K 18 miitit

Yleistä keskustelua kätköilystä
PeliMies4
Viestit: 333
Liittynyt: La 14.04.2018 11:08
Paikkakunta: Lohja

K 18 miitit

Viesti Kirjoittaja PeliMies4 » Ma 28.10.2019 9:32

Moi!

Ymmärrän, että jotkin elokuvat ovat kiellettyjä alaikäisiltä, sekä rahapelit, mutta tämä on jo järjetöntä:

Tutkiskelin tuossa miittejä ja huomasin, että lähellä olisi yksi miitti. Olin jo menossa kirjaamaan will attend-lokkausta, kunnes luin kuvauksen. Siellä luki että miitti on k 18. En halua tietenkään syyllistää ketään, mutta minun mielestä niiden ei pitäisi yksinkertaisesti olla sallittuja.

Tai jos ne ovat sallittuja, niin sitten myös on k yli 18-miitit. HEI! Hyvä idea. Teen sellaisen keskelle pääkaupunkia ja katsotaan montako valitusta tulee.

Minusta ne ovat tuollaiset miitit vähän epäreiluja, sillä yleensä puhutaan, että tämä harrastus kuuluu kaikille.

Lisäksi, jos tekisin itse k yli 18 miitin, niin tarkastaja todennäköisesti kieltäisi sen. Silti k 18 miitit ovat sallittuja.

Näin sitä kannustetaan nuoria geokätköilemään - ei saa osallistua miittiin.

Ei näin kannusteta nuoria kätköilemään, vaan siten, että tehdään kaikille sopivia miittejä ja kätköjä. Toki ne kätköt ovat ihan hauskoja, joissa on jotain hauskaa jota saa vähän aina säikähtää, kuten tämä: GC7D6C4. Se oli ihan hauska kätkö. Kaikille sopiva.

Kuvitelkaa itsenne minun asemaan ja miettikää, miltä se tuntuu kun näkee miitin, johon ei saa osallistua sen takia, että se pidetään ravintolassa, jossa myydään alkoholia. Se ei ole oikein, eikä reilua.

Joka tapauksessa tämä harrastus on kaikille. Ei K18 miittejä saa tehdä, jos itse sanoo, että "tämä harrastus kuuluu kaikille.

Groundspeak meidän, joka olet yhdysvalloissa
Kiellä nämä miitit, jolloin kaikki saavat kätköillä
Niinkuin mekin nuoret haluaisimme
Tuo meille kaikkien miitit
Ja päästä meidät K18 miiteistä
Aamen
Jos yrität tavoitella, olen todennäköisesti nukkumassa tai piilottamassa jotain hyvin ihmeellisiä kätköjä joista ei ota kukaan selvää.

Avatar
Tervas
Viestit: 930
Liittynyt: Ma 08.01.2007 14:31

Re: K 18 miitit

Viesti Kirjoittaja Tervas » Ma 28.10.2019 11:37

Ennenkin on K 18 miittejä ollut (ennyt muista mikä ja milloin), mutta niihin on järjestetty alaikäisille lokkausmahdollisuus K 18 alueen ulkopuolelle.
"Jokaisen oikein rakennetun pojan tekee joskus vastustamattomasti mieli etsiä kätkettyä aarretta."
Mark Twain: Tom Sawyerin seikkailut

Avatar
Goljander
Viestit: 52
Liittynyt: Ma 29.06.2009 11:00

Re: K 18 miitit

Viesti Kirjoittaja Goljander » Ma 28.10.2019 16:29

PeliMies4 kirjoitti:
Ma 28.10.2019 9:32
Ei K18 miittejä saa tehdä, jos itse sanoo, että "tämä harrastus kuuluu kaikille.
Tällä hetkellä geocache.fi sivulla on 121 tulossa olevaa miittiä. Löysin kahdesta tuon K-18 maininnan. Näistäkin toisessa mainitaan:

"Tapahtumapaikka, jota kätköilijöiden keskuudessa kutsutaan miitiksi, on merkattu kyltillä BIRGER. Koska sisätilat ovat K-18 aluetta, niin miitti alkakoon koordinaateissa klo 18:30, miittikirjan ollessa paikalla klo 19:00 saakka. Siirtykäämme sisätiloihin K-18 alueelle klo 19:00 lähtien. Saattaa olla, että hitaimmat hämäläiset saavat raapustettua vielä niminäytteen kirjaan klo 19 jälkeenkin."

Eli jäljelle jää Mur_melin 25v synttärit 8) aka Keski-ikäiset pikkujoulut :wink: johon sinulla ei tällä hetkellä ole pääsyä. En nyt ihan hirveän isoa ongelmaa tuossa näe.

Tuolla logiikalla kaikki T-5 puukiipeilymiitit tai jotkut miitit keskellä järveä tulisi myös kieltää, kun niihin ei pääse esim. pyöratuolilla. Ei kaiken / kaikkien tarvitse olla jokaisen saatavilla.

PeliMies4
Viestit: 333
Liittynyt: La 14.04.2018 11:08
Paikkakunta: Lohja

Re: K 18 miitit

Viesti Kirjoittaja PeliMies4 » Ma 28.10.2019 16:40

Goljander kirjoitti:
Ma 28.10.2019 16:29
PeliMies4 kirjoitti:
Ma 28.10.2019 9:32
Ei K18 miittejä saa tehdä, jos itse sanoo, että "tämä harrastus kuuluu kaikille.
Tuolla logiikalla kaikki T-5 puukiipeilymiitit tai jotkut miitit keskellä järveä tulisi myös kieltää, kun niihin ei pääse esim. pyöratuolilla. Ei kaiken / kaikkien tarvitse olla jokaisen saatavilla.
Eli periaatteessahan tämä tarkoittaa sitä, että mun miittikalenteri voisi näyttää ensi vuoden tammikuussa tältä:
1.1: k yli 18 miitti
2.1: vain sukulaiset voivat lokata - miitti
3.1: vain ne joiden nimimerkissä on numeroita - miitti
Jos yrität tavoitella, olen todennäköisesti nukkumassa tai piilottamassa jotain hyvin ihmeellisiä kätköjä joista ei ota kukaan selvää.

Avatar
Goljander
Viestit: 52
Liittynyt: Ma 29.06.2009 11:00

Re: K 18 miitit

Viesti Kirjoittaja Goljander » Ma 28.10.2019 17:25

Niin... no.... "Tiedän, että niin ei saisi tehdä, mutta nyt ei voi mitään muuta."

Jätän tämän "väittelyn" tähän.

Avatar
Salaneuvos
Viestit: 416
Liittynyt: Pe 11.05.2007 16:02
Paikkakunta: Lempäälä

Re: K 18 miitit

Viesti Kirjoittaja Salaneuvos » Ma 28.10.2019 17:53

Näissä tapauksissa miitti järjestetään paikassa joka on anniskelualuetta ja näin ollen lain määräämä ikäraja on 18 vuotta. Eli miittiin osallistumista ei ole kielletty alle 18 vuotialta mutta paikkaan jossa miitti järjestetään on ikäraja 18 vuotta :)
Fortuna Favet Fortibus

routaporsas
Viestit: 18
Liittynyt: Su 22.12.2013 20:04

Re: K 18 miitit

Viesti Kirjoittaja routaporsas » Ma 28.10.2019 19:47

En näkisi tähän kieltämättä raastavaan ongelmaan mitään muuta tolkun ratkaisua, kuin että väärennetyt paperit hommattava, ettei vain jää yksikään elintärkeä miitti välistä.

saloservice
Viestit: 18
Liittynyt: Ti 17.07.2018 22:15

Re: K 18 miitit

Viesti Kirjoittaja saloservice » Ma 28.10.2019 21:40

Kyllähän ne ratkaisemattomien mysteerien naatit saa muullakin tavalla !!!! :wink:

anna.s
Viestit: 85
Liittynyt: La 18.06.2016 21:42
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: K 18 miitit

Viesti Kirjoittaja anna.s » Ma 28.10.2019 23:06

Mikään laki ei kiellä alle 18-vuotiailta sisäänpääsyä anniskelualueille kuten ravintoloihin. Ravintola voi sen kieltää mikäli arvioi sen sopivaksi tavaksi ehkäistä anniskelu alaikäisille. Samoin sisäänpääsy voidaan kieltää humaltuneilta henkilöiltä tai mikäli arvellaan henkilön pyrkivän sisään humaltumistarkoituksessa. Muita syitä voi olla vaikka likainen ulkoasu, kovaääninen tai muuten häiritsevä käytös. Kaikki yli 18-vuotiaatkaan eivät siis välttämättä pääse osallistumaan tällaiseen miittiin. Kaikki eivät edes haluaisi.

mustakorppi
Viestit: 84
Liittynyt: To 30.05.2019 17:05

Re: K 18 miitit

Viesti Kirjoittaja mustakorppi » Ti 29.10.2019 10:35

Tiedän että tuntuu pahalta kun sanotaan ettei ole tervetullut jonnekin, etenkin kun syy on tuollainen jolle ei itse voi mitään. Been there. Ei siihen oikein ole muuta neuvoa, kuin että ei kannata antaa asioiden joille ei voi mitään vaikuttaa itseensä. Helpommin toki sanottu kuin tehty, mutta ymmärrät varmaan harrastajaporukan yleisen koostumuksen nähneenä, että K-18 miittien kiellolle et juuri saa kannatusta.

Suosittelen rakentavaa suhtautumista asiaan: miitin järjestäjä tuskin kysyy sulta papereita, joten jos nyt et ole ihan pieni lapsi niin takin kaulukset ylös, tekoparta naamalle ja sisään heti kuudelta. Silloin tuskin on vielä poket duunissa ja tarjoilijoilla on muutakin tekemistä. Jossain vaiheessa sut tietysti huomataan ja pyydetään poistumaan, mutta sitten vaan sanot moikat ja menet eikä sen tarvitse olla yhtään sen kummempaa. Jos nyt siis ihan oikeasti haluat osallistua tapahtumaan jota markkinoidaan keski-ikäisten pikkujouluna.

Jos taas haluat jotenkin protestoida niin menemättä jättämisen lisäksi voit koittaa järjestää miittejä esim. nuorisotaloissa tai hoplopissa tms. missä vanhemman väen osallistuminen voi olla nihkeää. Varmasti olisi harrastuksen elinvoimasuuden kannalta hyväkin jos tarjolla on muutakin kuin meidän "keski-ikäisten" ehdoilla tapahtuvaa toimintaa.

ibis64
Viestit: 161
Liittynyt: Su 08.12.2013 21:22

Re: K 18 miitit

Viesti Kirjoittaja ibis64 » Ti 29.10.2019 13:26

Tähän miittiin ei taideta haluta alaikäisiä :lol: koska ravintolaan ei oteta enää alaikäisiä ollenkaan sisälle Kuuden jälkeen, muutenhan ongelma olisi ratkaistavissa aloittamalla miitti 17:30 :roll:

PeliMies4
Viestit: 333
Liittynyt: La 14.04.2018 11:08
Paikkakunta: Lohja

Re: K 18 miitit

Viesti Kirjoittaja PeliMies4 » Ti 29.10.2019 15:00

routaporsas kirjoitti:
Ma 28.10.2019 19:47
En näkisi tähän kieltämättä raastavaan ongelmaan mitään muuta tolkun ratkaisua, kuin että väärennetyt paperit hommattava, ettei vain jää yksikään elintärkeä miitti välistä.
Meniköhän toi nyt vaan "vähän" pitkälle?
mustakorppi kirjoitti:
Ti 29.10.2019 10:35
Tiedän että tuntuu pahalta kun sanotaan ettei ole tervetullut jonnekin, etenkin kun syy on tuollainen jolle ei itse voi mitään. Been there. Ei siihen oikein ole muuta neuvoa, kuin että ei kannata antaa asioiden joille ei voi mitään vaikuttaa itseensä. Helpommin toki sanottu kuin tehty, mutta ymmärrät varmaan harrastajaporukan yleisen koostumuksen nähneenä, että K-18 miittien kiellolle et juuri saa kannatusta.

Jos taas haluat jotenkin protestoida niin menemättä jättämisen lisäksi voit koittaa järjestää miittejä esim. nuorisotaloissa tai hoplopissa tms. missä vanhemman väen osallistuminen voi olla nihkeää. Varmasti olisi harrastuksen elinvoimasuuden kannalta hyväkin jos tarjolla on muutakin kuin meidän "keski-ikäisten" ehdoilla tapahtuvaa toimintaa.
Tätä kommenttia on odotettu. Toki ehkä en hoploppiin kuitenkaan mitään geomiittiä tee, mutta nuorisotilat olisi hyvä vaihtoehto, jos sellaisen paikan saisi lainaan hetkeksi. Tai sitten omalle pihalle, niin kuin kaksi vuotta sitten, silloin tuli aika paljon lapsiperheitä paikalle.
Jos yrität tavoitella, olen todennäköisesti nukkumassa tai piilottamassa jotain hyvin ihmeellisiä kätköjä joista ei ota kukaan selvää.

mustakorppi
Viestit: 84
Liittynyt: To 30.05.2019 17:05

Re: K 18 miitit

Viesti Kirjoittaja mustakorppi » Ti 29.10.2019 15:52

Se hoploppi ei siis ollut tarkoitettu miksikään vittuiluksi: se vain oli ensimmäinen toisin päin ikärajoitettu paikka joka tuli mieleen. Ja siis eihän niiden miittien tarvitse olla mitään kahvilla istuskelua. Esim. tämä on miitti: https://www.dropbox.com/s/3qvn4nu4zrcaw ... o.mp4?dl=0

Että siinä mielessä paitsi hoplop, niin myös rush, boulderkeskus, zippy jne. luulisi olevan ihan ok paikkoja miitille. Joskin näissä jälkimmäisissä voi sitten joutua katselemaan notkeita vanhuksiakin :)

PeliMies4
Viestit: 333
Liittynyt: La 14.04.2018 11:08
Paikkakunta: Lohja

Re: K 18 miitit

Viesti Kirjoittaja PeliMies4 » Ke 30.10.2019 20:56

routaporsas kirjoitti:
Ma 28.10.2019 19:47
En näkisi tähän kieltämättä raastavaan ongelmaan mitään muuta tolkun ratkaisua, kuin että väärennetyt paperit hommattava, ettei vain jää yksikään elintärkeä miitti välistä.
Kysyn vielä kerran, että miksi väität näin? Tämä on julkinen palsta, ei kettuilupuhelin.
Jos yrität tavoitella, olen todennäköisesti nukkumassa tai piilottamassa jotain hyvin ihmeellisiä kätköjä joista ei ota kukaan selvää.

routaporsas
Viestit: 18
Liittynyt: Su 22.12.2013 20:04

Re: K 18 miitit

Viesti Kirjoittaja routaporsas » Ke 30.10.2019 21:27

PeliMies4 kirjoitti:
Ke 30.10.2019 20:56
Kysyn vielä kerran, että miksi väität näin? Tämä on julkinen palsta, ei kettuilupuhelin.
Sehän oli tietenkin K18-kommentti, lapsukaiset ei oikein voi ymmärtää :wink:
Vähän toki jos pipoa kääntelee löysemmälle niin pelihousutkin pysyy paremmin repimättöminä, ei ehkä kaikkea kannata ihan niin vakavasti ottaa. Mutta jos kuitenkin päättää vakavasti ottaa, niin julkinen palsta ei oman käsitykseni mukaan vittuilun mahdollisuutta poissulje. Ehkä peruisin kuitenkin kaiken varalta sen valeajokorttitilauksen jos ehdit jo linjoille sen laittaa.

-Jälkiedit- Nyt kun varsinaisesti vaivauduin lukemaan tätä ketjua, niin onhan tuossa ihan asiallista keskusteluakin asian tiimoilta, siinä mielessä toki olen otettu että tämän julkisen palstan alunperinkin nollasisältöinen välikommenttini sitten oli se joka kirvoitti useampiakin kysymyksiä 8)
Väännettäköön sen kunniaksi siis sen verran rautalangasta, että en ole samaa mieltä siitä, että kaikkien miittien pitäisi olla kaikille, tai kaikkien kätköjen pitäisi olla kaikille. Ja jos nyt niinkin kurjasti sattuisikin käymään, että johonkin miittiin tai jollekin kätkölle ei sattuisi itse pääsemään, niin eiköhän uusiakin mahdollisuuksia vielä tule, ja kaikista näistä vastoinkäymisistä kyllä pääsee varmasti ajan myötä yli, nehän saattavat vaikka parhaimmillaan opettaa jotain syvällistä elämästä. Ehkäpä tämä nyt sitten selvensi.
Innolla odotan muuten ylempänä mainostettua ensi vuoden alun miittiputkea, siinä tosiaan on vain mielikuvitus rajana!

Avatar
TomppaJr
Viestit: 127
Liittynyt: La 18.09.2010 22:42

Re: K 18 miitit

Viesti Kirjoittaja TomppaJr » To 31.10.2019 11:42

Ymmärrän aloittajan kommentin ja huomen hyvin. Harmi, että on saanut osakseen kenkkuilua. Geokätköily ei tunnu houkuttelevan tällä hetkellä uusia nuoria harrastajia, eikä tällainen kohtelu ainakaan paranna tilannetta.
Jeejee!

Avatar
oh3sus
Viestit: 134
Liittynyt: To 16.07.2009 14:59
Paikkakunta: Orimattila

Re: K 18 miitit

Viesti Kirjoittaja oh3sus » To 31.10.2019 19:11

Oma mielipiteeni on että miitit joissa K-18, saa olla ja pysyä. Miittejä on ihan tarpeeksi jotta jokaiselle löytyy sopiva miitti. Itse en ole ollenkaan lapsirakas ja pyrinkin välttämään sellaisia miittejä, jotka on suunnattu nuoremmalle väelle.
On kiva joskus istahtaa miitin merkeissä tuopilliselle/lasilliselle geokavereitten seurassa ilman että ympärillä on metelöivää lapsilaumaa.
Ei kaikki geokätkötkään ole kaikkien haettaviksi joten ja miksi jokaista pitäisi hakeakkaan. Miittienkin suhteen sama.
Kaikkia ei voi valitettavasti miellyttää.
Kätköilet miten tahansa tai miitteilet niin aina joku pahastuu ja vetää herneet nenään kun ei hänen tavallaan kätköilläkkään.
Liberate tuteme ex inferis

Vingeri
Viestit: 661
Liittynyt: Ti 04.01.2011 22:47
Paikkakunta: Joensuu

Re: K 18 miitit

Viesti Kirjoittaja Vingeri » To 31.10.2019 19:56

Itse ajattelen niin että K18 miitit ovat samanlaisia kuin vaikkapa kalliokiipeilymiitit eli paikalle kyllä pääsee eli nimen voi kirjata logisivustolle osallistumatta itse tapahtumaan tai monesti fyysiseen miittikirjaan mutta siitä eteenpäin ei välttämättä. Eihän tällaisia voida kieltää vain sentakia että kaikki ei niihin pääse.

Toinen esimerkki on saareen perustettu miitti. Sinne ei välttämättä niin vaan kuka tahansa pääse eikä miitin järjestäjällä ole velvollisuuksia taata kaikille pääsy.

PeliMies4
Viestit: 333
Liittynyt: La 14.04.2018 11:08
Paikkakunta: Lohja

Re: K 18 miitit

Viesti Kirjoittaja PeliMies4 » Pe 01.11.2019 9:23

TomppaJr kirjoitti:
To 31.10.2019 11:42
Ymmärrän aloittajan kommentin ja huomen hyvin. Harmi, että on saanut osakseen kenkkuilua. Geokätköily ei tunnu houkuttelevan tällä hetkellä uusia nuoria harrastajia, eikä tällainen kohtelu ainakaan paranna tilannetta.
Tästä olen täysin samaa mieltä. Ei se auta tätä tilannetta laisinkaan, että laitetaan vain pelkkiä kettuilukommentteja.
Jos yrität tavoitella, olen todennäköisesti nukkumassa tai piilottamassa jotain hyvin ihmeellisiä kätköjä joista ei ota kukaan selvää.

Avatar
oh3sus
Viestit: 134
Liittynyt: To 16.07.2009 14:59
Paikkakunta: Orimattila

Re: K 18 miitit

Viesti Kirjoittaja oh3sus » Pe 01.11.2019 14:14

Itse olen kylläkin erimieltä. Harrastajakato nuorien suhteen kyllä johtuu ennemminkin siitä että nykyään on muita harrasteita, jotka vetävät nuoria enemmän puoleensa, kuten Pokemon Go jne. Gps:ä'än perustuvia mobiilipelejä on kuitenkin iso läjä.
Kuitenkin kun miittilistaa katsoo niin siellä on todella iso lista miiteistä, joista pitäisi löytyä kaikille, myös nuorille jotain sopivaa.
K-18 miitit ovat kuitenkin niin pieni promille että niillä ei ole mitään vaikutusta asiaan. Tässä on tehty kärpäsestä taas härkänen.
Eiköhän jätetä asia sikseen ja jatketa kätköilyjä jokainen omalla tavallaan.
Liberate tuteme ex inferis

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”