Geokätköjen listaaminen...

Kätköilyyn liittyvää apua laskukaavasta kompassin käyttöön
Marmori
Viestit: 1
Liittynyt: La 13.01.2007 14:59

Geokätköjen listaaminen...

Viesti Kirjoittaja Marmori » La 13.01.2007 15:01

Kun olen löytänyt kätkön, niin miten lisään sen geocaching.com:iin?
Siis siten että muut näkevät geocaching.com:issa että monta olen löytänyt tai piilottanut?

Gold-digger
Viestit: 46
Liittynyt: La 30.12.2006 14:03

Re: Geokätköjen listaaminen...

Viesti Kirjoittaja Gold-digger » La 13.01.2007 15:29

Marmori kirjoitti:Kun olen löytänyt kätkön, niin miten lisään sen geocaching.com:iin?
Siis siten että muut näkevät geocaching.com:issa että monta olen löytänyt tai piilottanut?
Heips!

Löytämäsi kätköt ilmaantuvat gc.comin profiilisivullesi ja samoin näille Haksun lokisivuille, kun "loggaat" kätkön. Eli mene kätkösivulle ja klikkaa "log your visit" kohtaa. Seuraavaksi aukeavalla sivulla valitset loggaustyypin ja löytö logataan valitsemalla "Found it". Sitten vaan kuvauskenttään haluamasi kommentit.
Näin sinne alkaa kerääntyä sinulle tilastoa löytämistäsi kätköistä.
Samoin jos löydät kätköstä joko TB:n tai geokolikon, niin nekin kuuluu "logata. Niiden omat sivut löytyvät kätkösivun "Inventory" kohdasta klikkaamalla noukkimaasi TB:n nimeä.

Näiltä PekkaR:n sivuilta löydät paljon hyödyllistä tietoa:
http://personal.inet.fi/hima/pekkar/

Tervetuloa vaan tähän mielenkiintoiseen harrastukseen, joka ei tunnu ikärajoja ym tuntevan.


Toivottelee G-d (jo "vanha huru-ukko")

Avatar
rp55
Viestit: 344
Liittynyt: Ke 20.12.2006 22:11
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja rp55 » Su 14.01.2007 10:11

Miten pitää menetellä kun vein oman TB:n paikkaan A ja kätköilijä X haki sen pois ja vie paikkaan B. Pitääkö X:n tehdä "nootti" paikkaan A että se on viety vai riittääkö pelkkä TB:n loggaus? Paikkaan B:hän pitää kuitenkin tehdä ilmoitus että TB on siellä! Kätköilijä X on käynyt aikaisemminkin ja paikoilla A ja B. :oops:

Gold-digger
Viestit: 46
Liittynyt: La 30.12.2006 14:03

Viesti Kirjoittaja Gold-digger » Su 14.01.2007 19:53

rp55 kirjoitti:Miten pitää menetellä kun vein oman TB:n paikkaan A ja kätköilijä X haki sen pois ja vie paikkaan B. Pitääkö X:n tehdä "nootti" paikkaan A että se on viety vai riittääkö pelkkä TB:n loggaus? Paikkaan B:hän pitää kuitenkin tehdä ilmoitus että TB on siellä! Kätköilijä X on käynyt aikaisemminkin ja paikoilla A ja B. :oops:
Heips!

Minä henkilökohtaisesti kätkön A omistajana olisin kiinnostunut kaikista käynneistä kätkölläni, joten kyllä haluaisin että kätköilijä X tekisi noten käynnistään ja TB:n nouto kommentin lisäksi kertoisi jotain myös kätkön kunnosta.
Noista loggauksista vielä sen verran, että kovin valaisevien "otettiin pari kolikkoa ja tiputettiin TB" sijaan jos kätköllä on kovinkin vilkas "liikenne" olisi minusta hyvä mainita myös mitä kolikkoja ym vaihdettiin. Saahan asian selville, kun tutkailee eli tekee salapoliisityötä. Itse mm. poimin eräältä kätköltä geokolikon, jota ei ollutkaan sen tuojan toimesta tiputettu sinne. Kätköloggauksistakaan ei ollut apuja ja kolikon seurantakoodinkin vielä luin väärin (oo vaiko nolla, geee vaiko kutonen) kun niissä on joskus tosi huonosti ne luettavissa. Onneksi pienoisen salapoliisityön myötä kolikon omistaja selvisi ja häneltä sain "tulkinnan" seurantakoodille, niin homma hoitui kuntoon.

G-d/OH6VM

Avatar
Fisherman77
Viestit: 186
Liittynyt: Ma 25.12.2006 12:53
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Fisherman77 » Ti 16.01.2007 11:13

Itse en ole lokikirjoja täyttänyt tb:n/kolikon hakulogilla. Monessa purkissa on kuitenkin sen verran rajallinen tila käytettävissä. Lisäksi oon aina poistanut tuon note-viestin gc.com:in sivuilta, mielestäni turhana. Mutta jos porukka haluaisi nähdä kaikki vierailut purkeilla, niin kai ne voisi jättää....?

Avatar
jupilli
Viestit: 235
Liittynyt: Pe 05.01.2007 14:04
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja jupilli » Ti 16.01.2007 14:12

Fisherman77 kirjoitti:Itse en ole lokikirjoja täyttänyt tb:n/kolikon hakulogilla. Monessa purkissa on kuitenkin sen verran rajallinen tila käytettävissä. Lisäksi oon aina poistanut tuon note-viestin gc.com:in sivuilta, mielestäni turhana. Mutta jos porukka haluaisi nähdä kaikki vierailut purkeilla, niin kai ne voisi jättää....?
Geedee varmaan tarkoitti lähinnä kätkön nettilogia (?), purkissa olevasta lokikirjasta taitaa harvempi noita TB-juttuja käydä katselemassa.

Mielestäni TBeiden tiputukset ja poimimiset pitäisi kyllä kirjata ja samalla ei ole iso vaiva tarkistaa ja kirjata muut huomiot kuten 'vettä purkissa' tms.
Terveisin Kätköilyvaari !!

hippihiiri
Viestit: 69
Liittynyt: Pe 05.01.2007 12:33
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hippihiiri » Ti 16.01.2007 16:46

Olen samaa mieltä, yleisessä kierrossa olevien kolikoiden ja bugien haut pitäisi merkitä ainakin nettiin - toki mieluusti myös logikirjaan, jos siellä vaan on tilaa. Minulle on monesti käynyt niin, että olen pikaisesti vilkaissut nettilogeista, että joku kolikko/bugi on jätetty kätköön, mutta kätkön sivulla sitä ei kuitenkaan näy. Eli joku on hakenut sen eikä ole jättänyt nettiin notea.

Poikkeuksen tekee mielestäni henkilökohtaiset bugit/kolikot, esimerkiksi minun tapauksessani gc hippihiiri (geokolikko). Ko. kolikko kulkee mukanani reissuilla ja dippaan sitä aina silloin tällöin kätköihin. Tässä tapauksessa mielestäni on ok deletoida note, koska se on ainoastaan itseäni varten.

Avatar
jupilli
Viestit: 235
Liittynyt: Pe 05.01.2007 14:04
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja jupilli » Ti 16.01.2007 17:30

hippihiiri kirjoitti: Poikkeuksen tekee mielestäni henkilökohtaiset bugit/kolikot, esimerkiksi minun tapauksessani gc hippihiiri (geokolikko). Ko. kolikko kulkee mukanani reissuilla ja dippaan sitä aina silloin tällöin kätköihin. Tässä tapauksessa mielestäni on ok deletoida note, koska se on ainoastaan itseäni varten.
Ihan vaan tyhmyyspäissäni uteliaisuudesta kysyn, Miksi deletoit semmoisen login ?? Säästätkö tilaa netissä vai onko joku syy mikset halua muiden saavan sitä tietoonsa ??
Jokuhan voi vaikka kerätä joskus aiheesta jotain tilastoa !!
Terveisin Kätköilyvaari !!

hippihiiri
Viestit: 69
Liittynyt: Pe 05.01.2007 12:33
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hippihiiri » Ti 16.01.2007 18:08

Yleensä deletoin sen siksi, että teen tämän dippailukierroksen toisinaan vasta sen jälkeen kun olen logannut ko. kätkön. (Koska yleensä unohdan dipata bugin samalla kun teen sen oikean Find-login :oops:).
Eli tässä tapauksessa minun loggauksistani tulisi usein ensin tavallinen find-logi ja sen jälkeen note, jota pidän turhana.

Jos joku kertoo minulle muutaman hyvän syyn miksi jättäisin gc hippihiiri-kolikon notet näkyviin, voin toki muuttaa toimintatapojani :D. Kolikon kulkemaan kilometrimäärään ei logien deletointi vaikuta.

Niin, ja saavathan kaikki halukkaat katsoa bugin tietoja, että missä se on kulkenut katsomalla bugin sivua :P. En mä mitään tietoja piilottaa tahdo..

Avatar
small oaks
Viestit: 588
Liittynyt: Ma 08.01.2007 9:32
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja small oaks » Ke 17.01.2007 16:28

Kätkön omistajana haluaisin myös tietää aina kun purkilla on käyty. Vaikka kätköilijä olisikin vain kolikonhakumatkalla. Logataan silloin vähintään se netissä se note. Henk. koht kolikon kanssa paras tietenkin olisi, jos muistaisi pudottaa kolikon samalla kun tekee found logia. Sehän on nyt tehty valtavan helpoksi, en tosin mainitsisi tuosta logissa mitään.

Meillä vaan kävi niin, että travelbugimme tb geobag on ollut matkassamme koko kätköilyuramme ja saimme sen bugiksi vasta muutaman kuukauden aloituksen jälkeen. halusimme tietää paljonko on suunnilleen tullut matkattua. Aloimme tavallaan uudestaan kiertämään bagia noteilla meidän löytämiämme kätköjä , jolloin saimme huomautuksia siitä, että mitä ollaan tekemässä. Note logeistamme ei käynyt liukuhihnalla tehdessämme kunnolla selväksi mistä oli kyse. Päädyimme poistamaan nuo mitäänsanomattomat logit. Bugi pääsi kyllä oikeille kilometreilleen, mutta edelleen on muutaman kuukauden kätköt käymättä läpi. Uusimpien löytöjen osalta geobag putoaa kätköön suoraan löytölogin yhteydessä ja poistuu kenenkään huomaamatta. Onneksi bugit osaavat päivittää matkaansa aikajärjestyksessä, joten no problem.

Tälläkin sivustolla lasketaan kaikkia loggauksia, joten kaikki nuo henk. koht. bugien loggaamisesta tehdyt notet tulevat myös tänne näkyviin, ja vääristävät tavallaan tuon sarakkeen tulosta normaaleilta noteilta. Siis jos tuon note sarakkeen seuraaminen kiinnostaa, niin tuo asia voi pistää silmään normaalista poikkeavana note määränä.

Jos haluaa suunnilleen tietää paljonko kilometrejä on tullut takana. On tuo melkein tehtävä bugin avulla tai tallennella ajoreittejä gepsiin tai pitä ajo-tai muuta päytäkirjaa. Nyt sitten kuulin, että premiumeilla on käytössään http://itsnotaboutthenumbers.com/ johon syötetään kaikki käydyt kätköt gpx muodossa. Jolloin sivusto laskee kilsat suoraaan. Nyt mietityttää miksei tätä ole tehty varsinaiselle Geocaching.com sivulle.

Kuukkelit
Viestit: 67
Liittynyt: Pe 05.01.2007 21:53
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Kuukkelit » Ke 17.01.2007 22:17

Tuohan oli mielenkiintoinen linkki tuo http://itsnotaboutthenumbers.com/ . Kokeilin heti mitä se saa kaivettua ulos tiedoistani ja sieltähän tuli vaikka mimmoista tilastoa.

Noita note loggauksia en yleensä poistele jos joskus on tarvinnut niitä TB:n tiputtelussa käyttää. Onhan se yleensä osoitus aktiviteetista purkilla ja tieto omistajalle. Mieluusti luen pitempiäkin tarinoita kuin vain lakoonisen merkinnän TFTC tai TNLNSL niin löytölogeissa kuin noteissakin.
Kätköilyuran aikana olen kerran törmännyt sellaiseen tilanteeseen että Unkarilaset kävivät kätkölläni, loggasivat purkkiin ja myös nettiin mutta jostain syystä poistivat tuon login sitten wepistä. Ihmeellistä! Miksiköhän?

AnsKuukkeli

Gold-digger
Viestit: 46
Liittynyt: La 30.12.2006 14:03

Viesti Kirjoittaja Gold-digger » Ke 17.01.2007 22:51

small oaks kirjoitti:ään normaalista poikkeavana note määränä.
....... Nyt sitten kuulin, että premiumeilla on käytössään http://itsnotaboutthenumbers.com/ johon syötetään kaikki käydyt kätköt gpx muodossa. Jolloin sivusto laskee kilsat suoraaan. Nyt mietityttää miksei tätä ole tehty varsinaiselle Geocaching.com sivulle.
Vähän vastaavanlaisen tilaston saa tehtyä CacheStats ohjelmalla, jonka voi ladata täältä:
http://www.logicweave.com/cachestats.html

Sen avulla voi myös generoida html koodin omalle profiilisivulleen, josta esimerkin voi kurkata vaikka minun profiilista.

Premium jäsenyyttä ei tuohon muuten tarvita, mutta ohjelman tarvitsemaa (kuten myös tuon www-sivunkin) *.gpx tiedostoa omista löydöistä ei ilman ko. jäsenyyttä ainakaan helposti saa.

G-d

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muuta apua”