Opetusta kätköjen tekoon - Miitti?

Keskustelua tulevista ja suunnittelun alla olevista miiteistä
Boris FIN
Viestit: 9
Liittynyt: Su 11.11.2012 22:10

Opetusta kätköjen tekoon - Miitti?

Viesti Kirjoittaja Boris FIN » Ti 02.09.2014 14:38

Tuli ihan vain ohimennen mieleen, että tämänkaltaiselle miitille voisi olla ainakin Lahden suunnalla kysyntää. Täällä tuntuisi olevan paljon nuoria harrastajia, jotka ovat myös innokkaita tekemään kätköjä, vaikkei omia löytöjä juurikaan vielä hirveämmin ole ollut. Se on toki vain hienoa, kun uusia purkkeja tulee ja ollaan innokkaita harrastajia, mutta tuosta voisi saada pienellä viilauksella sekä opastuksella vieläkin hienompaa.

Ongelmallisia asioita tässä nimittäin ovat seuraavat:
- Naatit ovat usein enemmän kuin pielessä ja onpa ilmeisesti käynyt niinkin, ettei kätköttäjä ole joskus löytänyt FTF-huntin yhteydessä lopulta edes itse piilottamaansa purkkia.
- Piilojen tasossa on hieman parantamisen varaa, sillä itselle on käynyt kerran FTF:ää hakiessa niin, että olen polulta kumartunut jalkaan kopsahtanutta roskaa siivoamaan, mutta se onkin ollut kätkö, jolle oli aika vaikea povata kovinkaan ruusuista tulevaisuutta.
- Kyseenalaisten piilojen ansiosta jästimistä, hukkumista ja huoltotarvetta on ollut valitettavan paljon.
- Ylläoleva kohta aikaan saa myös ikävän uhan, eli reissaajien häviämisen.
- Paikkojen valinta on myös välillä ollut sellaista, ettei siinä ole välttämättä oikein osattu ajatella häiritseekö kätkön sijainti lähistön asukkaita.

Eihän se nyt mikään salaisuus ole, että näitä juttuja tuntuu olevan hieman reilummin nuoremman kätköpolven purkeilla ja nuo ovat varmasti vain nuoruudeninnon aikaan saamia lieveilmiöitä, jotka eivät missään nimessä ole tahallisia, vaan ennemminkin tietämättömyyttä. Osa nuorista varmasti kätköilee ihan omillaan, eivätkä kaikkien vanhemmat välttämättä edes tiedä mistä lajissa on kyse. Tilanne on siis aivan eri, kuin niillä junioreilla jotka ovat aloittaneet kätköilyn vanhempiensa kanssa. Tästä tulikin mieleeni se, että opettavaisille miiteille voisi olla kysyntää paljonkin. Eipä se tarvitse kuin kerran piiloittaa oikein ajatuksen kanssa yksi kätkö, jonka piiloituksessa ottaa huomioon kaikki oleelliset seikat ja oikeat naatit. Oma haasteensa on toki saada porukkaa paikalle.

joriini
Viestit: 10
Liittynyt: Su 21.06.2009 19:24

Re: Opetusta kätköjen tekoon - Miitti?

Viesti Kirjoittaja joriini » Ti 02.09.2014 15:45

Kannatan lämpimästi :wink: . Olen huomannut hieman samaa, että pienen ohjauksen tarvetta kyllä olisi, tosiaan ainakin täällä Lahden suunnilla. Samalla voisi hieman tutustuttaa tuohon gc.comin sivustoon ja siihen miten sen kanssa toimitaan. On tapahtunut mm. sellaista että kätkön tekijä on poistanut löytöloggauksia sivustolta joko erehdyksessä tms. Tämäkin saattaa aiheuttaa sitten turhaa hämmennystä puolin ja toisin...

marko77
Viestit: 314
Liittynyt: Ti 03.06.2008 14:27
Paikkakunta: Nastola

Re: Opetusta kätköjen tekoon - Miitti?

Viesti Kirjoittaja marko77 » Ti 02.09.2014 16:13

Boris missasi allekirjoittaneen maker madness -miitin keväällä? Kyllähän varmasti olisi tilausta, mutta opetuspaikat eivät ole ilmaisia. Itse voisin kouluttaa kyllä, vaan jos paikka löytyy.
"Minä haluan tietää, miksi kauan sitten sä et palannutkaan
Pian kadotin suunnan, helppo polku kaltevana vietti mutkaan"

hindhide
Viestit: 4
Liittynyt: La 02.11.2013 11:37

Re: Opetusta kätköjen tekoon - Miitti?

Viesti Kirjoittaja hindhide » To 04.09.2014 10:44

Meillä ei ole vielä itsellä kätköä, joten en osaa itse kätköjen tekemiseen sanoa kovasti mitään. On omalla alueella jo niin paljon kätköjä, ettei ole heti tarvetta tehdä kätköä. Haluamme myös meidän kätkön olevan tosi hyvän ja hyvällä paikalla, joten sen etsiminen on vielä prosessissa.

Tähän aiheeseen tuli vain tarve sanoa kommenttia, että josko pitäisi enemminkin tehdä jonkinmoista tukitoimintaa näille nuorille. Alueilla tai paikkakunnilla joku/jotkut ilmoittautuisi tutoriksi. Järjestäisi sitten vaikka minimiittejä, johon nuoretkin uskaltautuisivat paikalle. Paikkahan voisi olla jonkun kätkön lähellä, joka voisi toimia malliesimerkkinä. Tuoreet harrastajat sitä hakemaan porukalla ja sitten pientä mietintää päälle, miksi se oli hyvä kätkö.

Itse ”koulutan” poikani kaveria vähitellen kätköilijäksi. Juuri harjoittelimme miten kulkijoita kirjataan ja vinkkasin, että löytölokissa voi olla enemmänkin kuin se kk. :)
Eivät nuoret itsenäisesti harrastusta opettelevat opi vain ohjeita lukemalla. Eivät ole välttämättä vielä Facebookistakaan löytäneet ryhmiä saati tiedä fi-sivuista vielä mitään.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Miitit”