Geocache.fi heittää käyttäjän ulos

Sivustoon liittyvä keskustelu, parannusehdotukset, risut ja ruusut...
Avatar
sgt_pepper
Viestit: 273
Liittynyt: Ke 19.12.2007 18:33
Paikkakunta: Helsinki

Geocache.fi heittää käyttäjän ulos

Viesti Kirjoittaja sgt_pepper » Ti 19.01.2016 21:29

Jo jonkin aikaa (kuukauden pari?) ollut tämä ongelma, että en pysy kirjautuneena geocache.fi sivustolla, vaikka aktiivisesti teen asioita, päivitän sivuja ja avaan uusia. Ennen on selkeästi ollut joku aika (~10-20 min), että jos ei ole sivustolla mitään tänä aikana tehnyt, niin käyttäjä on kirjattu ulos. Nyt tapahtuu niin, että sivusto saattaa heittää minut ulos heti muutamien sekuntien jälkeen kirjautumisesta. Usein käykin niin, että kun kirjaudun sisään ja klikkaan heti karttahakua, niin kun sivu on päivittynyt, en enää olekaan sisäänkirjautuneena. Olen joutunut monesti ottamaan karttahaun uuteen välilehteen, jolloin yleensä saa itsensä pysymään kirjautuneena. Toisinaan toisissa tilanteissa (esim. nyt kun katsoin parhaan kätkön äänestyksen listaa, missä on löytämäni kätköt ja klikkasin sieltä yhtä) uuden välilehden avaaminen saa sivun heittämään minut ulos. Ongelma on jatkuva ja se esiintyy sekä tablettia, että läppäriä käyttäessäni. Selaimena käytän firefoxia. Onkohan muut havainneet samaa ongelmaa? Toivottavasti tuon saa selvitettyä, että mistä johtuu. On rasittavaa kun joutuu kirjautumaan useita kertoja sisään ja tekemään samat asiat koko ajan uudestaan.

Avatar
missävallu
Viestit: 27
Liittynyt: La 04.01.2014 19:43

Re: Geocache.fi heittää käyttäjän ulos

Viesti Kirjoittaja missävallu » Ti 19.01.2016 22:36

Nyt täytyy tunnustaa sama ongelma. Asia on vaivannut jo pitkään mutta olen ajatellut että selaimen valinta tai muutaman minuutin hiljaisuus on ollut se tärkein tekijä istunnon loppumiseen :shock:. Sekä puhelimella että läppärillä asia toistuu koko ajan mutta tietämättömyytäni olen asiasta vaiennut... :oops: :oops: :oops:
-Don't follow me i'm lost too-

Avatar
haksu10
Viestit: 3072
Liittynyt: Ke 20.12.2006 19:22
Paikkakunta: Karkku (Sastamala)
Viesti:

Re: Geocache.fi heittää käyttäjän ulos

Viesti Kirjoittaja haksu10 » Ke 20.01.2016 0:04

Tätä ongelmaa olen tutkinut joka kerta kun se on itselläni ilmaantunut, eli noin 1-2 kuukauden välein. Hankala selvitettävä juuri siksi ettei ongelmaa saa demottua.

Tiedossa ei ole mitään syytä, mikä ongelman on saanut aikaan. Epäilyksen alla on ollut niin erinäiset selainskriptit kuin keskustelualueohjelmisto, mutta niistäkään ei ole keksinyt selitystä. Mitään sellaista muutosta omiin härpäkkeisiin en ole tehnyt että sitä kauttakaan voisi keksiä syyllistä asiaan.

Viimeksi kun ongelma ilmaantui sain kiinni asiasta sen verran että muutaman minuutin päästä olin taas kirjautunut sisään (käytän "Muista minut" -ominaisuutta). Sama on tapahtunut kun selaimen on välissä sammuttanut mutta nyt tosiaan riitti hetken odotus. Niinpä todennäköistä on että istuntojärjestelmä kyykähtää mutta sitä, johtuuko se istuntotietovälimuistituksen levyongelmista vai tietokantaongelmista ei pysty sanomaan.

Kytkin nyt kokeeksi levyvälimuistituksen pois päältä (jos osasin) ja mikäli sivusto pysyy vielä pystyssä niin näkee, onko tällä vaikutusta. Siispä heti sanaa jos ongelma vielä toistuu niin yksi mahdollinen vikalähde on ehkä suljettu pois. Pakkaa toki sekoittaa se että nyt tietokanta joutuu niin koville että myös se voi kyykähtää joten varmasti ei mitään voi sanoa :(

(Edit: niin, ja kertokaa samalla mikä selain on kyseessä)
7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.

Avatar
sgt_pepper
Viestit: 273
Liittynyt: Ke 19.12.2007 18:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: Geocache.fi heittää käyttäjän ulos

Viesti Kirjoittaja sgt_pepper » Ke 20.01.2016 16:31

Enpä ole muistanutkaan tuota "muista minut" boksia, hyvä kun muistutit, se voisi vaikka auttaa asiaa. Nyt kun ruksin sen sisään kirjautuessa, niin ainakin pääsin karttahakuun ongelmitta.

En ole viime aikoina käynyt sivustolla kauhean usein, mutta melkein joka kerta ongelma on ilmaantunut, eli tässä parin kuukauden aikana ainakin kuutisen kertaa. Eilen oli tosiaan niin hankalaa, ettei voinut tehdä mitään mitä olisin halunnut. Monta kertaa sivu heitti firefoxilla ulos. Kokeilin sitten toista selainta - Chromiumia - ja sillä ei ollutkaan mitään ongelmia. Sain äänestettyä kätköäänestyksessä, katsoin karttaa ja selailin muuten sivuja. En tosin jäänyt millekään sivulle seisoskelemaan paria minuuttia kauempaa.

Katsotaan ilmaantuuko ongelma vielä yhtä pahoin lähituleivaisuudessa.

Avatar
haksu10
Viestit: 3072
Liittynyt: Ke 20.12.2006 19:22
Paikkakunta: Karkku (Sastamala)
Viesti:

Re: Geocache.fi heittää käyttäjän ulos

Viesti Kirjoittaja haksu10 » Ke 20.01.2016 17:11

sgt_pepper kirjoitti:Enpä ole muistanutkaan tuota "muista minut" boksia, hyvä kun muistutit, se voisi vaikka auttaa asiaa. Nyt kun ruksin sen sisään kirjautuessa, niin ainakin pääsin karttahakuun ongelmitta.

En ole viime aikoina käynyt sivustolla kauhean usein, mutta melkein joka kerta ongelma on ilmaantunut, eli tässä parin kuukauden aikana ainakin kuutisen kertaa. Eilen oli tosiaan niin hankalaa, ettei voinut tehdä mitään mitä olisin halunnut. Monta kertaa sivu heitti firefoxilla ulos. Kokeilin sitten toista selainta - Chromiumia - ja sillä ei ollutkaan mitään ongelmia. Sain äänestettyä kätköäänestyksessä, katsoin karttaa ja selailin muuten sivuja. En tosin jäänyt millekään sivulle seisoskelemaan paria minuuttia kauempaa.

Katsotaan ilmaantuuko ongelma vielä yhtä pahoin lähituleivaisuudessa.
Jep, kerro ihmeessä jos ongelmia ilmaantuu. Myös muut voivat kommentoida jos ongelmia ilmenee niin tietää että yhden teorian voin hylätä.

Tuon "muista minut" pitäisi pitää automaattisesti sisällä aina, mutta tosiaan itselläni on hyvin harvoin silti lentänyt ulos sivuilta ja hetken päästä taas ollut sisällä. Ongelma on ilmennyt vain Firefoxilla mutta sillä pääasiassa käytänkin sivuja joten ei voi siis vetää johtopäätöstä että selainpohjaisesta ongelmasta olisi kyse.

Sisänsä ongelma on yksinkertainen eli istuntotieto häviää yllättäen. Mutta tekeekö sen levytallennusongelma, tietokantaongelma, selaimen cookie -käsittelyongelma vai jokin muu, mitä en tajua huomioidam, niin siinäpä on pulma mihin toivon mukaan vielä löydän ratkaisun... :P
7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.

Avatar
Pretty.Killswitch
Viestit: 425
Liittynyt: Ti 29.05.2012 10:01
Paikkakunta: Savo

Re: Geocache.fi heittää käyttäjän ulos

Viesti Kirjoittaja Pretty.Killswitch » Ke 20.01.2016 18:07

Joskus toisinaan täältä lentää pihalle suunnilleen joka klikkauksella/joka sivulla. Esim jos käy katsomassa vaikka jotain keskustelua, tai kätköä, ja sitte klikkaa bannerista takaisin etusivulle, niin taas pitää kirjautua uusiksi, vaikka olisi muistelutäppäkin päällä niinku yleensä aina on. Sitte taas toisinaan voi mennä kuukausia tai puolikin vuotta samalla kirjautumisella. Kännykällä tätä heittelyä tapahtuu harvemmin, tuliketulla senkin edestä.
X

Avatar
Barbit
Viestit: 185
Liittynyt: To 12.12.2013 9:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Geocache.fi heittää käyttäjän ulos

Viesti Kirjoittaja Barbit » Ke 20.01.2016 18:42

Pretty.Killswitch kirjoitti: jos käy katsomassa vaikka jotain keskustelua,
Joo, kun kirjautuneena menee keskusteluun ja sitten valitsee pikanäppäimellä paluun geocache.fi sivulle niin lentää pihalle.
Jos taasen valitsee sivu takaisinpäin selaimesta - firefox- niin pysyy kirjautuneena.

TeemuH
Viestit: 432
Liittynyt: To 10.07.2008 14:45
Paikkakunta: Lahti

Re: Geocache.fi heittää käyttäjän ulos

Viesti Kirjoittaja TeemuH » Ke 20.01.2016 22:47

Chromella, niin mobiilisti kuin tietokoneellakaan, ei ole ollut mitään ongelmia. Varmaan vuosia menty samalla kirjautumisella. Siis kun tarkoituksellista uloskirjautumisia ei lasketa. :)
Viimeksi muokannut TeemuH, To 21.01.2016 17:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

yrko
Viestit: 96
Liittynyt: Ti 10.11.2009 12:33
Paikkakunta: Masku, Lemu

Re: Geocache.fi heittää käyttäjän ulos

Viesti Kirjoittaja yrko » To 21.01.2016 0:33

TeemuH kirjoitti:Chromella, niin monipuolistuu kuin tietokoneellakaan, ei ole ollut mitään ongelmia. Varmaan vuosia menty samalla kirjautumisella. Siis kun tarkoituksellista uloskirjautumisia ei lasketa. :)
Joo, vaikka hakuhommelit on olleet aika heikoilla, useamman kerran päivittäin käyn sivustolla ja sikäli vahvistan, että Chromella kyseinen ongelma on täysin vieras. Olisko siis ongelma kallistettava tuliketun suuntaan. Sekin koneelta löytyy, jos selvä kokeilujuttu ehdotetaan. Eli ei kiusaa minua, mutta uteliaisuudesta seuraan.

Avatar
MikaS
Viestit: 296
Liittynyt: Pe 05.12.2008 0:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Geocache.fi heittää käyttäjän ulos

Viesti Kirjoittaja MikaS » To 21.01.2016 0:44

Mulla toimii kaikilla kokeilluilla selaimilla. Yhteys parinkin anonyymiproxyn kautta ketjussa toisessa keisissä. Com herjasi joku aika sitten noista proxyistä.

MikaS

Mr.Perkins
Viestit: 51
Liittynyt: To 26.07.2012 23:12

Re: Geocache.fi heittää käyttäjän ulos

Viesti Kirjoittaja Mr.Perkins » To 21.01.2016 15:44

Joo täälläkin ollut sama ongelma jo jonkin aikaa, siis jostakin edellisen vuoden puolelta.
Chrome on käytössä ja ollut jo vuosikausia. Olen kuvitellut tämän vian johtuvan näistä omista yhteyslaitteista,
mutta tuntuu muuallakin tökivän.
"Muista minut" täppi paikallaan on poistanut ongelman kokonaan.

Avatar
zuge
Viestit: 120
Liittynyt: La 17.09.2011 20:03

Re: Geocache.fi heittää käyttäjän ulos

Viesti Kirjoittaja zuge » To 21.01.2016 17:29

Ainakin seuraavalla skenaariolla sain äsken kaikilla koneestani löytyvillä selaimilla (IE11, Edge, Chrome 48, Firefox 43) tapahtumaan tuota uloskirjautumista:

1. Kirjaudun etusivulta sisälle. (Muista minut -kohdassa on ruxi.)
2. Klikkaan ihan mitä vaan keskustelun ..viewtopic.php -linkkiä. (Keskustelun muut linkit ei tunnu aiheuttavan tätä ja ei ole merkitystä sillä, että onko kirjautuneena keskusteluun sisälle vai ei.)
3. Palaan takaisin etusivulle ja en ole enää sisälle kirjautuneena.

Mutta jos tuon tempun jälkeen käynnistänkin vaan selaimen uudestaan ja surffailen etusivulle, niin olenkin edelleen sisälle kirjautuneena (ei siis riitä F5 yms) ja sitten ei enää tapahdukaan keskustelun linkkejä klikkailemalla tuota uloskirjautumista.

Liekkö tuo tilanne muilla? Mutta voisi siis ainakin testata ihan vaan selaimen käynnistämistä uudelleen jos huomaa kirjautuneen ulos sivustolta.

EDIT: Hmph... jäiköhän tuo uudelleenkäynnistys aikaisemmin Chromella testaamatta, kun sillä ei tunnukaan nyt pelittävän... :oops:

yrko
Viestit: 96
Liittynyt: Ti 10.11.2009 12:33
Paikkakunta: Masku, Lemu

Re: Geocache.fi heittää käyttäjän ulos

Viesti Kirjoittaja yrko » To 21.01.2016 18:27

zuge kirjoitti:Ainakin seuraavalla skenaariolla sain äsken kaikilla koneestani löytyvillä selaimilla (IE11, Edge, Chrome 48, Firefox 43) tapahtumaan tuota uloskirjautumista:

1. Kirjaudun etusivulta sisälle. (Muista minut -kohdassa on ruxi.)
2. Klikkaan ihan mitä vaan keskustelun ..viewtopic.php -linkkiä. (Keskustelun muut linkit ei tunnu aiheuttavan tätä ja ei ole merkitystä sillä, että onko kirjautuneena keskusteluun sisälle vai ei.)
3. Palaan takaisin etusivulle ja en ole enää sisälle kirjautuneena.
Noin tehden tosiaan Firefox heittää pihalle, mutta Chrome ei. Tästä ehkä päästään eteenpäin.

stilo
Viestit: 84
Liittynyt: La 06.10.2007 11:41
Paikkakunta: Joutseno

Re: Geocache.fi heittää käyttäjän ulos

Viesti Kirjoittaja stilo » To 21.01.2016 19:38

Tein tuossa karttahakuja ja olisiko ollut kolmas kerta kun menin kartalta hakulomake välilehdelle niin silloin kirjautui ulos. Minulla kirjautuu ulos myös melkein aina kun menen keskusteluun linkkiä klikkaamalla ja kun palaan ala tai ylä laidan pikalinkillä etusivulle niin kirjautuu ulos. selaimena chrome
Garmin60 Cx, Magellan eXplorist 100(lainassa jästillä)

stilo
Viestit: 84
Liittynyt: La 06.10.2007 11:41
Paikkakunta: Joutseno

Re: Geocache.fi heittää käyttäjän ulos

Viesti Kirjoittaja stilo » To 21.01.2016 19:42

Sellainen huomio vielä että avaan linkistä keskustelun välilehteen ja toisesssa välilehdessä on GC.fi etusivu ja olen siellä kirjautuneena niin kun suljen keskustelu välilehden ja menen GC.fi välilehdelle ja klikkaan Sivun ylälaidassa olevaa Geocache.fi kohtaa niin sivusto kirjautuu ulos. Minulla ei ole ruksia kohdassa muista minut.
Garmin60 Cx, Magellan eXplorist 100(lainassa jästillä)

Avatar
tsahkali
Viestit: 332
Liittynyt: Ti 04.11.2014 11:06

Re: Geocache.fi heittää käyttäjän ulos

Viesti Kirjoittaja tsahkali » To 21.01.2016 20:13

Kummallista....

Win 7 64b ja Firefox 32b, eikä mitään ongelmia.

V.Hunter
Viestit: 99
Liittynyt: Su 04.05.2014 7:35

Re: Geocache.fi heittää käyttäjän ulos

Viesti Kirjoittaja V.Hunter » To 21.01.2016 20:24

Minulla asia korjautui Firefoxin palautus/virkistystoiminnon avulla:
https://support.mozilla.org/fi/kb/firef ... poistetaan
Tämä tosin poistaa asennetut laajennukset mutta nehän voi asennella uudestaan.

yrko
Viestit: 96
Liittynyt: Ti 10.11.2009 12:33
Paikkakunta: Masku, Lemu

Re: Geocache.fi heittää käyttäjän ulos

Viesti Kirjoittaja yrko » To 21.01.2016 20:44

V.Hunter kirjoitti:Minulla asia korjautui Firefoxin palautus/virkistystoiminnon avulla:
https://support.mozilla.org/fi/kb/firef ... poistetaan
Tämä tosin poistaa asennetut laajennukset mutta nehän voi asennella uudestaan.
Minä en tehnyt tuota toimintoa, mutta silti toimii nyt. En lennä pihalle enää zugen vinkillä.
Minulla ei ole kärsivällisyyttä tehdä mitään Haksun tuhannen klikkauksen testiä :D

Avatar
haksu10
Viestit: 3072
Liittynyt: Ke 20.12.2006 19:22
Paikkakunta: Karkku (Sastamala)
Viesti:

Re: Geocache.fi heittää käyttäjän ulos

Viesti Kirjoittaja haksu10 » To 21.01.2016 21:17

Tiedoksi että muutaman tunnin olen jo säätänyt ja muutaman säädän lisää tämän asian kanssa joten toimii tai ei toimi tällä hetkellä, tiedotan lisää myöhemmin.
7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.

Avatar
haksu10
Viestit: 3072
Liittynyt: Ke 20.12.2006 19:22
Paikkakunta: Karkku (Sastamala)
Viesti:

Re: Geocache.fi heittää käyttäjän ulos

Viesti Kirjoittaja haksu10 » Pe 22.01.2016 1:50

haksu10 kirjoitti:Tiedoksi että muutaman tunnin olen jo säätänyt ja muutaman säädän lisää tämän asian kanssa joten toimii tai ei toimi tällä hetkellä, tiedotan lisää myöhemmin.
Aluksi kiitokset kaikille jotka kertoivat ongelmista ja antoivat lisätietoa. Erityiskiitos zuge:lle jonka rautalankamallin mukaan sain toistettua ongelmitta ongelman.

Täytyy sanoa että varsinainen syy ongelmaan jäi selvittämättä. Nimittäin ongelmana oli se, että sessions -tiedoista tyhjeni username -tieto kun kävi tuon ohjeen mukaan keskustelussa. Tämä oli jo hämärää mutta vielä hämärämpää oli se, että tämä tapahtui vain jos meni viewtopic.php -osoitteelliselle sivulle. Kun kopioin tuon skriptin eri nimille (esim. viewtopic2.php) niin sillä pystyikin käymään ongelmitta eikä sivusto heittänyt ulos.

Aikani kokeilin keksiä selitystä tuloksetta. Sitten aloin kokeilemaan kiertokeinoja kuten username -sessionstiedon nimeämistä eri nimiseksi ja jopa useita rinnakkaisia nimikkeitä (username, username2, usernameX). Kikkailut toimivat aikansa... mutta sitten taas keskustelualue söi nämä tiedot, muihin sessionstietoihin koskematta. Tätä en osaa selittää enkä edes keksiä mitään teoriaa asiaan.

Mutta lopputuloksena sitten oli se, että päädyin kirjoittamaan koko istuntojärjestelmän uusiksi. Siitä kerroin enemmän tässä tiedotteessa. Nyt on uusi uljas istuntojärjestelmä pyörimässä, toivottavasti toimivana. Samalla siitä sai tehtyä järkevämmän ja rinnakkaisen cookie / session -järjestelmän ansiosta sen pitäisi myös pystyä toipumaan mikäli jommalla kummalla puolella tapahtuu jotain sekaannusta. Jos käyttää vieläpä "Muista minut" -ominaisuutta niin tällöin on kolmaskin tukijalka :)

Toivotaan että nyt ongelma olisi nujerrettu. Lähipäivät näyttää miten uusi systeemi toimii, samoin kun sen alkaako keskustelu taas rouskuttelemaan tietoja... :P
7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Sivustoon liittyvät ehdotukset ja kommentit”