen
t. tiimin naispuoleinen
Re: Muutoksia ohjeistuksiin!
Kiitokset vielä tarkastajille, nyt alkaa olla jo varsin selkeää. Tosin tarkastajien työ tästä ei varmaan helpotu, kätköjen tekemisestä kun tullee jonkin verran "keskustelevampaa" tästä eteenpäin.
Rautatieintoilijana kieltämättä täytyy myöntää, että etenkin hylättyjen ratojen jääminen kielletyiksi on harmi. Sotii ns. maalaisjärkeä vastaan, jos mitään junia ei voi siellä edes kulkea. Varmaan minua viisaammat tietävät syyn. Upeita hylättyjä rautatiesiltoja olen kiipeillyt, samoin sammaloituneita rautateitä ja niiden asemia, joista on ollut elämyksellistä löytää kätkö. Mutta ovat sitten jatkossa kauempana vaan radasta.
Se toki on fakta, että kyllä iso määrä mielenkiintoisia kätköpaikkoja jää piilottamatta tämän jälkeen. Elämme vaikeita aikoja.
Mitä muuten tapahtuu aikaisemmille rautatiesilta-/ moottoritienalus- / sillanalus- / kaidekätköille? Tuleeko massa-arkistointi, vai tuleeko niistä pikku hiljaa palvottuja harvinaisuuksia?
Rautatieintoilijana kieltämättä täytyy myöntää, että etenkin hylättyjen ratojen jääminen kielletyiksi on harmi. Sotii ns. maalaisjärkeä vastaan, jos mitään junia ei voi siellä edes kulkea. Varmaan minua viisaammat tietävät syyn. Upeita hylättyjä rautatiesiltoja olen kiipeillyt, samoin sammaloituneita rautateitä ja niiden asemia, joista on ollut elämyksellistä löytää kätkö. Mutta ovat sitten jatkossa kauempana vaan radasta.
Se toki on fakta, että kyllä iso määrä mielenkiintoisia kätköpaikkoja jää piilottamatta tämän jälkeen. Elämme vaikeita aikoja.
Mitä muuten tapahtuu aikaisemmille rautatiesilta-/ moottoritienalus- / sillanalus- / kaidekätköille? Tuleeko massa-arkistointi, vai tuleeko niistä pikku hiljaa palvottuja harvinaisuuksia?
Re: Muutoksia ohjeistuksiin!
Väyläviraston eli valtion osuus kattaa ELY-keskusten hoitamat tiet, mutta mitenkäs suurin osa Suomen teistä jotka on jotain aivan muuta? Kuntien ja kaupunkien tiet ja yksityistiet eivät tuohon kategoriaan sovi. Mistä kätköttäjä löytää helpoiten tienhoitajan tiedot?
Koko tieverkon pituus on noin 454 000 kilometriä. Tästä yksityis- ja metsäautoteiden osuus on noin 350 000 kilometriä ja kuntien katuverkkojen 26 000 kilometriä. Väyläviraston vastuulla olevien maanteiden yhteispituus on noin 78 000 kilometriä.
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: Ke 04.11.2020 13:23
Re: Muutoksia ohjeistuksiin!
Aidatulla rataosuudella kätkön voi sijoittaa suoja-alueella sijaitsevan aidan ulkopuolelle. Koskeeko tämä myös aidattuja maanteitä? Kaupunkialueella maantiet on usein aidattu korkealla meluaidalla, ja on vaikea nähdä että sen toisella puolella tapahtuva kätköily aiheuttaisi vaaraa liikenteelle.
-
- Viestit: 7
- Liittynyt: To 11.04.2019 15:45
Re: Muutoksia ohjeistuksiin!
Taitaa näissä enempi aiheuttaa sitä ongelmaa epätarkat koordinaatit ja paikantimet sekä se ettei lueta kätkökuvauksia. Eli sitä purkkia voidaan hakea myös siltä väärältä puolelta aitaa, pysähdytään tien varteen kätköllä käynnin ajaksi jne.
Re: Muutoksia ohjeistuksiin!
Tuossa parin kolleegan kanssa pohdittiin, että tuleeko tämä nyt sitten vaikuttamaan kaupunkikätköihin rankalla kädellä, kun kaupunkien keskustat ovat kuitenkin pitkälti teiden, katujen ja kujien ympäröimiä?
Re: Muutoksia ohjeistuksiin!
No niitä ei onneksi pääosin Väylävirasto hallitse. Toki joku noheva voi käydä neuvottelemassa saman kiellon kaupunkien virkamiesten kanssakin voimaan. Vaatii tietty vähän useamman yhteisen palaverin.
Re: Muutoksia ohjeistuksiin!
Ei, koska tämä ei koske kuntien tai yksityisten tiekuntien hoitamia teitä. Haksu teki tätä varten hyödyllisen lisäkkeen tämän sivuston karttaan, eli valitsemalla kartan lisätasoksi tiestön omistajat tiet värjäytyvät huoltosuhteen mukaan. Sininen on Väyläviraston tie, muut ovat vapaita rajoituksista.
Mistä tulee mieleen, että jos valtatien yli menee kunnan omistama ylikulku, niin kaiken järjen mukaan sen ylikulkevan sillan kaiteisiin ei Väylävirastolla ole mitään toimintavaltaa