Kuka määrittelee millaisia haastekätköjä suomessa saa tehdä?

Puhu kaikesta kaikille, kaikkien kanssa, kaiken aikaa... luonnollisesti foorumin normaalit ehdot muistaen
Palikka1
Viestit: 18
Liittynyt: Su 03.05.2009 21:51

Kuka määrittelee millaisia haastekätköjä suomessa saa tehdä?

Viesti Kirjoittaja Palikka1 » Ke 13.10.2010 21:39

Olen tässä jo useamman viikon yrittänyt tehdä suomeen uutta haastekätköä. Sen tiimoilta on tullut ainakin itselleni outoja asioita ilmi:

1. Ensinnäkin se, että tarkastajilla itselläänkään ei ole ollut yhtenäistä käsitystä siitä millaisia haasteita läpi päästetään. Esim.Toinen hyväksyy kätkön ja toinen vetää sen pois.
2. Toiseksi se, että uusia haasteita tehdessä ei kannata/voi ottaa mallia jo hyväksytyistä suomalaisista haastekätköistä. Esim.Osaa jo hyväksytyistä ei enää päästettäisi läpi.
3. Kolmanneksi se, että suomi vetää omaa linjaansa haastekätköissä. Eli jo hyväksytyt esim. jenkkien haastekätkötkin kannattaa unohtaa malleista. Omaan ehdotukseeni löytyi ainakin kolme samanlaista ideaa jenkeistä - sitä tosin en tienyt kätköä alunperin esittäessäni.
4. Ja neljänneksi se, että ehdotukset minulle vaihtoehdoiksi tuntuivat toinen toisensa perään sisältävän ajatuksen määrästä - jonka pitää olla "riittävän haastava" - käytännössä siis vähintään 50.

Kysynkin siis suoraa kuka määrittelee millaisia haaste- ja muitakin kätköjä suomeen saa tehdä? Ja olisiko joku ystävällinen ja määrittelisi sitten tarkkaan millaisia malleja muiden maiden haastekätköistä oikein saa ottaa?

Ja kyllä minä ymmärrän, ettei ihan kaikkea voi päästää läpi -mm. ruotsin ensimmäinen haastekätkö Challenge #001 - Not a muggle anymore! on minustakin vähintäänkin omituinen. Mutta jos vaihtoehto on se, ettei käytännössä voi tehdä kuin tietyntyyppisiä haastekätköjä, niin mielummin minä sitten tuollaisiakin hakisin.

Ja vielä lopuksi: Kyllä olen tiedostanut sen, että a. joku ottaa tästä kuitenkin nokkiinsa b. muutaman mielestä tällaista keskustelua ei tarvita ja c. luultavasti voin unohtaa kaikki toiveeni haastekätköehdotusteni läpimenosta tämän keskustelun avauksen jälkeen.

Avatar
Garmingeo
Viestit: 194
Liittynyt: To 07.02.2008 20:51

Re: Kuka määrittelee millaisia haastekätköjä suomessa saa tehdä?

Viesti Kirjoittaja Garmingeo » To 14.10.2010 10:03

Pikaisesti läpi lukien, ensimmäinen vastaus kysymykseen (vastaus on sekava/vaillinainen).

Kaikilla pitää olla mahdollisuus haasteen suorittamiseen. Jos haasteesssa olevia kätköjä ei ole kuin hyvin rajallinen määrä ja ne/se arkistoidaan, ei kaikilla ole enää mahdollisuutta haasteeseen. Tai jos kyseistä kätkötyyppiä ei enää voi tehdä (webcam, virtual) ei niitä voi ottaa mukaan kaikkiin haasteisiin. Tietääkseni ei pysty tekemään haastetta jossa olisi vaikkapa yhdeksän eri kätkötyyppiä, koska uusia syntyviä kätkötyyppejä ei ole niin monta.

ilmeisesti tässä ketjun aloittajan haasteessa homma tyrehtyi kahteen ensimmäiseen vuoteen 00 ja 01. En ole tarkastaja, mutta luulen tämän olleen suurin syy.
Nil volentibus arduum.

Lucantoni
Viestit: 21
Liittynyt: Ke 22.10.2008 21:57
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Kuka määrittelee millaisia haastekätköjä suomessa saa tehdä?

Viesti Kirjoittaja Lucantoni » To 14.10.2010 10:44

Yhdysvalloissa tuolla kätköjen luvatussa maassa on esim tälläinen haastekätkö: North Carolina's "Caching Through The Years". Kyseissä kätkössä siis pitää löytä kätkö joka vuodelta jolloin kätköily on ollut olemassa, mutta kätköjen pitää olla North Carolinan osavaltiossa. Kyseisessä osavaltiossa kuten Suomessakin on vain yksi vuonna 2000 tehty kätkö ja jotta haasten vaatimukset täyttyisivät niin kyseinen purkki pitää hakea. Palikka1 ei ole rajoittanut haasteen suorittamista vain kotimaahan ja esim Virosta löytyy yli 30 vuonna 2001 julkaistua kätköä joita voisi hyvin käyttää täyttämään kyseisen vaatimuksen jos kaikki Suomen 2001 kätköt arkistoidaan.

Palikka1
Viestit: 18
Liittynyt: Su 03.05.2009 21:51

Re: Kuka määrittelee millaisia haastekätköjä suomessa saa tehdä?

Viesti Kirjoittaja Palikka1 » To 14.10.2010 10:50

Ensimmäinen ehdotukseni kyllä sisälsi vuodet 00 ja 01, mutta niiden poistaminenkaan ehdotuksestani ei olisi muuttanut asiaa. Ja totuus on se, että esim. vuoden 2001 kätköjä on Eestissä ja Ruotsissa yhteensä reilut 50.

Kysymykseni ei koske varsinaisesti edes omaa ehdotustani haastekätköstä, vaan siitä kaikesta mikä sen tiimoilta on tullut ilmi. Minusta on merkillistä muun muassa se, että muiden maiden hyväksymiä haastekätköjä ei kannata käyttää minkäänlaisena ideanpoikastenkaan pohjana, koska suomi/suomalaiset kätkötarkastajat luovat suomeen omaa kantaansa hyväksytyistä haastekätköistä. Eli kahdessa maassa voi toisessa saada haasteen läpi ja toisessa ei. Minusta olisi vähintäänkin reilua, että tarkastajat rupeasivat reilusti kertomaan mistä maasta saamme ottaa mallia ja mistä emme.

Kyllä minäkin haluan että haasteet oikeasti ovat haasteita ja että kaikki voivat niitä hakea. Mutta nykyinen linjaus siitä että määrä on tärkein peruste - riittävä haastavuus tuntuu tähän ainakin kilpistyvän, tarkoittaa sitä että haasteet rupeavat jossain vaiheessa muistuttamaan toisiaan ja vaatimaan pääkaupunkiseudulla/suurissa kaupungeissa asumista. Riittävä yksinkertaisuus, johtaa myös samaan lopputulokseen helposti- samanlaisia/samantyyppisiä haasteita.

Avatar
rixu
Viestit: 491
Liittynyt: Ke 10.09.2008 18:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Kuka määrittelee millaisia haastekätköjä suomessa saa tehdä?

Viesti Kirjoittaja rixu » To 14.10.2010 10:55

Ai se haaste otettiin pois käytöstä :O Itsekin olen tuollaista 2000-2010 -haastetta miettinyt kunhan vain saisi tuon 2001 -vuoden tilastoihin haettua, harmillista jos tuo ei kelvannut :/
Ymmärrän hyvin että jotain haitallisia asioita rajoitetaan pois, kuten esim. juuri lukumäärä vuorokauden sisällä haettaviin eroosion ja jästimisvaaran takia mutta en kyllä itsekään ymmärrä miksei tuollaista vuosihaastetta voisi olla. Ei tradiakaan ole helppoa hakea rovaniemeltä jos asuu Etelä-Suomessa, eikä Suomessa vuosilukujen kanssa ole mitään muuta vaikeaa kuin käydä paikan päällä loggaamassa. Enkä kyllä oikein usko että Sun Gearia arkistoidaan, eiköhän sille aina adoptoija löydy jos jostain syystä siihen on tarvetta.

Avatar
ZeroOne
Viestit: 206
Liittynyt: To 17.12.2009 13:27

Re: Kuka määrittelee millaisia haastekätköjä suomessa saa tehdä?

Viesti Kirjoittaja ZeroOne » To 14.10.2010 12:21

Palikka1 kirjoitti:Mutta nykyinen linjaus siitä että määrä on tärkein peruste - riittävä haastavuus tuntuu tähän ainakin kilpistyvän, tarkoittaa sitä että haasteet rupeavat jossain vaiheessa muistuttamaan toisiaan ja vaatimaan pääkaupunkiseudulla/suurissa kaupungeissa asumista. Riittävä yksinkertaisuus, johtaa myös samaan lopputulokseen helposti- samanlaisia/samantyyppisiä haasteita.
Hyviä pointteja, ja lisäksi haastekätköt tuntuvat yleensä vaativan myös autonkäyttömahdollisuuden. Vai miten muuten olisi tarkoitus esimerkiksi kiertää 100 kätköä vuorokaudessa? Tai kerätä 100 nollapistekätköä? Helppohan se omalla autolla on suhata vaikkapa 10 nollapistekätköä vuorokaudessa, mutta yritäpä samaa junalla. Nyt taas joku sanoo että no niin, tämähän on haaste, ja siinähän sitä haastetta sitten on, mutta kyllä nämä haastekätköt nyt kuitenkin yleensä vaikuttavat asettavan kätköilijät keskenään varsin eriarvoiseen asemaan. Jokohan meillä on joku "etsi 50 haastekätköä" -tyyppinenkin haastekätkö?

Avatar
Garmingeo
Viestit: 194
Liittynyt: To 07.02.2008 20:51

Re: Kuka määrittelee millaisia haastekätköjä suomessa saa tehdä?

Viesti Kirjoittaja Garmingeo » To 14.10.2010 12:35

ZeroOne kirjoitti:Jokohan meillä on joku "etsi 50 haastekätköä" -tyyppinenkin haastekätkö?
Ei vielä, mutta suunnitelmissa kyllä.
Nil volentibus arduum.

Luttu
Viestit: 52
Liittynyt: Pe 14.08.2009 20:51

Re: Kuka määrittelee millaisia haastekätköjä suomessa saa tehdä?

Viesti Kirjoittaja Luttu » To 14.10.2010 13:09

Tuossapa länsinaapurimme haasteita:
http://wiki.geocaching.se/index.php/Challenge_caches

Avatar
Gekkonen
Viestit: 85
Liittynyt: Su 07.02.2010 0:34

Re: Kuka määrittelee millaisia haastekätköjä suomessa saa tehdä?

Viesti Kirjoittaja Gekkonen » To 14.10.2010 13:47

ZeroOne kirjoitti:Hyviä pointteja, ja lisäksi haastekätköt tuntuvat yleensä vaativan myös autonkäyttömahdollisuuden. Vai miten muuten olisi tarkoitus esimerkiksi kiertää 100 kätköä vuorokaudessa? Tai kerätä 100 nollapistekätköä? Helppohan se omalla autolla on suhata vaikkapa 10 nollapistekätköä vuorokaudessa, mutta yritäpä samaa junalla. Nyt taas joku sanoo että no niin, tämähän on haaste, ja siinähän sitä haastetta sitten on, mutta kyllä nämä haastekätköt nyt kuitenkin yleensä vaikuttavat asettavan kätköilijät keskenään varsin eriarvoiseen asemaan. Jokohan meillä on joku "etsi 50 haastekätköä" -tyyppinenkin haastekätkö?
Olen kanssa miettinyt tuota nollakilsaa-autopakkoa, Itse asiassa omistan kyllä auton ja olen muutaman kerran sen avulla kätköillytkin lasten kanssa, mutta jotenkin epäilyttää ajatus että pitäisi ajaa tuhat kilometriä saadakseen yhden kätkön logattua. Siis niinkuin turhaa yksityisautoilua vastustavan näkökulmastahan tämä on vähintäänkin kyseenalainen loggausvaatimus.

Mutta okei, eihän noita ole pakko suorittaa enkä todellakaan aio lähteä noita metsästämään ellei nyt ihan ajoreitille satu (muutama on sattunut). Ja tämä sama toki koskee montaa muutakin haastetta, tosin pääkaupunkiseutulaisena ne eivät ole niin suuria ongelmia. Ja kyllähän moni matkustaa jo työnsä puolesta niin paljon että nollakilsat tulevat kuin itsestään.

Avatar
Garmingeo
Viestit: 194
Liittynyt: To 07.02.2008 20:51

Re: Kuka määrittelee millaisia haastekätköjä suomessa saa tehdä?

Viesti Kirjoittaja Garmingeo » To 14.10.2010 13:54

Alkaa lähteä sivuraiteille, mutta kuitenkin - kätköily kuten kaikki harrastaminen on vapaaehtoista. Myös haasteiden suorittaminen on täysin vapaaehtoista. Jos joku asia painaa mieltä tai on omaa ajatusta vastaan, kannattaa unohtaa koko juttu.
Nil volentibus arduum.

vipema
Viestit: 21
Liittynyt: Ti 11.09.2007 22:15
Paikkakunta: Turku

Re: Kuka määrittelee millaisia haastekätköjä suomessa saa tehdä?

Viesti Kirjoittaja vipema » To 14.10.2010 16:20

Garmingeo kirjoitti:
ZeroOne kirjoitti:Jokohan meillä on joku "etsi 50 haastekätköä" -tyyppinenkin haastekätkö?
Ei vielä, mutta suunnitelmissa kyllä.

Ei onnistunut, yritimme kyllä. Ei kyllä 50 edes kokeiltu.

NMS68
Viestit: 308
Liittynyt: Ti 18.12.2007 23:25

Re: Kuka määrittelee millaisia haastekätköjä suomessa saa tehdä?

Viesti Kirjoittaja NMS68 » To 14.10.2010 21:46

Palikka1 kirjoitti:Kysymykseni ei koske varsinaisesti edes omaa ehdotustani haastekätköstä, vaan siitä kaikesta mikä sen tiimoilta on tullut ilmi. Minusta on merkillistä muun muassa se, että muiden maiden hyväksymiä haastekätköjä ei kannata käyttää minkäänlaisena ideanpoikastenkaan pohjana, koska suomi/suomalaiset kätkötarkastajat luovat suomeen omaa kantaansa hyväksytyistä haastekätköistä. Eli kahdessa maassa voi toisessa saada haasteen läpi ja toisessa ei. Minusta olisi vähintäänkin reilua, että tarkastajat rupeasivat reilusti kertomaan mistä maasta saamme ottaa mallia ja mistä emme.

Kyllä minäkin haluan että haasteet oikeasti ovat haasteita ja että kaikki voivat niitä hakea. Mutta nykyinen linjaus siitä että määrä on tärkein peruste - riittävä haastavuus tuntuu tähän ainakin kilpistyvän, tarkoittaa sitä että haasteet rupeavat jossain vaiheessa muistuttamaan toisiaan ja vaatimaan pääkaupunkiseudulla/suurissa kaupungeissa asumista. Riittävä yksinkertaisuus, johtaa myös samaan lopputulokseen helposti- samanlaisia/samantyyppisiä haasteita.
Kieltämättä minuakin harmittaa, että vaimon ehdottama "Himokätköilijän painajaishaaste" ei kelvannut julkaistavaksi, vaikka aivan sama idea on kelvannut muualla. Minulle sanottiin, että haasteen pitää perustua kätköjen löytämiseen, eikä löytämättömyyteen, kun kysyin asiasta. Ehdotin muistaakseni, että ensin pitäisi löytää vähintään 500 kätköä ja sitten pitää vähintään 30 päivän tauko, jonka aikana ei saa löytää kätköjä. Enemmän siinä olisi haastetta kuin monessa muussa haasteessa.

Monissa julkaistuissa haastekätköissä on myös ikävä vaatimus, että haasteen täyttämiseen vaadittavat kätkön on pitänyt julkaista ennen haastekätkön julkaisua tai että niissä ei saa olla muutoksia haasteen julkaisun jälkeen. Tuollaiset minä jätän todennäköisesti hakematta, koska en jaksa ruveta tarkistamaan jopa useiden kymmenien kätköjen kelvollisuutta. Mistä minä voin edes tietää, onko esimerkiksi jonkin kätkön D/T-arvoja muutettu jonkin tietyn päivämäärän jälkeen vai ei.

Avatar
piossa
Viestit: 166
Liittynyt: Ke 19.09.2007 21:23
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Kuka määrittelee millaisia haastekätköjä suomessa saa tehdä?

Viesti Kirjoittaja piossa » To 14.10.2010 22:31

NMS68 kirjoitti:
Monissa julkaistuissa haastekätköissä on myös ikävä vaatimus, että haasteen täyttämiseen vaadittavat kätkön on pitänyt julkaista ennen haastekätkön julkaisua tai että niissä ei saa olla muutoksia haasteen julkaisun jälkeen.
- Haasteessa voidaan esittää ehtoja haasteeseen käytettävistä kätköistä (esim julkaisuajankohta ennen haastekätkön julkaisua) jotta voidaan valvoa ettei uusia kätköjä tehdä / vanhoja kätköja muokata pelkästään haastekätkön ehtojen täyttämiseksi.

Ihmismieli kun on useimmilla luonteeltaan sellainen kuin on (toimituksen huomautus).

NMS68 kirjoitti: Tuollaiset minä jätän todennäköisesti hakematta, koska en jaksa ruveta tarkistamaan jopa useiden kymmenien kätköjen kelvollisuutta. Mistä minä voin edes tietää, onko esimerkiksi jonkin kätkön D/T-arvoja muutettu jonkin tietyn päivämäärän jälkeen vai ei.
http://www.geocache.fi/caches/history.php
Gekkonen kirjoitti: Olen kanssa miettinyt tuota nollakilsaa-autopakkoa, Itse asiassa omistan kyllä auton ja olen muutaman kerran sen avulla kätköillytkin lasten kanssa, mutta jotenkin epäilyttää ajatus että pitäisi ajaa tuhat kilometriä saadakseen yhden kätkön logattua. Siis niinkuin turhaa yksityisautoilua vastustavan näkökulmastahan tämä on vähintäänkin kyseenalainen loggausvaatimus.
:roll: :roll: :roll:
Garmingeo kirjoitti:Alkaa lähteä sivuraiteille, mutta kuitenkin - kätköily kuten kaikki harrastaminen on vapaaehtoista. Myös haasteiden suorittaminen on täysin vapaaehtoista. Jos joku asia painaa mieltä tai on omaa ajatusta vastaan, kannattaa unohtaa koko juttu.
Juuri näin !

Tilhet
Viestit: 741
Liittynyt: Ma 05.10.2009 21:29

Re: Kuka määrittelee millaisia haastekätköjä suomessa saa tehdä?

Viesti Kirjoittaja Tilhet » Su 17.10.2010 11:47

Kuulin, että Suomessa ei hyväksyttäisi piilottamiseen liittyviä haastekätköjä, ainakaan sellaisia, joiden ehtoja voi täyttää julkaisun jälkeen siten, että tekee lisää kätköjä.

Onko tosiaan näin???

NMS68
Viestit: 308
Liittynyt: Ti 18.12.2007 23:25

Re: Kuka määrittelee millaisia haastekätköjä suomessa saa tehdä?

Viesti Kirjoittaja NMS68 » Su 17.10.2010 12:38

piossa kirjoitti:
NMS68 kirjoitti:
Monissa julkaistuissa haastekätköissä on myös ikävä vaatimus, että haasteen täyttämiseen vaadittavat kätkön on pitänyt julkaista ennen haastekätkön julkaisua tai että niissä ei saa olla muutoksia haasteen julkaisun jälkeen.
- Haasteessa voidaan esittää ehtoja haasteeseen käytettävistä kätköistä (esim julkaisuajankohta ennen haastekätkön julkaisua) jotta voidaan valvoa ettei uusia kätköjä tehdä / vanhoja kätköja muokata pelkästään haastekätkön ehtojen täyttämiseksi.

Ihmismieli kun on useimmilla luonteeltaan sellainen kuin on (toimituksen huomautus).
Ihmismieli on, mikä on, mutta kuinka moni viitsii tuollaiseen ryhtyä pelkän harrastuksen takia? Ja vaikka viitsisikin, niin mitä väliä sillä oikeastaan on, sillä itseäänhän sillä petkuttaa, jos tuollaiseen sortuu. Ihmiset ratkovat mysteereitä porukalla ja jopa kaikenmaailman aaltovirityksillä. Jonkun mielestä tuotakin voi pitää huijaamisena. Jotkut ottavat kätköilyn kovin tosissaan, mutta minulle riitää, että se on hauskaa.
NMS68 kirjoitti: Tuollaiset minä jätän todennäköisesti hakematta, koska en jaksa ruveta tarkistamaan jopa useiden kymmenien kätköjen kelvollisuutta. Mistä minä voin edes tietää, onko esimerkiksi jonkin kätkön D/T-arvoja muutettu jonkin tietyn päivämäärän jälkeen vai ei.
http://www.geocache.fi/caches/history.php
Tuolta löytyy historiatietoja 10.10.2010 alkaen ja ainoastaan suomalaisista kätköistä, joten kovin kummoinen apu tuo ei ole, jos haaste on vanhempi tai osa sen täyttävistä löydöistä on ulkomailta.

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Kuka määrittelee millaisia haastekätköjä suomessa saa tehdä?

Viesti Kirjoittaja aku506 » Su 17.10.2010 12:52

NMS68 kirjoitti: Tuolta löytyy historiatietoja 10.10.2010 alkaen ja ainoastaan suomalaisista kätköistä, joten kovin kummoinen apu tuo ei ole, jos haaste on vanhempi tai osa sen täyttävistä löydöistä on ulkomailta.
Premiumkäyttyäjät näkevät kätkön sivulla olevaa kuvaketta klikkaamalla nuo pidemmältäkin aikaväliltä (Kyseisen kätkön kohdalla), tosin tämäkin on alkanut vasta tänä syksynä.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Mikkozzz
Viestit: 360
Liittynyt: Ke 20.12.2006 20:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kuka määrittelee millaisia haastekätköjä suomessa saa tehdä?

Viesti Kirjoittaja Mikkozzz » Su 17.10.2010 13:35

Tilhet kirjoitti:Kuulin, että Suomessa ei hyväksyttäisi piilottamiseen liittyviä haastekätköjä, ainakaan sellaisia, joiden ehtoja voi täyttää julkaisun jälkeen siten, että tekee lisää kätköjä.

Onko tosiaan näin???
Noin noita ohjenuoria täytyy tulkita.
Ajatteleville maailma on komedia, tunteville se on tragedia

NMS68
Viestit: 308
Liittynyt: Ti 18.12.2007 23:25

Re: Kuka määrittelee millaisia haastekätköjä suomessa saa tehdä?

Viesti Kirjoittaja NMS68 » Su 17.10.2010 14:21

aku506 kirjoitti:
NMS68 kirjoitti: Tuolta löytyy historiatietoja 10.10.2010 alkaen ja ainoastaan suomalaisista kätköistä, joten kovin kummoinen apu tuo ei ole, jos haaste on vanhempi tai osa sen täyttävistä löydöistä on ulkomailta.
Premiumkäyttyäjät näkevät kätkön sivulla olevaa kuvaketta klikkaamalla nuo pidemmältäkin aikaväliltä (Kyseisen kätkön kohdalla), tosin tämäkin on alkanut vasta tänä syksynä.
Kuten itsekin sanot, muutosten tallentaminen on alkanut vasta tänä syksynä. Tarkka päivämäärä ei ole kovin tärkeä, joten en alkanut selvitellä, kuinka pitkältä ajalta muutokset näkyvät tuolla sivulla, sillä tiesin, että historiatietoja ei ole tallennettu kovin pitkään.

Muutokset pitää joka tapauksessa käydä tarkistamassa kätkön omalta sivulta. Ovathan muutostiedot tietysti hieman näppärämmin ja nopeammin saatavilla tuollaisen kätkön historiasivun kautta, mutta jokainen haasteeseen vaadittava löytö pitää silti tarkistaa erikseen ja verrata muutoksia haasteen julkaisupäivään ja omaan löytöpäivään nähden. Jos tuollaisen tiukasti muutoskieltoisen haasteen haluaa logata löydetyiksi sekä löytäjän että haastekätkön omistajan pitää tarkistaa kymmenien kätköjen muutoshistoria, jos haluaa olla varma, että noudattaa sääntöjä. Saahan aikaansa niinkin käyttää, mutta minä jätän tuollaiset väliin, sillä mieluummin ratkon lisää mysteereitä ja etsin lisää kätköjä kuin alan tarkistaa löytöjen muutoshistoriaa. Minusta haastekätköissä on riittävästi haastetta sellaisenaan, eivätkä ne tarvitse muutoskieltoja, vaikka ne ovatkin sallittuja.

Enemmän hyötyä historiatiedosta on, kun haluaa seurata, mitä muutoksia kätkössä on tapahtunut viime aikoina tai tutkittaessa, onko mysteeri muuttunut sen jälkeen, kun tehtävä on ratkaistu. Ainakin minulla on jopa pari vuotta sitten ratkottuja mysteereitä odottamassa etsimistä.

Avatar
piossa
Viestit: 166
Liittynyt: Ke 19.09.2007 21:23
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Kuka määrittelee millaisia haastekätköjä suomessa saa tehdä?

Viesti Kirjoittaja piossa » Su 17.10.2010 14:36

NMS68 kirjoitti: ...mutta minä jätän tuollaiset väliin...
Juu, vaikuttaa sille että ehkä oot tehnyt ihan oikean johtopäätöksen :wink: Kätköily on onneks on siinä määrin kiva harrastus, että saa itse päättää mitä etsii ja jättää etsimättä.

JyNu
Viestit: 283
Liittynyt: Ke 25.08.2010 21:55

Re: Kuka määrittelee millaisia haastekätköjä suomessa saa tehdä?

Viesti Kirjoittaja JyNu » Su 17.10.2010 14:38

Muutoskiellot tms. ymmärtää kyllä ennen FTF:ää, mutta kun FTF on haettu, niin kaikki muutoskiellot pitäisi poistaa. Tuskin nyt kuitenkaan FTF:n jälkeen joku lähtee kikkailemaan joillakin D- tai T-muutoksilla ja jos lähteekin, niin ketä sellainen sitten hetkauttaa. Samoin pidän vähintäinkin omituisena sitä, että jonkun haastekätkön täyttääkseen saa löytää vain kätköjä, jotka on tehty ennen ko. haastekätkön julkaisua. Jälleen kerran FTF:n jälkeen tällaisetkin ehdot pitäisi poistaa.

Olen samoilla linjoilla, että en kyllä minkään yksittäisen haasteen vuoksi lähde mitään muutoshistoriatietoja tsekkaamaan. Jos jonkun haasteen ehdot näyttäisivät täyttyvän ja käyn ko. kätkön loggaamassa, niin tarkastakoon haastekätkön tekijä muutoshistoriat, jos niin haluaa.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Vain taivas rajana”