Hirvikärpäset ja pimeys

Yleistä keskustelua kätköilystä

Pimeässä maastossa kätköillessä

Olen saanut hirvikärpäsiä kimppuuni (lämpötila lähemmäs 20 astetta)
4
20%
Olen saanut hirvikärpäsiä kimppuuni (lämpötila vähintään 10 astetta)
1
5%
Olen saanut hirvikärpäsiä kimppuuni (lämpötila alle 10 astetta)
2
10%
Olen saanut hirvikärpäsiä kimppuuni (lämpötila lähellä nollaa)
0
Ei ääniä
Olen saanut hirvikärpäsiä kimppuuni (lämpötilasta ei tietoa)
6
30%
En ole saanut hirvikärpäsiä kimppuuni
3
15%
En ole saanut hirvikärpäsiä kimppuuni vaikka niitä todistetusti alueella onkin
4
20%
En ole havainnut valoisuudesta riippuvaa eroa
0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 20

Avatar
haksu10
Viestit: 3072
Liittynyt: Ke 20.12.2006 19:22
Paikkakunta: Karkku (Sastamala)
Viesti:

Hirvikärpäset ja pimeys

Viesti Kirjoittaja haksu10 » Su 08.09.2013 3:02

Hei,

omat kokemukset ovat antaneet aiheen olettamukseen, että hirvikärpäset eivät lennä pimeällä. Koska nämä monien (myös allekirjoittaneen) vihaamat ötökät jopa estävät metsäkätköilyä niin pistetään äänestys pystyyn koska en onnistunut löytämään faktatietoa asiasta.

Äänestyksessä ei ole rajatapausvaihtoehtoja (hämäryys) vaan vain käsite "pimeä" joka tarkoittaa siis kunnollista pimeää ilman viimeisiä /ensimmäisiä auringonsäteitä. Vain tällä saadaan riittävän selkeä erottelu mahdollisen hirvikärpästen heikon kohdan löytämiseen. Sen sijaan lämpötilavaihtoehtoja on koska lämpötila vaikuttaa hirvikärpästen akviitisuuteen.

Halukkaat voivat myös sanailla asiasta tarkemman kuvaelman, esimerkiksi jos on pimeällä saanut hirvikärpäskavereita mutta merkittävästi vähemmän kuin valoisaan aikaan samalla alueella.

Kiitos mielenkiinnosta ja vastauksista!
7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.

Avatar
FireFox-71
Viestit: 239
Liittynyt: Su 10.10.2010 19:20
Paikkakunta: Virrat

Re: Hirvikärpäset ja pimeys

Viesti Kirjoittaja FireFox-71 » Su 08.09.2013 9:42

Oman, erittäin epävirallisen käsityksen mukaan hirvikärpäset koska suunnistavat näön perusteella, eivät pimeässä osu kohteeseensa.

Asia muuttuu mutkikkaammaksi lampulla varustautuneena, vallankin joukolla kulkiessa. Olettaisin, jos lamppu, joko oma tai toisen valaisee liikkuvan ihmisen, saattaa alkaa ropina kuulua.

Jos taas lamppu on kädessä, eikä valaise hirvikärpäselle otollista kohdetta, saattavat ne ehkä lennähtää valoa kohden summassa, mutta osuminen lie enemmän lottoamista :-/

Oman kokemuksen mukaan hirvikärpäset eivät lennä pimeässä ja päivänvalollakin paikoillaan olo rauhoittaa tilannetta.. Toisaalta, taidan tehdä oikein testin, otan lampun ja kokeeksi punaisen ledin ja kokeilisin kuinka sillä käy....

Tässä erittäin epävirallinen 'mutu' lausunto :-D
Se ettet tiedä, ei tarkoita ettei voisi olla.

______________________Kettu Kuittaa

pr1
Viestit: 70
Liittynyt: Su 28.06.2009 9:20

Re: Hirvikärpäset ja pimeys

Viesti Kirjoittaja pr1 » Su 08.09.2013 12:42

FireFox-71 kirjoitti:Toisaalta, taidan tehdä oikein testin, otan lampun ja kokeeksi punaisen ledin ja kokeilisin kuinka sillä käy....
Katso lähteissä myös mitä lämpömittari näyttää koska, hirvikärpänen ei lennä +5 tai alle lämpötiloissa oli sitten pimeetä tai valoisaa. Tähän vuodenaikaan kun pimeellä/yöllä saattaa olla jo aika kylmä, +2 astetta on alin mitä olen tänä syksynä mittaria katsonut.

Avatar
Varvikello
Viestit: 103
Liittynyt: Ke 10.01.2007 21:05

Re: Hirvikärpäset ja pimeys

Viesti Kirjoittaja Varvikello » Su 08.09.2013 13:02

Tais viikon olla jo yhtäsoittoa siinä kolmen asteen kieppeillä yöt täälläpäin. Ei noi hirvikyrpäset mua suuresti haittaa mut olishan se kiva ettei niitä olis lainkaan. Pimeyden vaikutusta en ole testannut mutta tiedän missä niitä on varmuudella joten vois testata.
Että mä oon pätevä...

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”