Kätköilyä Suomi - Viro akselilla

Keskustelua tulevista ja suunnittelun alla olevista miiteistä
peemvee
Viestit: 17
Liittynyt: Ke 31.08.2011 18:39

Re: Kätköilyä Suomi - Viro akselilla

Viesti Kirjoittaja peemvee » Ti 01.04.2014 17:19

Ite on tullut kahtena edellisenä kesänä pyöräiltyä erinäisiä reittejä Tallinnasta rannikkoa myöten aina Kundaan saakka, mikä sijaitsee parikymmentä kilometriä Rakveresta itään. Hakemani purkit sijaitsevat aivan rannikon tuntumassa, eikä niihin yleensä ole suoraa pääsyä autolla. Itse purkit ovat olleet mainiossa paikoissa, sillä pidän itse rämpimisestä eri tavoin- välillä pyörää upottavassa hiekassa raahaten. Kohteinamme on ollut vanhoja sotilastukikohtia, linnoituksia ja majakoita. Noilla luonnonsuojelualueilla tms. sijaitsevilla purkeilla on käynyt vuosittain noin kymmenisen henkilöä, joten suurta suosiota ne eivät ole saaneet. Liekö kätköilyn suosio vasta nousussa Virossa?

Jotkut purkit ovat olleet kekseliäissä paikoissa tai muuten hienoja. Osa noista taas ollut huonommalla hoidolla ja kosteita kuten täällä meilläkin toisinaan. Kannattaa ottaa sanakirja mukaan, sillä vinkit saattavat olla ainoastaan paikallisella murteella. :) Toki kätköily vieraasssa maassa avaa uudenlaisen todellisuuden ja tutustuu taatusti erilaisiin paikkoihin kuin turistina muuten tekisi.

Tosiaan näissä luontokohteissa vaikeus- ja maastoluokitukset ovat mielestäni osuneet kohtuullisen hyvin kohdilleen. Toki kävelyä on tullut kotimaisia kohteita enemmän. Löytämistäni ShunXin, Esku, Jussike has 7 friends, Tuuleke/Wind, 161 ja Merevaht/Sea Foam olivat autolla saavutettavissa.

Geojusu
Viestit: 72
Liittynyt: Ti 30.11.2010 11:50

Re: Kätköilyä Suomi - Viro akselilla

Viesti Kirjoittaja Geojusu » Ti 01.04.2014 18:55

Vasta huomasin tämän keskustelun olevan Miitit -otsikon alla, siirrettäköön oikeaan paikkaan jos tarvis.
Kiitos peemvee vastauksestasi. Liikuntaa ja nähtävää antavat kätköt juuri ovatkin kiinnostuksen kohde, mainitsin auton vain korostaakseni, että etäisyys Tallinnasta ei ole ongelma jos kohde on muuten kiinnostava. Tietysti pikkulasten mukanaolo rajoittaa kävelyn pariin kolmeen kilometriin.
Sanakirja on epäilemättä oltava, sen verran olen noita kätkökuvauksia katsellut, että monet on laadittu vain paikallismurteella. Näinhän joka maassa kaiketi on asia.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Miitit”