Earth-kätköjen loggaaminen

Yleishyödyllisiä ohjeita (huomaa: tämä on useimmiten väärä alue uudelle viestiketjulle)
Avatar
oh3mbc
Viestit: 465
Liittynyt: Su 03.02.2008 10:00
Paikkakunta: Virrat

Re: Earth-kätköjen loggaaminen

Viesti Kirjoittaja oh3mbc » Ti 12.08.2014 18:04

Marjis kirjoitti:Heräsi tuossa kollegojen kanssa idea, että aletaan ajamaan Suomelle omaa tarkastajaa geokohteisiin.
Kannatettava ajatus!
"Äiti, miksi setä vain katselee vettä, eikä kerää sitä? -Shh, setä on oikeasti etsimässä tänne piiloitettua aarretta."

tipitii
Viestit: 43
Liittynyt: Su 27.09.2015 22:01

Re: Earth-kätköjen loggaaminen

Viesti Kirjoittaja tipitii » Ti 19.07.2016 17:03

Vanha ketju, mutta sama aihe.
Minun earth vastaukset hyljättiin kahdesti. Kaksi eri kertaa kävin / kuljin paikalla tekemässä havaintoja. Kolmesta vastauksesta yhteen en osannut vastata, todisteeksi käynnistä laitoin valokuvia. Ne ei riittäneet, vastauksen olisi pitänyt olla siis täydellinen. Oli poistanut mun denari kirjoituksenikin. En mä sillä yhdellä earth pinnalla mitään tee, ihan kiinnostuksesta osallistuin. Mutta paljon aikaa ja vaivaa uhrasin siihen. Jäi kyllä huonot fiilikset. Kaikki aikasemmat sain heti kerralla läpi.

Avatar
Maitomies
Viestit: 645
Liittynyt: To 17.11.2011 21:13
Paikkakunta: Hattula
Viesti:

Re: Earth-kätköjen loggaaminen

Viesti Kirjoittaja Maitomies » Ti 19.07.2016 17:27

Periaatteessa "täydellistä" vastausta ei ole tarkoitus vaatia vaan opettaa kohteen geologiasta. Mielestäni kyseinen geokohteen omistaja ei ole ymmärtänyt omistamaansa kätkötyyppiä.
- Maitomies -
Onnellinen ihminen kulkee usein vakaasti polkua, jota tuhat onnetonta väittää vääräksi.
https://maitomies.wordpress.com
https://www.facebook.com/geo.maitomies

Avatar
Garmingeo
Viestit: 194
Liittynyt: To 07.02.2008 20:51

Re: Earth-kätköjen loggaaminen

Viesti Kirjoittaja Garmingeo » Ti 19.07.2016 17:32

Kätkön omistaja laatii kriteerit joilla kätkön saa suoritettua. Se on vain valitettava tosiasia, joka pitää hyväksyä. Tietty toleranssi pitää olla, mutta loppujen lopuksi omistaja määrittää ne, ei kätköllä vierailevat kätköilijät.

Ilman, että tämä seuraava asia mitenkään liittyy edellä olevan kätköilijän tekstiin, tuon esille oman kokemukseni. Muutaman viime vuoden aikan on alkanut tulla loggauksia, joissa ruinataan, että saako logata vaikka en tehnyt tehtäviä, kävin kyllä paikalla. Valitettava ilmiö. Ei onnistu mun eartheilla tällainen.
Nil volentibus arduum.

Avatar
Maitomies
Viestit: 645
Liittynyt: To 17.11.2011 21:13
Paikkakunta: Hattula
Viesti:

Re: Earth-kätköjen loggaaminen

Viesti Kirjoittaja Maitomies » Ti 19.07.2016 18:13

Kyllä kriteerit ovat ohjesäännöissä ja earthcachingin ohjeissa joita sitten kätkön omistaja soveltaa. Kannattaa ne lukea ja pitääkin jos geokohteita tekee ja omistaa... sinällään väärä vastaus ei ole kriteeri kirjausta hylätä. Mutta kaikkiin ohjesääntöjen mukaisiin tehtäviin pitää yrittää vastata. Jos "vääriä" vastauksia niin pitää käydä vuoropuhelua eikä vain ilmoittaa että vastaus on väärä. Samaa mieltä tuosta ruinaamisesta että "kyllähän tämä riittää" jos ei ole edes kiinnostanut. Ei riitä jos oppitunti ei täyty
Viimeksi muokannut Maitomies, Ti 19.07.2016 18:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Maitomies -
Onnellinen ihminen kulkee usein vakaasti polkua, jota tuhat onnetonta väittää vääräksi.
https://maitomies.wordpress.com
https://www.facebook.com/geo.maitomies

Avatar
Salaneuvos
Viestit: 416
Liittynyt: Pe 11.05.2007 16:02
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Earth-kätköjen loggaaminen

Viesti Kirjoittaja Salaneuvos » Ti 19.07.2016 18:15

Olenkin ihmettellyt miksi monessa vastauksessa jotka tulee omaan eartcacheen lukee näitä toivottavasti vastaukset on oikein aloituksia.Vaikka itse olen suhtautunut hyvinkin letkeästi vastauksiin ja todennut että minulle riittää että paikalla on käyty ja kysymyksiin on yritetty vastata eli niitä on mietitty. Onhan se mukavempi hakijankin kannalta ettei tartte miettiä kelpaakohan nämä vastaukset loppuvastukselle (Omistajalle) jotta saa luvan kirjata löydetyksi vaan voi keskittyä paikkaan jota maakätkö esittelee.

Kyllä mullakin jää hakematta jos omistaja alkaa vaatimaan pilkun tarkkoja vastauksia tai muuten antaa vaikutelman että kätkön tarkoitus on päästä pätemään ja leikkimään herra iso herraa. :?
Fortuna Favet Fortibus

tipitii
Viestit: 43
Liittynyt: Su 27.09.2015 22:01

Re: Earth-kätköjen loggaaminen

Viesti Kirjoittaja tipitii » Ti 19.07.2016 18:39

Ainakin nousi kynnys osallistua ja vastata earthiin, vaikka kohde muuten kiinnostaisikin.

Neofytos
Viestit: 67
Liittynyt: Pe 09.03.2007 15:39

Re: Earth-kätköjen loggaaminen

Viesti Kirjoittaja Neofytos » Ti 19.07.2016 23:53

mukavaa tehdä eartheja toisille haettavaksi kun asenne on tämä. esimerkki yli vuosi arkistoinin jälkeisestä loggauksesta https://coord.info/GLFAYVG4. ei ole ollut tapanani poistaa loggauksia jos ovat edes yrittäneet vastata helppon kysymykseen. mutta tämän olisi meilellään poistanut jo loggauksen asenteen vuoksi. Enkä halua mustamaalata ketään, meillä kaikilla on joskus huonojakin päiviä. Tämähän on selvästi kätköttäjän vika että hakijat eivät yli vuoteen päivitä kätkötietojaan kepseihinsä.

Avatar
IhmisAnkka
Viestit: 419
Liittynyt: Ti 24.09.2013 16:45
Paikkakunta: Tampere

Re: Earth-kätköjen loggaaminen

Viesti Kirjoittaja IhmisAnkka » Ke 20.07.2016 15:22

Aika monta öörttiä logattu niin kotona kuin kaukomailla ja täytyy sanoa, että öörttien omistajat ovat tosi relaa porukkaa, tykkään, kun en itsekään kauheasti niuhota.
Kuva

Avatar
tsahkali
Viestit: 332
Liittynyt: Ti 04.11.2014 11:06

Re: Earth-kätköjen loggaaminen

Viesti Kirjoittaja tsahkali » Ke 20.07.2016 19:55

Pekka H kirjoitti: Kyllä mullakin jää hakematta jos omistaja alkaa vaatimaan pilkun tarkkoja vastauksia tai muuten antaa vaikutelman että kätkön tarkoitus on päästä pätemään ja leikkimään herra iso herraa. :?
Ai jaa, siis näistäkin voi tulla erimielisyyksiä! :shock:
Ei kyllä pitäisi. Jos ajattelee joitakin mysteerikätköjä, niin niissä voi olla ziljoona ratkaisutapaa, eikä tsekkeriä, siitä vaan keksitään naatteja ja käydään katsomassa, eikä vieläkään löydetä.
Jos samoin earthin kysymys on yhtä vaikeaselkoinen, niin pitäisi jonkinlaista maalaisjärkeä käyttää...

tipitii
Viestit: 43
Liittynyt: Su 27.09.2015 22:01

Re: Earth-kätköjen loggaaminen

Viesti Kirjoittaja tipitii » Ma 01.08.2016 14:51

Vielä kolmannen kerran poikkesin matkallani öörttiä ratkaisemaan ja kiersin vaadittavan Pulkkilanharjun luontopolun. Siis jo kolmannnen kerran, vastaus olisi pitänyt selvitä siitä. Etsin laajasti lisätietoja netistä ja vastasin niin hyvin kuin osasin, lisäksi sieltä laitoin kuvia. Kätköttäjä poisti jälleen denari lokkaukseni, eikä vastannut mitään.
Sisukkaastikyllä yritin, mutta se ei riittänyt sille pomottelijalle. Tästä kohteesta jäi tositosi huonot fiilikset ja parempi kun en olisi käynyt ensimmäistäkään kertaa.

Avatar
Kulpakko
Viestit: 259
Liittynyt: Ma 03.10.2011 9:34
Paikkakunta: Lepaa, Hattula

Re: Earth-kätköjen loggaaminen

Viesti Kirjoittaja Kulpakko » Ma 01.08.2016 16:07

tipitii kirjoitti:Vielä kolmannen kerran poikkesin matkallani öörttiä ratkaisemaan ja kiersin vaadittavan Pulkkilanharjun luontopolun. Siis jo kolmannnen kerran, vastaus olisi pitänyt selvitä siitä. Etsin laajasti lisätietoja netistä ja vastasin niin hyvin kuin osasin, lisäksi sieltä laitoin kuvia. Kätköttäjä poisti jälleen denari lokkaukseni, eikä vastannut mitään.
Sisukkaastikyllä yritin, mutta se ei riittänyt sille pomottelijalle. Tästä kohteesta jäi tositosi huonot fiilikset ja parempi kun en olisi käynyt ensimmäistäkään kertaa.
Tämä Google-surffaus on se miksi minä en pidä öörteistä. Haet hullun lailla tietoa ja koetat miettiä mikä kätköttäjästä on oleellista ja aikaa palaa. Mielummin teen senkin ajan jotain "hyödyllistä" (jopa siivous kuulostaa houkuttelevammalta kuin google-opiskelu :lol: ) tai kätköilen. Harmittavaa, sillä ne öörtit jota ovat olleet paikan päällä ratkaistavissa ovat olleet mielenkiintoisia ja usein myös hienolla / erikoisella paikalla. Tulee vaan nykyään usein ohitettua kaikki öörtit - ellei riitä aika tutkia etukäteen kätkökuvausta, jotta tietää minkä tason "väitöskirja" pitää tehdä vastaukseksi :(

t. tiimin naispuoleinen

Avatar
Barbit
Viestit: 185
Liittynyt: To 12.12.2013 9:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Earth-kätköjen loggaaminen

Viesti Kirjoittaja Barbit » Ma 01.08.2016 16:18

tipitii kirjoitti: Kätköttäjä poisti jälleen denari lokkaukseni, eikä vastannut mitään. .
Eipä ole koskaan tullut vastaan denaria öörtillä.
Nehän on niin isoja kohteita ettei niitä voi olla löytämättä. :o

Avatar
missävallu
Viestit: 27
Liittynyt: La 04.01.2014 19:43

Re: Earth-kätköjen loggaaminen

Viesti Kirjoittaja missävallu » Ma 01.08.2016 16:24

Mulla ei toistaiseksi ole ollut vielä kertaakaan vaikeuksia öörttien loggaamisessa vaan päinvastoin olen saanut hyvää keskustelua aikaiseksi niiden tekijöiltä jos joku kyssäri on ollut vastauksena hieman väärään suuntaan tai suoraan väärin :shock: mutta joo eihän tässä ole mitään hauskaa jos palaute tahi vastaukset on jostain toiselta planeelta vai kuinka 8) kyllä silloin molempia osapuolia varmasti alkaa jo kypsyttää :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
-Don't follow me i'm lost too-

Avatar
Maitomies
Viestit: 645
Liittynyt: To 17.11.2011 21:13
Paikkakunta: Hattula
Viesti:

Re: Earth-kätköjen loggaaminen

Viesti Kirjoittaja Maitomies » Ma 01.08.2016 16:29

- ellei riitä aika tutkia etukäteen kätkökuvausta, jotta tietää minkä tason "väitöskirja" pitää tehdä vastaukseksi :(
Edelleen ohjesääntöjen vastaista väitöskirjatasoiset kysymykset ja ohjeistuksen vastaista vaatia täysin oikeat vastaukset.

"The cache page, including the description and logging tasks, must assume only a basic knowledge of geology."
- Maitomies -
Onnellinen ihminen kulkee usein vakaasti polkua, jota tuhat onnetonta väittää vääräksi.
https://maitomies.wordpress.com
https://www.facebook.com/geo.maitomies

Avatar
reply
Viestit: 191
Liittynyt: Ke 27.06.2007 21:41
Paikkakunta: Pudasjärvi

Re: Earth-kätköjen loggaaminen

Viesti Kirjoittaja reply » Ma 01.08.2016 19:23

Minulla jäi mietityttämään tuo "denari-loggaus". Miksi DNF, jos kätkö on tarkoitus logata löydetyksi?

Geomurmelit
Viestit: 374
Liittynyt: Su 07.06.2009 11:27

Re: Earth-kätköjen loggaaminen

Viesti Kirjoittaja Geomurmelit » Ma 01.08.2016 20:06

Barbit kirjoitti:
tipitii kirjoitti: Kätköttäjä poisti jälleen denari lokkaukseni, eikä vastannut mitään. .
Eipä ole koskaan tullut vastaan denaria öörtillä.
Nehän on niin isoja kohteita ettei niitä voi olla löytämättä. :o
Itse olen kirjannut earth-denarin. Kohde kyllä löytyi, mutta epäselvän tehtävänannon vuoksi tuli tehtyä vääriä mittauksia kohteessa. Koska tarkoitettuja vastauksia ei löytynyt, kirjasin denarin.

EgyLynx
Viestit: 95
Liittynyt: Su 25.08.2013 22:40

Re: Earth-kätköjen loggaaminen

Viesti Kirjoittaja EgyLynx » Ti 27.06.2017 19:14

So, miten on? Jos "omistaja" ilmoitaa haluavan kuvan se on sinä tai gps... kelpaakkohan kännykkä kuva (?!)
Geomurmelit kirjoitti:
Barbit kirjoitti:
tipitii kirjoitti: Kätköttäjä poisti jälleen denari lokkaukseni, eikä vastannut mitään. .
Eipä ole koskaan tullut vastaan denaria öörtillä.
Nehän on niin isoja kohteita ettei niitä voi olla löytämättä. :o
Itse olen kirjannut earth-denarin. Kohde kyllä löytyi, mutta epäselvän tehtävänannon vuoksi tuli tehtyä vääriä mittauksia kohteessa. Koska tarkoitettuja vastauksia ei löytynyt, kirjasin denarin.
Hmm... nykyään olaan ylätävän epäaktviisia noiten viestien suhteen. Minä kyllä keskustelisin kysymyksistä ennen 0 pisteellä käyntiä...

Avatar
Maitomies
Viestit: 645
Liittynyt: To 17.11.2011 21:13
Paikkakunta: Hattula
Viesti:

Re: Earth-kätköjen loggaaminen

Viesti Kirjoittaja Maitomies » Ti 27.06.2017 19:41

EgyLynx kirjoitti:So, miten on? Jos "omistaja" ilmoitaa haluavan kuvan se on sinä tai gps... kelpaakkohan kännykkä kuva (?!)
Nykyisten ohjesääntöjen mukaan kuva on vapaaehtoinen joten sillä ei hirveästi ole väliä mitä siinä on. Toki se ei saisi spoilata tehtäviä. Paitsi sellainen poikkeus jos kuvaaminen liityyy omaksuttavaan oppituntiin jotenkin kiinteästi.
- Maitomies -
Onnellinen ihminen kulkee usein vakaasti polkua, jota tuhat onnetonta väittää vääräksi.
https://maitomies.wordpress.com
https://www.facebook.com/geo.maitomies

EgyLynx
Viestit: 95
Liittynyt: Su 25.08.2013 22:40

Re: Earth-kätköjen loggaaminen

Viesti Kirjoittaja EgyLynx » Ke 28.06.2017 22:28

Ah. kiitos.
Mutta noissa Ulkomaa earth cacheissa on se "muka pakko" ...
Toisaalta täytyy ehkäpä "tyytyä " kotimaisiin... ainaskin kieli on yhtenäinen....

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kootut ohjeet”