Tarkat kooridaantit paikasta?

Apua kätköihin liittyen
jussis1979

Tarkat kooridaantit paikasta?

Viesti Kirjoittaja jussis1979 » Ma 22.12.2025 10:21

Olen nyt kolme kätköä tehnyt ja kaksi niistä ei mennyt ihan putkeen heittoa paikan naatteihin tuli aika paljon. Vain vuorentaustan tenniskenttä kätkö meni nappiin.
Käytin google mapsia ja painoin kohdasta jossa olen. Jotkut ripeät uusia kätköjä metsästävät kätköilijät toki sitten anoivat minulle tarkat naatit ja sain onneksi korjattua ne melko pian melkein heti kätkön julkaisun jälkeen.

Onko mitä muita tapoja ottaa naatit siitä paikasta missä olen kuin goolge maps? Google mapsillakin varmaan tarkat naatit saa, mutta huomasin vaan, että sillä pitää olla todella tarkka.Heittoa tulee helposti.

Smurffaaja

Re: Tarkat kooridaantit paikasta?

Viesti Kirjoittaja Smurffaaja » Ma 22.12.2025 11:01

Androidissa olen käyttänyt GPS Coordinates ja GPS Status ohjelmia. Kummassakin olen ensin mennyt ohjelma päällä lokaatioon ja sitten tallonut poispäin hetken ja palannut samaan paikkaan ja vertaillut onko heittoa paljonkin. Jonkin parkkinaatin olen ottanut ihan vaan kartalta. Joskus hyvin tiheä metsä haittaa pahastikin ja kaupungissa talot. Kartalta täytyy aina katsoa mihin se sitten näyttikään.

Tampio

Viesti Kirjoittaja Tampio » Ma 22.12.2025 11:35

Käytätkö Geocaching-sovellusta? Minä mittaan usein sillä ja tarkasti saa niinkin. Vähän soveltava tyyli, mutta eipä tarvi uusia sovelluksia ladata.

1) avaa mikä tahansa kätkö ja valitse "Reittipisteet"
2) paina plusmerkistä
3) paina "Nykyinen sijainti"
4) nimeä halutessasi
5) paina "oikein"-merkistä.
6) odota hetkinen ja tee uusi reittipiste, samalla tavalla.
7) ota vaikka neljä reittipistettä
8) ota niiden keskiarvo

Itse toistan tämän kuvion hävintään kolmena eri käyntikertana ja lasken keskiarvojen keskiarvon. Tulee ihan tarkkaa jälkeä. Toki vielä voi tuplata kaiken käsigepsillä, niin menee sitten ihan metrilleen.

NH82

Viesti Kirjoittaja NH82 » Ma 22.12.2025 11:37

Jos käytät Android-puhelinta, c:geossa: zoomaat kartan niin lähelle kuin mahdollista, painat seisoessasi kätkön kohdalta karttaa pitkään, valitset "Selected position" ja katsot avautuvasta diologista tarkan sijainnin. Tietenkin kannattaa odotella niin pitkään, että virheympyrä pienenee mahdollisimman pieneksi. Kirjaa koordinaatit ylös, toista useampi kerta ja katso, saatko saman sijainnin. Jos saat eri sijainteja, laske niille keskiarvo.

Vaihtoehtoisesti: valitse samasta valikoista ylin vaihtoehto, "Create user-defined cache". Sen jälkeen kävele useamman kerran edestakaisin muutaman kymmenen metrin säteellä ja katso, näyttääkö etäisyydeksi suunnilleen nollaa. Jos ei, avaa tekemäsi user-defined cache, mene waypoints-välilehdelle, paina "Add current location", mene takaisin kartalle, kävele kauemmas nollapisteestä, kävele takaisin ja katso, vastaako jompikumpi kätkön sijaintia. Jos ei, toista niin kauan, että löytyy piste, joka vastaa.

Jos käytät Garminin käsi-GPS:ää, valikosta pitäisi löytyä "Waypoint Averaging", jota voi käyttää. Käyttöohje:

FI: https://www8.garmin.com/manuals/webhelp ... 25B56.html
EN: https://www8.garmin.com/manuals/webhelp ... 25B56.html

Sitten tietenkin kannattaa katsoa ilmakuvasta ja/tai peruskartasta, näyttävätkö koordinaatit oikeaan kohteeseen, jos paikalla on selkeä kohde, kuten iso kivi, jyrkänne, rakennuksen kulma tai iso puu. Tämä työkalu on siinä erityisen hyödyllinen:

https://xiit.dy.fi/gc/
Kuva

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kätköapua”