garmin 450/550 teellä vai ilman teetä?

Apua GPS- ja muiden navigointilaitteiden ongelmiin
pinsetti
Viestit: 6
Liittynyt: Pe 11.06.2010 9:35

garmin 450/550 teellä vai ilman teetä?

Viesti Kirjoittaja pinsetti » Pe 11.06.2010 13:07

Kannattaako hankkia kartallinen versio vai?

Miten se t-mallin kartta toimii omien maastokarttojen kanssa, näkyykö molemmat vai vain toinen?

Kannattaako kuitenkin maksaa muutama kymppi lisää ja ottaakin kamerallinen versio?

eli mikä versio: 450/450t/550/550t???

Avatar
Eniz
Viestit: 320
Liittynyt: Pe 09.01.2009 1:31
Paikkakunta: VTallinna

Re: garmin 450/550 teellä vai ilman teetä?

Viesti Kirjoittaja Eniz » Pe 11.06.2010 15:25

pinsetti kirjoitti:Kannattaako hankkia kartallinen versio vai?

Miten se t-mallin kartta toimii omien maastokarttojen kanssa, näkyykö molemmat vai vain toinen?

Kannattaako kuitenkin maksaa muutama kymppi lisää ja ottaakin kamerallinen versio?

eli mikä versio: 450/450t/550/550t???
Itse päädyin 450 ilman mitään kirjaimia. Käsitykseni mukaan 450 on ihan sama vehes kun nuo kaikki muutkin paitsi, että ei ole karttaa eikä kameraa. Siis täysin sama tekniikka ja ohjelmisto. Vaikka luulisi että jotain eroaja on, en niitä mielettömästä googlauksesta huolimatta löytänyt.
450 on siis sama laite kuin 550t paitsi että pohjakartta puuttuu.
Kameran puute ei ole mikään puute varsinkin, kun kameralla kuvaaminen rasittaa muistikorttia ja ainakin 8 gigan kortti täyttyy nopeasti noista kartoistakin. Päädyin 450 malliin koska minulla on jo sään kestävä enemmän pikseleitä tarjoava kamera, jolla olen ottanut kuvia muutaman metrin syvyydessäkin. Lisäksi on digijärkkäri, gps-kameralle ei siis ole tarvetta varsinkin kun kännyssänikin on parempi kamera ja videokuvaus mahdollisuus.

Ellei kameroita, varsinkaan säänkestäviä ole, saattaa tuo 550 versio toki olla paikallaan. Tosin hinnan erolla saa jo melkoisen digipokkarinkin. Erillinen kamera on hyvä hämäysrekvisiittakin.
Oma käsitykseni on että pohjakartta on tyystin turha. Erilliset kartatkin ovat, melko puutteellisia eivät pärjää aina edes OSM-ilmaiskartoille, joten voisin kokeilematta sanoa että OSM on aina tuota pohjakarttaa parempi.

Oma käyttö ja tilannehan sen ratkaisee, jos ei ole kameraa eikä muita navikaattoreita voi tuo 550t tulla kysymykseen. Mutta jos on entuudestaan muita tuotteita, jotka sopivat tarkoitukseen paremmin, niin en näe syytä maksaa lisähintaa.
Maksoin 450 Oregonista 300 euroa ja ostin siihen 8 Gt:n muistikortin. Ihan tyytyväinen olen ollut. Aikamoinen patterisyöppö on laite kyllä ja käynnistys kestää saman verran kuin muinaisgepseillä, koska lataa kartat ja gpx-tiedostot. Toisaalta noita 550 malleja olisi saanut 200 euroakin kalliimmalla hinnalla. Periaatteessa laite ei ihan puolet halvemmalla, mutta 3/5 hinnalla. Jos muutamalla kympillä saat nuo lisä edut niin osta toki mutta jos muutama satanen, niin kannattaa harkita asiaa.

Kyseessä on siis käsitykseni mukaan sama laite neljällä eri mallityypillä varustettuna samoin eri hinnoilla. Kannattaa katsoa siis hinnan eroa laitteesta toiseen ja sitä mitä tuosta melko mitättömästä lisäominaisuudesta on valmis maksamaan.

timin1
Viestit: 28
Liittynyt: To 16.08.2007 19:50
Paikkakunta: Vahto
Viesti:

Re: garmin 450/550 teellä vai ilman teetä?

Viesti Kirjoittaja timin1 » Pe 11.06.2010 19:34

Minulla on vähän vanhempi 400t jonka sain lahjaksi. Ei tuo kartta erillislle ostettaville maastokartoille pärjää lähellekään, mutta jos käyttä gepsiä ulkomailla euroopassa niin sitten siitä saattaisi olla hyötyäkin ja näyttää se sentään pienet tiet suomessa, mutta ei pinnan muotoja kovin tarkkaa eikä polkuja. Kun ilman t:tä olevissa ei ole kuin likimääräisesti isoimmat tiet. Tuo kamera on kyllä aika turha kapistus ja eikös se olekin vasta 500 sarjalaisessa.

Avatar
Reform7
Viestit: 162
Liittynyt: Su 23.05.2010 18:15
Paikkakunta: Helsinki

Re: garmin 450/550 teellä vai ilman teetä?

Viesti Kirjoittaja Reform7 » Su 13.06.2010 18:24

Itse "t" Mallin pohjakarttoja katselleena ei kyllä semmoisella mitään tee, eli vähintääkin topo tai vapaa-ajan kartta ostettava. :?
"Ei se siel oo" --> "Oho oliki"

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Laite- ja ohjelmistoapua”