Puuterrain pännii

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
vvv
Viestit: 101
Liittynyt: La 26.04.2008 23:40

Puuterrain pännii

Viesti Kirjoittaja vvv » Su 26.01.2014 17:33

Mikä ihmeen pakko kätköjä on nykyään puihin järjestään piilottaa (sinne ylemmäs)? Menevät sillä terrainilla mulla suoraan ignoreen (tiedän, moni tykkää vieläkin kiipeillä puihin eivätkä mitään muuta tekisikään jos lottovoiton saisivat). Laittaisitte edes mulle jonkun sivukonttoripurkin siihen juurelle jotta voisin logata (jos mysteerin kyseessäollen saan edes ratkottua - sekin on niin vaikeeta nykyään).

99,999999% kommentoijista (ja säälivistä lukijoista jotka eivät viitsi kommentoida) ovat kuitenkin syntyneet puussa kynä kädessä joten antaa palaa, kertokaa kuinka Uusi Kätköily on 10 metriä perustasoa ylempänä "eikä kaikkien tarvi hakea kaikkia". Tulis edes yksi haettava näiden latvakiikkujen väliin.

Kajsa70
Viestit: 145
Liittynyt: Ke 13.07.2011 12:37

Re: Puuterrain pännii

Viesti Kirjoittaja Kajsa70 » Su 26.01.2014 17:38

:lol: :lol: :lol: :lol:

mixer89
Viestit: 94
Liittynyt: Ke 23.01.2013 18:34

Re: Puuterrain pännii

Viesti Kirjoittaja mixer89 » Su 26.01.2014 17:42

Mää voin tulla kyllä omille purkeilleni sivukonttoriksi, myssen ratkaisua vastaan tietty :D

Mileleo
Viestit: 124
Liittynyt: To 27.10.2011 11:32

Re: Puuterrain pännii

Viesti Kirjoittaja Mileleo » Su 26.01.2014 17:42

Harva mysteeri haluaa esitellä puunlatvaa, ellei siinä kävystä tai oravasta ole kyse. Samalla alueella on joitakin puukätköjä, jossa terrain on 3.5 ja kätkö on puussa yli 5m korkeudessa. Sitten samalla alueella on puukätköjä, jossa terrain on 4.5, mutta matalampana kuin 5m. Eikö kaikkien puukätköjen terrain pitäisi olla 4 tai suurempi?

Puukätköt itselleni on mukavia, jos vaan on riittävän tukevat oksat ja tarpeeksi tilaa kiivetä. vvv:n sun pitää vaan ottaa joku apina mukaan tai sitten ostat hydrokopterin teleskooppitartuntakädellä ja hoidat nää sillä :)

Marjis
Viestit: 432
Liittynyt: Pe 03.04.2009 15:29
Paikkakunta: Lahti

Re: Puuterrain pännii

Viesti Kirjoittaja Marjis » Su 26.01.2014 18:12

Kaikkien puukätköjen, joissa tarvitaan käsiä kiipeilyyn, terrain-arvo kuuluisi olla vähintään 4.

http://support.groundspeak.com/index.ph ... page&id=82

"Experienced outdoor enthusiasts only
Terrain is probably off-trail. Will have one or more of the following: very heavy overgrowth, very steep elevation (requiring use of hands), or more than a 10 mile hike. May require an overnight stay."

Tällä saattaa valitettavasti olla jotain tekemistä innostuksesta laittaa porukka kiipeilemään puissa: http://coord.info/GC4ENT0
Eniten kätköilyssä **tuttaa toiset kätköilijät.

rantamänty
Viestit: 11
Liittynyt: Su 01.12.2013 14:00

Re: Puuterrain pännii

Viesti Kirjoittaja rantamänty » Su 26.01.2014 18:52

Olen huomannut, että puukiipeily onkin oikein hauskaa... :P taisi ollakin n. 40 vuotta valiä....

Avatar
Vilosparta
Viestit: 191
Liittynyt: Ma 19.02.2007 11:49
Paikkakunta: Hyvinkää / Tartto Viro

Re: Puuterrain pännii

Viesti Kirjoittaja Vilosparta » Su 26.01.2014 19:01

Annetaan kaikkien kukkien kukkia!!
"Päivittäin googlaan KeithRichardsin ja jos hän elää minullakin menee hyvin (Antony Bourdain)"

Arnyk
Viestit: 285
Liittynyt: Ti 24.08.2010 14:13

Re: Puuterrain pännii

Viesti Kirjoittaja Arnyk » Su 26.01.2014 19:11

Kaikkien kukkien on hyvä kukkia ja antaa kukkia. Mutta sympatiat aloittajalle, joskus vaan niitä nokkosia tai ruusuja kasvaa normaalijakaumaa enemmän tietylle alueelle ja useimmiten se vielä ruokkii sitten lisää nokkospuskia kasvamaan myös muille alueille isohkona ryppäänä. Eli liika on kuitenkin liikaa, jos alkaa samanlaista purkkia tulla vaan liukuhihnalta jatkuvasti...

barlow39
Viestit: 181
Liittynyt: Ma 08.09.2008 23:30

Re: Puuterrain pännii

Viesti Kirjoittaja barlow39 » Su 26.01.2014 20:16

Mileleo kirjoitti:Harva mysteeri haluaa esitellä puunlatvaa, ellei siinä kävystä tai oravasta ole kyse. Samalla alueella on joitakin puukätköjä, jossa terrain on 3.5 ja kätkö on puussa yli 5m korkeudessa. Sitten samalla alueella on puukätköjä, jossa terrain on 4.5, mutta matalampana kuin 5m. Eikö kaikkien puukätköjen terrain pitäisi olla 4 tai suurempi?

Puukätköt itselleni on mukavia, jos vaan on riittävän tukevat oksat ja tarpeeksi tilaa kiivetä. vvv:n sun pitää vaan ottaa joku apina mukaan tai sitten ostat hydrokopterin teleskooppitartuntakädellä ja hoidat nää sillä :)
Kyllä näitä alitähditettyjä on tullut itsekin käytyä ihmettelemässä, vaikka tietysti logeistakin on pystynyt päättelemään, että purkki on korkeella puussa ja paikan päällä huomaa purkin yli 5m korkeudessa sileää männynrunkoa pitkin... Tulee vaan aina uusia kätköjä katsoessa kartettua ihan 3 tähden purkkejakin, kun ei tiedä mitä siellä olisi vastassa. Aina kun ei selvästi edes kerrota kiipeilyvaatimuksista. Nyt kun niitä puukätköjä alkaa olla, niin voisihan sitä taas keksiä jotain mielekästä etsittävää? Jos siellä puussa on jotain mielenkiintoista, niin sitten puuhun. Vai onkohan seuraava trendi sukellettavat kätköt (tai ne on kyllä harvemmin ympärivuotisia). Ja tähän asiaan vähän liittyen, purkin laatuunkin voisi satsata (olis mielekästä hakemista lapsista aikuisiin) eikä vaan keksiä sille filmipurkille "hauskoja" (puu-) piiloja. No jokaisen kätköntekijän ehkä sit kuuluu tehdä ne samat peruspurkit: filmipurkki /nano magneetilla jossain rakennuksessa/kaiteessa, filmipurkki puussa matalalla/korkeella ( mikro mettässä), pakastepurkki kiven alla jne. Tähän kun yhdistää vielä, että paikkakaan ei tarvitse olla mitenkään erikoinen, niin onhan sitä haettavaa ympäri Suomea :)

jomadaFIN
Viestit: 179
Liittynyt: Ma 22.04.2013 12:50
Paikkakunta: Turku

Re: Puuterrain pännii

Viesti Kirjoittaja jomadaFIN » Su 26.01.2014 23:19

vvv kirjoitti:"eikä kaikkien tarvi hakea kaikkia".
Jeesus Nasaretilainen kirjoitti:Itsepä sen sanoit.
Sori oli pakko. :lol: :lol: :lol:

Eikä tuo puukätköjen prosentuaalinen osuus toisaalta ole niin suuri, että tavalliset purkit oikeasti olisivat harvassa latvakiikkujen seassa, päinvastoin. Ymmärrän kyllä kantasi äärettömän hyvin, en minäkään tykkää kun pitää olla niitä IT-mysteerejä joka paikassa... :roll:

Avatar
vvv
Viestit: 101
Liittynyt: La 26.04.2008 23:40

Re: Puuterrain pännii

Viesti Kirjoittaja vvv » Ma 27.01.2014 0:04

jomadaFIN kirjoitti: Sori oli pakko. :lol: :lol: :lol:
Joskus on :)
jomadaFIN kirjoitti: Eikä tuo puukätköjen prosentuaalinen osuus toisaalta ole niin suuri, että tavalliset purkit oikeasti olisivat harvassa latvakiikkujen seassa, päinvastoin.
Juu mutta mulla on jo aika harvassa lähialueen käymättömät, ja tätä nykyä aika isolla prosentilla uusi lähikätkö ei putoa maahan asti.
jomadaFIN kirjoitti: Ymmärrän kyllä kantasi äärettömän hyvin, en minäkään tykkää kun pitää olla niitä IT-mysteerejä joka paikassa... :roll:
Nekin menee mulla nykyään vaan puihin :) Johonkin katos nuoren vanhan into..

juppepupu
Viestit: 21
Liittynyt: To 24.10.2013 14:08

Re: Puuterrain pännii

Viesti Kirjoittaja juppepupu » Ma 27.01.2014 1:42

Ei minua puukätköt pänni yhtään, koska en minä sinne itse kapua 8) Sitä varten on geopuoliso, joka on ikuinen lapsi ja aina valmiina kiipeilemään. Meillä ei vaan ole mitään varusteita, eli jos on 5m paljasta runkoa, niin kiipeämättä jää. Paras tähänastisista oli T5-kätkö, jossa ensimmäinen oksa sen verran korkealla, että hyppäämällä yletti juuri ja juuri nappaamaan alimmasta oksasta kiinni ja siitä vaan kampeamaan itseään ylös... Meikäläisellä on ainakin hauskaa näillä kätköillä, hirnun siellä puun juurella :lol:

Eniten nyppii useimmat mysteerit, kun en vaan pääse edes alkuun ratkaisussa. Ehkä pitäisi saada vähän yleisluontoista mystienratkaisuopetusta joltain fiksummalta :?

pr1
Viestit: 70
Liittynyt: Su 28.06.2009 9:20

Re: Puuterrain pännii

Viesti Kirjoittaja pr1 » Ma 27.01.2014 2:53

Meillä ei vaan ole mitään varusteita, eli jos on 5m paljasta runkoa, niin kiipeämättä jää.
Helppoo kuin heinän teko.
http://www.youtube.com/watch?v=p5S9mfIFsGQ
http://www.youtube.com/watch?v=BIO4Pofv0rg

YouTubeen haku sanaksi "palm tree climbing" tai jotain ja ei kun soveltamaan, ja omalla vastuulla tietenkin!

jomadaFIN
Viestit: 179
Liittynyt: Ma 22.04.2013 12:50
Paikkakunta: Turku

Re: Puuterrain pännii

Viesti Kirjoittaja jomadaFIN » Ma 27.01.2014 8:23

pr1 kirjoitti:Helppoo kuin heinän teko.
Niin, muistaakseni tunti taidettiin sitä yhtäkin FTF:ää kiivetä. :lol:

Avatar
rp55
Viestit: 344
Liittynyt: Ke 20.12.2006 22:11
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Puuterrain pännii

Viesti Kirjoittaja rp55 » Ma 27.01.2014 16:01

Ei aina tarvitse kiivetäkään vaikka yli 5m korkeudella
http://imgcdn.geocaching.com/cache/log/ ... 6fdb68.jpg
rp55
Sunt pueri pueri et pueri puerilia tractant.
Pojat on poikia, ja pojilla poikien huvit

ragdolls12
Viestit: 12
Liittynyt: La 14.12.2013 23:01

Re: Puuterrain pännii

Viesti Kirjoittaja ragdolls12 » Ti 28.01.2014 12:08

En kyllä ymmärrä näitä valituksia ja moitteita erilaisista purkeista. Väliin näkee myös loggauksissa mielestäni ihan epäasiallisia kommentteja. Itse olen kiitollinen joka ikisesta purkista jonka joku on viitsinyt virittää minun ja muiden iloksi. Meitä on niin monen ikäisiä ja tasoisia etsijöitä.On hyvä että kaikille riittää mielenkiintoisia kohteita.
Tällaiset keskustelut eivät ainakaan kannusta meitä uusia edes yrittämään oman purkin tekemistä.

Avatar
Fundamental
Viestit: 158
Liittynyt: To 11.01.2007 16:05
Paikkakunta: Tampere

Re: Puuterrain pännii

Viesti Kirjoittaja Fundamental » Ti 28.01.2014 12:16

ragdolls12 kirjoitti:En kyllä ymmärrä näitä valituksia ja moitteita erilaisista purkeista. Väliin näkee myös loggauksissa mielestäni ihan epäasiallisia kommentteja. Itse olen kiitollinen joka ikisesta purkista jonka joku on viitsinyt virittää minun ja muiden iloksi. Meitä on niin monen ikäisiä ja tasoisia etsijöitä.On hyvä että kaikille riittää mielenkiintoisia kohteita.
Tällaiset keskustelut eivät ainakaan kannusta meitä uusia edes yrittämään oman purkin tekemistä.
Juuri näin :)

Vingeri
Viestit: 661
Liittynyt: Ti 04.01.2011 22:47
Paikkakunta: Joensuu

Re: Puuterrain pännii

Viesti Kirjoittaja Vingeri » Ti 28.01.2014 12:40

Itse olen myös etsinyt muutamia puukätköjä mutta kun ne on osoittautunut mahdottomaksi saada ilman apuvälineitä niin olen jättänyt ne väliin asiasta sen enempää murehtimatta.

Etsin sellaisia kätköjä, joiden terrain ja vaikeus osuu minulle kohdilleen.

Avatar
vvv
Viestit: 101
Liittynyt: La 26.04.2008 23:40

Re: Puuterrain pännii

Viesti Kirjoittaja vvv » Ti 28.01.2014 13:23

ragdolls12 kirjoitti: Tällaiset keskustelut eivät ainakaan kannusta meitä uusia edes yrittämään oman purkin tekemistä.
Vaikka tiedän paremmin niin kommentoin silti.

Kyllä mää onnistuin urani aikana (ja nimenomaan siellä "uuden" puolella) tekemään kätköjä joista yksikään ei ole korkealla puussa mutta silti ovat talvehtineet / pysyneet jästimättä parhaimmillaan jo lähes 8 vuotta ja ehkä paria lukuunottamatta kaikki ovat aivan jokaisen saavutettavissa eikä silti "pakastepurkkeja kiven alla" ja niistä on tullut sekä positiivista, negatiivista että kaikkea siltä väliltä olevaa palautetta sekä logeihin, sähköpostitse että kasvotusten. Enkä edes lukenut etukäteen tältä foorumilta olisko joku ollut niitä vastaan. Tai jälkikäteen, sikses.

Jos aletaan rajoittaa foorumia vain ylistyslauluihin ja järkevään keskusteluun niin mikäs, aina parempi; harrastuksen taso paranee. Moderoikaa nää valitukset pois kun eivät sovi tänne.

Mua vaan pänni jatkuva puupurkkien syöttäminen kun ei tullu uutta haettavaa mikä sopis mulle :)

Marjis
Viestit: 432
Liittynyt: Pe 03.04.2009 15:29
Paikkakunta: Lahti

Re: Puuterrain pännii

Viesti Kirjoittaja Marjis » Ti 28.01.2014 13:34

Selittäkääs tyhmälle, että mikä vika on purkissa kiven alla? Paljon mielummin niitä hakee kuin jotain väkisin korkean t-arvon purkeiksi väännettyjä tai filmipurkkeja sillankaiteista. Ellei sillalta ole sitten harvinaisen komea maisema jonka vuoksi paikalle kannattaa tulla. Kivenaluspurkkeja parempi toki on vielä linnunpönttö puussa, ovat talvilöydettäviä.
Eniten kätköilyssä **tuttaa toiset kätköilijät.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”