GPS itselleni

Apua GPS- ja muiden navigointilaitteiden ongelmiin
AL810
Viestit: 3
Liittynyt: Ke 16.04.2014 22:41

GPS itselleni

Viesti Kirjoittaja AL810 » To 17.04.2014 15:22

hei!

Aikaisempia ketjuja olen selaillut ja niistä vaihtoehtoja kaivellut, mutta päätin silti tehdä uuden ketjun, koska vanhemmista on jo aikaa. Elikkäs, hakusessa olisi GPS (=garmin?) puhelimen jatkoksi. Näistä laitteista en tiedä kovinkaan paljoa, etenkään katköilytarkoituksessa. Ilmeisesti laitteessa kannattaa olla kohtalaisesti muistia, jotta sisään saa kunnon kartat. Budjetti on päälle 200€ (alle 300) ja seuraavat Garminit ovat osuneet silmiini:

eTrex 30 http://www.kivenalla.fi/index.php?act=t ... ategory=15
eTrex 20 http://www.kivenalla.fi/index.php?act=t ... ategory=15
GPSMAP 62 http://www.kivenalla.fi/index.php?act=t ... ategory=15
Dakota 20 http://www.kivenalla.fi/index.php?act=t ... ategory=15
Dakota 10 menisi budjettiin, mutta siinä vain 0,85gb muistia ilman muistikorttipaikaa, riittääkö? (mihin riittää, mihin ei?)

Kompassin tärkeydestä omalla kohdallani en tiedä, joten tuo Dakota 20 ja eTrex 20 taitavat olla kalkkiviivoilla ensimmäisinä. Onko suosituksia jompaan kumpaan suuntaan?

Lisäksi minulla ei ole hajuakaan miten paperiton geokätköily onnistuu. Geocaching.comin kätkt pitäisi siis saada gepsiin.
Polkupyörän tankoon olisi mukava saada tuo kiinni ja sitä ominaisuutta mainostetaan, mutta ei taida tällä kuitenkaan onnistua? http://www.kivenalla.fi/index.php?act=t ... 319&cat=18
Kiitan kovasti kaikkia vastanneita.

EDIT: dakotassa tuo kompassi näyttää olevankin.
Viimeksi muokannut AL810, To 17.04.2014 17:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Maitomies
Viestit: 645
Liittynyt: To 17.11.2011 21:13
Paikkakunta: Hattula
Viesti:

Re: GPS itselleni

Viesti Kirjoittaja Maitomies » To 17.04.2014 15:32

Tosiaan kovasti noita vertailukeskusteluketjuja täältäkin löytyy.
Tuo hakukone on kyllä aika näppärä niitä hakea, kunhan viitsii haarukoida hakusanoja.
http://www.geocache.fi/bulletin/search.php

Tuossa ohje kätköjen lataamisesta garminiin tuohon paperittomaan hommaan liittyen.
http://www.geocache.fi/bulletin/viewtop ... f=8&t=2604
Premium jäsenyydessä se iso etu että kerralla saa useamman kätkön kapulaan eikä tarvitse yksi kerrallaan laitella.

Itsellä dakota 20 ja ollut ihan OK masiina. paremmuutta/ huonommuutta muihin verrattuna en osaa sanoa kun en ole muita kovin testaillut. Paineltava näyttö pelannut ihan mukavasti ja tarkkuus ollut hyvä. Muistikortilla on Kartat.hylly.org maastokartta.
- Maitomies -
Onnellinen ihminen kulkee usein vakaasti polkua, jota tuhat onnetonta väittää vääräksi.
https://maitomies.wordpress.com
https://www.facebook.com/geo.maitomies

Vingeri
Viestit: 662
Liittynyt: Ti 04.01.2011 22:47
Paikkakunta: Joensuu

Re: GPS itselleni

Viesti Kirjoittaja Vingeri » To 17.04.2014 15:50

Itselläni on tuo Dakota 20 malli ja hyväksi olen todennut sen. Paikannus on tarkka ja muistikortille saa kerralla koko suomen tarkat MML ilmaiset kartat. Myöskin käyttöliittymä on selkeä. ( Toki ohjelmistopäivitykset kannattaa asentaa)

Se tosin on jäänyt vähemmälle käytölle koska kätköilen nykyisin pelkästään Android kännykän avulla. Se kun kulkee aina mukana ja kätköt päivittyvät kartalle automaattisesti sitä mukaa kun karttaa liikuttaa mikäli nettiyhteys on käytössä.

omnium
Viestit: 52
Liittynyt: Ke 08.07.2009 8:38

Re: GPS itselleni

Viesti Kirjoittaja omnium » To 17.04.2014 15:57

Tosiaan kannattaa hommata sellainen gepsi jossa on se muistikorttipaikka!
Kun saa ne kartat näppärästi sillä gepsiin ja dakotaa suosittelen kun itselläni toimii se ainakin hyvin

hirveähenri
Viestit: 107
Liittynyt: To 05.09.2013 18:19

Re: GPS itselleni

Viesti Kirjoittaja hirveähenri » To 17.04.2014 16:03

Aloitusviestin aiheita olen itsekkin pohtinut, lähinnä kun käyn mieluummin metsäkätköillä ja maastokartoista olis välillä apua.
eTrex 20:stä olen miettiny, miten siitä näytöstä nuo kartan pikku yksityiskohdat näkyy? Akunkesto on se pahin ongelma, vaikka onkin virtapankki.

Avatar
Tampio
Viestit: 84
Liittynyt: La 07.09.2013 15:16

Re: GPS itselleni

Viesti Kirjoittaja Tampio » To 17.04.2014 16:25

Dakota 20 olisi oma valintani. Itsellä 10 ja toimii moitteettomasti, ainoa ongelma on kompassittomuus, joka tuottaa joskus nollapisteellä koomisia pyörimisiä kun ei tiedä mihin suuntaan kulkea :D

Maastokartat tosiaan ilmaiseksi ja kätköt kätevästi GC.comista, tai kuten kätevämpää, suoraan Haksun palvelusta ladattuna.

Niin ja kosketusnäyttö toimii hanskoillakin hienosti, joten senkin takia voin suositella.

Avatar
Supatus
Viestit: 18
Liittynyt: Ti 12.11.2013 18:27
Paikkakunta: Hamina

Re: GPS itselleni

Viesti Kirjoittaja Supatus » To 17.04.2014 16:38

Itselläni on käytössä eTrex 20, ihan toimiva ja tarkka laite mutta pieni näyttö on kyllä huono puoli kun ei esim. autoillessa oikein laitteella pysty navigoimaan. Akkuja en ole käyttänyt ollenkaan vaan normaali aa paristoja, tuntuvat kestävän kyllä melko hyvin. Chirp ominaisuutta olen myös kaipaillut kun sitähän ei kakskymppisessä ole. Kätköjen siirto kepsiin ei ole ongelma sen kyllä oppii helposti. Mutta kyllä voin eTrex 20 suositella, on toiminut hyvin ja vienyt tarkasti kätkölle. :mrgreen:

hirveähenri
Viestit: 107
Liittynyt: To 05.09.2013 18:19

Re: GPS itselleni

Viesti Kirjoittaja hirveähenri » To 17.04.2014 16:59

hirveähenri kirjoitti:Aloitusviestin aiheita olen itsekkin pohtinut, lähinnä kun käyn mieluummin metsäkätköillä ja maastokartoista olis välillä apua.
eTrex 20:stä olen miettiny, miten siitä näytöstä nuo kartan pikku yksityiskohdat näkyy? Akunkesto on se pahin ongelma, vaikka onkin virtapankki.
Niin tuo akunkesto on puhelimessa se ongelma, Gepsissähän lupaillaan huikeita toiminta-aikoja :shock:

Vingeri
Viestit: 662
Liittynyt: Ti 04.01.2011 22:47
Paikkakunta: Joensuu

Re: GPS itselleni

Viesti Kirjoittaja Vingeri » To 17.04.2014 17:04

hirveähenri kirjoitti:Aloitusviestin aiheita olen itsekkin pohtinut, lähinnä kun käyn mieluummin metsäkätköillä ja maastokartoista olis välillä apua.
eTrex 20:stä olen miettiny, miten siitä näytöstä nuo kartan pikku yksityiskohdat näkyy? Akunkesto on se pahin ongelma, vaikka onkin virtapankki.
Akunkesto ei ole enää periaatteessa paha ongelma. Meinaan kun maastogps laitteisiin saa muutamalla eurolla kasan paristoja kaupasta ja ne ei paina paljon joten helppo ottaa mukaan esim pieneen laukkuun tai taskuun. ( Tai uudelleenkäytettäviä akkuja) Sama homma puhelimessa. Niihinkin on saatavilla vara-akkuja.

hirveähenri
Viestit: 107
Liittynyt: To 05.09.2013 18:19

Re: GPS itselleni

Viesti Kirjoittaja hirveähenri » To 17.04.2014 17:26

Joo, minulla on tommonen 4kpl AA-kokoa imevä usb-sovitin jossa on ladattavat akut.täysi puhelimen akku alkaa piippailla parin tunnin jälkeen vaikka on kaikki säästötilat päällä. Se on suurin syy gepsin haikailuun, lisäksi nuo maastokartat. Mutta onhan puhelimessa puolensa, kamera, valo,laskin netti yms. Molemmat mukana tulevaisuudessa mennään :lol:

AL810
Viestit: 3
Liittynyt: Ke 16.04.2014 22:41

Re: GPS itselleni

Viesti Kirjoittaja AL810 » To 17.04.2014 17:43

Tällä hetkellä näyttää siltä, että Dakota 20 taitaa olla se laitteeni jos ostan uuden, sillä siinä on 0,4 tuumaa eTrexiä isompi näyttö. Puhelinta monet ylistävät ja siitä olen itsekkin pitänyt, mutta puhelimen akku ei kestä meikäläisen 10h kätköilyreissuja. Lisäakkukin minulla on, mutta jotenkin se nyt vaan on epäkätevää kävellä metsässä ne kaksi mötikkää kädessä. Signaalin tarkkuuden takia en ole gepsiä ostamassa, puhelimellakin kun pääsee parhaimmillaan noin kahden metrin tarkkuuteen.
Viimeksi muokannut AL810, To 17.04.2014 17:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Joni&Ritva
Viestit: 12
Liittynyt: Ti 31.12.2013 19:59

Re: GPS itselleni

Viesti Kirjoittaja Joni&Ritva » To 17.04.2014 17:48

Etrex 20 on toiminut erittäin hyvin, mutta siinä on puutteensa. Laitteen grafiikkakiihdyttimestä loppuvat tehot kaupungeissa, joten kun näytön karttaa kelailee johonkin suuntaan joutuu odottelemaan että laite pysyy perässä. Näyttö on pienehkö mutta riittävä geokäyttöön, tosin jälleen grafiikkakiihdyttimen heikkous astuu peliin sillä sujuva käyttö vaatii että ihan kaikki yksityiskohdat eivät ole käytössä kun laitteella tarkastellaan suurempia kartta-alueita. Sitten on vielä joukko bugeja jotka härnäävät välillä, laite mm. saattaa käynnistyä hitaasti, kartta ei tulekaan näyttöön näkyville jne.

Meillä on nyt toisena laitteena iPad, joka on ylivoimainen monessa suhteessa mm. suurempi näyttö eikä hidasteluja karttaa tarkasteltaessa. Tietysti se on paljon kalliimpi. iPadin gps-vastaanotin on muutaman metrin verran epätarkempi ja harhailee enemmän kuin Etrex20. Käytämme sitä suunnistaessa kätkölle, lähietäisyydeltä hoidetaan homma loppuun etrexillä.

hirveähenri
Viestit: 107
Liittynyt: To 05.09.2013 18:19

Re: GPS itselleni

Viesti Kirjoittaja hirveähenri » To 17.04.2014 19:31

Joni&Ritva kirjoitti:Etrex 20 on toiminut erittäin hyvin, mutta siinä on puutteensa. Laitteen grafiikkakiihdyttimestä loppuvat tehot kaupungeissa, joten kun näytön karttaa kelailee johonkin suuntaan joutuu odottelemaan että laite pysyy perässä. Näyttö on pienehkö mutta riittävä geokäyttöön, tosin jälleen grafiikkakiihdyttimen heikkous astuu peliin sillä sujuva käyttö vaatii että ihan kaikki yksityiskohdat eivät ole käytössä kun laitteella tarkastellaan suurempia kartta-alueita. Sitten on vielä joukko bugeja jotka härnäävät välillä, laite mm. saattaa käynnistyä hitaasti, kartta ei tulekaan näyttöön näkyville jne.

Meillä on nyt toisena laitteena iPad, joka on ylivoimainen monessa suhteessa mm. suurempi näyttö eikä hidasteluja karttaa tarkasteltaessa. Tietysti se on paljon kalliimpi. iPadin gps-vastaanotin on muutaman metrin verran epätarkempi ja harhailee enemmän kuin Etrex20. Käytämme sitä suunnistaessa kätkölle, lähietäisyydeltä hoidetaan homma loppuun etrexillä.
Hmm.Täytyypä harkita tuota Etrexiä uudelleen :?

Avatar
kimi1979
Viestit: 82
Liittynyt: Pe 02.08.2013 16:56

Re: GPS itselleni

Viesti Kirjoittaja kimi1979 » To 17.04.2014 20:18

Etrex 20 on ollut käytössä jo jonkin aikaa itselläni ja voin suositella kyllä sitä. Kokeillut myös noita android softia, mutta jotenkin ei onnistu ainakaan minun kohdalla.

Joni&Ritva
Viestit: 12
Liittynyt: Ti 31.12.2013 19:59

Re: GPS itselleni

Viesti Kirjoittaja Joni&Ritva » To 17.04.2014 20:25

Niin ihan tyytyväisiä ollaan Etrex20:een oltu, tekniikassa on aina puutteensa. Joku kalliimpi laite varmasti olisi tehokkaampi mutta kyllä Etrex20:ssä on kaikki tarvittava. Juuri tänään oli muuten uudessa XXL-urheiluliikkeessä tarjouksessa Garmin Gpsmap 62S miltei samaan hintaan kuin Etrex20 on ilman tarjousta.

Geojusu
Viestit: 72
Liittynyt: Ti 30.11.2010 11:50

Re: GPS itselleni

Viesti Kirjoittaja Geojusu » To 17.04.2014 20:48

Minulla on käytössä 2kpl Etrex20. Kyllä niillä hyvin kätköjä löytyy, muista kuin etrexeistä minulla ei olekaan kokemusta. Aika ikävänä ominaisuutena pidän sitä, että joskus (aika useikin) kompassin suuntanuoli jämähtää paikalleen, tämä tietenkin sekä kompassinäytöllä, että karttanäytöllä. Ikävä tilanne esimerkiksi pimeässä metsässä jos ei ole muuta suunnistusvälinettä mukana. Tilanne saattaa kestää kauankin, eikä siihen auta laitteen sulkeminen eikä patterien poistaminenkaan. Seuraavaa kepsihankintaa aion miettiä tarkemmin.

Geojusu
Viestit: 72
Liittynyt: Ti 30.11.2010 11:50

Re: GPS itselleni

Viesti Kirjoittaja Geojusu » To 17.04.2014 20:50

Minulla on käytössä 2kpl Etrex20. Kyllä niillä hyvin kätköjä löytyy, muista kuin etrexeistä minulla ei olekaan kokemusta. Aika ikävänä ominaisuutena pidän sitä, että joskus (aika useikin) kompassin suuntanuoli jämähtää paikalleen, tämä tietenkin sekä kompassinäytöllä, että karttanäytöllä. Ikävä tilanne esimerkiksi pimeässä metsässä jos ei ole muuta suunnistusvälinettä mukana. Tilanne saattaa kestää kauankin, eikä siihen auta laitteen sulkeminen eikä patterien poistaminenkaan. Seuraavaa kepsihankintaa aion miettiä tarkemmin.

Avatar
kimi1979
Viestit: 82
Liittynyt: Pe 02.08.2013 16:56

Re: GPS itselleni

Viesti Kirjoittaja kimi1979 » To 17.04.2014 21:08

Kätkölle lähdettäessä, tekee uuden reittipisteen mistä lähti (jätti auton/fillarin tai vaikka isomman tien varsi) niin karttanäyttöön ei haittaa vaikka kompassin nuoli jämähtäisikin. Seurailee sitä viivaa sinne kätkölle tai takaisin.

poppis
Viestit: 112
Liittynyt: Ma 02.06.2008 14:48
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: GPS itselleni

Viesti Kirjoittaja poppis » To 17.04.2014 21:38

Kesällä tulee kaksi tai ehkä jopa kolme vuotta siitä kun hommasin Dakota20:n enkä ole katunut. Mahtava vekotin ja tosiaan se korttipaikka mahdollistaa isommatkin kätkömäärät+kartat matkaan mukaan. Alkutalvesta tuli testattua, kun reissussa mukana oli muistikortteja nippu matkassa ja niille ladattuina eri kohteiden kätköt ja osm-kartat.

hirveähenri
Viestit: 107
Liittynyt: To 05.09.2013 18:19

Re: GPS itselleni

Viesti Kirjoittaja hirveähenri » Pe 18.04.2014 7:34

Sen verran noista kartoista, nyt kun vauhtiin päästiin. Onko noissa ilmaisissa "hylly" kartoissa eroja painettuun paperikarttaan, vai ovatko samaa "dataa"?
Tuo Dakota20 kuulostaa hyvältä, kun vielä arvion heitti kaveri joka tietää mistä puhuu :wink:

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Laite- ja ohjelmistoapua”