Tuotemerkki kätkön nimessä tai kuvauksessa
-
Tuotemerkki kätkön nimessä tai kuvauksessa
Lainaus kätkön piilotuksen ohjeesta:
Kätkön nimessä tai kuvauksessa ei saa mainita olemassa olevien yritysten tai kaupallisten tuotteiden nimiä.
Nyt on kuitenkin uusi tällainen kätkö hyväksytty.
Onko ohje kumottu?
Noin vuosi takaperin omaa tekemääni, jossa oli automerkki, ei hyväksytty uudeksi kätköksi.
Kätkön nimessä tai kuvauksessa ei saa mainita olemassa olevien yritysten tai kaupallisten tuotteiden nimiä.
Nyt on kuitenkin uusi tällainen kätkö hyväksytty.
Onko ohje kumottu?
Noin vuosi takaperin omaa tekemääni, jossa oli automerkki, ei hyväksytty uudeksi kätköksi.
Re: Tuotemerkki kätkön nimessä tai kuvauksessa
Eikä tarvitse edes mitään nimiä mainita kun hyllytetään ihan päämajan toimesta. Kätköilijät eivät saa mennä ostoskeskuksen sisälle enää. 
Volvo on latinaa ja tarkoittaa rullaa / vieriä. Jos se perustuukin siihen
Volvo on latinaa ja tarkoittaa rullaa / vieriä. Jos se perustuukin siihen

rp55
Sunt pueri pueri et pueri puerilia tractant.
Pojat on poikia, ja pojilla poikien huvit
Mitenkähän HQ suhtautuu nimimerkkeihin, kun minun nimimerkillä löytyy ainakin olutta ja mehuja

Taitaa se tässä nyt kuitenkin tarkottaa jotain muutakuin sitä vierimistä

https://www.geocaching.com/geocache/GCB ... lvo-8900le

Kyllä minä sen Volvo-kätkön huomasin.
rp55
Itse en tiennyt että ei saa olla automerkkiä kokeilin vain että meneekö läpi ja meni.
-
Ei kannata sen suurempia spekulointeja harjoittaa sääntöjen muuttumisesta. Ei tässä ollut kyseessä mistään muusta kun allekirjoittaneen mokasta tarkastaessa. Piilottajaan olen asiasta ollut jo yhteydessä ja kätkön nimi tulee vaihtumaan sääntöjen mukaiseksi. 
Edit. Korjaan sen verran, että luulin lähettäneeni viestin jo aamupäivästä, mutta ei se ollutkaan mennyt perille. Asia siis korjataan, eikä tässä sen kummempaa ole.

Edit. Korjaan sen verran, että luulin lähettäneeni viestin jo aamupäivästä, mutta ei se ollutkaan mennyt perille. Asia siis korjataan, eikä tässä sen kummempaa ole.
Mutta kuvauksessa voi sitten mainostaa?
rp55
-
Kätkön kuvaustekstissä lukee edelleen Volvo 
On näitä muitakin. Yhdessä toisessa esiintyy GAZ automerkki nimessä ja kuvauksessa.
Gorkovski avtomobilnyi zavod, suom. Gorkin autotehdas.

On näitä muitakin. Yhdessä toisessa esiintyy GAZ automerkki nimessä ja kuvauksessa.
Gorkovski avtomobilnyi zavod, suom. Gorkin autotehdas.
Kyllä se ihan kuvaustakin koskee, mutta tässä kätköttäjä on vaan muuttanut otsikon.
Kokemuksesta tuo kielto koskee myös niiden kaupallisten merkkien lempinimiä. Eli VW:sta ei voi käyttää termiä "volkkari" tai Renaultista "rellu" myöskään.
Mainitaan vielä toki, että on vanhoja kätköjä toki missä on mainostusta ihan sallittuna julkaisuajan säännösten mukaisesti. Mutta enää noita ei voi tehdä, Esimerkkinä tällaisesta vanhasta kätköstä : https://www.geocaching.com/geocache/GC4CVP0

Vastailen nyt tähän ihan itsenäni, eli ei tarvitse seuraavaa viestiä lukea uutena ohjeistuksena miten kaupallisuus toimii.
Yleisesti ottaen kaupallisuussääntöjä kannattaa lueskella vaikka tästä help centerin ohjeesta. Kuten tuostakin pystyy näkemään, ei ole sellaista sääntöä ettei missään tilanteessa ikinä koskaan missään nimessä jotain tuotemerkkiä saa mainita. Yleisesti ottaen nämä on kiellettyjä, mutta joitain poikkeuksia sallitaan. Tämän kyseisen kätkön kohdalla henkilökohtaisesti muillta viisaammilta kysymättä, minä olin itse ajatellut tuon toteavan lauseen olevan ihan ok, vaikka siinä Volvo mainitaan. Kätkön nimi ei ollut mielestäni ok, mutta jostain syystä jäi nyt vain tällä kertaa huomioimatta (ei ollut ensimmäinen kerta ja tuskin viimeinenkään).
Näihin jo julkaistuihin onkin tullut ihan asiallisia kommentteja, vanhemmissa kätköissä on ollut asioita sallittu mitkä nykyään ei enää ole. Lisäksi kaikkea ei vaan aina tarkastajatkaan huomaa. Myöskin kaikessa mitä kuvauksista lukee kannattaa muistaa Suomen ja Ahvenanmaan ohjeistuksiin kirjattu: "Nyt ja tulevaisuudessa tulee olemaan vain tarkastajille tiedoksi tulevia ohjeistuksia."
Parhaimpamme yritetään, että sääntöjä kaikkien kohdalla tulkitaan tasapuolisesti. Tarvittaessa korjaillaan jälestäpäin, jos on käynyt moka.
Yleisesti ottaen kaupallisuussääntöjä kannattaa lueskella vaikka tästä help centerin ohjeesta. Kuten tuostakin pystyy näkemään, ei ole sellaista sääntöä ettei missään tilanteessa ikinä koskaan missään nimessä jotain tuotemerkkiä saa mainita. Yleisesti ottaen nämä on kiellettyjä, mutta joitain poikkeuksia sallitaan. Tämän kyseisen kätkön kohdalla henkilökohtaisesti muillta viisaammilta kysymättä, minä olin itse ajatellut tuon toteavan lauseen olevan ihan ok, vaikka siinä Volvo mainitaan. Kätkön nimi ei ollut mielestäni ok, mutta jostain syystä jäi nyt vain tällä kertaa huomioimatta (ei ollut ensimmäinen kerta ja tuskin viimeinenkään).
Näihin jo julkaistuihin onkin tullut ihan asiallisia kommentteja, vanhemmissa kätköissä on ollut asioita sallittu mitkä nykyään ei enää ole. Lisäksi kaikkea ei vaan aina tarkastajatkaan huomaa. Myöskin kaikessa mitä kuvauksista lukee kannattaa muistaa Suomen ja Ahvenanmaan ohjeistuksiin kirjattu: "Nyt ja tulevaisuudessa tulee olemaan vain tarkastajille tiedoksi tulevia ohjeistuksia."
Parhaimpamme yritetään, että sääntöjä kaikkien kohdalla tulkitaan tasapuolisesti. Tarvittaessa korjaillaan jälestäpäin, jos on käynyt moka.
Circine. Jos ollaan tarkkoja, niin eikö tuo nykyinenkin nimi ole vielä tuote?
"The Volvo 8900 model name is a registered trademark owned by Volvo Buses. Volvo Buses is a bus model, and the "8900" designation is part of their product line, which is protected as a trademark. "
Eli esimerkiksi jos kätkölle antaisi nimen "Skoda Octavia" ja sitten muuttaisi muotoon "Octavia", niin onhan se vieläkin kaupallinen tuote?
Yleisesti: Koskeeko tuo kielto ainoastaan sitä tuotemerkkiä, mutta ei malleja?
"The Volvo 8900 model name is a registered trademark owned by Volvo Buses. Volvo Buses is a bus model, and the "8900" designation is part of their product line, which is protected as a trademark. "
Eli esimerkiksi jos kätkölle antaisi nimen "Skoda Octavia" ja sitten muuttaisi muotoon "Octavia", niin onhan se vieläkin kaupallinen tuote?
Yleisesti: Koskeeko tuo kielto ainoastaan sitä tuotemerkkiä, mutta ei malleja?

Ihan mielenkiinnosta, onko mysteerikätkönä mahdollista tehdä autontunnistusvisa tähän tyyliin ("tehtäväsi on selvittää, mikä merkki ja malli kuvassa esiintyy"), jos kuvien autot ovatCircine kirjoitti: ↑Ma 02.06.2025 10:47Yleisesti ottaen kaupallisuussääntöjä kannattaa lueskella vaikka tästä help centerin ohjeesta. Kuten tuostakin pystyy näkemään, ei ole sellaista sääntöä ettei missään tilanteessa ikinä koskaan missään nimessä jotain tuotemerkkiä saa mainita. Yleisesti ottaen nämä on kiellettyjä, mutta joitain poikkeuksia sallitaan. Tämän kyseisen kätkön kohdalla henkilökohtaisesti muillta viisaammilta kysymättä, minä olin itse ajatellut tuon toteavan lauseen olevan ihan ok, vaikka siinä Volvo mainitaan. Kätkön nimi ei ollut mielestäni ok, mutta jostain syystä jäi nyt vain tällä kertaa huomioimatta (ei ollut ensimmäinen kerta ja tuskin viimeinenkään).
a) MERKKIÄ, jota ei enää valmisteta (esim. Saab 900),

b) MALLIA, jota ei enää valmisteta (esim. Opel Ascona),

tai
c) MALLISARJAA, jota ei enää valmisteta (esim. Range Roverin vm. 2002-2012 valmistettu L322-korimalli)
eli meneekö kaupallisuuden raja siinä, että kuvassa olevan kaltaista kohdetta ei enää voi ostaa uutena, samannimistä tuotetta ei voi ostaa uutena, vai siinä, että kyseisen brändin tuotetta ei enää voi ostaa uutena? Tämä on jäänyt minulle epäselväksi.
Vastaavalla tavalla, voiko esimerkiksi 1980-luvun pelikonsoleista tehdä tunnistusmyssen, vaikka kysyttyjen konsolien valmistaja olisikin vielä olemassa (esim. Sega, Nintendo), jos kuvissa olevia konsoleita (esim. Mega Drive, Game Boy) ei enää myydä uutena?
Itse tulkitsisin niin, että nämä menisivät Help centerin osuuteen "A geocache based on a product that is part of a generation's upbringing, or is considered a "classic".", mutta onko tulkintani oikea?
Olen käsittänyt että tältä osin tarkastusprosessissa käsitellään vain niitä kätkön elementtejä, jotka ovat kuvauksessa esillä. Jos mysteerin vastaus on vaikkapa automerkki, joka pitää itse selvittää ja kirjoittaa chekkeriin, niin se taitaa kelvata, kun sitä ei ole kuvaussivulla näkyvissä.NH82 kirjoitti: ↑Ma 02.06.2025 20:58Ihan mielenkiinnosta, onko mysteerikätkönä mahdollista tehdä autontunnistusvisa tähän tyyliin ("tehtäväsi on selvittää, mikä merkki ja malli kuvassa esiintyy"), jos kuvien autot ovat
Voi mahoton, älkää kyselkö noin vaikeita kysymyksiä! Eikö tämän viestin aloitus jo ole teille opettanut, ettei mun "ammattitaito" riitä näihin vastaamaan
Ollaan tästä kätköstä tarkastajien kesken jo keskusteltu ja tullaan tämän viikon palaverissa yleisesti kaupallisuussäännöistä lisää keskustelemaan, jotta meillä olisi yhtenäinen linja näiden tulkintaan. Tätä yksittäistä kätköä ei enää tämän enempää foorumilla käsitellä. Olemme yhteydessä kätköntekijään, jos sille on vielä tarvetta. Tässä julkaisussa mulla tapahtui yksinkertaisesti virhe, asiassa ei ole sen kummempaa draamaa.
Joo pelikonsolit menee mun mielestä selvästi klassikkoihin ja olisi ok. Tässäkin kuitenkin se ongelmakohta tulee siinä vaiheessa, kun aletaan miettimään missä kohtaa mene klassikon raja. Selkeää vastausta tähänkään ei ole meille kukaan määrittänyt. Jonkin verran ollaan saatu ohjeita, joiden perusteella ollaan pystytty pipoa löystämään, ettei joka ikistä mainintaa tarvi kuvauksesta sensuroida pois. Jokainen kätkö kuitenkin arvioidaan tapauskohtaisesti, mutta parhaamme yritetään, jotta linja olisi tasapuolinen kaikille.

On se tuote, mutta toisaalta voisi olla mitä vaan muutakin. Pääsääntöisesti olemassa olevia yrityksiä sekä edelleen markkinoilla olevia tuotemerkkejä ja malleja ei saa mainita kätkökuvauksessa nimeltä. HQ on antanut näihin tarkastajille ohjeita, joiden perusteella jossain määrin voidaan harkinnanvaraisesti tehdä poikkeuksia. Tämän kohdalla minä päätin tehdä poikkeuksen.
Ollaan tästä kätköstä tarkastajien kesken jo keskusteltu ja tullaan tämän viikon palaverissa yleisesti kaupallisuussäännöistä lisää keskustelemaan, jotta meillä olisi yhtenäinen linja näiden tulkintaan. Tätä yksittäistä kätköä ei enää tämän enempää foorumilla käsitellä. Olemme yhteydessä kätköntekijään, jos sille on vielä tarvetta. Tässä julkaisussa mulla tapahtui yksinkertaisesti virhe, asiassa ei ole sen kummempaa draamaa.
Tuohon autoasiaan mulla ei ole antaa mitään suoraa kyllä tai ei vastausta. Jos kyse on vanhoista automalleista, joita firmat eivät enää itse valmista / myy, niin silloin tämä voisi mun tulkinnan mukaan olla mahdollista. Kuitenkin asia riippuu aivan kokonaisuudesta, miten kuvaus on toteutettu. Meilläkään ei ole käytössä mitään monisatasivuista käsikirjaa, jossa kaikki mahdolliset tapaukset olisi lueteltu, joten tapauskohtaisesti näitä joudutaan arvioimaan. Tuo arisoftin vastaus oli kyllä ihan hyvä tähän.NH82 kirjoitti: ↑Ma 02.06.2025 20:58Ihan mielenkiinnosta, onko mysteerikätkönä mahdollista tehdä autontunnistusvisa tähän tyyliin
Vastaavalla tavalla, voiko esimerkiksi 1980-luvun pelikonsoleista tehdä tunnistusmyssen, vaikka kysyttyjen konsolien valmistaja olisikin vielä olemassa (esim. Sega, Nintendo), jos kuvissa olevia konsoleita (esim. Mega Drive, Game Boy) ei enää myydä uutena?
Itse tulkitsisin niin, että nämä menisivät Help centerin osuuteen "A geocache based on a product that is part of a generation's upbringing, or is considered a "classic".", mutta onko tulkintani oikea?
Joo pelikonsolit menee mun mielestä selvästi klassikkoihin ja olisi ok. Tässäkin kuitenkin se ongelmakohta tulee siinä vaiheessa, kun aletaan miettimään missä kohtaa mene klassikon raja. Selkeää vastausta tähänkään ei ole meille kukaan määrittänyt. Jonkin verran ollaan saatu ohjeita, joiden perusteella ollaan pystytty pipoa löystämään, ettei joka ikistä mainintaa tarvi kuvauksesta sensuroida pois. Jokainen kätkö kuitenkin arvioidaan tapauskohtaisesti, mutta parhaamme yritetään, jotta linja olisi tasapuolinen kaikille.