Paljokohan dataa tarvitaan?

Apua GPS- ja muiden navigointilaitteiden ongelmiin
Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Paljokohan dataa tarvitaan?

Viesti Kirjoittaja Seq » Ke 29.04.2015 1:05

Käytössä on Neongeo ja ajattelin, jos muilla käyttäjillä olisi jonkinmoinen aavistus, minkälaisen dataplan:in tarvitsisi päivän kätköilyyn, tai oikeastaan kahden.

Vaikka olenkin pelkästään kännykällä kätköillyt viime vuosina, niin ikinä ei ole tullut seurattua datan käyttöä, kun kaikkialla on ollut liki rajaton data.

Koskapa tuleva matka suuntautuu Saksan suuntaan ja ainakaan pikaisella googlaamisella en löytänyt mitään rajatonta mahdollisuutta, niin nyt tarvitsisi arvioida tuleva datan käyttö.

Ideoita?

zeepia
Viestit: 88
Liittynyt: La 02.11.2013 11:45

Re: Paljokohan dataa tarvitaan?

Viesti Kirjoittaja zeepia » Ke 29.04.2015 7:30

Sori ei ole aavistustakaan mutta itse olen käyttänyt ulkomailla Liveä ja ladannut etukäteen Pocket queryt aina sopivan paikan mukaan jolloin nettiä ei tarvitse lainkaan. Toimiiko tuo samalla tavalla Neongeossa?

Geottuset
Viestit: 36
Liittynyt: Su 27.04.2014 22:38

Re: Paljokohan dataa tarvitaan?

Viesti Kirjoittaja Geottuset » Ke 29.04.2015 7:35

Ulkomailla en ole (vielä) kätköillyt mutta ns. huonossa kentässä kyllä. Ainakin c:geossa pystyy lataamaan kätköt offline tilaan, jolloin ei luonnollisesti sitten maastossa tarvitse nettiä. Myös logit pystyy tallentamaan offline tilassa ja sitten lataamaan ne nettiin kun on paremmat yhteydet.

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Paljokohan dataa tarvitaan?

Viesti Kirjoittaja Seq » Ke 29.04.2015 8:06

No, pällä hetkellä minulla on reilu 16k kätköä Gsak:ssa ja jos haluaisin säilyttää edes suhteellisen liikkumisen vapauden, eli reitti ei olisi täysin suunniteltu, niin määrä moninkertaistuisi tuosta.

Lisäksi olen ladannut vain helpot tradit, joten jos haluaisi jotain muutakin, niin taas tulisi paljon lisää.

Myös kartat ovat ongelma, ainakin riittävällä tarkkuudella...

Avatar
ismo485
Viestit: 79
Liittynyt: Ma 14.10.2013 7:24
Paikkakunta: Muurame

Re: Paljokohan dataa tarvitaan?

Viesti Kirjoittaja ismo485 » Ke 29.04.2015 8:43

Seq kirjoitti:Myös kartat ovat ongelma, ainakin riittävällä tarkkuudella...
Minulla on android tabletti, jossa käytössä c:geo ja siihen olen ladannut offline kartat täältä: http://download.mapsforge.org/maps/europe/

Myös Garminin GPS:ään on mahdollista ladata offline-kartat ja ne saa täältä: http://garmin.openstreetmap.nl/
Sieltä valitaan halutut karttapalaset ja severin kuormasta riippuen ne valmistuvat muutamassa minuutissa tai muutamassa vuorokaudessa. Nyt keväällä sain kartat tunnin sisään ja kesällä 2014 piti odottaa lähes 3 vuorokautta.

Kätködatat ovat molemmissa masiinoissa olleet offlinena ladattuina. Valmiita gpx:iä olen tehnyt reiteiltä, joille on suunniteltu kuljettavan ja vaihtanut sitten aina tilanteen mukaan sopivat aktiiviksiksi. Oregon 450 on vielä rajoittunut kätkömäärän suhteen.

Saksa on siitä hauska maa, ettei sieltä saa data-prepaid liittymää - ainakaan en itse siinä onnistunut.
Ehkä jotenkin antamalla passista henkilötiedot ja jotenkin sitä rataa rekisteröitymällä se voi onnistua, mutta siitä ei ole kokemusta.
Sellainen HotSpot -järjestelmä Saksassa on käytössä, siihen rekisteröitymällä pystyy ko. pisteiden lähistöllä käyttämääm nettiä.

Ruotsissa, Tanskassa ja Belgiassa ostin prepaid liittymän, 10 - 15 €, joissa sitten datasiirtoa haluttu määrä. Belgiaan oli tarjolla 250 megan liittymä siinä kioskissa, joka sattui kohdalle. Se riitti perjantaista maanantai aamuun, kätköt ja kartat pääasiassa offlinena. Jonkun verran käytin reaalikarttaa ja kätködatan hakua. Loggaukset ja jonkun verran sattunnaista surffausta neljälle käyttäjälle jaettuna se kesti.

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Paljokohan dataa tarvitaan?

Viesti Kirjoittaja Seq » Ke 29.04.2015 10:42

No, c:geo:on en mene, ihan periaatteellisista syistä...

Luulenpa vaan, että laite, kuin laite kyykkäilee, jos sinne tipauttaa joku 20-30k kätköä.

Ja on mulla 450 oregaano, mutta olen välttänyt sen käyttöä, koska kännykkä hoitaa homman paremmin.

Tiedän kyllä prepaid-datan haasteet Saksassa, mutta siihen saattaisi olla ratkaisuja, kuten passin vilauttaminen, mitä en pidä pahana.

Jos itsensä haluaisi hirttää määrättyyn reittiin, niin voisihan ne muutamat kätköt vaikka printata paperille, mutta koska on käytössä maailman nopein auto (=vuokra-auto), niin toivoisin, että voisin mennä maasta maahan kohtuullisen vapaasti, enkä huomata, että se ainoa etukäteen valittu kätkö Luxemburgista onkin hyllyllä...

Avatar
ZeroOne
Viestit: 206
Liittynyt: To 17.12.2009 13:27

Re: Paljokohan dataa tarvitaan?

Viesti Kirjoittaja ZeroOne » Ke 29.04.2015 22:44

Neongeoon voi tallentaa karttoja automaattisesti etukäteen kodin wifi-yhteyttä käyttäen, ks. ohjeet. Tuota kannattaa käyttää ja ladata edes karkealla tarkkuudella kartat, sekin vähentää ladattavan datan määrää itse kohteessa. Ei kannata arvailla että kyykkääkö laite, vaan kokeilla, vaikka vähän kerrallaan. Neongeo osaa kuitenkin olla lataamatta uudestaan kerran lataamiaan kartta-alueita. Useamman sadan kätkön maastoja ladattaessa kannattaa kuitenkin kokemukseni perusteella laittaa kännykkä jauhamaan karttoja talteen yön ajaksi... Ellei jossain ole ohjeet siihenkin, miten kartat voisi ladata ja tallentaa Neongeon ymmärtämään formaattiin tietokoneella, kännykän muistikortille siirrettäväksi?

Minkä operaattorin liittymä sinulla on? Elisalla ainakin on yritysliittymä, jossa viidellä eurolla päivässä saa surffata EU:n alueella rajattomasti. Muutenkin operaattorit tarjoavat käsittääkseni erilaisia datapaketteja ulkomaille. Kannattaa vaikka kysäistä asiakaspalvelusta.

Vastauksena itse kysymykseen arviosta datan määrästä... Tein empiirisen epätieteellisen kokeen:

1. poistin OSM-kartat Neongeosta
2. poistin kätköt Neongeosta, jätin muut POI:t (yht. 71 kpl, neljästä eri kaupungista)
3. latasin kartat kaikkien POI:den ympäriltä automaattisesti, tarkimpaan mittakaavaan asti (18 eri zoomitasoa)

Näillä spekseillä kännykkääni latautui 8330 pientä karttapalasta, jotka sattumalta vievät yhteensä tasan 100 megatavua, eli noin 1,4 megatavua per kätkö. Tiheästi kätkötetyllä alueella, kuten nyt vaikka Saksassa, tämä lukema lienee pienempi, erityisesti kun et lataa kätköjä ihan suurimmilla zoomitasoilla.

Vertailun vuoksi kokeilin pariin kertaan käydä kartan läpi suurimmasta pienimpään zoomitasoon ja takaisin liikuttelematta karttaa sivusuunnassa. Tällöin Neongeo latasi 656 karttapalasta, jotka veivät yhteensä 10-16 megatavua sen mukaan, kuinka yksityiskohtainen kartta zoomatulla alueella oli (esim. kaupunkia ja kortteleita vs. peltoja ja metsiä). Tämä kertoo jonkinlaisesta teoreettisesta ylärajasta, kuinka paljon dataa liikkuu yhden ainoan kätkön karttojen latauksessa.

Avatar
oh3mbc
Viestit: 465
Liittynyt: Su 03.02.2008 10:00
Paikkakunta: Virrat

Re: Paljokohan dataa tarvitaan?

Viesti Kirjoittaja oh3mbc » To 30.04.2015 7:58

Yksi mahdollisuus on käyttää ohjelmana CacheBirdiä.
Siinä on mahdollista käyttää Garmin-muotoisia .img karttoja, joita sa kohdealueelta esimerkiksi osoitteesta http://garmin.openstreetmap.nl/. Kätköt voi tuoda ohjelmaan GPX:nä.

Ohjelmasta vielä offline-täppä päälle, ja bittiä ei pitäisi kulua lainkaan...
"Äiti, miksi setä vain katselee vettä, eikä kerää sitä? -Shh, setä on oikeasti etsimässä tänne piiloitettua aarretta."

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Paljokohan dataa tarvitaan?

Viesti Kirjoittaja Seq » La 02.05.2015 1:39

Tällä hetkellä gsak:ssa on 26k+ kätköä, kun olen ottanut vain helpot tradit.

Huomasin muuten, että gsak lataa kaikki gc.com:sta ja filtteröi jälkeenpäin, eli kannattaisi vanmaan ottaa kaikki tietikantaan, koska se lataa ne joka tapauksessa.

Saattaa johtua kyllä gc.com:in api:sta...

Eli offline on hieman raskas ratkaisu. Täytyy kiusata ainakin Elisaa, kun saunavihtaa on jo ennestään...

Avatar
stebu
Viestit: 612
Liittynyt: Pe 02.11.2007 0:25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Paljokohan dataa tarvitaan?

Viesti Kirjoittaja stebu » La 02.05.2015 2:07

Mulla on kaikki Suomen löytämättömät kätköt Dakota 20:ssä. Menee hyvin kun tekee niistä POI-tietokannan. Eikä juurikaan nikottele, vaikka tällä hetkellä on n.25000 tradia+ratkottua mysseä, 2179 multia, 6652 muita purkkeja.

POI muodostetaan komennolla:
>cd C:\kartat\Cachework\pts\POI\source
>"C:\Program Files (x86)\Garmin\POI Loader\POILoader.exe" /s /d "C:\kartat\Cachework\pts\POI"

Source-kansiossa on
ohje:
Garmin POI can show icon?!
Yes! In POI/source include xxx.csv and xxx.bmp --> that Icon is used for POI
Ja esim tradeille:
GCtradi.csv ja GCtradi.bmp

Tuon CSV:n sisältö on (per kätkö)
25.861800,63.068783, Vanha Ki Ta5S1DXG4 =F:4J13,Vanha Kirkkosaari (Kuntsi)
[ koordinaatit(E,N) ],[ Näytön teksti ],[ lisäteksti, joka näkyy kun POIta tutkitaan]
-stebu

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Paljokohan dataa tarvitaan?

Viesti Kirjoittaja Seq » La 02.05.2015 2:46

Ei loc/poi riitä...

Mutta edelleenkään en hae offlineä, vaan ensisijaisesti haarukoin, millaista data-plan:a pitäisi harkita.

Mielestäni on turhaa ladata tuhansia/kymmeniä tuhansia kätköjä reissulle, jossa haetaan ehkä 30 purkkia.

Tokihan kaiken voi suunnitella etukäteen, mutta se on todella jyrkkä tie kaikenlaisiin epämiellyttäviin tilanteihin.

Jos motarilla, josta pääsee valitulle purkille onkin 20km ruuhka, niin on mukavaa, kun on online ja voi muuttaa suunnitelmia lennossa.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Laite- ja ohjelmistoapua”