Määrä vai laatu

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
mikko&sira
Viestit: 466
Liittynyt: La 06.01.2007 10:35
Paikkakunta: Espoo

Määrä vai laatu

Viesti Kirjoittaja mikko&sira » Su 02.11.2008 14:03

Muutamassa säikeessä on sivuttu aihetta, josta ajattelin aloittaa uuden säikeen. Siis mikä on kätköilyssä tärkeämpää, määrä vai laatu?

Jotkut ihmettelevät joidenkin toisten vimmaa etsiä mahdollisimman paljon purkkeja. Itse taidan kuulua tähän vimmaisten ryhmään ja en ihmettele yhtään sitä, että määrä viehättää.
Vaikka määrällä ei sinänsä ole mitään merkitystä, on se omalla kohdallani tullut laatua tärkeämmäksi. Olen kai siis hoidon tarpeessa :mrgreen:

Perusteluna tähän voisin mainita mm. sen, että yli 3000 löydön jälkeen olen nähnyt niin monta samantapaista paikkaa, purkkia, piilotustapaa etc., että harvoin tapaa jotain todella uutta. Rantamaisemat, kirkot, sillat, kukkulat, kivimuurit, luontopolut, rautatieasemat, 0-pisteet, tanssilavat ja muut vastaavat paikat eivät lopulta niin oleellisesti toisistaan poikkea joitan poikkeuksia lukuunottamatta, että niistä saisi jotain erityisiä kätköilykiksejä. Magneettimikrot kaiteissa, linnnunpöntöt, purkki xvira nyyn yms. lukeutuvat edellisten joukkoon. Toki vastaan tulee edelleen niitä iloisia laatuyllätyksiä, mutta koko ajan harvenevaan tahtiin. Tämä ei toki tarkoita sitä, etteivätkö löytämäni purkit olisi laadukkaita, ne eivät vain tarjoa minulle juurikaan mitään ennen kokematonta uutta.

Siksi tilalle on tullut määrä. Kun lähden kätköretkelle, olen yleensä suunnitellut reitin tarkkaan siten, että ehtisin käydä mahdollisimman monella purkilla. Koko päivän tripillä löytyy helppsti 20-30 purkkia ja siitä tulee jonkinlainen tyytyväisyyden ja "ahkeruuden" luoma hyvänolon tunne. Ja varsinkin moottoripyörällä liikkuessani, on reitti purkilta toiselle joskus se suurin nautinto.

Ymmärrän toki heitä, joille kätköily on harrastus, jota harrastetaan vain silloin tällöin ja silloin laatu on tottakai ykköskriteeri ja joille löytöstatistiikka on yhtä hölynpölyä. Näin alussa oli itsellänikin.
Siitä tämä harrastus onkin oivallinen, että jokainen voi harrastaa kuten haluaa joten arvostakaamme jokaisen valitsemaa tapaa. Ne ovat kaikki oikeita :D .

Kommenttejanne ja Espoon A-klinikan georyhmän perustamista odotellen jätän tämän päivän retken tekemättä. Löytyihän eilen 28 purkkia :wink:
Maailma on erilainen geokätköilijän silmin.

tyysterin mafia
Viestit: 32
Liittynyt: Ti 30.09.2008 19:39
Paikkakunta: Porvoo

Re: Määrä vai laatu

Viesti Kirjoittaja tyysterin mafia » Su 02.11.2008 15:29

mikko&sira kirjoitti:Perusteluna tähän voisin mainita mm. sen, että yli 3000 löydön jälkeen olen nähnyt niin monta samantapaista paikkaa, purkkia, piilotustapaa etc., että harvoin tapaa jotain todella uutta.

Koko päivn tripillä löytyy helppsti 20-30 purkkia ja siitä tulee jonkinlainen tyytyväisyyden ja "ahkeruuden" luoma hyvänolon tunne.
Olen miettinytkin tätä asiaa muutamaan otteeseen aina kun näen jonkun "himokätköilijän" tilastot. Silloin pistää aina miettimään omia tilastoja ja kuinka vähäistä tämä meidän kätköily on, tulee ns. riittämättömyyden tunne :? Mutta sitten tulen aina siihen tulokseen että mä varmaan puutuisin koko touhuun jos rupeaisin nopeammalla tahdilla etsimään kätköjä. Mielenkiinto lopahtais varmaan itsellä jossain vaiheessa.

Olen ihmetellyt myös sitä että miten joku jaksaa hakea monta kymmentä purkkia päivässä :!: Itse olen sen verran "laiska" että kymmenen purkkia on maksimi per päivä, sitten alkaa touhu maistumaan puulta. Ja tämä kymmenen purkin päivä oli sellainen päivä että lapset ei olleet mukana, heidän kanssaan suurien määrien metsästys on mahdotonta. Ei riitä hermot kolmella ipanalla juosta montaa tuntia purkkien perässä. Ja pitää syödä ja juoda ja käydä pissalla ja ja ja... ei riitä vanhemmillakaan hermot kuulla rutinaa - yks on väsy ja toisella on nälkä ja kolmas on tylsistynyt. Hoh hoijaa :roll:

Sitten kun pääsen yksikseni kätköilemään, niin en kyllä ihan ensimmäisenä hae microkätköjä, onhan ne aika tylsiä. Paikat voi olla ihan kivoja mutta on se niin tylsää ottaa vaan paperirulla esiin ja pistää nimmari ja se siitä. Yleensä työmatkoilla muita ei ehdi hakemaan, kaupunkikätköt on useimmiten microja, harmi :( Multeja ei juurikaan ehdi hakemaan kun pitää ehtiä junalle tai lennolle kohti toista kaupunkia, joten on tyydyttävä siihen mitä saa... Työmatkat ovat kumma kyllä innostaneet enemmän sen jälkeen kun aloitin tämän harrastuksen :wink:
mikko&sira kirjoitti:Siitä tämä harrastus onkin oivallinen, että jokainen voi harrastaa kuten haluaa joten arvostakaamme jokaisen valitsemaa tapaa. Ne ovat kaikki oikeita
Tästä olen aivan samaa mieltä! Jotkut hakee enemmän, jotkut vähemmän. Kukin taaplaa tyylillään :mrgreen:
De gustibus non est disputandum

pailakka
Viestit: 547
Liittynyt: Ma 29.01.2007 20:05

Re: Määrä vai laatu

Viesti Kirjoittaja pailakka » Su 02.11.2008 16:26

Laatu. Korostuu vaan mitä enemmän kertyy löytöjä

Avatar
Dragonfly Vet
Viestit: 555
Liittynyt: To 11.09.2008 20:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Määrä vai laatu

Viesti Kirjoittaja Dragonfly Vet » Su 02.11.2008 18:33

Olisi kyllä kiva löytää paljon kätköjä, mutta aika tulee vastaan. Viikonloppunakaan ei voi lähteä yksin kätkölemään. Ainakin osa lapsista pitää ottaa mukaan. Muuten ei parisuhde toimi. Silloin maksimi on viisi kätköä. Olen siis päättänyt satsata laatuun ja FTF:iin. FTF:n edellytys on myöhäinen julkaisu. Jos julkaisu on klo 22 jälkeen ja alle 20km päässä, olen aika usein ensimmäisenä paikalla. Aikaisemmat julkaisut heikentävät mahdollisuuksia oleellisesti. Taas syynä ovat nuo muuten niin ihanat lapset. Koska kätköilyni painottuu pimeään aikaan, ei nuo terrainit ja vaikeusasteet aina tunnu ihan oikeilta.
Hauskemman kätköilyn puolesta jo vuodesta 2008

Geovius
Viestit: 738
Liittynyt: Ke 28.03.2007 13:58
Paikkakunta: Tampere

Re: Määrä vai laatu

Viesti Kirjoittaja Geovius » Su 02.11.2008 20:26

Minä sanoisin, että laatu on se mihin me kiinnitämme huomiota. Varsinaisten kätköjen laatua ei voi juuri koskaan tietää etukäteen eli siitä tässä ei ole kyse eli kätkön koko voi olla mikä hyvänsä samoin myös tyyppi. Kätkön löytyminen on tietenkin tärkeää asia eli jos joku jää löytymättä vaikka sitä hakee niin tottahan toki se harmittaa ja joskus jopa tosin paljon. Oleellinen tekijä on monasti itse kätköpaikka sekä matka kätkölle. Kun etenee rauhallisesti ilman suurempaa kiirettä niin matkalla sinne kätkölle ehtii nähdä monasti paljon sellaista jota ei muuten tulisi vastaan ja paljon myös tavallista mutta omasta kotiympäristöstä poikkevaa maisemaa.

tyysterin mafia
Viestit: 32
Liittynyt: Ti 30.09.2008 19:39
Paikkakunta: Porvoo

Re: Määrä vai laatu

Viesti Kirjoittaja tyysterin mafia » Su 02.11.2008 22:11

Dragonfly Vet kirjoitti:Olen siis päättänyt satsata laatuun ja FTF:iin
Tästä pitikin kysyä... Olen siis ymmärtänyt että FTF on hieno ja ilmeisesti tärkeäkin juttu, mutta en kuitenkaan ihan osaa hahmottaa että millä tavalla?

Itse tulin juuri ajoreissusta. Päätin ekaa kertaa lähteä yrittämään FTF:ää. Kävin juuri rymyämässä pilkkopimeässä metsässä. Hieman kyl mietitytti, ei varsinaisesti kuitenkaan pelottanut, nauroinkin kaverille että kyllä on hullu akka ku yksin lähtee hornan tuuttiin pimeällä purkkia etsimään fikkarin avulla. Sain ensimmäisen FTF:än (klo 21.23) ja olihan se hieno kokemus, miettiä matkalla onko siellä jo joku käynyt vai ei. Mutta en tiedä oliko se kuitenkaan sen kummempi juttu mulle.. onnistunut purkin haku siinä missä muutkin. Kertokaa te viisaammat tästä jotta mäki ymmärrän näiden FTF:ien päälle :wink:
De gustibus non est disputandum

Avatar
small oaks
Viestit: 588
Liittynyt: Ma 08.01.2007 9:32
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Määrä vai laatu

Viesti Kirjoittaja small oaks » Su 02.11.2008 23:09

Kätkö kerrallaan mennään. Ei oikein pysty sanomaan onko se laatu vai määrä, kumpi on tärkeämpi. Laatukätköjä ja tavanomaisempia, kaikenlaisia tulee jokatapauksessa haettua. Määrän suhteen haastena on pysyä tällähetkellä 10% tahdissa. Eli löydettynä olisi 10 % Suomen löydettävistä kätköistä ja 10 % löydöistä olisi mysteerejä. Toistaiseksi on tahdissa aika hyvin pysytty.
tyysterin mafia kirjoitti: Tästä pitikin kysyä... Olen siis ymmärtänyt että FTF on hieno ja ilmeisesti tärkeäkin juttu, mutta en kuitenkaan ihan osaa hahmottaa että millä tavalla?

Itse tulin juuri ajoreissusta. Päätin ekaa kertaa lähteä yrittämään FTF:ää. Kävin juuri rymyämässä pilkkopimeässä metsässä. Hieman kyl mietitytti, ei varsinaisesti kuitenkaan pelottanut, nauroinkin kaverille että kyllä on hullu akka ku yksin lähtee hornan tuuttiin pimeällä purkkia etsimään fikkarin avulla. Sain ensimmäisen FTF:än (klo 21.23) ja olihan se hieno kokemus, miettiä matkalla onko siellä jo joku käynyt vai ei. Mutta en tiedä oliko se kuitenkaan sen kummempi juttu mulle.. onnistunut purkin haku siinä missä muutkin. Kertokaa te viisaammat tästä jotta mäki ymmärrän näiden FTF:ien päälle :wink:
No en tiedä ollaanko ftf:stä mitenkään viisaampia. Ollaan ehkä kuitenkin viisastuttu tässäkin leikissä. Missä nyt milloinkin ollaan niin ei lähdetä ryysimään jos kätkö on yli kymmenen kilsan päässä. Joten jos esim. tänään olisi eräs purkki ilmestynyt 3 km lähemmäksi niin olisi saattanut kohteessa olla toinenkin lamppu vilkumassa ja purkkia etsimässä. :wink: Ehkä se FTF:n juttu on se pieni kutina, että ollako eka vai ei. Tuota kutinaa välillä on mukava kokea, mutta toisaalta myös naatitaan kun saa kätköä etsiä rauhassa omaan tahtiin odottamassa sopivaa ajankohtaa.
Still one more to find!

frankiender
Viestit: 33
Liittynyt: La 19.01.2008 20:02

Re: Määrä vai laatu

Viesti Kirjoittaja frankiender » Ma 03.11.2008 18:48

Voisin sanoa että sekä että, laatu ja määrä. On mukava hakea välillä laatukätköjä, vaikka yksi kerrallaan ja nauttia kätköilijöiden innovatiivisuudesta ja idearikkaudesta. Toisaalta on yhtä mukavaa hakea helppoja ja vaikeitakin peruspurkkeja, kuten niitä filmipurkkeja sillankaiteissa, tai pakasterasijoita kivien alla. Näistä peruspurkeita se määrä kasvaa ja laatupurkit taas edustavat sitä kätöilyosiota joka auttaa jaksamaan peruspurkkien haussa.
Suunnittelen usein kätköilykierroksen sen mukaan, miten on aikaa ja haluja etsiä. Samaan lenkkiin voi kuulua muutama peruskätkö ja jokunen laatukätkö.
Laatukätkö voi olla myös aivan perinteinen pakasterasia, jos se on esim. todella hienon näköalan omaavassa tai muuten erikoisessa paikassa.

Molempia kätkömalleja tarvitaan.

Avatar
J&H Team
Viestit: 8
Liittynyt: Ke 20.08.2008 17:07

Re: Määrä vai laatu

Viesti Kirjoittaja J&H Team » Ma 03.11.2008 20:56

Voisiko olla, että nimimerkin rating korreloi kätköjen etsimisen määrä-laatu -suhdetta jotenkin näin: :lol:

:D :D :D :D :D "Kaikenlaiset mulle heti nyt"
:D :D :D :D :!: "Kaikenlaiset mulle"
:D :D :D :!: :!: "No, ihan kaikkia ei tarvitse hakea"
:D :D :!: :!: :!: "Nuo mielenkiintoiset kätköt pitää käydä katsomassa"
:D :!: :!: :!: :!: "Tuo mielenkiintoinen kätkö täytyy viikonloppuna käydä katsomassa"

Ainakin meidän tiimillä pätee :wink:

Avatar
Noyboy
Viestit: 368
Liittynyt: Su 11.05.2008 21:42
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Määrä vai laatu

Viesti Kirjoittaja Noyboy » Ma 03.11.2008 21:05

Laatu yleensä, mukava löytää oikeasti piilotettu kätkö joka on hyvin tehty. Ei vain paiskattu "johonkin". Kauniit paikat ovat myös osaltaan laatua. Määrä voittaa silloin kun alkaa joku tasaluku häämöttämään, tai joku oma tavoite. Silloin haetaan vaikka T/D5 mikro metsästä.
-Noyboy-
serial cacher

karamellielli
Viestit: 67
Liittynyt: Pe 03.10.2008 15:38
Paikkakunta: Muurame

Re: Määrä vai laatu

Viesti Kirjoittaja karamellielli » Ke 05.11.2008 15:20

Tässä vaiheessa on vielä varaa valita. En sitten tiedä virallisista laatuluokituksista, mutta ainakin ihan oman mielenkiinnon perusteella teen valintoja. Itseäni kiinnostaa historialliset ja luontokohteet. Kätkön kekseliäisyys, erikoisuus tai esteettisyys ei ole niin tärkeää, vaikka ne tietysti jäävät paremmin mieleen. Toisaalta jos lähellä/matkan varrella sattuu olemaan kohtuullinen määrä ei-niin-kiinnostavia kätköjä, niin samalla vaivalla nekin kerää. Tai no, kerää jos kerää. :P Vastaukseni on siis kai C, molemmat.

Avatar
Tonny0909
Viestit: 884
Liittynyt: Ti 10.06.2008 11:53
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Määrä vai laatu

Viesti Kirjoittaja Tonny0909 » Ke 05.11.2008 16:25

Noyboy kirjoitti:Laatu yleensä, mukava löytää oikeasti piilotettu kätkö joka on hyvin tehty. Ei vain paiskattu "johonkin". Kauniit paikat ovat myös osaltaan laatua. Määrä voittaa silloin kun alkaa joku tasaluku häämöttämään, tai joku oma tavoite. Silloin haetaan vaikka T/D5 mikro metsästä.
'

Olethan tutustunut mielenkiintoiseen "Kätkö kiven luona"- viritelmään?
Onko nimesi jo tuolla? -> http://www.koti.phnet.fi/tonny/

Avatar
Stone'5
Viestit: 873
Liittynyt: Pe 29.06.2007 13:00

Re: Määrä vai laatu

Viesti Kirjoittaja Stone'5 » Ke 05.11.2008 16:54

Minä olen kaikkiruokainen, eli kätkön laadulla ei ole sen suurempaa väliä. Yleensä siis kaikille purkeille mitkä nenän eteen tulevat.

Ulkomailla saatan kyllä olla hieman nirsompi paikan suhteen varsinkin urbaanissa ympäristössä. Huumeneula-rotta-roskapaikat eivät aina lomaillessa innosta.
(terv. nimim. ed. main. laisessa pusikossa käkkinyt)

haq100
Viestit: 20
Liittynyt: Ke 01.08.2007 9:59

Re: Määrä vai laatu

Viesti Kirjoittaja haq100 » To 06.11.2008 9:09

Mistä tietää että kätkö on laatukätkö etukäteen? Mihin kiinnitätte huomiota jos laatukätköä lähdette hakemaan?

Mielestäni nämäkin on niitä makuasioita(kuten musiikkimaku) toinen tykkää toisesta kuin toinen. Itse olen joitakin purkkeja piilotellut (27kpl) ja kun niiden logeja lukee niin ei tosiaankaan voi kaikkia miellyttää, kommentit purkista ovat laidasta laitaan.
Tarkotus on vielä piilotella paljonkin uusiakätköjä Nurmijärven alueelle ehkä jokunen laatukätkökin siihen joukkoon mahtuu, loppujen lopuksi joka purkista tulee hieman vuotava likainenrasia, logivihkokin hieman kostea, pieniä ruskeita pilkkuja siellä täällä ja kynästäkin terä poikki eikä terotinta mutta maisemat OK.

Itse melko harvoin suunnittelen kätköreissua tarkasti etukäteen vaan lähden harhailemaan jonnekkin päin ja sieltä sitten geoajelehtimaan missä sattuu purkki olemaan.

hapardi
Viestit: 32
Liittynyt: Pe 09.11.2007 17:09

Re: Määrä vai laatu

Viesti Kirjoittaja hapardi » To 06.11.2008 12:15

Jos kätkön terrain on 4 tai 5 ja kätkö ei ole saaressa, niin tälläinen alkaa kiinnostamaan. Tosin kaikkiruokainenhan sitä muuten..

Avatar
rixu
Viestit: 491
Liittynyt: Ke 10.09.2008 18:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Määrä vai laatu

Viesti Kirjoittaja rixu » To 06.11.2008 12:19

hapardi kirjoitti:Jos kätkön terrain on 4 tai 5 ja kätkö ei ole saaressa, niin tälläinen alkaa kiinnostamaan. Tosin kaikkiruokainenhan sitä muuten..
Tämäkin on aika mielenkiintoinen tämä terrain-luokitus. Kävin katselemassa kätköpaikkaa ja itse arvioin paikan terrainin olevan 2-3 tienoilla. Tein tuon geocaching.comin lomakkeen joka arvioi ne, se sanoi että terrain-luokka olisi 4! Olin melko ihmeissäni, kun kätkö ei oikeasti ollut edes hankalassa paikassa, ainoastaan jyrkähkö mäki piti nousta ja polkuja ei ollut lainkaan. Noh, aion käyttää itse näissä ainakin omaa harkintaa ja soveltaa tuon laskurin antamia arvoja vain ohjeellisina...

jonsson
Viestit: 146
Liittynyt: La 06.01.2007 11:32
Paikkakunta: Janakkala,Turenki

Re: Määrä vai laatu

Viesti Kirjoittaja jonsson » To 06.11.2008 12:37

rixu kirjoitti:
hapardi kirjoitti:Jos kätkön terrain on 4 tai 5 ja kätkö ei ole saaressa, niin tälläinen alkaa kiinnostamaan. Tosin kaikkiruokainenhan sitä muuten..
Tämäkin on aika mielenkiintoinen tämä terrain-luokitus. Kävin katselemassa kätköpaikkaa ja itse arvioin paikan terrainin olevan 2-3 tienoilla. Tein tuon geocaching.comin lomakkeen joka arvioi ne, se sanoi että terrain-luokka olisi 4! Olin melko ihmeissäni, kun kätkö ei oikeasti ollut edes hankalassa paikassa, ainoastaan jyrkähkö mäki piti nousta ja polkuja ei ollut lainkaan. Noh, aion käyttää itse näissä ainakin omaa harkintaa ja soveltaa tuon laskurin antamia arvoja vain ohjeellisina...
Nämä laskurit on mielestäni vain ohjeellisia.Uudelle kätkön tekijälle/kätköilijälle toki tarpeellisia...
Itse vetelen D ja T arvot "hatusta" omille kätköilleni kokemuksen perusteella . Menkööt sitten ketuille ja harakoille :) , mutta on ne ainakin sinnepäin :roll:
jonsson

kivikasvo
Viestit: 51
Liittynyt: La 13.09.2008 21:05

Re: Määrä vai laatu

Viesti Kirjoittaja kivikasvo » To 13.11.2008 0:33

Laatu.

Lasten ja talouden hoidon vuoksi on ihan turha edes haaveilla koko päivän kestävistä kätköilyretkistä, joten maksimi päivälle on sellaiset 4-5 kätköä. Sitten kun otetaan huomioon vielä se ettei joka päivä tai viikonloppu pysty kätköilemään niin tahti on jonkin verran rajoitettua. Pyrin valikoimaan järkevästi saavutettavia tai muuten ympäristöltään mielenkiintoisia kätköjä. Harmittaa kovasti jos maastoluokitus tai vaikeusaste ei mielestäni täsmää. Silloin menee arvokasta aikaa hukkaan. Monesti ei ole otettu huomioon kätköä pimeällä tai vaihtelevissa sääolosuhteissa etsiviä vaikka silloin luokitukset voivat nousta selkeästi. Joissakin kätkökuvauksissa on nämäkin asiat hienoa kyllä huomioitu.

Ymmärrän määrään kallistuviakin sekä FTF-metsästäjiä. Niissä kummassakin on oma viehätyksensä. Odottelenkin innolla hetkeä jolloin voin antaa enemmän aikaa harrastukselle ja rikkoa omia ennätyksiäni.

hhuikuri
Viestit: 337
Liittynyt: Su 16.09.2007 16:57

Re: Määrä vai laatu

Viesti Kirjoittaja hhuikuri » To 13.11.2008 8:08

Itse etsin pääsääntöisesti kaikki kohdalle osuvat kätköt, mikäli maaston puolesta purkille pääsen. Kotikulmilla en välttämättä pidä erityistä kiirettä typerimpien laskumultien hakemisessa, mutta ennen pitkää nekin tulee etsittyä. Reissuilla jätän laskumultit yleensä väliin.

Ainakin kotikulmillani kehä-III:sen sisäpuolella lähes kaikki historiallisesti, maisemallisesti tai muuten erityisen mielenkiintoiset kohteet ovat kätkötettynä. Niinpä purkkeja on pilvin pimein ties missä ryteiköissä ja koko ajan tulee lisää. Kätköille voisi täällä huoletta lähteä ilman gepsiä ja tutkia jokaisen kohdalle osuvan jonkun ojan ylittävän sillan, melko varmasti sieltä alta purkki löytyy. Vaikka paikat eivät niin erikoisia olisikaan, kätkön ideointi ja tekninen toteutus voi pelastaa paljon.

Ihmettelen, miten joku pystyy etukäteen kätköä löytämättä päättelemään, onko joku kätkö ns. "laatukätkö" vai ei (tietysti loggaukset paljastavat ne todelliset helmet ja pahimmat kökkäreet). Paikan päällä käymällä ja purkin löytämisellähän se vasta todellisuudessa selviää.

Sunzilla
Viestit: 37
Liittynyt: Ke 05.09.2007 10:52
Paikkakunta: Espoo

Re: Määrä vai laatu

Viesti Kirjoittaja Sunzilla » To 13.11.2008 11:18

Myös kätköjä tehdessä laatu korostuu ajan ja löytöjen myötä. Peruspurkkien etsiminen ja tekeminen (kiven taakse kantoon jne...) eivät enää inspiroi samalla tavalla kuin vaikkapa vielä vuosi sitten. Pyrin tekemään kötköihini ainakin jotain laadukastakin. Kätkökuvaus, idea tai itse purkki voivat ajaa tuota laatuasiaa. Millekkään "Hopo-tasolle" ei taidot purkeissa riitä, mutta kaikkeahan sitä oppii kun näitä jemmailee. Kirjoittelemaan HTML:n perusteita, porailemaan purkkeja jne... Uutta on kiva oppia ja täällähän sitä on tarjolla monellakin tavalla, jos vain jaksaa harjoitella :P .

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”