oregon 300
oregon 300
kertokaapa kokeneemmat käytätteko oregonissanne (300)....suunta vai suuntima.....ja perustelut miksi....samoin,,,sähköinen kompassi vai tavallinen...ja miksi...?
oregon 300: elektr. kompassi ja suuntima/suunta -erot
Nyt ei irtoo, mitä eroo oli suuntimalla ja suunnalla, näyttiköhän toinen sen aidon suunnan mihin kuljetaan (esim. 0 astetta = suoraan pohjoseen) ja toinen näyttää sitte nuolella suunnan kohteeseen.
Mitään tavallista kompassia oregonissa ei olekaan, on vain gps-tietojen mukaan toimiva (eli liikkuessa se osaa kyllä kertoa, missäpäin kohde on) , ja se sähköinen. Sähköinen toimii vähän miten toimii, riippuen kai kuun asennosta ja kalibroinnin tarkkuudesta. En oo käyttäny juurikaan itse. Mutta hyvä tietää, että se on olemassa, jos joskus tulee tarvetta. Enpä toisaalta keksi edes, missä siitä olisi.
Mitään tavallista kompassia oregonissa ei olekaan, on vain gps-tietojen mukaan toimiva (eli liikkuessa se osaa kyllä kertoa, missäpäin kohde on) , ja se sähköinen. Sähköinen toimii vähän miten toimii, riippuen kai kuun asennosta ja kalibroinnin tarkkuudesta. En oo käyttäny juurikaan itse. Mutta hyvä tietää, että se on olemassa, jos joskus tulee tarvetta. Enpä toisaalta keksi edes, missä siitä olisi.
Re: oregon 300
Voisiko tuota havainnollistaa niin, että suunnan kiintopiste on pohjoisnapa ja suuntiman (bearing) itse kohde. Aikanaan, kun gepsi maksoi maltaita ja patterit maksoi maltaita, eikä akuista tietookaan, gepsistä katsottiin vain välillä suuntima-aste ja laitettiin se kompassiin ja gepsi sammuksiin. Tämä siis ennen kätköilyaikaa, kun muuten vaan rymyttiin metsissä.
Sähköinen kompassi lisää virrankulutusta (luettua, ei kokemusta), enkä tiedä, mitä lisäarvoa sillä saadaan normikäytössä.
Sähköinen kompassi lisää virrankulutusta (luettua, ei kokemusta), enkä tiedä, mitä lisäarvoa sillä saadaan normikäytössä.
Re: oregon 300
Oregonissa tuo sähköinen kompassi omaa kaksi moodia "automaatti" ja "pois". Automaatti käsittääkseni tarkoittaa että se käynnistyy kun liikenopeus laskee alle tietyn arvon ja sammuu taas kun liikutaan nopeammin. Mikä tuo nopeusraja on, se on arvoitus ainakin minulle (etrexissä sen voi itse säätää ja voi myös valita että kompassi on aina päällä nopeudesta huolimatta).
Kompassin voi siis huoletta varmaankin pitää päällä pelkäämättä akkujen tyhjenevän turhan äkkiä. Itse ainakin pidän sitä päällä kätköilyprofiilissa. On siitä hyötyä siinä vaiheessa kun olet kätkön lähellä mutta et ole varma tuliko jo käveltyä ohi vai ei. Kunhan muistaa vaan kalibroida aina akkujen vaihdon jälkeen ja välillä muutenkin (se on aika ronkeli kaikelle metalliselle mitä taskuissa kantaa) niin kyllä sillä karkean suuntiman lähikohteeseen saa.
Kompassin voi siis huoletta varmaankin pitää päällä pelkäämättä akkujen tyhjenevän turhan äkkiä. Itse ainakin pidän sitä päällä kätköilyprofiilissa. On siitä hyötyä siinä vaiheessa kun olet kätkön lähellä mutta et ole varma tuliko jo käveltyä ohi vai ei. Kunhan muistaa vaan kalibroida aina akkujen vaihdon jälkeen ja välillä muutenkin (se on aika ronkeli kaikelle metalliselle mitä taskuissa kantaa) niin kyllä sillä karkean suuntiman lähikohteeseen saa.
Re: oregon 300
Parempi olut mahassa kuin kymmenen hanassa !