Mikä älypuhelin?

Apua GPS- ja muiden navigointilaitteiden ongelmiin
Avatar
TiiperiNinsku
Viestit: 46
Liittynyt: Ke 05.10.2011 10:27

Mikä älypuhelin?

Viesti Kirjoittaja TiiperiNinsku » Pe 28.02.2014 10:53

Vaikka tänne ei laitemainoksia saanut laittaa, mutta tarvisin apua puhelimen valintaan. Mulla käytössä garminin etrex 20 enkä omista älypuhelinta. Nyt kuitenkin haluaisin älypuhelimen jolla voisin ratkaista wherigoja ja käyttää kätköilyohjelmia. Mutta kun noita kännykkävaihtoehtoja on niin monta. Mulla aina ollut nokian puhelin, uskallanko siirtyä toiseen merkkiin, vai ostanko Lumian 625, 920, 1320?

jomadaFIN
Viestit: 179
Liittynyt: Ma 22.04.2013 12:50
Paikkakunta: Turku

Re: Mikä älypuhelin?

Viesti Kirjoittaja jomadaFIN » Pe 28.02.2014 11:01

Itsellä on iPuhelin ja ainakin wherigot pelittää loistavasti. Sen sijaan kätköilysoftiin ja muihin navigointiominaisuuksiin en ole oikein päässyt sisään. Perheestä myös löytyvä Lumia pyörittää kätköilysoftaa jotenkin sujuvammin, mutta mistään muusta syystä en ikinä suosittelisi Lumiaa hommaamaan... :lol: Joka tapauksessa jos gepsi löytyy, niin se on paras väline kätköilyssä, käytä sitä ihmeessä. Esim. wherigoita pyörittävä älypuhelin on kuitenkin kiva kaveri kätköillessä, usein tulee myös tarkistettua kätköjen tietoja yms. selaimesta, joten kyllä siitä luuristakin paljon hyötyä on. Suosittelisin valitsemaan puhelimen kuitenkin muulta pohjalta kuin kätköilystä nousevista syistä/tarpeista.

Avatar
Barbit
Viestit: 185
Liittynyt: To 12.12.2013 9:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mikä älypuhelin?

Viesti Kirjoittaja Barbit » Pe 28.02.2014 11:18

Lumiasta sen verran, että sillä olen kaikki kätköt etsinyt tähän mennessä ja mitä tarkkuuteen tulee niin aika samoihin menee kuin kaverin gepsillä. Minulla on siinä lisäksi ilmaisohjelmat GPS calculator http://www.wpcentral.com/tag/gps-calculator jolla multit/mystit olen etsinyt. Siinä on mm. gepsi näkymä kompasseineen ja etäisyyksineen. Lisäksi maastokartat, nuohan saa kaikkiin älypuhelimiin.
Itseäkin kiinnostaa wherigot ja pelittääkö ne lumiassa. Oma känny on vajaan vuoden vanha enkä vielä sitä vaihtoon haluaisi laittaa..

Avatar
Supatus
Viestit: 18
Liittynyt: Ti 12.11.2013 18:27
Paikkakunta: Hamina

Re: Mikä älypuhelin?

Viesti Kirjoittaja Supatus » Pe 28.02.2014 11:32

Mulla on nyt toinen samsung androidpuhelin kätköily käytössä. Eka oli xcover, siinä oli tarkkuudessa toivomisen varaa. Tällä hetkellä xcover2 johon olen ollut tyytyväisempi, tosin ei kyllä pärjää oikealle gepsille. Ohjelmana mulla on ollut c:geo ilmaisohjelma ja whereyougo wherigo sovellus.

toni_j
Viestit: 33
Liittynyt: Pe 17.02.2012 12:22

Re: Mikä älypuhelin?

Viesti Kirjoittaja toni_j » Pe 28.02.2014 12:29

Itselläni on käytössä Samsung Galaxy SII:n johon olen ollut tyytyväinen. Xcover 2:sta olen myös kuullut hyvää palautetta. Softista itselläni käytössä NeonGeo, jota voin suositella lämpimästi. Maksaa muutaman euron. Myös ilmainen c:geo on hyvä. WhereYouGo wherigoita varten ja GCC eli GeoCache Calculator on ollut hyvä muutamiin mysteereihin.

Vingeri
Viestit: 661
Liittynyt: Ti 04.01.2011 22:47
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mikä älypuhelin?

Viesti Kirjoittaja Vingeri » Pe 28.02.2014 13:10

Itselläni on S3 malli käytössä ja en voisi siirtyä muihin kuin Android malleihin.

Tähän kun löytyy erinomaiset geokätköily ohjelmat kuten esimerkiksi c:geo. Toimivuuskin on hyvä ja myös käyttöliittymän muokattavuus.

Ja uskaltaa siirtyä myös toisiin merkkeihin.

vv17blues
Viestit: 8
Liittynyt: Ma 28.10.2013 18:36

Re: Mikä älypuhelin?

Viesti Kirjoittaja vv17blues » Pe 28.02.2014 14:19

Pääasiallisena kätköilylaitteena ("gepsinä") käytössä Lumia 820, jolla olen löytänyt kaikki löytämäni kätköt. Gepsin tarkkuus on vähintäänkin riittävä ainakin omiin tarpeisiini ja luurin/näytön koko on sopiva kätköilyyn.

Sovelluksista käytän pääasiassa Maastokarttoja, jolla pääasiassa etsin ratkomani mysset ja multit. Maastokartat taitaa saada lähes kaikille alustoille, joten suosittelen merkistä riippumatta. Tradejen sekä multien ykköspisteiden etsintään käytän yleensä Geocaching Plus -sovellusta (ilmaisversiota), joka näyttää kaikki kätkötyypit, vaikka ei olisi GC.comin premium-jäsen. Geocaching Live -sovellus (ilmainen sekin) löytyy myös, mutta se näyttää vain tradit, jos on "vain" GC.comin Basic Member. Siksi tämän käyttö on jäänyt vähemmälle.

Näillä sovelluksilla olen pärjännyt vallan mainiosti. Wherigo-sovellusta ei tosiaan taida vielä WP:lle olla, mutta en ole tätä vielä kaivannutkaan. Kotoa löytyy myös Android-tabletti johon saa Wherigo-sovelluksia, esim. jo mainittu WhereYouGo. Lisäksi jo mainitut Androdin c:geo ja GCC ovat myös hyviä sovelluksia.

Löytymättömiäkin (denareita) toki on, mutta näitä en laittaisi luurin piikkiin :)
Luurin valinta on kait lähinnä finanssi- ja makuasia. Näistähän voi vain kiistellä :)

kultakuru
Viestit: 46
Liittynyt: To 28.06.2012 10:55

Re: Mikä älypuhelin?

Viesti Kirjoittaja kultakuru » Pe 28.02.2014 17:37

Meillä oli uuden gepsin hankinta asialistalla viime loppukesästä. Niin kieroutunutta kuin se onkin :mrgreen: niin satojen eurojen kapulaa valittiin pitkälti sen pohjalta, että minkälaista kätköilysoftaa (kaikki softat 0...10EUR) niihin on saatavana. Lumioihin taisi tuolloin olla maaloo-niminen softa melko kypsään vaiheeseen kehittynyt. Android-puolella taas on tarjolla perussoftiksi c:geo (hyvä, helppo, ilmainen), neongeo (1kk ilmainen demoversio) sekä locus free (ilmainen) tai locus pro. Locus on ainakin omaan makuun ihan järjettömän hieno ohjelmisto, se on paljon enemmän kuin pelkkä kätköilysofta - mobiili paikkatietosofta varmaan olisi oikeansuuntainen luokitus. c:geo:sta en ole aivan varma, mutta kaikissa muissa mainituissa ohjelmissa taitaa olla mahdollista esim valita karttapohja (valikoiman suuruus voi vaihdella) ja halutessaan kartan voi ladata laitteen omaan muistiin offline-käyttöä varten jos on korpeen lähdössä.
Kapulan osalta kannattaa varmistella että näyttö on käyttökelpoinen yhtälailla kirkkaassa auringonvalossa kuin myös reippaalla pakkasella. Itse gps-vastaanottimen suorituskykyä ei mobiilivehkeissä pahemmin speksata ja se onkin vähän arpomista - esim useamman kuin yhden gps-vastaanottoantennin ratkaisuja ei taida löytyä kuin oikeista gps-vastaanottimista. Jos älypuhelin tukee sekä gepsiä että glonassia niin se lupaa jo melko hyvää tarkkuudenkin osalta.
Meillä lopullinen valinta taisi kallistua Android-puolelle johtuen wherigo-tuesta sekä siitä, että lumioissa näytti olevan gps toteutettu s.e. että käyttäjälle näkyvää sijaintia ei päivitetä ollenkaan jos kone arvelee että nyt ei liikuta (oma sijainti ei siis 'kohise'). Tuon vaaditun liikeen kynnys näytti olevan noin 3...8m luokkaa eli ei yleensä mikään suuri ongelma kätköilyssä, mutta saattaapa tuo joskus olla kuitenkin pieni kiusa. Siitäkös perheen teini oli lopulta katkera kun hieno galaxy-sarjan masiina tuli taloon: "Ai te ostitte ton gepsiksi!!??" :)

Samuli70
Viestit: 21
Liittynyt: Pe 29.03.2013 22:06

Re: Mikä älypuhelin?

Viesti Kirjoittaja Samuli70 » Pe 28.02.2014 17:59

kultakuru kirjoitti: esim useamman kuin yhden gps-vastaanottoantennin ratkaisuja ei taida löytyä kuin oikeista gps-vastaanottimista.
Ihan mielenkiinnosta, missä "oikeassa" kädessäkannettavassa gps-vastaanottimessa on useampi kuin yksi gps-antenni?

T/K
Viestit: 7
Liittynyt: Pe 31.08.2012 18:17

Re: Mikä älypuhelin?

Viesti Kirjoittaja T/K » Pe 28.02.2014 18:14

Aloitin harrastukseni Lumia 800 puhelimella. Myöhemmin olen käyttänyt Lumia 900 ja Lumia 925. Lapsilla on ollut Samsung kapulat. Olen erilaisia sovelluksia myös kokeillut. Hankin heti alussa myös Garmin 62s navigaattorin. Nyt en viitsi lähteä kätköjä etsimään ilman navigaattoria. Kaikkien puhelimien tarkkuudet ja nopeudet eivät vain riitä, verrattuna navigaattoriin. Lisäksi puhelimien virrankulutus on ongelma. Olen käyttänyt myös Powerpack, 2000 mAh (liian pieni) lisäakkua ja autolaturia. Wherigot olen hakenut lasten kanssa tai Android tabletilla. Mielestäni Lumia ja Geocaching live ovat hyvä lisä navigaattorille.

Avatar
Stone'5
Viestit: 873
Liittynyt: Pe 29.06.2007 13:00

Re: Mikä älypuhelin?

Viesti Kirjoittaja Stone'5 » Pe 28.02.2014 18:44

TiiperiNinsku kirjoitti:enkä omista älypuhelinta. - - Mulla aina ollut nokian puhelin, uskallanko siirtyä toiseen merkkiin, vai ostanko Lumian 625, 920, 1320?
Nokian peruskapuloilla ei ole Lumioiden kanssa muuta yhteistä kuin se, että ongelmista ei ole pulaa. Windows Phone -käyttöjärjestelmän oppimista ei helpota S40/vast. kokemus.

jonsson
Viestit: 146
Liittynyt: La 06.01.2007 11:32
Paikkakunta: Janakkala,Turenki

Re: Mikä älypuhelin?

Viesti Kirjoittaja jonsson » Pe 28.02.2014 19:03

Tällä setillä on tullut haettua jemmoja viimeiset kaksi vuotta:
-Samsung Galaxy Note (GT N7000), nykyään maustettuna 5000 Mha tehoakulla
-c:geo
-Locus
-Takataskussa joskus vanha kunnon Garmin 60 (varma peli) ihan vaan varalla noin 0.00..% kätköistä ,johtuen "olosuhteista"..
jonsson

Osmonraitti
Viestit: 9
Liittynyt: Su 05.01.2014 1:34

Re: Mikä älypuhelin?

Viesti Kirjoittaja Osmonraitti » Pe 28.02.2014 19:09

Iphone ja Garmin Glo yhdistelmä on ollut käytössä itselläni koko lyhyen kätköilyurani ajan. Voin lämpimästi suositella. Garmin Glo toimii myös varmaan androidin ja nokian kanssa. Glo:lla saat gps ja golonass tarkkuuden puhelimeen.

http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... astaanotin



Sent from my iPhone using Tapatalk

-Ozzi-
Viestit: 50
Liittynyt: Ke 08.05.2013 21:51

Re: Mikä älypuhelin?

Viesti Kirjoittaja -Ozzi- » Pe 28.02.2014 19:28

Aikaisemmin oli käytössä Samsung S2, mutta onnistuin kastelemaan sen toimimattomaksi. Ihan ok luuri purkkien hakuun sekin, mutta GPS:n nopeudessa ja akun kestossa oli toivomisen varaa. Akussa varsinkin. Nyt käytössä vakuutusrahoilla hankittu S2 plus. Muuten luuri on edeltäjäänsä huonompi, mutta kätköilyominaisuuksiltaan aivan toiselta planeetalta parempaan suuntaan. Akunkestossa ei valittamista ja GPS(Glonassilla terästettynä) toimii todella nopeasti jopa siellä missä AGPS(ulkomailla, tarvii datayhteyttä) ei ole apuna.

Softana käytän pääsääntöisesti c:geo:a ja lähietäisyydelle(<50m) päästyä kotomaassa Locusta maastokarttojen kanssa apuna. C:geon kanssa hoidan ns. paperityöt, mutta itse purkinhaussa lähistölle päästyä Locus on ihan kingi.

Chick Magnet 75
Viestit: 20
Liittynyt: To 30.08.2012 9:05

Re: Mikä älypuhelin?

Viesti Kirjoittaja Chick Magnet 75 » Pe 28.02.2014 20:02

Osmonraitti kirjoitti:Iphone ja Garmin Glo yhdistelmä on ollut käytössä itselläni koko lyhyen kätköilyurani ajan. Voin lämpimästi suositella. Garmin Glo toimii myös varmaan androidin ja nokian kanssa. Glo:lla saat gps ja golonass tarkkuuden puhelimeen.
Mielenkiintoinen lisävaruste! Minulla tähän mennessä reilu 3000 kätköä löytynyt iPhonella ja Geocaching-sovelluksella. Lisävirtaa pidemmillä reissuilla tuo TeckNetin 7000 mAh Power Bank-lisäakku, jolla iPhonen lataa 4 kertaan. Vaihtoehtoja lienee yhtä monta kuin kätköilijöitäkin!

Osmonraitti
Viestit: 9
Liittynyt: Su 05.01.2014 1:34

Re: Mikä älypuhelin?

Viesti Kirjoittaja Osmonraitti » Pe 28.02.2014 20:52

Chick Magnet 75 kirjoitti:
Osmonraitti kirjoitti:Iphone ja Garmin Glo yhdistelmä on ollut käytössä itselläni koko lyhyen kätköilyurani ajan. Voin lämpimästi suositella. Garmin Glo toimii myös varmaan androidin ja nokian kanssa. Glo:lla saat gps ja golonass tarkkuuden puhelimeen.
Mielenkiintoinen lisävaruste! Minulla tähän mennessä reilu 3000 kätköä löytynyt iPhonella ja Geocaching-sovelluksella. Lisävirtaa pidemmillä reissuilla tuo TeckNetin 7000 mAh Power Bank-lisäakku, jolla iPhonen lataa 4 kertaan. Vaihtoehtoja lienee yhtä monta kuin kätköilijöitäkin!
Siis ja tähän myös ollut lisänä mophien lisäakku. Tällä paketilla en edes hyvillä pakkasilla ole saanut akkua loppumaan kesken kätköilyn. Meikäläisen kätköilykerrat liikkuu noin 2-5 tunnin hujakoilla per kerta. Tässä vielä akkuun linkki kiinnostuneille.
http://www.mophie.com/shop/iphone-5/ju ... e-5?a92=12

kultakuru
Viestit: 46
Liittynyt: To 28.06.2012 10:55

Re: Mikä älypuhelin?

Viesti Kirjoittaja kultakuru » Pe 28.02.2014 23:25

Samuli70 kirjoitti:Ihan mielenkiinnosta, missä "oikeassa" kädessäkannettavassa gps-vastaanottimessa on useampi kuin yksi gps-antenni?
Kiitos kriittisestä kommentista, piti tarkistaa omat menneet harhat: muistelin pidelleeni joskus kädessäni jotain garminin quad helix -varusteltua laitetta mikä kyllä piti paikkansa, mutta eihän noissakaan ole näköjään kuin yksi rf-etupää vastaanottamassa signaalia ja nimitys viittaa ainoastaan antennin rakenteeseen. Useamman antennin vastaanottimia ei ilmeisesti kuluttajalaitteista löydy (ainakaan kohtuuhintaan).

juppepupu
Viestit: 21
Liittynyt: To 24.10.2013 14:08

Re: Mikä älypuhelin?

Viesti Kirjoittaja juppepupu » La 01.03.2014 0:55

Multa löytyy Samsung Galaxy S4 ja en voi kuin kehua. Näyttää tarkemmin, kuin Garmin Oregon 450, joka on toisena vehkeenä mukana. Ohjelmana yleensä Groundspeakin maksullinen Geocaching-ohjelma, välillä myös c:geo tai locus free. Pitkiä reissuja varten on kannettava laturi (Samsung 9000mAh Power Bank)
Ennen ostin aina Nokian, nyt ensimmäinen Samsung ja olen erittäin tyytyväinen :)

d-light
Viestit: 16
Liittynyt: To 11.04.2013 13:30

Re: Mikä älypuhelin?

Viesti Kirjoittaja d-light » Su 02.03.2014 9:07

Yksi ääni Samsung xcover:lle. kestää sadeveden ja pienen uimisenki. Kosketusnäyttö pelaa hyvin märkänä ja kylmänä.
Itse olen käyttänyt vain c:geoa, jonka ominaisuudet on riittäneet hyvin. Helppo tallentaa offline:ksi kätkötiedot ja saa logattua vaikka heti löydyttyä.
Ainut miinus on tuo karttapohja. vain yksi vaihtoehto. silläkin on kyllä pärjännyt. Kaverina c:geolle on orux maps, johon saa online karttapaikan kartat. tuolla pärjää sitten jo maastossa hyvin.
Kun nykyisestä xcoverista aika jättää on seuraava hankinta xcover 2. en ole edes harkinnut kunnon gps:än hommaamista. tuolla on pärjännyt vallan mainiosti.
Bonuksena viellä taskulamppu valmiina, jos yllättäen purkkia joutuu pimeydestä etsimään.

Avatar
pipsa
Viestit: 118
Liittynyt: Ti 16.08.2011 17:44
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Mikä älypuhelin?

Viesti Kirjoittaja pipsa » Su 02.03.2014 10:40

täältä löytyy HTC Desire, joka oli ennen puhelin käytössä, mutta nykyään vaan gepseilee :)
liittymänä pelkkä dataliittymä ja akkukin kestää ihan kohtuu mukavasti
lisäksi puhelimena Samsung S3, jota käytän myös joskus. siinä on nopea gps, jossa on hyvä tarkkuus, mutta akun kesto (varsinkin tämän viimeisen android päivityksen jälkeen) on aivan käsittämättömän paska (toivottavasti korjataan piakkoin).
mukana kulkee autolaturi, jolla molemmat laitteet latautuu ja pebblen "lisäakku"
ohjelmana Neongeon, josta tykkään tosi paljon. joitain pieniä viilauksia siihen tekisin, mutta hyvin pelaa kyllä.

Magellan 310 eXplorist multa löytyy myös, mutta sen kanssa en oikein ole päässyt sinuksi. ostinkin sen lähinnä, kun oli niin kovin halpa ja piti vaan saada joku oikea gps ihan vaan kokeeksi. On sillä tullut jonkun verran kätköjä haettua, mutta en ole saanut sitä säädettyä niin, että toimisi omalla aaltopituusella halutusti :P
- pipsa -

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Laite- ja ohjelmistoapua”