Harrastus vai peli?

Yleistä keskustelua kätköilystä

Onko geokätköily

Harrastus
58
91%
Peli
6
9%
 
Ääniä yhteensä: 64

pailakka
Viestit: 547
Liittynyt: Ma 29.01.2007 20:05

Harrastus vai peli?

Viesti Kirjoittaja pailakka » Ti 21.10.2008 16:09

Nytkun löytöjen myynti on todettu yhdessä huonoksi vitsiksi ja ketjun aloittaminen tyhmäksi jne. voidaankin aloittaa uusi ketju ilman vitsejä ja jutulla jonka tulkitseminen on helppoa. Toivottavasti tämä aiheuttaa hiukan vähemmän pahennusta.

Kaikki kätköilystä mediassa esiintyvät jutut esittävät geokätköilyn harrastuksena jota jokaisen on helppo harrastaa ja porukka on rentoa ja hommaa voi tehdä niinkuin parhaalta tuntuu.
Sensijaan selailemalla tämän foorumin ketjulistaa löytää varsin nopeasti melkoisen pitkät keskustelut siitä, onko löytö oikeasti löytö, koska DNF:n saa jättää merkitsemättä, tehdäkö kätkö vai eikötehdä kätkö, mikä kötkö on sääntöjenmukainen ja mikä ei. Mitenkään ketjuja tai aloittajia väheksymättä, ihan tarpeellisia ovat ne.
Itselläni on pieni ongelma asennoitua kaikkiin kätköilyn sääntöihin, pidän hommaa mukavana harrastuksena joka tarjoaa varsin hyvin vaihtelua arkeen. Ymmärrän kuitenkin täysin, että kätkön piilottamisessa tarvitaan sääntöjä. Ilman niitä kätköt tuskin pysyisivät samankaltaisina ja tunnistettavina ympäri maailmaa. Muihin sääntöihin en otakkaan kantaa, koska se luonnollisesti ohjaisi keskustelua johonkin suuntaan, sensijaan esitän äänestyksessäkin olevat kaksi katsontakantaa:

Geokätköily on harrastus, jossa tärkeintä on se että kaikilla on mukavaa kätköjä etsiessä ja niitä tehdessä. Säännöillä ei ole niin väliä, jokainen tehkööt niin kuin parhaakseen näkee ja mistä parhaat kiksit saa.

Geokätköily on peli/urheilu jossa on tarkat säännöt, huolimatta siitä oliko ne mukavat vai ei. Pääasiana on löytöjen ja piilotusten saaminen (okei, vähä menee kärjistetyks), joiden keruulla ei tietysti ole pointtia jos kaikki ei noudata samoja sääntöjä.

Suuri kysymys, jota fooruminkin aiheet kiertävät kuin kissa kuumaa puuroa (valitan sortumista kliseisiin) lienee; kumpaan kastiin geokätköily osuu enemmistön mielestä ja kumman tyylin mukaan pitää ajatukset muovata demokraattisessa järjestelmässä.

Geostapo
Viestit: 3
Liittynyt: Pe 26.09.2008 22:26

Re: Harrastus vai peli?

Viesti Kirjoittaja Geostapo » Ti 21.10.2008 16:52

Geokatkoily on harrastus, jossa on saannot. Ei siita tarvitse aanestaa.

rianra
Viestit: 118
Liittynyt: La 30.06.2007 22:04

Re: Harrastus vai peli?

Viesti Kirjoittaja rianra » Ti 21.10.2008 17:20

Verratakseni siihen maailmalla niin yleiseen peliin eli potkupalloon kätköily on harrastus ja peli. Toiset ottaa sen vakavammin, toiset taas lunkimmin. Samahan se on potkupallossakin. Toiset pelaa ilokseen ja liikkuakseen, toiset sotii sotia kun hävisivät pelin...
Thinking out of the cache

wesbridge
Viestit: 150
Liittynyt: Su 17.06.2007 11:06
Paikkakunta: Tampere

Re: Harrastus vai peli?

Viesti Kirjoittaja wesbridge » Ti 21.10.2008 17:44

Taannoin tällä foorumilla juurikin todettiin, että esimerkiksi kätköjen piilottamiseen ei ole olemassa sääntöjä. On olemassa ohjenuoria, joita tulkitaan ja sovelletaan.

Mielestäni muutenkin tässä _harrastuksessa_ on pääasiassa ohjeita, vakiintuneita käytäntöjä ja niiden soveltamista. Ja kun niitä asioita ei ole hakattu kiveen säännöiksi, ihmiset tykkäävät keskutella ja vaihtaa mielipiteitä toisten harrastajien näkemyksistä ja toimintatavoista. Minusta se on ihan positiivista, kun niissä keskusteluissa vaan muistetaan pitää tunteet riittävän viileinä.
-- wesbridge

Avatar
team_rmma
Viestit: 191
Liittynyt: Ma 23.07.2007 19:53
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Harrastus vai peli?

Viesti Kirjoittaja team_rmma » Ti 21.10.2008 18:05

Omalla kohdalla molempia. Kätköily = harrastus. FTF-kisa = peli. Jos yksi pitää valita niin ilman muuta harrastus.
Kuva

jakari65
Viestit: 127
Liittynyt: To 30.08.2007 18:25
Paikkakunta: Lapua

Re: Harrastus vai peli?

Viesti Kirjoittaja jakari65 » Ti 21.10.2008 18:23

Team_rmma kirjoitti vähän, mutta asiaa.

Yhdyn hänen mielipiteeseen ehdottomasti.
Minoon meiltä, ja muut o meirän krannista

karamellielli
Viestit: 67
Liittynyt: Pe 03.10.2008 15:38
Paikkakunta: Muurame

Re: Harrastus vai peli?

Viesti Kirjoittaja karamellielli » Ti 21.10.2008 19:06

Minä olen koko ajan luullut harrastavani geokätköily-nimistä peliä. :o Toisaalta mulle ei ole niin kauheasti väliä, miksi tämä pitäisi luokitella. (Joskus tuntuu, että koko touhu pitäisi luokitella mielenterveysongelmaksi. Nimim. viemäriputkessa kontannut kotiäiti.) Ja pelataanhan Afrikan tähteäkin monilla eri säännöillä?

Muoks. Hei! Harrastan myös rekisterinumeroiden keräilyä. Siis sitä, että yritän nähdä rekkarit järjestyksessä 1-999. Onkohan sekin nyt sitten peli vai harrastus? Vai mielenterveysongelma? :wink:

Avatar
BeerMaster
Viestit: 10
Liittynyt: To 24.07.2008 0:38

Re: Harrastus vai peli?

Viesti Kirjoittaja BeerMaster » Ti 21.10.2008 19:54

Kai tämä voi olla ihan mitä tahansa - jokainen itse päättää tahollaan, mitä tämä on. Tämä on kuitenkin aika nuori asia jopa www-internetiin verrattuna. Siksi ei kai ole pahemmin vielä syntynyt kuppikuntien ja oppisuuntien omia saitteja (vai onko jo?)

Mukavaa tietysti olisi, jos tätä pelaavat/harrastavat/mielenterveyttääntärväävät jne muistaisivat, että naapurikin on ihminen. Mutta kun tämä on internet, niin ihan niinhän se ei mene.

Kuten tuosta kai huomaa, niin minulle tämä on harrastus, hobby. Niinkauan kuin geocaching.com -saitti on avoin tavallisille meikäläisillekin, tätä voin ihan hyvin harrastaa.

Avatar
Tonny0909
Viestit: 884
Liittynyt: Ti 10.06.2008 11:53
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Harrastus vai peli?

Viesti Kirjoittaja Tonny0909 » Ti 21.10.2008 19:56

minäkin harrastan rekisterikilpien keräilyä. Ruuvari ja pieni jakoavain ovat käteviä varusteita siinä. Minulla on yksi kaappi jo täynnä. Keräätkö etu- vai takakilpiä? Mä otan aina sen kumpi on huomaamattomampi kerätä.
Onko nimesi jo tuolla? -> http://www.koti.phnet.fi/tonny/

Avatar
haksu10
Viestit: 3072
Liittynyt: Ke 20.12.2006 19:22
Paikkakunta: Karkku (Sastamala)
Viesti:

Re: Harrastus vai peli?

Viesti Kirjoittaja haksu10 » Ti 21.10.2008 20:57

Asia on hyvin selkeä; kyseessä on harrastus.

Jotkut harrastavat aivan vapaamuotoisesti omien mieltymysten mukaan (vrt. suunnistus omaksi iloksi).

Toisille taasen kyseessä on kilpaharrastus, jossa noudatetaan "virallisia sääntöjä ja hyviä tapoja" (vrt. kilpasuunnistus). Koska kätköilyssä ei kuitenkaan ole suunnistusliittoa vastaavaa virallista ohjeita ja määrityksiä muodostavaa tahoa kätköilyssä nämä säännöt muodostuukin harrastajien keskinäisellä (enemmistö)päätöksellä.

Omaksi iloksi harrastavankin osalta kuitenkin homma muuttuu kilpaharrastukseksi siinä vaiheessa mikäli osallistuu "kilpailuun" eli esimerkiksi hakee FTF:n. Tällöin tulee noudattaa kilpaharrastuksen sääntöjä ja hyviä tapoja; eihän suunnistuskilpailuunkaan voi mennä mukaan / osallistua palkintojen jakoon muuta kuin kilpailuun virallisesti osallistuva ja sen sääntöihin ja määräyksiin sitoutuva.
7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.

hhuikuri
Viestit: 337
Liittynyt: Su 16.09.2007 16:57

Re: Harrastus vai peli?

Viesti Kirjoittaja hhuikuri » Ti 21.10.2008 21:43

haksu10 kirjoitti:Koska kätköilyssä ei kuitenkaan ole suunnistusliittoa vastaavaa virallista ohjeita ja määrityksiä muodostavaa tahoa kätköilyssä nämä säännöt muodostuukin harrastajien keskinäisellä (enemmistö)päätöksellä.
Mikäs taho Groundspeak Inc sitten mahtaa olla? Eikös geocache.fi:kin kulje kiltisti Groundspeakin talutusnuorassa vai luvattomastiko ne kätkötiedot näille sivuille on hakkeroitu :wink:

Ketjun aloittajalla on hienosti tehty kysymysten asettelu, joka ohjaa vastaamaan juuri siten kuin kysyjä haluaa.

Itse vastaan, että geokätköily on sekä peli että harrastus. Ne jotka haluavat harrastaa kätköilyä ilman mitään sääntöjä, voivat sitä kenenkään estämättä tehdä. Koordinaatteja ja kuvauksia saa ilman rekisteröitymistä geocaching.com:iin ja jokainen voi vapaasti valita mitä etsii ja mitkä ovat oman löytönsä kriteerit.

Pelkästään rekisteröitymällä sivustolle joutuu hyväksymään pitkän listan erilaisia jo pelkästään sivuston käyttöä koskevia ehtoja. Kun geocaching.com:in varsinaista kätköilyä koskevia ohjenuoria ei juurikaan ole eivätkä nekään niin tiukkoja, miksi sivustoa käyttävät eivät voi sitten yhtenäisesti noudattaa niitä? Ne joille se ei sovi, eivät sivustoa käytä. Yksinkertaista.

Edit: Jos joku haluaa tähän irvistellä jotain, mieluummin täällä kuin selän takana irkissä.

Avatar
MooseM
Viestit: 215
Liittynyt: To 21.12.2006 17:15
Paikkakunta: Hattula,Kanta-Häme

Re: Harrastus vai peli?

Viesti Kirjoittaja MooseM » Ti 21.10.2008 22:02

Ei se ole kumpaakaan noista tarjotuista vaihtoehdoista,se on kylmää kilpailua :twisted: :twisted:


Vitsi :lol:

VHI
Viestit: 461
Liittynyt: Ke 15.08.2007 14:28
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Harrastus vai peli?

Viesti Kirjoittaja VHI » Ti 21.10.2008 22:34

Olen nähnyt kätköilyn luokiteltavan harrastukseksi, leikiksi ja peliksi. Olen itse harrastuksen kannalla.
There's always a cache somewhere

kahju
Viestit: 94
Liittynyt: Pe 10.10.2008 10:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Harrastus vai peli?

Viesti Kirjoittaja kahju » Ti 21.10.2008 23:16

Tonny0909 kirjoitti:minäkin harrastan rekisterikilpien keräilyä. Ruuvari ja pieni jakoavain ovat käteviä varusteita siinä. Minulla on yksi kaappi jo täynnä. Keräätkö etu- vai takakilpiä? Mä otan aina sen kumpi on huomaamattomampi kerätä.

Itselläni on hieman samankaltainen tilanne. En oikein tiedä mitä noille kätköpurkeille pitäisi tehdä, pitääkö ne viedä jonnekin. Vai annanko kaikkien 88:n olla tuolla autotallissa? :mrgreen: :mrgreen:
Kuolemattoman Aristokraattinen Haitallisen Järkevä Uimahyppääjä

Avatar
mikko&sira
Viestit: 466
Liittynyt: La 06.01.2007 10:35
Paikkakunta: Espoo

Re: Harrastus vai peli?

Viesti Kirjoittaja mikko&sira » Ti 21.10.2008 23:17

Mitäs peliä täällä pelataan? Vai onkos täällä pelkistä harrastelijoista kyse?

Joskus kätköily käy ihan työstäkin, tosin ilman rahapalkkaa.
Maailma on erilainen geokätköilijän silmin.

Avatar
VeskuR
Viestit: 96
Liittynyt: Ke 04.04.2007 21:08
Paikkakunta: Espoo

Re: Harrastus vai peli?

Viesti Kirjoittaja VeskuR » Ti 21.10.2008 23:43

1 lysti :!:

karamellielli
Viestit: 67
Liittynyt: Pe 03.10.2008 15:38
Paikkakunta: Muurame

Re: Harrastus vai peli?

Viesti Kirjoittaja karamellielli » Ke 22.10.2008 14:31

Tonny0909 kirjoitti:minäkin harrastan rekisterikilpien keräilyä. Ruuvari ja pieni jakoavain ovat käteviä varusteita siinä. Minulla on yksi kaappi jo täynnä. Keräätkö etu- vai takakilpiä? Mä otan aina sen kumpi on huomaamattomampi kerätä.
:D Sie luit väärin. En minä niitä kilpiä kerää vaan numeroita. Missäs numerossa muuten oot menossa? Että osaan pitää sekä auton etu- että takapäätä silmällä, jos satut olemaan siinä 300 hujakoilla:

Avatar
Tervas
Viestit: 930
Liittynyt: Ma 08.01.2007 14:31

Re: Harrastus vai peli?

Viesti Kirjoittaja Tervas » Ke 22.10.2008 15:55

karamellielli kirjoitti:
Tonny0909 kirjoitti:minäkin harrastan rekisterikilpien keräilyä. Ruuvari ja pieni jakoavain ovat käteviä varusteita siinä. Minulla on yksi kaappi jo täynnä. Keräätkö etu- vai takakilpiä? Mä otan aina sen kumpi on huomaamattomampi kerätä.
:D Sie luit väärin. En minä niitä kilpiä kerää vaan numeroita. Missäs numerossa muuten oot menossa? Että osaan pitää sekä auton etu- että takapäätä silmällä, jos satut olemaan siinä 300 hujakoilla:
300!
Minä raukka etsin vielä numeroa 58 vaikka olen harrastanut rekkaribongailua jo kolmisen vuotta.

Peleistä puheen ollen, tämän parissa saa hauskasti aikaansa kulutettua.
"Jokaisen oikein rakennetun pojan tekee joskus vastustamattomasti mieli etsiä kätkettyä aarretta."
Mark Twain: Tom Sawyerin seikkailut

Avatar
lpohjala
Viestit: 144
Liittynyt: Pe 22.12.2006 12:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Harrastus vai peli?

Viesti Kirjoittaja lpohjala » Ke 22.10.2008 15:58

Tämä tosikko pyytää taas pysymään aiheessa. Kiitos.

Geovius
Viestit: 738
Liittynyt: Ke 28.03.2007 13:58
Paikkakunta: Tampere

Re: Harrastus vai peli?

Viesti Kirjoittaja Geovius » Ke 22.10.2008 16:01

Ilman muuta harrastus!
Ja ne jotka pitävät tätä pelinä niin lienee parempi etten kommentoi sitä tarkemmin. :wink:

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”