Apua gps-hankintaan

Kätköilyyn liittyvää apua laskukaavasta kompassin käyttöön
Anmahu7
Viestit: 1
Liittynyt: Ti 20.02.2007 16:05

Apua gps-hankintaan

Viesti Kirjoittaja Anmahu7 » Ti 20.02.2007 16:22

Kiinnostuin geokätköilystä jo muutama vuosi sitten luettuani aihetta koskevan lehtijutun. Nyt olen alkanut kartoittamaan tietoa netistä ja innostunut edelleen :) Haluaisinkin jo päästä ensimmäistä kätköä metsästämään ja gps-laitteen hankinta on ajankohtaista. Tietysti mahdollisimman helposti ja edullisesti haluaisin harrastuksen pariin. Siis: Mistä kaupasta lähtisin gps-navigaattoria etsimään? Urheilukaupat? Tavaratelot? Retkeily? Atk-tavarat? Netti? Huuto.net? Mitä ominaisuuksia kapulasta on löydyttävä ja mihin hintaan ehkä voisi varautua? Olisko jotain tiettyä merkkiä/mallia mitä suosittelisitte? Kiitos suuresti etukäteen vastaajalle!

Avatar
Haaskalintu
Viestit: 950
Liittynyt: Pe 26.01.2007 15:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Haaskalintu » Ke 21.02.2007 7:41

Ensinnäkin tervetuloa hienon harrastuksen pariin! Meidän perhe innostui geokätköilystä viime vuoden syyskuussa. Olimme samassa tilanteessa kuin sinäkin nyt. Uudet, hienot gepsit kartoilla ja kaikilla herkuilla maksavat 400-500e Partioaitassa. Sitten joihinkin kännyköihin saa lisämodulina gps:n parilla sadalla, mutta olen kuullut ettei se ole kaikista kätevin vaihtoehto. Kapula kapulana ja gepsi gepsinä.

Itse ostin Keltaisen pörssin kautta Magellan 320-merkkisen laitteen käytettynä 150 eurolla, ja olen ollut todella tyytyväinen. Kätköilykäyttöön riittää ihan perusmalli, mitään karttoja ei tarvitse.

Avatar
Tervas
Viestit: 930
Liittynyt: Ma 08.01.2007 14:31

Viesti Kirjoittaja Tervas » Ke 21.02.2007 8:00

Suosittelisin konetta jossa on dataportti jonka avulla voi siirtää reittipisteitä (=kätkökoordinaatteja) suoraan tietokoneesta. Näppivirheitä kun tuppaa silloin tällöin tulemaan. Tiedonsiirto-ohjelmaksi käy vaikkapa ilmainen EasyGPS: http://www.easygps.com/default.asp?rc=213pF

Avatar
lpohjala
Viestit: 144
Liittynyt: Pe 22.12.2006 12:01
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja lpohjala » Ke 21.02.2007 8:21

Itse suosittelen aluksi lainaamaan gepsin joltain tutulta/ystävältä/puolitutulta niinkuin minä tein. Alkuu riittää hyvinkin ihan perusmalli ilman mitään hienouksia. Muutaman kymmenen löydön jälkeen jos innostusta riittää vielä niin sitten kannattaa alkaa miettimään minkälaista laitetta alkaisi etsimään.

pietilat
Viestit: 19
Liittynyt: Ti 02.01.2007 0:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pietilat » Ke 21.02.2007 13:57

Jos tuntee jonkun työasioissa rapakon takana liikkuvan, kannattaa ainakin harkita GPS:n hankkimista sieltä. Hankintahinta on arviolta noin puolet siitä mitä Suomessa, varsinkin nyt kun euro on kovaa valuuttaa.
Meillä on ollut Kanadasta hommattu Explorist 400, johon ladattuna Suomen tarkka kartta. Euroopan/Suomen pohjakartan puuttuessa on suunnistaminen ajoittain ollut hankalaa, mutta hyvin ollaan tultu toimeen. Pohjakartanhan voi päivittää/ostaa mutta kustannuksia siitä kertyy~100E.
Kartathan ovat kaikkialla yhtä kalliita.
Jokainen varmaankin kehuu/kiroaa omassa käytössä olevaa laitetta, joten kannattaa miettiä onko tuttavia joilta mahdollisesti voi "lainata" karttaohjelmia.
Pietilat - Helsinki

Avatar
taaru
Viestit: 166
Liittynyt: To 21.12.2006 0:59
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja taaru » Ke 21.02.2007 19:04

Kun itse harkitsin GPS:n ostamista, luin jostain, että Magellan ja Garmin ovat hyviä merkkejä. Ja tietääkseni niitä on useilla kätköilijöillä.
Ensimmäinen GPS:ni on perusmalli, Magellan Explorist 100, jonka ostin urheilukaupasta (Sportia) tarjouksella noin sadan euron hintaan. Se on ollut ihan hyvä hankinta, mutta nyt on alkanut kaivata lisää ominaisuuksia gepsiin ja suunnitelmissa on hankkia "hienompi" malli ensi kesään mennessä.
Uskoisin, että kätköily kannattaa aloittaa perusmallisella GPS:llä ja hankkia hienompi malli myöhemmin, kun tietää mitä gepsiltä haluaa.

jonsson
Viestit: 146
Liittynyt: La 06.01.2007 11:32
Paikkakunta: Janakkala,Turenki

Viesti Kirjoittaja jonsson » Ke 21.02.2007 20:25

Ihan perus GPS "palikka"riittää kätköilyn aloittamiseen.Itselläkin on karvalakkimalli Garmin 12.Eli ei karttoja..Kartallinen GPS kyllä säästää hermoja ja autonavigaattori pelastaa hermot, ja säästää aikaa kun liikut vieraassa kaupungissa. :lol: Siis jos etsit kätköjä vain kotikonnuilta tai Cache/Day tahtiin niin mikä tahansa GPS-laite sopii tähän tarkoitukseen vallan hyvin.Kun alat hölmöilemään kätköjen kanssa niin kuin meikäläinen usein,niin tuskainen on taival on edessä "karvalakkimallilla". :D
jonsson

Geo-Olli
Viestit: 33
Liittynyt: To 18.01.2007 21:18
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja Geo-Olli » Ke 07.03.2007 18:44

Itse etsin melko pitkään "sopivaa" mallia ja lopulta päädyin Magellan eXplorist 400 malliin. Mielestäni siinä on kaikki, mitä vain tarvitsen, jopa tulevaisuudessa. Värinäyttöä en tarvitse, ainoa etu siitä on mielestäni akun keston lyheneminen :lol: . 400:ssa on kuitenkin datasiirto mahdollisuus, jota pidin välttämättömänä manuaalisten näppäinvirheiden pois sulkemiseksi.

Kartta ei toki ole välttämättömyys, mutta kiva lisä, kun esim. lapsille näyttää että missä ollaan ja mihin mennään :P .

Oman gepsini hankin Helsingistä venetarvikeliikkeestä, joka myy myös netin kautta. Hintaa oli about 400 Eur. Takuuasioiden vuoksi unohdin ulkomaantuliaiset heti kättelyssä. Olkoon kuinka globaali takuu tahansa... :roll: .

Tämä merkki juttu on varmaan sama kuin autoissa. Toinen on Magellan fani ja toinen Garmin, perustelunsa kummallakin. Hintavertailua kannattaa ehdottomasti tehdä esim. netin välityksellä, illan surffailulla saattaa säästää kymppejä tai peräti enemmän!
Kätköily on kuin kalastusta, kannattaa yrittää, vaikkei lopputulos ole varmaa...

Avatar
jupilli
Viestit: 235
Liittynyt: Pe 05.01.2007 14:04
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja jupilli » Ke 07.03.2007 22:46

Heips !

Aloitin kätköilyn perus eTrexillä, keltaisella, ja hommahan onnistui ihan oivallisesti. Sitten oikeastaan ensimmäinen juttu joka rupesi nyppimään oli koordinaattien syöttäminen käsin ja muutaman virhenäpyttelyn jälkeen syntyi päätös vaihtaa vehjettä. Päädyin sitten Magellanin eXplorist 500een ja olen ollut melko tyytyväinen vaikka kartat ovatkin hyvin avuttomia ja virheellisiä. Väittäisin että enemmänkin viitteellisiä.

Minun käytössäni akku ei ole likikään loppunut koskaan, ehkä käytän vehjettä liika vähän tms. Hyvää vehkeessä on mielestäni rajaton muistin määrä eli vaihdettava SD-kortti, mitään ei tartte siivota tai hävittää jos ei halua.
Myös vehkeen koko on tärkeä juttu, sitä pitäisi pystyä pitämään melkein aina mukana niin että voi sännätä kätkölle heti jos semmoinen sattuu kohdalle ja löytyy 10mins aikaa.

Jos nyt hankkisin ekaa gepsiä, miettisin ainakin :
- tietty ensin, sitä että onkohan sille tosiaan käyttöä ja kuinka kauan
- kokoa, mukana kuljetettavuutta
- käyttöominaisuuksia, yhteystapoja tietskariin (langaton olisi upea!!!) ja ehkä nettiin, akun kestoa, muistin kokoa, karttoja, jne
- ja kaipa silläkin on merkitystä että vehkeellä on tunnettu valmistaja jonka voi olettaa vastaavan takuista, huolloista ym jutuista

Eipä tässäkään tullut hyviä ehdottomia neuvoja, niitä ei liene juurikaan tarjolla
Terveisin Kätköilyvaari !!

Avatar
Varvikello
Viestit: 103
Liittynyt: Ke 10.01.2007 21:05

Viesti Kirjoittaja Varvikello » Ti 27.03.2007 15:26

In Garmin geko 201 I trust... Kokemusta raa'asta käytöstä on vain gekosta ja peruskeltaisesta eTrexistä. Olin itse hankkimamassa treksiä mutta kaupan hyllyllä ei silloin sitä ollut joten päädyin gekoon. Hinnassa oli eroa ehkä 10EUR mutta jälkikäteen ajateltuna hinta-laatusuhde on gekossa parempi. Ainoa plussa jonka eTrexistä keksin on kaulanauha, muuten menee kaikki gekon piikkiin. Käyttöliittymä on sama molemmissa mutta geko on on huomattavasti pienempi ja nopeampi ottamaan yhteyden lintuihin. Akkujen kesto on heikompi kuin treksissä ja paristoja käyttäessä hieman kalliimpaa koska geko käyttää AAA-kokoa ja eTrex AA-kokoa. käytännön merkitystä asialla ei mielestäni ole koska kannan mukana useampaa akkusettiä liikkuessani. Molempiin malleihin käy sama kaapeli, Arin kaapelitehdas valmistaa yhdistelmää joka antaa ulkoisen virransyötön auton 12v pistorasiasta ja kaapelin toinen haara antaa sarjaportista dataa. USB-liitin puuttuu koneen päästä niissä malleissa joita olen nähnyt mutta siskollani homma hoidettiin erillisen palikan avulla joka muuttaa koneen uspin sarjaportiksi. Tietokone on "liian uusi", siinä ei ole liitäntään kuin usb. Ennen kaapelin hankkimista näpyttelin koordinaatteja käsin mutta siihen kyllästyy ajan mittaan, dataliitäntä on melko ehdoton kepsiä valitessa. Gekon hyviä puolia mainostaakseni, tuntuu olevan pataraudasta rakennettu laite. Olen pyöräillessä tiputtanut laitteen ohjaustangosta todella usein, viimeksi eilen vedin turvalleni niin että kepsin teline hajosi kahteen osaan mutta laite vaan käy ja kukkuu. Vedenpitävyys on luokkaa 7 eli voi huoletta upottaa veteen ilman vaurioita. Omani on tosin muuttunut jo vettä sietämättömäksi kuoressa olevan halkeaman takia ja siitäkin syystä että avasin laitteen nähdäkseni sen sisälle. Gekoa uskallan suosittaa oman kokemuksen perusteella, tämä puhelinta pienempi erillislaite on saanut niin paljon iskuja ja kolhuja ettei mekaanista kestävyyttä tarvitse epäillä ja tämä on siivittänyt jo pari vuotta rapiat meikäläistä yli 600 kätkölle.
Että mä oon pätevä...

Avatar
small oaks
Viestit: 588
Liittynyt: Ma 08.01.2007 9:32
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja small oaks » Ti 27.03.2007 22:00

Jos kiinnostaa katso gps warehouse, vaikka googella...Esim. Perus etrex alta 70£ = noin 105 € plus toimituskulut. Muitakin hyviä tarjouksia tuolta löytyy.
Oman Garmin gpsmap 76c:n ostimme tuolta. Pääsyy hankintaan oli hinta. Onhan näissä ulkomaahankinnoissa pieni riski takuiden kanssa, Tosin noita olis voinut Suomen hintoihin verrattuna ostaa silloin kolme samalla hinnalla.

Mustavaris
Viestit: 14
Liittynyt: La 10.03.2007 13:32
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Mustavaris » La 07.04.2007 11:24

Helsinkiläisellä venetarvikeliikkeellä ehkä viitataan Marineaan, joka on tietääkseni aika edullinen. Ainakin niissä parissa kaupassa, joissa olen gepsejä katsellut, hinnat ovat pilvissä tuohon verrattuna.

Avatar
VeskuR
Viestit: 96
Liittynyt: Ke 04.04.2007 21:08
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja VeskuR » La 07.04.2007 11:58

Ostin viime syksynä Magellan eXplorist 100 Gepsin Hkin karttakeskuksesta hintaan 120 e ja mukaan tuli vapaavalintainen paperiperuskartta, kun aloitin oman "urani".

Hommasin talvella jo olemassa olevaan Nokia N70:een bluetooth gepsipalikan verkkokaupasta hintaan 70e, ja karttasoftan ja karttoja sain tutulta.

Nyt oon tosin menossa hakemaan Garmin 60 CSx:ää erätukusta.

Avatar
small oaks
Viestit: 588
Liittynyt: Ma 08.01.2007 9:32
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja small oaks » Su 07.10.2007 10:28

Porvoossa Mikrokulma niminen sekatavarakauppa mainostaa garmin venture cx + 1 alue vapaa-ajankarttaa hintaan 299€. Ihan kohtuu hyvä tarjous. Tuossahan on sd muistikorttipaikka. Marineassa on saman tyyppinen tarjous jossa 512 kortti + usb kaapeli ja siellä hinta 395e. Sanotaan nyt että muutaman kympin säästää vaikka nuo pari puuttuvaa osaa erikseen hankkisikin.
Still one more to find!

jarpe
Viestit: 11
Liittynyt: Ke 08.08.2007 18:43

Viesti Kirjoittaja jarpe » Su 07.10.2007 12:57

Oman laiteen Garmin eTrex venture cx tilasin blokesstuff nettikaupasta, muistaakseni ranskalainen kauppa. Nyt samaa laitetta myydään näköjään 189 euron hintaan (itse maksoin 230 euroa) tuossa laitteessa on muistikorttipaikka ja ihan hintansa väärtti on ollut. Tosin suomenkielistä käyttöohjetta ei tullut mukana. Mutta sain eräältä ystävälliseltä geokätköharrastajalta vastaavan laitteen suomenkielisen käyttöohjeen (kiitos hänelle). Niin ja postikulut olivat 22 euroa.
tuossa vielä linkki kauppaan josta garminin tilasin [url]http://www.blokesstuff.eu/Product.aspx? ... uctID=1612[/url]

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muuta apua”