[Ohje] Reissaajien (TB:t, geokolikot) liikuttaminen

Yleishyödyllisiä ohjeita (huomaa: tämä on useimmiten väärä alue uudelle viestiketjulle)
-NJ-
Viestit: 45
Liittynyt: To 09.07.2009 17:34
Paikkakunta: Kerava

Re: [Ohje] Reissaajien (TB:t, geokolikot) liikuttaminen

Viesti Kirjoittaja -NJ- » Ma 01.02.2010 9:31

Hei
Kätkössäni on sivujen mukaan TB, jota sielle ei ole näkynyt pitkään aikaan. Joku lie vienyt?
Niin voinko poistaa sen sieltä jotenkin hämäämästä kätköilijöitä?
-NJ-

Harjus
Viestit: 185
Liittynyt: Pe 25.07.2008 14:39

Re: [Ohje] Reissaajien (TB:t, geokolikot) liikuttaminen

Viesti Kirjoittaja Harjus » Ma 01.02.2010 9:37

NiinaJani kirjoitti:Hei
Kätkössäni on sivujen mukaan TB, jota sielle ei ole näkynyt pitkään aikaan. Joku lie vienyt?
Niin voinko poistaa sen sieltä jotenkin hämäämästä kätköilijöitä?
Hei!

Voit merkata travel bugin tai geokolikon kadonneeksi, jos matkalainen on merkitty kätköösi. Menet matkalaisen sivulle ja oikealla yläkulmassa on linkkivalikko, jossa alimmaisena on kohta "Actions". Sieltä löydät alasvetovalikon, jossa pitäisi olla kohta "Mark this item missing". Sen jälkeen painat "Go". Muistaakseni sivu kysyy vielä, että oletko varma, johon vastaan "Yes".

Harri

-NJ-
Viestit: 45
Liittynyt: To 09.07.2009 17:34
Paikkakunta: Kerava

Re: [Ohje] Reissaajien (TB:t, geokolikot) liikuttaminen

Viesti Kirjoittaja -NJ- » Ma 01.02.2010 10:01

Kiitoksia paljon.
-NJ-

Avatar
LQ
Viestit: 470
Liittynyt: To 11.01.2007 12:33

Re: [Ohje] Reissaajien (TB:t, geokolikot) liikuttaminen

Viesti Kirjoittaja LQ » Ma 01.02.2010 10:10

NiinaJani kirjoitti:Niin voinko poistaa sen sieltä jotenkin hämäämästä kätköilijöitä?
Ei pelkästään voi, vaan suorastaan pitää poistaa tuollainen näkyvistä. Iso plussa toki olis, jos
löytyisi kätkön logikirjasta tai nettilogeista jotain johtolankoja mihin bugi mahdollisesti hävinnyt.

"Jästit" saattaa yllättävän usein olla huolimattomia kätköilijöitä.
Piilotettu: 12 Löydetty: noin 2000 +/- 1000, en minä tarkkaan tiedä...

Avatar
timojehvi
Viestit: 12
Liittynyt: Su 24.01.2010 13:41
Paikkakunta: Kotka

Re: [Ohje] Reissaajien (TB:t, geokolikot) liikuttaminen

Viesti Kirjoittaja timojehvi » To 04.03.2010 13:45

Mitenkäs semmoinen juttu, että kun olen hommannut ja aktivoinnut esim, kolikon ja pudotan sen jonnekkin seuraavaan löytämääni kätköön, niin mitä kirjoitan sinne kolikon sivulle, että se on laitettu liikenteeseen vai ei mitään?
En ole puolesta, enkä vastaan, pikemminkin päinvastoin!

Luttu
Viestit: 52
Liittynyt: Pe 14.08.2009 20:51

Re: [Ohje] Reissaajien (TB:t, geokolikot) liikuttaminen

Viesti Kirjoittaja Luttu » To 04.03.2010 14:07

timojehvi kirjoitti:Mitenkäs semmoinen juttu, että kun olen hommannut ja aktivoinnut esim, kolikon ja pudotan sen jonnekkin seuraavaan löytämääni kätköön, niin mitä kirjoitan sinne kolikon sivulle, että se on laitettu liikenteeseen vai ei mitään?
Kun aktivoit sen geokolikon gc.com:in sivuilla, niin se näkyy inventaariossasi. Sitten kun loggaat seuraavan kerran jonkin kätkön, esim. juuri sen johon olet kolikkosi tiputtanut, niin valitset vain Found it -logisi yhteydessä alasvetovalikosta oman geokolikkosi, jonka merkitset siihen kätköön. Sitten se näkyy sen geokolikkosi sivulla "timojehvi placed MunOmaGolikko in KätköJohonSenTiputin". Voithan toki halutessasi kirjoittaa geokolikon sivulle noten, jos haluat erikseen mainita jotain siinä, mutta ei geokolikon liikkeellelasku muuta vaadi.

Voit myös tiputtaa sen jo löytämääsi tai omaan kätköön, jolloin kannattaa merkitä kyseiseen kätköön Note. Ja sitten Noten yhteydessä tiputtaa webin kautta geokolikko sinne. Myös tämä siirto sitten näkyy geokolikon sivulla samalla lailla, tyyliin:
http://www.geocaching.com/track/details.aspx?id=2727203

Avatar
mandello
Viestit: 56
Liittynyt: Pe 25.12.2009 18:37

Re: [Ohje] Reissaajien (TB:t, geokolikot) liikuttaminen

Viesti Kirjoittaja mandello » Su 07.03.2010 17:11

TB on näköjään aina käytettävä kotimaisessa kätkössä, jos haluaa että sen kilometrit lasketaan Suomesta asti.
Laitoin tammikuussa yhden TB:n liikkeelle niin että pudotin sen ensi kerran kätköön Englannissa. Ja sen nollapiste asettuikin sitten sinne :roll:

Onko mitään keinoa, jolla voisin vielä muuttaa TB:n alkumatkaa niin että saisin sen lähtemään Suomesta sinne Englantiin matkallaan? Kokeilimme jo kaverini kanssa sitä että hän laittoi Discovered-loggauksen TB:n aktivoimista seuraavalle päivälle, mutta se ei uudelleenlaskennan jälkeenkään muuttanut matkaa.

Jos nyt teemme vaikka grabit ristiin, eli hän ottaa sen minulta, ja minä otan sen häneltä takaisin ennen Englannin kätköä, niin muuttaako sekään matkaa?

Avatar
Stone'5
Viestit: 873
Liittynyt: Pe 29.06.2007 13:00

Re: [Ohje] Reissaajien (TB:t, geokolikot) liikuttaminen

Viesti Kirjoittaja Stone'5 » Su 07.03.2010 17:33

mandello kirjoitti:TB on näköjään aina käytettävä kotimaisessa kätkössä, jos haluaa että sen kilometrit lasketaan Suomesta asti.
Laitoin tammikuussa yhden TB:n liikkeelle niin että pudotin sen ensi kerran kätköön Englannissa. Ja sen nollapiste asettuikin sitten sinne :roll:

Onko mitään keinoa, jolla voisin vielä muuttaa TB:n alkumatkaa niin että saisin sen lähtemään Suomesta sinne Englantiin matkallaan? Kokeilimme jo kaverini kanssa sitä että hän laittoi Discovered-loggauksen TB:n aktivoimista seuraavalle päivälle, mutta se ei uudelleenlaskennan jälkeenkään muuttanut matkaa.

Jos nyt teemme vaikka grabit ristiin, eli hän ottaa sen minulta, ja minä otan sen häneltä takaisin ennen Englannin kätköä, niin muuttaako sekään matkaa?
Kokeilepa pudottaa bugi haluamaasi suomalaiseen kätköön päiväyksellä 20.1.2010 ja poimia se sieltä samalla päivämäärällä. Tämän jälkeen bugin nykyinen hallussapitäjä grabbaisi bugin sinulta nykyisellä päiväyksellä. En tiedä, toimiiko, mutta ainahan voi kokeilla. Jos homma sekoittaa bugin reitin, käsittääkseni "kokeilulokien" poisto auttaa.

Avatar
mandello
Viestit: 56
Liittynyt: Pe 25.12.2009 18:37

Re: [Ohje] Reissaajien (TB:t, geokolikot) liikuttaminen

Viesti Kirjoittaja mandello » Su 07.03.2010 19:57

Stone'5 - kiitos! Tuo varmaan toimii kyllä, mutta vaatii TB:n tämänhetkisen haltijan yhteistyötä.

Löysin Groundspeakin sivuilta ohjeen, joka toimii sitten kun TB on taas jossain kätkössä. Taidan odotella tilaisuutta tehdä kaiken ihan itse... :wink:

Pekonimies
Viestit: 4
Liittynyt: Pe 22.07.2011 21:44

Re: [Ohje] Reissaajien (TB:t, geokolikot) liikuttaminen

Viesti Kirjoittaja Pekonimies » Pe 22.07.2011 22:15

FAQja on luettu, mutta ihan selkeästi en löytänyt seuraavaan tilanteeseen vastauksia.

Eka TB tuli vastaan kätköllä ja mukaan tuli. Samalla matkalla kävin toisella kätköllä Tb mukana, mutten jättänyt sitä sinne.

Nettiin kun pääsin, kirjasin seuraavasti:
1. TB itselleni, TBn omilla sivuilla.
2. Kirjasin kätkön mistä TB löyty. En ilmoittanut TB otosta kommenttikohdassa mitään, kuten ymmärtääkseni ei saakaan. Alhaalla oli listattuna äsken kirjaamani TB ja valikossa oli No action/dropped off/visited. Valitsin no action.
3. Kirjasin toisen kätkön. Äsken mainitusta listasta valitsin visited, koska TB oli mukana oikeasti.

Kysymykset:
1. Onko oikein merkitä no action TBlle siinä kätkössä mistä sen löytää?

2. Kun TB on merkattu itselle, niin täytyykö se konkreettisesti olla aina mukana tai jopa hipaista kätkölootaa, kun käy muilla kätköillä jotta voi valita visited. Eli jos TB on kotona, niin onko uuteen löytyneeseen kätköön ilmoitettava no action, koska TB ei konkreettisesti käynyt visiitillä?

Näihin jos saisi vastauksen, niin kiva.

Kolme päivää vaimon kanssa ollaan kätköjä etsitty ja on kerrassaan hieno laji! :D

Avatar
Finyoyo
Viestit: 85
Liittynyt: Ke 01.10.2008 21:15
Paikkakunta: Joensuu

Re: [Ohje] Reissaajien (TB:t, geokolikot) liikuttaminen

Viesti Kirjoittaja Finyoyo » Pe 22.07.2011 23:27

Pekonimies kirjoitti: 2. Kun TB on merkattu itselle, niin täytyykö se konkreettisesti olla aina mukana tai jopa hipaista kätkölootaa, kun käy muilla kätköillä jotta voi valita visited. Eli jos TB on kotona, niin onko uuteen löytyneeseen kätköön ilmoitettava no action, koska TB ei konkreettisesti käynyt visiitillä?

Näihin jos saisi vastauksen, niin kiva.

Kolme päivää vaimon kanssa ollaan kätköjä etsitty ja on kerrassaan hieno laji! :D
Suattaapi vähän vaikeeta olla Earth-kätköjen, virtual-kätköjen kanssa...
Finyoyo

manny&lupe
Viestit: 20
Liittynyt: La 25.06.2011 22:53

Re: [Ohje] Reissaajien (TB:t, geokolikot) liikuttaminen

Viesti Kirjoittaja manny&lupe » Pe 22.07.2011 23:54

2.

No me emme ainakaan olla hipastu yhtäkään tb:tä/gc:tä vaikka olisi ollut mukana.

Riippuu varmaan siitä mitä itse tb/gc haltija toivoo ??

... viisaammat voisi neuvoa ..

Kisumuru
Viestit: 26
Liittynyt: Pe 15.07.2011 13:21

Re: [Ohje] Reissaajien (TB:t, geokolikot) liikuttaminen

Viesti Kirjoittaja Kisumuru » Ke 10.08.2011 22:42

Otin kätköltä mukaan kolikon. Vielä ei näy, että edellinen olisi sen kätköön tiputtanut (kokenut kätköilijä, eli varmasti tulee näkyviin). Nyt siis odotan vain niin kauan, että kätköllä näkyy, että kolikko on sinne pudotettu ennenkuin voin grapata kolikon itselleni?

Miten sitten, kun edellisen tiputus tulee näkyviin kätkölle, vaikkapa maanantaina ja mä loggaankin grappauksen vaikka vasta keskiviikkona. Voiko jollekin käydä niin, että tiistaina menee ko.kätkölle kolikon toivossa (kun se kerran näkyy netissä) mutta eivät kolikkoa näekään, koska se on oikeasti mulla (ja mä loggaan sen vasta keskiviikkona, kun oon odottanut sitä toisen loggauksen näkymistä)? Vai kannattaisiko nyt heti kirjoittaa jo löytöloggaus ko.kätköstä normisti ja pistää siihen, että otin kolikon mukaani, niin ei tulisi kellekään turhaa reissua?
"Mä oon se Kisu, niin oo sää se Muru" & geopojat

♡geoprinsessa syntynyt 2014♡

-hämeestä päivää: hitaasti mutta geosti-

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: [Ohje] Reissaajien (TB:t, geokolikot) liikuttaminen

Viesti Kirjoittaja aku506 » Ke 10.08.2011 22:46

Kisumuru kirjoitti:Otin kätköltä mukaan kolikon. Vielä ei näy, että edellinen olisi sen kätköön tiputtanut (kokenut kätköilijä, eli varmasti tulee näkyviin). Nyt siis odotan vain niin kauan, että kätköllä näkyy, että kolikko on sinne pudotettu ennenkuin voin grapata kolikon itselleni?

Miten sitten, kun edellisen tiputus tulee näkyviin kätkölle, vaikkapa maanantaina ja mä loggaankin grappauksen vaikka vasta keskiviikkona. Voiko jollekin käydä niin, että tiistaina menee ko.kätkölle kolikon toivossa (kun se kerran näkyy netissä) mutta eivät kolikkoa näekään, koska se on oikeasti mulla (ja mä loggaan sen vasta keskiviikkona, kun oon odottanut sitä toisen loggauksen näkymistä)? Vai kannattaisiko nyt heti kirjoittaa jo löytöloggaus ko.kätköstä normisti ja pistää siihen, että otin kolikon mukaani, niin ei tulisi kellekään turhaa reissua?
Nyt kannattaa pistää note, ja sitten vasta myöhemmin poimit sen.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Kisumuru
Viestit: 26
Liittynyt: Pe 15.07.2011 13:21

Re: [Ohje] Reissaajien (TB:t, geokolikot) liikuttaminen

Viesti Kirjoittaja Kisumuru » Ke 10.08.2011 22:51

aku506 kirjoitti:
Kisumuru kirjoitti:Otin kätköltä mukaan kolikon. Vielä ei näy, että edellinen olisi sen kätköön tiputtanut (kokenut kätköilijä, eli varmasti tulee näkyviin). Nyt siis odotan vain niin kauan, että kätköllä näkyy, että kolikko on sinne pudotettu ennenkuin voin grapata kolikon itselleni?

Miten sitten, kun edellisen tiputus tulee näkyviin kätkölle, vaikkapa maanantaina ja mä loggaankin grappauksen vaikka vasta keskiviikkona. Voiko jollekin käydä niin, että tiistaina menee ko.kätkölle kolikon toivossa (kun se kerran näkyy netissä) mutta eivät kolikkoa näekään, koska se on oikeasti mulla (ja mä loggaan sen vasta keskiviikkona, kun oon odottanut sitä toisen loggauksen näkymistä)? Vai kannattaisiko nyt heti kirjoittaa jo löytöloggaus ko.kätköstä normisti ja pistää siihen, että otin kolikon mukaani, niin ei tulisi kellekään turhaa reissua?
Nyt kannattaa pistää note, ja sitten vasta myöhemmin poimit sen.
Eli kolikkoon note, kiitos.
Entä kätköön, note vai ihan loggaus vai ei mitään?
Ja varmaan kannattaa odottaa ennenkuin loggaan pari kätköä kolikon ottamisen jälkeen, kun siis samalla reissulla tein ne ja kolikko oli mukana? (kun eiks niihin sitten "dipata" kolikko?)
Anteeksi, kun väännän rautalangasta, vaikka ohjeetkin on koluttu, mutta tekemällä oppii :oops:
"Mä oon se Kisu, niin oo sää se Muru" & geopojat

♡geoprinsessa syntynyt 2014♡

-hämeestä päivää: hitaasti mutta geosti-

Avatar
JasoX
Viestit: 54
Liittynyt: Ma 02.08.2010 19:41
Paikkakunta: Helsinki

Re: [Ohje] Reissaajien (TB:t, geokolikot) liikuttaminen

Viesti Kirjoittaja JasoX » To 11.08.2011 1:24

Kätköön ihan normi loggaus tietenkin, kolikkoon kannattaa viskata note ja puskea se watchlistille että tietää koska se on pudotettu sinne kätköön. ja kätkölogeja voi editoida niin että kolikko olikin mukana jos niin haluaa.

Marjis
Viestit: 432
Liittynyt: Pe 03.04.2009 15:29
Paikkakunta: Lahti

Re: [Ohje] Reissaajien (TB:t, geokolikot) liikuttaminen

Viesti Kirjoittaja Marjis » To 11.08.2011 8:17

Kisumuru kirjoitti:Miten sitten, kun edellisen tiputus tulee näkyviin kätkölle, vaikkapa maanantaina ja mä loggaankin grappauksen vaikka vasta keskiviikkona. Voiko jollekin käydä niin, että tiistaina menee ko.kätkölle kolikon toivossa (kun se kerran näkyy netissä) mutta eivät kolikkoa näekään, koska se on oikeasti mulla (ja mä loggaan sen vasta keskiviikkona, kun oon odottanut sitä toisen loggauksen näkymistä)? Vai kannattaisiko nyt heti kirjoittaa jo löytöloggaus ko.kätköstä normisti ja pistää siihen, että otin kolikon mukaani, niin ei tulisi kellekään turhaa reissua?
Ei logata grappausta jos se on poimittu kätköstä. Vaan kätköstä poimiminen eli retrieved from... Grab-toimintoa käytetään vain silloin kun loggaa sen netissä pois ihan muualta kuin mistä sen oikeasti otti.
Eniten kätköilyssä **tuttaa toiset kätköilijät.

Kisumuru
Viestit: 26
Liittynyt: Pe 15.07.2011 13:21

Re: [Ohje] Reissaajien (TB:t, geokolikot) liikuttaminen

Viesti Kirjoittaja Kisumuru » To 11.08.2011 10:28

Kiitos edellisille! Nyt olen taas astetta viisaampi :D

(ja näin koko viime yön unta, että päivystin epätoivoisesti geokolikon liikkeitä ja loggailin kaikki väärin... :lol: mitenkään tuu uniin tää kätköily...)
"Mä oon se Kisu, niin oo sää se Muru" & geopojat

♡geoprinsessa syntynyt 2014♡

-hämeestä päivää: hitaasti mutta geosti-

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kootut ohjeet”