Aloittelijan muutama tyhmä kysmys

Yleistä keskustelua kätköilystä
-Messina-
Viestit: 3
Liittynyt: To 19.11.2015 12:03

Aloittelijan muutama tyhmä kysmys

Viesti Kirjoittaja -Messina- » To 19.11.2015 15:53

Morjens kaikille!

Juuri aloittanut kätköiljä täällä kyselee muutaman tyhmän kysymyksen, jos meni väärälle alueelle niin toivottavasti modet sitten siirtäisivät oikealle paikalleen!

Muutamia peruskätköjä olen jo löytänyt ja nyt pitäisi sitten siirtyä noihin Mysteeri - ja Multikätköihin. Olen niitä muutamia koettanut etsiskellä, mutta eivät tunnu löytyvän vaikka koordinaattien mukaan paikkaan menisikin. Netistä olen lueskellut mitä nuo tarkoittavat, mutta onko tosiaan niin, että esimerkiksi multikätköjä ei voi hakea peruskätkön tapaan, vaan minun pitää löytää kätköt A, B ja C, jotta voin löytää kätkön D? Olen käsittänyt niin, että noiden kätköjen kuvauksissa on vihje (esim. laskutehtävä), joka pitää ratkaista että kätkön sijainti paljastuu (eli saa koordinaatit kätkölle), vai olenko täysin hakoteillä?

Sitten muutama kysymys ohjelmista, itselläni ei ole vielä gepsiä hankittuna, joten kännykällä mennään. Nyt kaipaisin mielipidettä että kumpi on aloittelijalle parempi ohjelma,C:geo vai Geocachnig Intro? Molempia olen käyttänyt ja tuntuu että tuo Intro olisi selkeämpi, mutta C:geossa taas kätköjä on näkyvillä enemmän, mutta se taas on jotenkin vaikeampi käyttää. Toinen kysmys taas liittyy akun kestoon, te jotka käytätte kännykkää kätköillessä, kannatteko mukana vara-akkua tai jotain muuta vastaavaa, tuntuu että tuo gepsi syö akkua tyhjäksi melko tehokkaasti ja pitempiä reissuja ei voi edes suunnitella akun hyytymisen takia.

Tässä nyt muutama kysymys jotka mietityttävät, toivottavasti joku osaisi vastata, niin pääsisi taas hieman eteenpäin ja uusien kätköjen kimppuun. Muitakin kysymyksiä varmasti tulee mieleeni, mutta aloitetaan nyt näillä :)

marsusram
Viestit: 30
Liittynyt: To 14.08.2014 21:35

Re: Aloittelijan muutama tyhmä kysmys

Viesti Kirjoittaja marsusram » To 19.11.2015 16:15

Multikätkö yleensä on normaalisti löydettävissä, mutta sisältää useamman ketjussa haettavan pisteen alkupisteeltä loppupurkille (jossa loki).
Pisteillä voi olla sijoitettuna purkki, josta saadaan koordinaatit seuraavalle, tai myös muu kohteesta ongittava tieto josta seuraavan koordinaatit lasketaan.

Bonuskätköksi kutsutaan sellaista kätköä, jonka löytämiseen tarvitaan muiden kätköjen löytämistä. Kaikillä kätköillä on tässä tapauksessa oma loki. Usein näillä sarjan kätköillä on joku osa tiedosta jonka perusteella Bonuskätkö löytyy. On myös haastekätköjä, joiden loggauksen edellytys on muu haasteen mukainen tehtävä.

Vingeri
Viestit: 662
Liittynyt: Ti 04.01.2011 22:47
Paikkakunta: Joensuu

Re: Aloittelijan muutama tyhmä kysmys

Viesti Kirjoittaja Vingeri » To 19.11.2015 16:59

C:geo on siinämielessä parempi koska se on minun mielestäni yksinkertaisempi eli sitä on helppo käyttää ja siihen voi ladata ilmaiseksi suomen OSM maastokartat.

Minulta löytyisi melkein täydellinen itse tekemäni pdf muotoinen "Tietopaketti" C:Geon käyttämiseen joten voisin lähettää sen sinulle yksityisviestinä jos haluat. Siinä on kerrottu selkeästi tärkeimmät kohdat ja ominaisuudet. Ohje on tosin sen vanhaan version mutta C:geo ei ole merkittävästi muuttunut ohjeen tekohetkestä lähtien paitsi suomennoksia on tullut lisää. Vara-akku kannattaa ottaa mukaan reissuille. Ne eivät ole nykyään kovin suuria tai painavia ja lisäksi niitä saa myös edullisesti kuten : https://www.verkkokauppa.com/fi/product ... e-8000-mAh

TeemuH
Viestit: 432
Liittynyt: To 10.07.2008 14:45
Paikkakunta: Lahti

Re: Aloittelijan muutama tyhmä kysmys

Viesti Kirjoittaja TeemuH » To 19.11.2015 18:31

Myös tämä kannattaa lukea, vaikka osaltaan onkin jo pois ajantasalta. Saa sieltä sentään yleisimmistä kätkötyypeistä hyvän kuvan. :) http://www.geocache.fi/materiaali/ala_r ... ijaksi.pdf

Avatar
Maitomies
Viestit: 645
Liittynyt: To 17.11.2011 21:13
Paikkakunta: Hattula
Viesti:

Re: Aloittelijan muutama tyhmä kysmys

Viesti Kirjoittaja Maitomies » To 19.11.2015 18:57

- Maitomies -
Onnellinen ihminen kulkee usein vakaasti polkua, jota tuhat onnetonta väittää vääräksi.
https://maitomies.wordpress.com
https://www.facebook.com/geo.maitomies

TeemuH
Viestit: 432
Liittynyt: To 10.07.2008 14:45
Paikkakunta: Lahti

Re: Aloittelijan muutama tyhmä kysmys

Viesti Kirjoittaja TeemuH » To 19.11.2015 19:21

Totta, varmasti ajantasaisempaa tietoa. Itselleni vaan tuo Älä ryhdy geokätköilijäksi oli aikamoinen opas silloin joskus 8 vuotta sitten. :D

-Messina-
Viestit: 3
Liittynyt: To 19.11.2015 12:03

Re: Aloittelijan muutama tyhmä kysmys

Viesti Kirjoittaja -Messina- » To 19.11.2015 22:43

marsusram kirjoitti:Multikätkö yleensä on normaalisti löydettävissä, mutta sisältää useamman ketjussa haettavan pisteen alkupisteeltä loppupurkille (jossa loki).
Pisteillä voi olla sijoitettuna purkki, josta saadaan koordinaatit seuraavalle, tai myös muu kohteesta ongittava tieto josta seuraavan koordinaatit lasketaan.

Bonuskätköksi kutsutaan sellaista kätköä, jonka löytämiseen tarvitaan muiden kätköjen löytämistä. Kaikillä kätköillä on tässä tapauksessa oma loki. Usein näillä sarjan kätköillä on joku osa tiedosta jonka perusteella Bonuskätkö löytyy. On myös haastekätköjä, joiden loggauksen edellytys on muu haasteen mukainen tehtävä.
Sellainen kysymys tähän, jos on esimerkiksi 3 multikätköä jotka johtavat neljännelle kätkölle, niin mistä tiedän mikä on kätkö josta pitää aloittaa? Jos löydän vaikka kätkön B ennen A:ta, niin mistä tiedän että pitää ensin löytää tuo kätkö A? Pitäiskö sen lukea kuvauksessa, että tämä on nyt multikätkön ensimmäinen/toinen/kolmas jne purkki?

Vingeri kirjoitti:C:geo on siinämielessä parempi koska se on minun mielestäni yksinkertaisempi eli sitä on helppo käyttää ja siihen voi ladata ilmaiseksi suomen OSM maastokartat.

Minulta löytyisi melkein täydellinen itse tekemäni pdf muotoinen "Tietopaketti" C:Geon käyttämiseen joten voisin lähettää sen sinulle yksityisviestinä jos haluat. Siinä on kerrottu selkeästi tärkeimmät kohdat ja ominaisuudet. Ohje on tosin sen vanhaan version mutta C:geo ei ole merkittävästi muuttunut ohjeen tekohetkestä lähtien paitsi suomennoksia on tullut lisää. Vara-akku kannattaa ottaa mukaan reissuille. Ne eivät ole nykyään kovin suuria tai painavia ja lisäksi niitä saa myös edullisesti kuten : https://www.verkkokauppa.com/fi/product ... e-8000-mAh
Pistä ihmeessä tulemaan, voisin sitten vähän paremmin tutustua tuohon C:geon ominaisuuksiin, mielelläni sitä käyttäisin kun näyttää siinä olevan enemmän kätköjä merkittynä.
Pitääkin alkaa miettimään tuon akun hankkimista, ei tosiaan ole pahan hintainen.

TeemuH kirjoitti:Myös tämä kannattaa lukea, vaikka osaltaan onkin jo pois ajantasalta. Saa sieltä sentään yleisimmistä kätkötyypeistä hyvän kuvan. :) http://www.geocache.fi/materiaali/ala_r ... ijaksi.pdf
Maitomies kirjoitti:Tai tämä
http://www.6123tampere.com/aloittelijan-opas/
Jossa kätkötyypeistä esim tämä:
http://www.6123tampere.com/2014/01/30/katkotyypit/
Kiitoksia, nämä oli molemmat oivia tietolähteitä, pitää vielä tarkemmin syventyä noihin :)


Kiitoksia kaikille vastanneille, vastauksista oli mukavasti apua, auttoi taas perehtymään tähän kätköilyn ihmeelliseen maailmaan.

Vingeri
Viestit: 662
Liittynyt: Ti 04.01.2011 22:47
Paikkakunta: Joensuu

Re: Aloittelijan muutama tyhmä kysmys

Viesti Kirjoittaja Vingeri » Pe 20.11.2015 6:49

Ohje lähetetty sinulle yksityisviestinä.

Avatar
Maitomies
Viestit: 645
Liittynyt: To 17.11.2011 21:13
Paikkakunta: Hattula
Viesti:

Re: Aloittelijan muutama tyhmä kysmys

Viesti Kirjoittaja Maitomies » Pe 20.11.2015 9:23

-Messina- kirjoitti: Sellainen kysymys tähän, jos on esimerkiksi 3 multikätköä jotka johtavat neljännelle kätkölle, niin mistä tiedän mikä on kätkö josta pitää aloittaa? Jos löydän vaikka kätkön B ennen A:ta, niin mistä tiedän että pitää ensin löytää tuo kätkö A? Pitäiskö sen lukea kuvauksessa, että tämä on nyt multikätkön ensimmäinen/toinen/kolmas jne purkki?
Sinulla on nyt hiukan multikätkö ja bonuskätkö sekaisin tuossa ajatuksessa.
auttaisiko tämä avaamaan noita multi ja bonuskätköjä:
Kuva

tässä esimerkkejä omista kätköistäni:

multikätkö "Hämäläisiä kuppikiviä - Sacred Stones Of Tavastia" ja
bonuskätkö "pekolan kylä.

haastekätköjä en ole itse tehnyt mutta tuossa
esimerkiksi "The Triplet Challenge"
- Maitomies -
Onnellinen ihminen kulkee usein vakaasti polkua, jota tuhat onnetonta väittää vääräksi.
https://maitomies.wordpress.com
https://www.facebook.com/geo.maitomies

-Messina-
Viestit: 3
Liittynyt: To 19.11.2015 12:03

Re: Aloittelijan muutama tyhmä kysmys

Viesti Kirjoittaja -Messina- » La 21.11.2015 18:01

Maitomies kirjoitti:
-Messina- kirjoitti: Sellainen kysymys tähän, jos on esimerkiksi 3 multikätköä jotka johtavat neljännelle kätkölle, niin mistä tiedän mikä on kätkö josta pitää aloittaa? Jos löydän vaikka kätkön B ennen A:ta, niin mistä tiedän että pitää ensin löytää tuo kätkö A? Pitäiskö sen lukea kuvauksessa, että tämä on nyt multikätkön ensimmäinen/toinen/kolmas jne purkki?
Sinulla on nyt hiukan multikätkö ja bonuskätkö sekaisin tuossa ajatuksessa.
auttaisiko tämä avaamaan noita multi ja bonuskätköjä:


tässä esimerkkejä omista kätköistäni:

multikätkö "Hämäläisiä kuppikiviä - Sacred Stones Of Tavastia" ja
bonuskätkö "pekolan kylä.

haastekätköjä en ole itse tehnyt mutta tuossa
esimerkiksi "The Triplet Challenge"
Tässähän se olikin rautalangasta väännettynä, suuret kiitokset :)

Ephief
Viestit: 35
Liittynyt: Ti 07.08.2012 15:40

Re: Aloittelijan muutama tyhmä kysmys

Viesti Kirjoittaja Ephief » Su 22.11.2015 21:40

-Messina- kirjoitti:Sitten muutama kysymys ohjelmista, itselläni ei ole vielä gepsiä hankittuna, joten kännykällä mennään. Nyt kaipaisin mielipidettä että kumpi on aloittelijalle parempi ohjelma,C:geo vai Geocachnig Intro? Molempia olen käyttänyt ja tuntuu että tuo Intro olisi selkeämpi, mutta C:geossa taas kätköjä on näkyvillä enemmän, mutta se taas on jotenkin vaikeampi käyttää. Toinen kysmys taas liittyy akun kestoon, te jotka käytätte kännykkää kätköillessä, kannatteko mukana vara-akkua tai jotain muuta vastaavaa, tuntuu että tuo gepsi syö akkua tyhjäksi melko tehokkaasti ja pitempiä reissuja ei voi edes suunnitella akun hyytymisen takia.
Itse en ole Introa kokeillutkaan, vaan olen aina kätköillyt C:geolla (okei, lyhyen aikaa ennen nykyistä Android-maailmaa minulla oli N8, jossa oli muistaakseni CacheMe). En siis osaa suoraan vertailla sovelluksia, mutta toistaiseksi C:geo on aina riittänyt, niin ulkomailla kuin Suomessakin. Akku on riittänyt hyvin muutaman tunnin (illan) reissuihin, mutta koko päivän kestävissä karkeloissa se tosiaan loppuu kesken. Järkevä akun käyttö vaatii tosin sen, että virransäästöominaisuudet ovat käytössä, puhelimeni esimerkiksi sammuttaa GPS:n, kun näyttö on sammutettuna (toki wifi pitää olla pois päältä myös jne.). Kätköä lähestyttäessä kestää ~puoli minuuttia, että puhelin löytää paikan uudelleen, mutta se kuluttaa silti vähemmän virtaa, kuin kokoaikainen, tarkka paikannus.

Lisäksi suurimmassa osassa kätköistä puhelin kannattaa laittaa taskuun siinä vaiheessa, kun etäisyyttä on 5-10 metriä ja edetä maastoa tutkien ja "kokeillen", sillä puhelimien tarkkuus ei kuitenkaan pärjää varsinaisille gepseille. Tämä taito ("geovaisto") toki karttuu löytöjen myötä. Lyheymmillä reissuilla akku riittää myös loggauksiin suoraan paikanpäältä, mutta pidemmillä reissuilla merkkaan löydetyt nopealla merkinnällä (offline log) ja loggaan ne sitten myöhemmin kotona. Vara-akun/matkalaturin hankinta on kuitenkin minullakin suunnitelmissa, sillä nälkä kasvaa syödessä :)
Kuva

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”