[Info] Usein puhutut aiheet

Yleishyödyllisiä ohjeita (huomaa: tämä on useimmiten väärä alue uudelle viestiketjulle)
Avatar
haksu10
Viestit: 3072
Liittynyt: Ke 20.12.2006 19:22
Paikkakunta: Karkku (Sastamala)
Viesti:

[Info] Usein puhutut aiheet

Viesti Kirjoittaja haksu10 » Ti 03.09.2013 22:09

Tähän viestiin koostan aiheet, jotka ovat aikojen kuluessa puhuttaneet ja joista yhä uudelleen tulee uusia ketjuja.

Viestissä kerrottujen seikkojen perusteena on pyritty käyttämään ensisijaisesti geocaching.com:n virallisia sääntöjä / ohjenuoria. Mikäli asiaan ei ole virallista määräystä taikka yleinen mielipide Suomessa on poikkeva (tiukempi) sääntöihin verrattuna perustuu vastaus ns. enemmistömielipiteeseen. Näissä tapauksissa voi olla myös vastakkaisia mielipiteitä.

Korjatkaa tähän ketjuun mikäli johonkin kohtaan annan väärän vastauksen. Mikäli jokin asia pitäisi olla toisin kuin yleinen mielipide on siitä toki voi keskustella mutta tällöin käyttäkää mahdollista asiaa koskevaa olemassa olevaa ketjua taikka luokaa uusi ketju jotta tämä ketju pysyy aiheessa.

Uusia kohtia viestiin saa ehdottaa ja pyrin täydentämään viestiä myös omien mieleentulevien kohtien osalta.

Mahdollinen viitetieto aiheeseen on merkitty kohdan loppuun tyyliin #1 ja tämän viestin lopussa on viiteluettelo.


Oman kätkön löytöloggaus

- Ei ole säännöissä varsinaisesti kielletty mutta on yleisesti paheksuttavaa "pelin hengen" vastaisena. #1

- On täysin sallittua mikäli löytö ja loggaus on tehty aiemmin ja myöhemmin adoptoi kätkön itselleen. Päinvastainen tapaus eli kätkön antaminen ensin adoptioon ja myöhemmin sen löytöloggaus on siltä osin hankalampi että voiko itse piilottamaansa kätköä löytää? Voiko itse tekemäänsä mysteeriä itse ratkaista? Olosuhteista kuitenkin riippuu katsotaanko asiaa pahalla silmällä; jos esim. kätkö on vaihtanut paikkaa ja piilotustapaa uuden omistajan toimesta kyseessä voi olla aivan aito löytö.


Itse järjestämänsä miittin osallistumisloggaus

- Geocaching.com suosittelee myös kätkön järjestäjää loggaamaan osallistumisensa miittiin. Geocaching.com erikseen huomauttaa että mahdollisesti tarjolla olevan matkamuiston (souvenir) miitin järjestäjä saa vain osallistumisloggauksella. #5


Haastavan kätkön (esim. puukätköt) loggaaminen käymättä itse purkilla ("siipeily")

- Tähän löytyy mielipiteitä yhtä monta kuin on kätköilijöitä. Yleisin mielipide lienee ettei jokaisen tarvitse erikseen käydä kätköpurkilla vaan siellä käyvä kirjoittaa muiden mukana olevien nimimerkit tai tuo purkin logattavaksi. Myöskään nimi lokikirjassa = löytö -määritelmässä ei edellytetä että nimen itse kirjoittaa lokikirjaan. Kätköilijä itse voi toki itselleen asettaa ehdokseen ettei loggaa kätköä ellei itse käy kätkön paikalla asti.

- Mietteinä asiaan voisi todeta esim:
* Monella kätköllä voi ns. siipimiehen tehtäväkin olla tärkeä ja jopa kätkön loggaamisen kannalta pakollinen, esim. toimiessa varmistajana köysikiipeilyssä joten aina siipeily ei ole siipeilyä.
* Monille haastaville kätköille toki saisi lähes jokaisen käymään kun ensimmäinen virittelisi köydet, tikkaat, sähkövinssit sun muut härvelit millä sitten toiset paikalle pääsisi... joten täytyisi siis laajentaa kysymys "pitääkö jokaisen käydä itse purkilla käyttämättä toisen asettamia apuvälineitä".
* Mikäli edellytys olisi, että jokainen käy itse kätköllä, tämä voisi lisätä tapaturmariskiä. Moni, huolimatta siitä ettei taidot riitä, voisi väkisin yrittää kätkölle kun muutkin ovat sillä jo käyneet / ei halua näyttää ettei uskalla mennä kun muutkin uskalsivat.
* Lisämausteena tämän asian voisi laajentaa myös muotoon: voiko mysteerikätkön logata ellei itse ole sitä ratkaissut vaan käy kavereiden kanssa kätköllä :)

- Mutta kuten todettua: jokainen voi tehdä päätöksen itse, loggaako "siipeilemällä" vai ei.

Loggaus nettiin ilman että nimimerkkiä on kätkön lokikirjassa

- Ei ole sallittua millään verukkeella (ei ollut kynää / kätkö liian vaikeassa paikassa tms.) Kätkön omistajalla (ja geocaching.com:n ylläpidolla/tarkastajilla) on oikeus poistaa löytöloggaus ellei nimimerkkiä ole kätkön lokikirjassa. Yleensä pidetään hyvänä tapana varoittaa/ohjeistaa loggaajaa ensin. #2 #3

- Tilanteessa jossa kätköiljä on löytöhetkellä ollut esim. jonkun tiiminimimerkin jäsen mutta myöhemmin ottanut oman nimimerkin käyttöön, yleensä kätköjen omistajat sallivat kätkön loggauksen nettiin uudella nimimerkillä alkuperäisellä löytöpäivämäärällä (mainiten loggauksessa että on löytänyt kätkön tiimin x jäsenenä tms.)

- Kätkön omistaja voi käyttää harkintavaltaa tilanteessa jossa loggaus lokikirjaan ei ollut mahdollista esim. koska lokikirja on muuttunut märäksi paperitolloksi. Tällöin voi toki jättää kätköön paperin johon merkitsee oman nimimerkin (kannattaa jättää sen verran suuri paperi että seuraavatkin voivat logata siihen). Toinen vaihtoehto on ottaa kuvan kätköstä omassa kädessä; tätä tosin ei kätkön omistajalla ole velvollisuutta hyväksyä loggausperusteeksi.


Kätkön loggaaminen useaan kertaan löydetyksi

- Säännöissä ei varsinaisesti kielletä mutta on yleisesti paheksuttavaa "pelin hengen" vastaisena sekä sekä ohjekeskuksessa loggausvirheeksi mainittu "Many logging errors are simple mistakes. Assume the best and please deal kindly with logs that may be in error: Are they novices using "Found it!" for repeat visits?" #1 #2

- Info: Mikäli käyt kätköllä uudelleen esim. reissaajan viemässä/noutamassa käytä "Write note" -loggausta.


FTF-loggaus (massa-FTF:t)

- Geowikissä FTF:n määritelmä on: "Kaikki kätköä löytöhetkellä aktiivisesti etsineet nimimerkit ovat oikeutettuja merkitsemään löydön FTF:ksi löytäjästä riippumatta." Tämä on yleisimmin hyväksytty näkökulma, joskin koko aihe on hyvinkin kirpeää keskustelua herättävä.

Haastekätköt

- Haastekätköissä edellytetään tiettyä löytöehtoa, esim. että on löytänyt 1000 kirkkokätköä taikka kätköillyt 2000 päivää peräkkäin.

- Kätköpurkilla voi käydä loggaamassa vaikkei vielä ole ehtoa täyttänyt. Sen sijaan nettiin haastekätkön saa logata löydetyksi vasta kun on täyttänyt haasteen ehdot. Nettiloggauksen löytöpäivämääräksi laitetaan se päivämäärä, jolloin on käynyt pistämässä nimen lokivihkoon. #4

- Nettiloggauksessa tulee täyttää haastekätkön kuvauksessa mainitut haasteen täyttymisen osoittavat ehdot (esim. tilastokuva tai tekstiluettelo).


ALR (Additional Logging Requirement) eli kätkökuvauksessa mainittu lisäehto nettiloggaukseen

- Aiemmin ALR:t (esim. vaatimus valokuvan liittämisestä nettiloggaukseen) olivat sallittuja ja vanhoissa kätköissä näitä voi olla vielä jäänyt kuvaukseen. Nykyään ALR:t ovat kielletty (myös vanhoissa kätköissä) joten vaatimuksia saa toki noudattaa mutta pakollista se ei ole.

- Poikkeuksen muodostavat haastekätköt (kts. Haastekätköt -kohta) sekä Earthcachet, joissa molemmissa on kätkökuvauksessa kerrottu vaadittavat asiat.


Yleisiä tiedonjyviä

- Mikäli jokin loggauksesi poistetaan kätkön omistajan tai geocaching.com:n toimesta saat tästä tiedon sähköpostilla jonka otsikko on "[LOG] Log Deletion Notice". Viestissä on tarkemmat tiedot mistä loggauksesta on kyse.


Viitteet:
#1 Help Center: Logging My Own Geocache
#2 Help Center: Log deletion
#3 LOGGING Guidelines: Logging Guidelines cover the requirements that must be fulfilled in order to log a find.
#4 Haastekätköllä käyminen
#5 Oman miitin loggaaminen
7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.

Avatar
MikaS
Viestit: 296
Liittynyt: Pe 05.12.2008 0:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: [Info] Usein puhutut aiheet

Viesti Kirjoittaja MikaS » Ti 03.09.2013 22:26

Juuri näillä Haksun lainaamilla säännöillä on menty ja hyvin toimivat.

juheja
Viestit: 218
Liittynyt: Su 22.05.2011 8:32

Re: [Info] Usein puhutut aiheet

Viesti Kirjoittaja juheja » Ti 03.09.2013 22:43

Juu, noilla mennään.

Ehkä oman kätkön loggaamisen osalta tuossa voisi vielä todeta, että sääntöjen vastaista se ei varsinaisesti ole eikä Groundspeak niihin puutu, mutta muut kätköilijät yleensä karsastavat oman kätkönsä loggaajaa.

Tilhet
Viestit: 741
Liittynyt: Ma 05.10.2009 21:29

Re: [Info] Usein puhutut aiheet

Viesti Kirjoittaja Tilhet » Ti 03.09.2013 22:43

haksu10 kirjoitti:koko aihe on hyvinkin kirpeää keskustelua herättävä.
Happamia, sanoi kettu pihlajanmarjoista. Tilhille maistuu nekin, kyllä.

Avatar
jule100
Viestit: 353
Liittynyt: Ma 04.01.2010 17:49
Paikkakunta: Kaarina

Re: [Info] Usein puhutut aiheet

Viesti Kirjoittaja jule100 » Ke 04.09.2013 7:03

juheja kirjoitti:Ehkä oman kätkön loggaamisen osalta tuossa voisi vielä todeta, että sääntöjen vastaista se ei varsinaisesti ole eikä Groundspeak niihin puutu
Groundspeak mahdollistaa oman kätkön lokkaamisen, jo löydetyn kätkön uudelleen löytämisen. Mutta omistaja ei voi tehdä omaan kätköönsä huoltopyyntöä (nostaa huoltotarvelippua ylös lokilla (onnistuu tosin attribuuteista)). Omistaja ei voi myöskään esittää arkistointia omaan kätköönsä. Miksiköhän järjestelmä on tälläinen yhä vuosien jälkeen? Ennemmin näkisin nuo jälkimmäiset järkevänä tapana ilmoittaa kätkön sen hetkisestä tilasta tai tulevasta tapahtumasta. Kaiken järjen mukaan omilla kätköillä voisi putkikätköillä vaikka kuinka pitkään. Nimeäkään ei tarvitse kirjoittaa lokiin, koska omistaja loppukädessä päättää hyväksyykö oman lokkauksen omaan kätköönsä. :shock:

Avatar
haksu10
Viestit: 3072
Liittynyt: Ke 20.12.2006 19:22
Paikkakunta: Karkku (Sastamala)
Viesti:

Re: [Info] Usein puhutut aiheet

Viesti Kirjoittaja haksu10 » Ke 04.09.2013 15:31

jule100 kirjoitti:
juheja kirjoitti:Ehkä oman kätkön loggaamisen osalta tuossa voisi vielä todeta, että sääntöjen vastaista se ei varsinaisesti ole eikä Groundspeak niihin puutu
Groundspeak mahdollistaa oman kätkön lokkaamisen, jo löydetyn kätkön uudelleen löytämisen. Mutta omistaja ei voi tehdä omaan kätköönsä huoltopyyntöä (nostaa huoltotarvelippua ylös lokilla (onnistuu tosin attribuuteista)). Omistaja ei voi myöskään esittää arkistointia omaan kätköönsä. Miksiköhän järjestelmä on tälläinen yhä vuosien jälkeen? Ennemmin näkisin nuo jälkimmäiset järkevänä tapana ilmoittaa kätkön sen hetkisestä tilasta tai tulevasta tapahtumasta. Kaiken järjen mukaan omilla kätköillä voisi putkikätköillä vaikka kuinka pitkään. Nimeäkään ei tarvitse kirjoittaa lokiin, koska omistaja loppukädessä päättää hyväksyykö oman lokkauksen omaan kätköönsä. :shock:
Itse olen tänä syksynä moneen kätkööni tehnyt "vaatii huoltoa" -loggauksen (esim. http://www.geocaching.com/seek/log.aspx ... f3c7f42fc4) joten tämä kyllä onnistuu.

Sen sijaan arkistointitarpeen esitys ei mielestäni ole sellainen mitä kätkön omistajan täytyisi päästä tekemään; omistaja kun voi laittaa kätkön arkistoon suoraan. Arkistointitarve-esitykset palvelevat mielestäni ennemmin tarkastajia jotka niiden avulla voivat havaita omistajan rappiolle jättämän kätkön.

Mutta tämä ketju uhkaa lähteä taas yleiseksi keskusteluketjuksi. Tämä ketju on tarkoitettu pidemmällä aikavälillä vähentämään keskustelualueen moderointitarvetta joten toivon etten joudu käyttämään samaa aikaa tämän ketjun seuraamiseen yrittäen poimia aloitusviestiin kuuluvia asioita joukosta. Pistäkää siis ennemmin uusi ketju keskustelua vaativista asioista, kiitos!
7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kootut ohjeet”