Topo Suomi V3 vs. ilmaiskartta
Topo Suomi V3 vs. ilmaiskartta
Aloittelijan kysymys: mikä käytännön ero geokätköilyn kannalta on kaupallisella n. 250 EUR:n Garmin Pro Topo Suomi V3:lla ja ilmaisella http://kartat.hylly.org/ -kartalla? Eli oletteko kokeneet kätköilyssä hyötyä esim. Garminin ActiveRouting -reitityksellä tai topografisilla toiminnoilla, josta kannattaa maksaa mainittu summa?
Re: Topo Suomi V3 vs. ilmaiskartta
Ilmaisessa on käytössä Maanmittaus laitoksen (MML) ja OpenStreetMaps (OSM) dataa. Ilmainen ei osaa reitittää.
Garmin Pro Topo Suomi V3:ssa näyttää noiden lisäksi olevan:
- Järvialueet (Suomen Ympäristökeskuksen tietokanta). Eli ilmeisesti syvyyskäyrät.
- Retkeilykohteet (Metsähallitus). Reititys koko katu- ja polkuverkostossa.
- Tila- ja Kiinteistörajat
- Liikenneviraston (Ent. Merenkulkulaitos).
- Järvi- ja Meriaineisto +Active-routing reititys.
Korjatkoon joku jos olen väärässä.
Ilmainen topokartta toimii yleisesti vallan mainiosti maastossa. Jos haluat enemmän liikkua vesillä (syvyyskäyrät ovat myös talvella tärkeä tieto vesillä liikkuessa) , tarvit reititystä, tarvit kiinteistörajoja yms, niin silloin tuo maksullinen kartta on sinulle.
Garmin Pro Topo Suomi V3:ssa näyttää noiden lisäksi olevan:
- Järvialueet (Suomen Ympäristökeskuksen tietokanta). Eli ilmeisesti syvyyskäyrät.
- Retkeilykohteet (Metsähallitus). Reititys koko katu- ja polkuverkostossa.
- Tila- ja Kiinteistörajat
- Liikenneviraston (Ent. Merenkulkulaitos).
- Järvi- ja Meriaineisto +Active-routing reititys.
Korjatkoon joku jos olen väärässä.
Ilmainen topokartta toimii yleisesti vallan mainiosti maastossa. Jos haluat enemmän liikkua vesillä (syvyyskäyrät ovat myös talvella tärkeä tieto vesillä liikkuessa) , tarvit reititystä, tarvit kiinteistörajoja yms, niin silloin tuo maksullinen kartta on sinulle.
Re: Topo Suomi V3 vs. ilmaiskartta
Reitityksenkin saa ilmaiseksi, jos lataa gepsiin kartat.hylly.orgin kartan sekä OSM-kartan. Maastokartta näkyy näytöllä, mutta OSM tuo taustalta reitityksen haluttaessa.Mileleo kirjoitti:Jos [- -] tarvit reititystä [- -] niin silloin tuo maksullinen kartta on sinulle.
Re: Topo Suomi V3 vs. ilmaiskartta
Sanotaan tarkemmin, jos haluat että reititys perustuu topokarttaan ja sen aineistoon eli näkyvässä olevaan karttakerrokseen niin Garminin maksullinen on ratkaisu. Toki isommilla paikkakunnilla OSM on hyvin tarkka ja näin dataan voi pitkälti luottaa, mutta haja-asutusseuduilla en OSM dataan perustuvaa reititykseen pienemmillä teillä paljoo luottais.Tilhet kirjoitti:Reitityksenkin saa ilmaiseksi, jos lataa gepsiin kartat.hylly.orgin kartan sekä OSM-kartan. Maastokartta näkyy näytöllä, mutta OSM tuo taustalta reitityksen haluttaessa.Mileleo kirjoitti:Jos [- -] tarvit reititystä [- -] niin silloin tuo maksullinen kartta on sinulle.
Mutta kuten Tilhet sanoi, OSM kartalla, jonka voit ladata esim tuolta: http://garmin.openstreetmap.nl , saat ilmaisen reittittävän kartan hänen kuvaamallaan tavalla.
Re: Topo Suomi V3 vs. ilmaiskartta
Juuri näinMileleo kirjoitti:Sanotaan tarkemmin, jos haluat että reititys perustuu topokarttaan ja sen aineistoon eli näkyvässä olevaan karttakerrokseen niin Garminin maksullinen on ratkaisu. Toki isommilla paikkakunnilla OSM on hyvin tarkka ja näin dataan voi pitkälti luottaa, mutta haja-asutusseuduilla en OSM dataan perustuvaa reititykseen pienemmillä teillä paljoo luottais.
Re: Topo Suomi V3 vs. ilmaiskartta
There is no such thing as a free lunch, sanotaan. Vaikka tuo ei kerrankin ja yllättäen pädekään hylly..orgin kartan käytössä, niin nostakaa tekijäkaverille vähintään hattua tai muki eteen tavatessanne.
Omaan montanaan halusin luotettavan reitityksen käytettäväksi ko. kartan kanssa, joten ostin reitityksen Garminin verkkokaupasta. Vesistöistä joihinkin on käyrät, joihinkin ei, mutta näillä mennään.
Mielestäni yksi vehje kaikkeen navigointiin saa luvan riittää...
Ihan hyvin pelittää...
Omaan montanaan halusin luotettavan reitityksen käytettäväksi ko. kartan kanssa, joten ostin reitityksen Garminin verkkokaupasta. Vesistöistä joihinkin on käyrät, joihinkin ei, mutta näillä mennään.
Mielestäni yksi vehje kaikkeen navigointiin saa luvan riittää...
Ihan hyvin pelittää...
"Maailmassa monta on ihmeellistä rasiaa..."
Re: Topo Suomi V3 vs. ilmaiskartta
Saako udella, että käytätkö Garminin reititystä kätköilyssä hyväksi vai ihan "muissa jutuissa"? Ja jos kätköilyssä käytät maastoreititystä niin minkälaisia kokemuksia ko. reitityksen iloista olet havainnut? Olisiko käyttämäsi polut jääneet kulkematta pelkällä navigaattorin "suoralla viivalla"?Omaan montanaan halusin luotettavan reitityksen käytettäväksi ko. kartan kanssa, joten ostin reitityksen Garminin verkkokaupasta.
Re: Topo Suomi V3 vs. ilmaiskartta
Laitetaan nyt omakin mauste tähän soppaan.
Minulla on Oregonissa juuri tuo kartat.hylly.org ilmaiskartta JA garmin citynavigator maantiekartta.
Niitä kun käyttää molempia yhtä aikaa, (enabled) pystyn myös navigoimaan opastuksen kanssa.
Sama homma pätee myös autossa olevalla Nuvilla. Siinä on myös nuvin oma euroopan maantiekartasto sekä kortilla oleva karttapaikan kartta.
Pystyn käyttämään opastusta eli reititystä, kun ne kartat on yhtäaikaa käytössä. ihan kätevää minusta.
Minulla on Oregonissa juuri tuo kartat.hylly.org ilmaiskartta JA garmin citynavigator maantiekartta.
Niitä kun käyttää molempia yhtä aikaa, (enabled) pystyn myös navigoimaan opastuksen kanssa.
Sama homma pätee myös autossa olevalla Nuvilla. Siinä on myös nuvin oma euroopan maantiekartasto sekä kortilla oleva karttapaikan kartta.
Pystyn käyttämään opastusta eli reititystä, kun ne kartat on yhtäaikaa käytössä. ihan kätevää minusta.
DNF
Re: Topo Suomi V3 vs. ilmaiskartta
Tämä yleisillä teillä oleva reititys ja opastus on selvää, mutta eikö rauskin em. Garmin Topon reititys tarkoita maastoreititystä eli ohjelmisto osaa reitittää maastossa ja metsässä olevat (~karttaan piirretyt) polut, sillat, pitkospuut jne..? Eli jos maastossa pisteestä A pisteeseen B on olemassa jollakin laskentatavalla olemassa polku tai matkantekoa helpottava väylä, Garmin Topo osaa reitittää jalkaisin liikkuvan käyttäjän polkua pitkin eikä esim. ”ohjaa linnuntietä suon silmäkkeen yli että heilahtaa”? Sama kuin vesiliikenteessä: jos halutaan päästä vesillä pisteestä A pisteeseen B niin suorinta reittiä ei esim. saarien ja karikoiden yli veneellä yleensä ajella, vaan reititys/navigointi tapahtuu vesiväyliä pitkin, ehkäpä myös syvyys, siltojen korkeus, väylän leveys yms. huomioiden.
Re: Topo Suomi V3 vs. ilmaiskartta
Minulla on tuo City Navigator -reititys, pitää kokeilla joskus maastossa kävelytila päällä, mitä tapahtuu [:O].
Normaali autonavigointitila käytössä kätköalueelle ajellessa, autosta noustua suora reitti valikosta päälle.
Yleensä kuljen maasto-kätkölle käyttäen montanan näyttöä suunnistuskartan tapaan.Aika pienetkin polut näyttää.
Kun loota alkaa lähestymään, vaihdan näytölle kompassin tarkempien metrimäärien näkemiseksi.
Normaali autonavigointitila käytössä kätköalueelle ajellessa, autosta noustua suora reitti valikosta päälle.
Yleensä kuljen maasto-kätkölle käyttäen montanan näyttöä suunnistuskartan tapaan.Aika pienetkin polut näyttää.
Kun loota alkaa lähestymään, vaihdan näytölle kompassin tarkempien metrimäärien näkemiseksi.
"Maailmassa monta on ihmeellistä rasiaa..."
Re: Topo Suomi V3 vs. ilmaiskartta
Minulla on tuo City Navigator -reititys, pitää kokeilla joskus maastossa kävelytila päällä, mitä tapahtuu [:O].
Normaali autonavigointitila käytössä kätköalueelle ajellessa, autosta noustua suora reitti valikosta päälle.
Yleensä kuljen maasto-kätkölle käyttäen montanan näyttöä suunnistuskartan tapaan.Aika pienetkin polut näyttää.
Kun loota alkaa lähestymään, vaihdan näytölle kompassin tarkempien metrimäärien näkemiseksi.
Normaali autonavigointitila käytössä kätköalueelle ajellessa, autosta noustua suora reitti valikosta päälle.
Yleensä kuljen maasto-kätkölle käyttäen montanan näyttöä suunnistuskartan tapaan.Aika pienetkin polut näyttää.
Kun loota alkaa lähestymään, vaihdan näytölle kompassin tarkempien metrimäärien näkemiseksi.
"Maailmassa monta on ihmeellistä rasiaa..."
Re: Topo Suomi V3 vs. ilmaiskartta
Jos1978
Autolla tapahtuvassa geokätköilyssä merkittävässä osassa purkkeja ei ehkä maastoreititystä usein tarvittane:
Purkille mennään autolla niin lähelle kuin mahdollista, otetaan suunta kännykkäsovelluksella tai käsi-GPS:llä, mennään mahdollista polkua/tietä/pitkospuuta yms. pitkin, etsitään, logataan kätkö ja otetaan suunnaksi uusi, lähellä saman auton P-paikan vaikutusalueella oleva kätkö. Ellei kätköä ole tai se on liian kaukana, palataan autolle ja jatketaan. Mitään avtive routing – ominaisuuksia navigaattorilta ei silloin tarvittane. Suurin navigointi olikin tapahtunut jo aikaisemmin city navigaattoreilla ja TomTomeilla ja vst., että oli ylipäätään päästy moottoriteitä ja baanoja pitkin paikalle ja saatu oma Lada parkkeerattua muiden jästikoslien viereen. Etua maastoreititysominaisuudesta tulee vasta jos oikeasti ollaan retkeilemässä usean eri pisteen välillä usein vähintään päivän kestävän vaelluksen aikana, jolloin polkuverkostoa voi hyödyntää kätköjen välisessä navigoinnissa, valitulla polulla on oikeasti merkitystä kun reppu alkaa painaa. Olenko oikeassa?
rauskiSama homma pätee myös autossa olevalla Nuvilla. Siinä on myös nuvin oma euroopan maantiekartasto sekä kortilla oleva karttapaikan kartta.
Pystyn käyttämään opastusta eli reititystä, kun ne kartat on yhtäaikaa käytössä. ihan kätevää minusta.
Näin vähän luulinkin teidän tekevän - niinhän me kaikki tehdään.Normaali autonavigointitila käytössä kätköalueelle ajellessa, autosta noustua suora reitti valikosta päälle.
Autolla tapahtuvassa geokätköilyssä merkittävässä osassa purkkeja ei ehkä maastoreititystä usein tarvittane:
Purkille mennään autolla niin lähelle kuin mahdollista, otetaan suunta kännykkäsovelluksella tai käsi-GPS:llä, mennään mahdollista polkua/tietä/pitkospuuta yms. pitkin, etsitään, logataan kätkö ja otetaan suunnaksi uusi, lähellä saman auton P-paikan vaikutusalueella oleva kätkö. Ellei kätköä ole tai se on liian kaukana, palataan autolle ja jatketaan. Mitään avtive routing – ominaisuuksia navigaattorilta ei silloin tarvittane. Suurin navigointi olikin tapahtunut jo aikaisemmin city navigaattoreilla ja TomTomeilla ja vst., että oli ylipäätään päästy moottoriteitä ja baanoja pitkin paikalle ja saatu oma Lada parkkeerattua muiden jästikoslien viereen. Etua maastoreititysominaisuudesta tulee vasta jos oikeasti ollaan retkeilemässä usean eri pisteen välillä usein vähintään päivän kestävän vaelluksen aikana, jolloin polkuverkostoa voi hyödyntää kätköjen välisessä navigoinnissa, valitulla polulla on oikeasti merkitystä kun reppu alkaa painaa. Olenko oikeassa?
Re: Topo Suomi V3 vs. ilmaiskartta
Pelaako teillä tämän kartan osoitehaku gps -laitteissanne?
Minulla etrex20:ssä se hakee osoitehaulla aina katunumeron ensimmäisen numeron mukaan, esim. jos haen osoitetta Rantatie 32 niin kartta opastaa Rantatie 3:een jne. Olen kokeillut tätä useammallakin osoitteella ja aina sama tulos.
Minulla etrex20:ssä se hakee osoitehaulla aina katunumeron ensimmäisen numeron mukaan, esim. jos haen osoitetta Rantatie 32 niin kartta opastaa Rantatie 3:een jne. Olen kokeillut tätä useammallakin osoitteella ja aina sama tulos.
Re: Topo Suomi V3 vs. ilmaiskartta
Tässä osoitehaussa mielestäni puutteita: sellaisia katuja, jotka ovat ja näkyvät kartalla niminä, V3 ei osaa reitittää. Samoin Geojusun kuvaama "väärä osoite" on yleistä. Olen huomannut, että moottoriteiden rampeilla Garmin V3 & & Gamin CityNavigator SW & Montana GPS ohjailee kiertämään väärään suuntaan ja putoaapa vieläpä reitiltään. Samoin on laita esim. Oulussa moottoriteiden rampeilla, jossa reitti kulkee usein väärää kaistaa josta ei saa ajaa. Polku-/maastoreititys V3:ssa toimii kohtuullisesti: V3:lla toisaan voi suunnitella polkuja pitkin eikä vain lintuperpektiivissä.