Kätköjen julkaisemisesta

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
konta1
Viestit: 99
Liittynyt: Pe 29.08.2008 20:37
Paikkakunta: Mäntsälä

Kätköjen julkaisemisesta

Viesti Kirjoittaja konta1 » La 27.12.2008 0:27

Juontui tuossa mieleeni asia, jota ajatteli kysäistä kätköjen julkaisijoilta. Itse en, ainakaan vielä, ole rynnännyt FTF-huntteihin, ja tuskin ryntäänkään. Joka tapauksessa: onko joku erityinen syy, että kätköt julkaistaan lähes pääsääntöisesti iltaisin eli karkeasti tuossa klo 21:00? Voisin kuvitella, että ensilöydön hakijoita tulisi kohdeltua jonkin verran tasapuolisemmin, jos kätköt julkaistaisiin esim. jotenkin randomina. Voihan olla, että jollain innokkaalla FTF-tyypillä on iltatyö. Tai on aamutyövuoron takia tuolloin jo Suomen Untuvan höyhensaarilla, tai ollaaan lukemassa lapsille iltasatuja. Tai jotakin muuta syytä, mitä vaan. No joo, tällainen putkahti, kun odottelin sitä iltasadun lukijaa lakanoihin elokuvan äärestä.
Kumimaisen Omahyväinen ja Naurettavan Töppöjalkainen Arvuuttelija Ykkönen | Luolat ja onkalot

Avatar
Dragonfly Vet
Viestit: 555
Liittynyt: To 11.09.2008 20:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kätköjen julkaisemisesta

Viesti Kirjoittaja Dragonfly Vet » La 27.12.2008 0:57

Julkaistaanhan noita aamullakin ja iltapäivälläkin on julkaistu. Omat FTF:t on tosin melkein kaikki haettu klo 22 jälkeen. Yksi on haettu päivällä, kun oli niin pitkä kätkö, etten ehtinyt yhtenä iltana. Monta hunttia on kuitenkin mennyt ohi suun aikaisen julkaisun vuoksi koska en ennen ysiä tai kymppiä yleensä ehdi kätköilemään, eli ainakin oman kokemukseni mukaan julkaisuaika vaihtelee ihan riittävästi. Enemmistöllä kai kuitenkin on eniten aikaa juuri illalla kätköilyyn. Minusta siis nykyinen systeemi, jossa enemmistö julkaisuista näyttää keskittyvän klo 16:30-22:30 välille on hyvä. Suurimmalla osalla porukasta on ainakin periaatteessa mahdollisuus osallistua, etenkin kun siihen lisätään nuo aamulla ja viikonloppupäivisin julkaistavat.

Koska kätkötarkastus on vapaaehtoista toimintaa, olen ainakin minä tyytyväinen, että niitä kätköjä ylipäätään julkaistaan. Suuri kiitos kätkötarkastajille vaivannäöstä.
Hauskemman kätköilyn puolesta jo vuodesta 2008

Avatar
stebu
Viestit: 612
Liittynyt: Pe 02.11.2007 0:25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kätköjen julkaisemisesta

Viesti Kirjoittaja stebu » La 27.12.2008 1:25

Käsittääkseni:
-Kätköt julkaistaan silloin kun tarkastaja on hyväksynyt sen ja painanut OK-nappia.
-Koska Suomen kätköjä tarkastaa pääsääntöisesti noin kaksi henkilöä, tämä homma ei ole (voi olla) kovin randomia.
-Ei ole olemassa mitään (merkittävää) satunnaisviivettä kätkön hyväksymisen ja julkaisun välillä

Siis, eläkäämme tarkastajien aikataulun mukaan kiitollisina heidän pyyteettömästä uurastuksestaan!

(Joulun aikaan tuntuu viestitkin menevän turhan juhlallissävyisiksi :lol: )

Hyvää uutta vuotta kaikille tarkastajille ja kätkönsä julkaisua odottaville sekä kiihkeille FTF-hunttereille.
Myös niille kätköilijöille, joita FTF EVVK; eikä edes FBA-hunttereita unohdeta!
-stebu

Avatar
rtl
Viestit: 276
Liittynyt: Ti 16.12.2008 17:01
Paikkakunta: Hellsinki

Re: Kätköjen julkaisemisesta

Viesti Kirjoittaja rtl » Ma 25.05.2009 22:48

Hiukan kyllä ihmettelen tuota julkaisujärjestystä? Jotkut väittävät omien kätköjen julkaisunopeuden tunneissa (ellei vähemmän). Meikäläisillä (memyselfandi + aell65) näyttää aina kestävän melko tovi. Eikö näitä käsitellä FIFO-periaatteen mukaisesti? Tänäänkin on julkaistu kätköjä jotka on kätkökuvauksen mukaan jemmattu tänään (ainakin olin lukevinani tällaista). Eli tätä prosessia voisi joku hieman spoilata, ellei liian tungeksiva ole kysymys.

Avatar
Sensusan
Viestit: 70
Liittynyt: Ma 02.03.2009 16:42
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: Kätköjen julkaisemisesta

Viesti Kirjoittaja Sensusan » Ma 25.05.2009 22:58

Minkälaisella aikataululla kätköt julkaistaan ?
Puhutaanko tunneista / päivistä /viikoista ?

Luulin alkuun, että kätkön julkaisuun vaikutan minä itse ... en painanut julkaisua, ennen kuin kätkö oli kokonaan valmis.
Kuvittelin sen menevän niin, että sillä julkaisulla kätkö on heti kaikkien nähtävissä :lol:
No, nyt odottelen milloin kätkö julkaistaan ja olisi kiva tietää kuinka kauan siinä edes voi mennä ....

-Anne-
Anne the Sensusan
Sensusan Shetland Sheepdog & Gos D'Atula Catala

Avatar
rtl
Viestit: 276
Liittynyt: Ti 16.12.2008 17:01
Paikkakunta: Hellsinki

Re: Kätköjen julkaisemisesta

Viesti Kirjoittaja rtl » Ma 25.05.2009 23:07

Sensusan kirjoitti:Minkälaisella aikataululla kätköt julkaistaan ?
Puhutaanko tunneista / päivistä /viikoista ?
-Anne-
Päivistä on aina ollut kyse meikäläisten kohdalla :roll:. Jotkut väittää, että heidän kätköjään julkaistaan tunneissa (ellei minuuteissa). Sen takia tuota kysyinkin. Ei niin, että jotenkin valittaisin, mutta ihmetyttää tuo hieman epämääräinen prosessi. Kai tässä joku logiikka on :?:.

Uuden "kätkijän" eka kätkö varmaan saa hiukan tarkemman kohtelun osalleen. Ainakin minä tekisin niin, jos kätkötarkastaja olisin :D.

Harjus
Viestit: 185
Liittynyt: Pe 25.07.2008 14:39

Re: Kätköjen julkaisemisesta

Viesti Kirjoittaja Harjus » Ma 25.05.2009 23:43

rthomasl kirjoitti:Hiukan kyllä ihmettelen tuota julkaisujärjestystä? Jotkut väittävät omien kätköjen julkaisunopeuden tunneissa (ellei vähemmän). Meikäläisillä (memyselfandi + aell65) näyttää aina kestävän melko tovi. Eikö näitä käsitellä FIFO-periaatteen mukaisesti? Tänäänkin on julkaistu kätköjä jotka on kätkökuvauksen mukaan jemmattu tänään (ainakin olin lukevinani tällaista). Eli tätä prosessia voisi joku hieman spoilata, ellei liian tungeksiva ole kysymys.
Kätköt julkaistaan GC-numerojärjestyksessä. Tällöin saattaa olla tilanteita, että toisen kätköilijän kätkö julkaistaan huomattavastikin nopeammin kuin toisen. Useamman reviewerin julkaistessa kätköjä samaan aikaan GC-numerojärjestyksestä poiketaan, ettei molemmat reviewerit käy lävitse samoja kätköjä yhtäaikaa.

Terv. Harjus

P.S. Kätkösi on julkaistu.

Avatar
Ronttimus
Viestit: 34
Liittynyt: Ti 10.03.2009 14:46
Paikkakunta: Muurame

Re: Kätköjen julkaisemisesta

Viesti Kirjoittaja Ronttimus » Ma 25.05.2009 23:49

Näin minäkin kuvittelisin että uusien kätköilijöiden kätköt katsotaan tarkemmin.

Laitoin pari viikkoa sitten perjantaina julkaisuun kätkösarjan. Samaan aikaan kätkötarkastaja julkaisi kätköjä, joten 2 minun kätköä tuli saman tien julki, siis oikeasti minuutissa! Olin aivan äimänä ja käkenä. Sitten kätkötarkastaja lähti miittiin (olin samassa) ja seuraavat julkaistiin sunnuntai-iltana kun tarkastaja ilmeisesti kotiutui. Joten aika pitkälti mennään vapaaehtoisten tarkastajien vapaa-ajankäytön rajoissa.

Viime aikoina kätköjen määrä on lisääntynyt huimasti, uusia kätköilijöitä on tullut paljon. Tarkastajien kätkömäärät ovat nousseet ja aina jaksan ihmetellä heidän pyteetöntä työtään harrastuksen eteen. Joten kiitos heille ja aina olen tyytyväinen kun kätköni julkaistaan, meni siihen sitten kolmekymmentä sekuntia tai kolme päivää! :)

Avatar
rtl
Viestit: 276
Liittynyt: Ti 16.12.2008 17:01
Paikkakunta: Hellsinki

Re: Kätköjen julkaisemisesta

Viesti Kirjoittaja rtl » Ti 26.05.2009 0:02

Ronttimus kirjoitti:Näin minäkin kuvittelisin että uusien kätköilijöiden kätköt katsotaan tarkemmin.
Hope so
Ronttimus kirjoitti: Viime aikoina kätköjen määrä on lisääntynyt huimasti, uusia kätköilijöitä on tullut paljon. Tarkastajien kätkömäärät ovat nousseet ja aina jaksan ihmetellä heidän pyteetöntä työtään harrastuksen eteen. Joten kiitos heille ja aina olen tyytyväinen kun kätköni julkaistaan, meni siihen sitten kolmekymmentä sekuntia tai kolme päivää! :)
Joo, en mitään kritiikkiä halunutkaan esittää, kunhan kyselin tätä menetelmää.

Avatar
Ronttimus
Viestit: 34
Liittynyt: Ti 10.03.2009 14:46
Paikkakunta: Muurame

Re: Kätköjen julkaisemisesta

Viesti Kirjoittaja Ronttimus » Ti 26.05.2009 0:19

Harjus ehtikin kirjoittaa tuonne väliin ennen kuin oman tekstini sain kirjoitettua. Olipa kiva saada uutta tietoa, minä en tiennyt miten tuo julkaisujärjestys menee. Nyt on tiedossa sekin niin voi arvella omien julkaisu ajankohtaa vähän siitä! :D

Tosiaan kritiikkinä en tuota rthomasl:n tektiä lukenutkaan, vaikka varmasti joillekin voi kätkötarkastuskin aiheuttaa kitkeriä tunteita (koskaan ei tiedä mistä kenellekin ne herneet lennähtää sierainaukon suuntaan) jos ei ymmärrä mikä urakka hommassa on pakko olla. Joten hyvä keskustella aiheesta, niin selviää sitten lopuillekin ettei tarvitse hermoilla jos kätkö viipyykin sen kolme päivää. :)

Avatar
Tonny0909
Viestit: 884
Liittynyt: Ti 10.06.2008 11:53
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Kätköjen julkaisemisesta

Viesti Kirjoittaja Tonny0909 » Ti 26.05.2009 6:27

Meneekö tämä nyt siihen että jengi tekee itselleen muutamia kätkö"aihioita" jotta saa niille gc- numerot nyt vaikka ei ole aikeissa piilottaa mitään. Sitten esim. kuukauden päästä kun rakentaa aihiosta kunnon kätkökuvauksen ja laittaa julkaisuun niin numero on huomattavasti muita pienempi ja näin ollen pääsee ns. "Jonon ohi"?
Onko nimesi jo tuolla? -> http://www.koti.phnet.fi/tonny/

Avatar
LQ
Viestit: 470
Liittynyt: To 11.01.2007 12:33

Re: Kätköjen julkaisemisesta

Viesti Kirjoittaja LQ » Ti 26.05.2009 8:09

Niinhän se taitaa mennä. Katso vaikka mikä "Wellamokätkö" julkaistiin ekana.
Piilotettu: 12 Löydetty: noin 2000 +/- 1000, en minä tarkkaan tiedä...

Geovius
Viestit: 738
Liittynyt: Ke 28.03.2007 13:58
Paikkakunta: Tampere

Re: Kätköjen julkaisemisesta

Viesti Kirjoittaja Geovius » Ti 26.05.2009 8:13

Sensusan kirjoitti:Minkälaisella aikataululla kätköt julkaistaan ?
Luulin alkuun, että kätkön julkaisuun vaikutan minä itse ... en painanut julkaisua, ennen kuin kätkö oli kokonaan valmis.
Kuvittelin sen menevän niin, että sillä julkaisulla kätkö on heti kaikkien nähtävissä :lol:
Tämä tuntuu olevan aika yleistä uudempien kätköilijöiden keskuudessa.
Jostain syystä ne ohjeiden tavaamiset tuppaavat jäämään väliin, kun sitä kätköä lähdetään piilottamaan. :wink:

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: Kätköjen julkaisemisesta

Viesti Kirjoittaja finnranger » Ti 26.05.2009 8:40

Tonny0909 kirjoitti:Meneekö tämä nyt siihen että jengi tekee itselleen muutamia kätkö"aihioita" jotta saa niille gc- numerot nyt vaikka ei ole aikeissa piilottaa mitään. Sitten esim. kuukauden päästä kun rakentaa aihiosta kunnon kätkökuvauksen ja laittaa julkaisuun niin numero on huomattavasti muita pienempi ja näin ollen pääsee ns. "Jonon ohi"?
Minä ainakin teen aihioita. Syynä ei kylläkään ole mikään "jonon ohittelu" vaan se, että siten saan tehtyä kätköpurkin valmiiksi ja voin yhdellä käynnillä etsiä sille sopivan paikan ja jättää purkin sinne. Nytkin on valmiina kaksi aihiota joista molemmat menevät jonnekin Saaristomeren saareen (minne, sen päättää tuuli kun purjehtija olen :). Sen verran harvoin tulee käytyä kussakin saaressa että jäisi purkittamatta jos ensin pitäisi käydä katsomassa paikka, sitten tulla taas kotiin tekemään kätkökuvaus ja sitten vielä uudestaan mennä samaan saareen viemään se purkki.

Avatar
ilekka
Viestit: 45
Liittynyt: Ke 18.06.2008 14:43
Paikkakunta: Lahti

Re: Kätköjen julkaisemisesta

Viesti Kirjoittaja ilekka » Ti 26.05.2009 8:48

lq kirjoitti:Niinhän se taitaa mennä. Katso vaikka mikä "Wellamokätkö" julkaistiin ekana.
Eipä se taida ihan niinkään mennä, ainakaan Wellamo-kätköjen kohdalla. Nimittäin tein omat kolme Wellamoani ja kuvaukset jo kuukautta etukäteen 17.3. Siis sekä purkit että kuvaus olivat silloin jo valmiina. Tämä johtui siitä että tiesin olevani muuttokiireissä Heinolasta Lahteen Wellamon aikaan ja kun oli asunnon vaihdon johdosta johtuen kuukautta aiemmin useita käyntejä Lahdessa niin tein kätköni jo silloin. Kuitenkin kätköni julkaistiin vasta listan aivan loppupuolella noin sijalla 70.

Jouko
Viestit: 195
Liittynyt: Ti 15.01.2008 12:33

Re: Kätköjen julkaisemisesta

Viesti Kirjoittaja Jouko » Ti 26.05.2009 9:06

Kätkötarkastajat taitavat olla vielä lepotilassa eilisillan ja viime yön tarkastusten jäljiltä, kun eivät ole ehtineet kommentoimaan.

Muistelen joskus lukeneeni, että kätkö menee julkaisujonoon siinä vaiheessa, kun kätkön tekijä määrittelee kätkön valmiiksi. Tarkastajat kai käsittelevät kätköjä jonosta (first in - first out) riippumatta siitä, mikä niiden tunnus järjestelmässä on. Lisäselvittelyjä vaativat kätköt tietenkin julkaistaan selvitysten jälkeen.
Video meliora proboque deteriora sequor.

Avatar
LQ
Viestit: 470
Liittynyt: To 11.01.2007 12:33

Re: Kätköjen julkaisemisesta

Viesti Kirjoittaja LQ » Ti 26.05.2009 9:29

Jouko kirjoitti:Kätkötarkastajat taitavat olla vielä lepotilassa eilisillan ja viime yön tarkastusten jäljiltä, kun eivät ole ehtineet kommentoimaan.

Muistelen joskus lukeneeni, että kätkö menee julkaisujonoon siinä vaiheessa, kun kätkön tekijä määrittelee kätkön valmiiksi. Tarkastajat kai käsittelevät kätköjä jonosta (first in - first out) riippumatta siitä, mikä niiden tunnus järjestelmässä on. Lisäselvittelyjä vaativat kätköt tietenkin julkaistaan selvitysten jälkeen.
Noinhan sitä kuvittelisi, mutta järjestelmästä ilmeisesti puuttuu "jonoonlaittoaikaleima", ja järjestyksen määrää koodi, kuten tarkastaja tässä ketjussa jo mainitsi.

Spoiler: Unewhf ryv uneev (Gulznyyhf gulznyyhf) ba cvgxhynvara ybuvxnyn wbyyn ba revglvfra xbexrn, chewrznvara fryxäriä.
Piilotettu: 12 Löydetty: noin 2000 +/- 1000, en minä tarkkaan tiedä...

Avatar
Ronttimus
Viestit: 34
Liittynyt: Ti 10.03.2009 14:46
Paikkakunta: Muurame

Re: Kätköjen julkaisemisesta

Viesti Kirjoittaja Ronttimus » Ti 26.05.2009 11:03

Onhan noita aihioita minullakin nyt kaksi itsellä, toinen odottaa että vien purkin ja teen kätkön loppuun kunhan tässä ehdin. Vasta julkaisin ison läjän kätköjä, jonka yhteydessä ideoin tuonkin kätkön paperille ja maastoon. Nyt täytyy vielä vähän tarkastella sen toimivuutta muuten (jästiherkkyys, purkin sijoittelu, naamiointi ym.). Yritän siis ajoittaa sen sellaiseen väliin että mahdollisesti muilta ei olisi tulossa purkkeja niin pääsee vähän tasaisemmin FTF-jahteihin nuo innokkaat. Toinen aihioista joutaa tuhottavaksi tai sen tilalle teen jotain ihan muuta kunhan keksin, koska kätköidea ikään kuin kaatui (liian lähellä toinen kätkö ja nyt myöhemmin katsottuna ei se ideakaan niin hieno ollut). Ei kaikki ihmisten teot ole aina salaliittoja toisia kohtaan, itselle ei tulisi ainakaan mieleen jemmailla tunnuksia että saisi kätkön sitten joskus jonon ohi, joudan kyllä odottamaan muiden seassa.

Minulle ensimmäisen kätkön julkaisu oli helppo kun otin tuon mahtavan Älä ryhdy geokätköilijäksi-oppaan käyttöön. Se toisessa kädessä näpyttelin ensimmäisen kätköni ja sen jälkeen olikin helppoa tehdä seuraavat. Nyt olen hämmästyksekseni huomannut oppineeni jo tekemään html kuvauksia (kanssakätköilijöiden avustuksella ja itseopiskelulla), liittämään kuvia tekstin sekaan ja vaikka mitä kivaa joiden kanssa on aiemmin ollut ongelmia (kaikki kotisivun teko kokeilut päättyneet noloon lopputulokseen ja suureen hermoromahdukseen) ja uskoin etten koskaan opi! Mahtavaa ja upeaa siis, kiitos myös avustajille tästä suuresta urotyöstä! :lol:

Avatar
Dragonfly Vet
Viestit: 555
Liittynyt: To 11.09.2008 20:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kätköjen julkaisemisesta

Viesti Kirjoittaja Dragonfly Vet » Ti 26.05.2009 11:42

Tonny0909 kirjoitti:Meneekö tämä nyt siihen että jengi tekee itselleen muutamia kätkö"aihioita" jotta saa niille gc- numerot nyt vaikka ei ole aikeissa piilottaa mitään. Sitten esim. kuukauden päästä kun rakentaa aihiosta kunnon kätkökuvauksen ja laittaa julkaisuun niin numero on huomattavasti muita pienempi ja näin ollen pääsee ns. "Jonon ohi"?
No aika harva varmaan noin tekee. Kyllä niitä aihioita tehdään ihan muusta syystä. Minä teen alustavan kuvauksen sen vuoksi, että saan kätkökoodin lokivihkoon jo ennen kätkön piilotusta. Silloin ei tarvitse tehdä kahta reissua kätköpaikalle.
Hauskemman kätköilyn puolesta jo vuodesta 2008

Avatar
Sensusan
Viestit: 70
Liittynyt: Ma 02.03.2009 16:42
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: Kätköjen julkaisemisesta

Viesti Kirjoittaja Sensusan » Ti 26.05.2009 13:34

Geovius; Tämä tuntuu olevan aika yleistä uudempien kätköilijöiden keskuudessa.
Jostain syystä ne ohjeiden tavaamiset tuppaavat jäämään väliin, kun sitä kätköä lähdetään piilottamaan.

Mä kyllä olen tavannut opasta aika monta kertaa uudelleen ja uudelleen ....
Luulena, että ilma opasta olisin aloittanut multi kätkön tekemisen kyselemällä alusta saakka palstalta nevoa.
150 löytöä on nyt takana ja kovat kätköilijänimet ovat olleet tukena.
Otin itse tähtäimeksi sen, että ensin etsin sen 100 kätköä ennen kuin alan edes suunnittelemaan kätköä.

Sorry kun kyselin julkaisu ajasta. Kiirettä mulla ei ole tässä valmiissa maailmassa.

-Sensusan-
Anne the Sensusan
Sensusan Shetland Sheepdog & Gos D'Atula Catala

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”