GPS -mission

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
Tonny0909
Viestit: 884
Liittynyt: Ti 10.06.2008 11:53
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

GPS -mission

Viesti Kirjoittaja Tonny0909 » Ke 01.10.2008 13:13

Latasin Groundspeak- sivustolta kännykkään GPS- mission- nimisen ns. pelin. Se on GPS- toimintoa käyttävä ohjelma/peli millä voi tehdä erilaisia tehtäviä, joita muut voivat suorittaa. Tehtävä muistuttaa multikätköä, eli reitillä on pisteitä, joihin mennään gps- koordinaattien avulla. Pisteeseen päästyään pelaaja näkee pisteeseen liittyvän tekstin ja myös kuvan voi liittää. Pisteessä voi olla jonkinlainen tehtävä suoritettavana jonka jälkeen pääsee siirtymään seuraavaan pisteeseen jne. Näin ainakin ymmärsin tuota ohjelmaa eilen hieman tutkiessani. Netistä löytyy varmasti lisäinfoa. Ihan vaan tiedoksi niille joilla on mahdollisuus sitä kokeilla. Ohjelma toimii n95- luurissani ja kaikissa vastaavissa. Bluetooth- gps- mokkulan kanssa ilmeisesti myös.
Onko nimesi jo tuolla? -> http://www.koti.phnet.fi/tonny/

Avatar
Tervas
Viestit: 930
Liittynyt: Ma 08.01.2007 14:31

Re: GPS -mission

Viesti Kirjoittaja Tervas » Ke 01.10.2008 13:29

Vaikuttaa Wherigon kännykkävastineelta.
Siis jos näitä teette kätköilymielessä niin bitte tehkää myös wherigo, ja päinvastoin myös: olemassaolelvat wherigot voisi julkaista myös missiona jos haluaa lisää etsijäpotentiaalia.
"Jokaisen oikein rakennetun pojan tekee joskus vastustamattomasti mieli etsiä kätkettyä aarretta."
Mark Twain: Tom Sawyerin seikkailut

Avatar
Tonny0909
Viestit: 884
Liittynyt: Ti 10.06.2008 11:53
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: GPS -mission

Viesti Kirjoittaja Tonny0909 » Ke 01.10.2008 13:36

Nyt kun kerrankin tuli puheeksi!!!

Mikä on Wherigo? Olen lukenut määritelmän, mutta eihän se kerro yhtään mitään. Miten se rakennetaan ja mikä idea siinä on???? Kun näyttää ettei ne ole hirveän suosittuja ainakaan täällä pingviinien ja jääkarhujen maassa.
Onko nimesi jo tuolla? -> http://www.koti.phnet.fi/tonny/

pekkila
Viestit: 24
Liittynyt: Pe 09.05.2008 13:37
Paikkakunta: Vihti

Re: GPS -mission

Viesti Kirjoittaja pekkila » Ke 01.10.2008 13:51


Avatar
Haaskalintu
Viestit: 950
Liittynyt: Pe 26.01.2007 15:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: GPS -mission

Viesti Kirjoittaja Haaskalintu » Ke 01.10.2008 20:32

Hitto, kaikkea uutta pitää kokeilla! Rekisteröidyin ja tein ensimmäisen gps-mission-harjoitustehtävän.
  • Positiivista: Selkeä käyttöliittymä. Toimii tällaisille idiooteille kuin minulle
  • Negatiivista: missionin voi tehdä tietokoneen ääressä käymättä itse paikan päällä -> johtaa siihen, että kuka tahansa voi tehdä mitä tahansa, ja kun purkkiakaan ei tarvitse piilottaa eikä huoltaa tulemme näkemään todella heikkotasoisia gps-missioneita.
Mutta enpä tuomitse vielä koko juttua ennen kuin olen huomenna ehtinyt käydä kokeilemassa kävellä läpi tekemäni mission.

Helsingissä näyttää muuten olevan jo yksi GPS-mission, joka alkaa yllätys yllätys: senaatintorilta! 8)

Ja sitten geokätköilyn kielitoimistolle taas uusi tehtävä: miten tulisi suomentaa sanahirviö gps-mission?
Onko muuten nimesi jo täällä?

Avatar
small oaks
Viestit: 588
Liittynyt: Ma 08.01.2007 9:32
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: GPS -mission

Viesti Kirjoittaja small oaks » Ke 01.10.2008 22:29

Jonkun aikaa on ollut softa puhelimessa. Lähinnä olen kerännyt gps-missionin maailmasta löytyviä kolikoita. Tehtävä on vielä tekemättä, mutta tiedä vaikka jonkun tännekin suunnalle väsäisin. Ei tuo tosiaan kovin hankalalta näyttänyt. Simppeli konsepti tosiaan, ehkä tällekin on tilausta. Jos on lähitienoon kätköt haettu löytyy noita kultakolikoita vähän sieltä sun täältä. Kivempaa kuitenkin kuin pelkkä sauvakävely:)
Still one more to find!

Avatar
Haaskalintu
Viestit: 950
Liittynyt: Pe 26.01.2007 15:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: GPS -mission

Viesti Kirjoittaja Haaskalintu » To 02.10.2008 0:05

ai niin - yksi asia vielä mikä tulee laskemaan noiden gps-missioneiden tasoa: kuka tahansa voi julkaista niitä vain painamalla "publish"... ei tarkastajia, ei ketään valvomassa tasoa... No mutta en kuitenkaan halua lietsoa pessimismiä. Voihan olla että noita tulee ihan älyttömän hyviä juttuja... :shock:
Onko muuten nimesi jo täällä?

Avatar
Haaskalintu
Viestit: 950
Liittynyt: Pe 26.01.2007 15:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: GPS -mission

Viesti Kirjoittaja Haaskalintu » To 02.10.2008 9:30

Haaskalintu jatkaa testaamista:

Tänään viedessäni lapsen hoitoon kokeilin tätä uutta paikannustehtävämahdollisuutta.

Ääniefektit olivat kivat. Olin asettanut kotioveni edelle kasan kultaa, ja iloinen fanfaari yllätti minut jo ajaessani autotielle. Jipii!, löysin 20 kultaharkkoa! Vein lapsen hoitoon. Flunssaisena en ottanut riskiä vaan suoritin tämän alle 2km tehtävän autolla. Vastasin kysymykseen "kuinka monta taloa on Pastorintiellä. Oikea vastaus oli 0, eli nolla. Fanfaafi kajahti jälleen, ja pääsin jatkamaan matkaa. Karttaan ilmestyi uusi punainen piste jota kohti pyrkiä. Menin liikenneympyrään. Kysymyksen olin laatinut itselleni "mitä materiaalia on liikenneympyrän keskus". Vastasin ensiksi "mukulakiveä". Vastaus ei kelvannut. Kokeilin uudelleen "Mukulakiviä" oli lopulta se oikea vastaus, jonka laite hyväksyi ja taas soittivat torvet. Tekemäni tehtävän loppupistettä ei näkynyt eikä kuulunut, joten kuittasin muutaman kultaharkon, ja olin tyytyväinen. Tätähän tämä harrastus lienee parhammillaan; "jipii"-elämyksiä tarpeeksi usein.

Lisää infoa jahka olen ehtinyt pohtia gsp-missionin todellista olemusta niin geokätköilyn kuin kulttuurihistoriallisen eskapismin näkökulmasta.
Onko muuten nimesi jo täällä?

jiipeehoo78
Viestit: 9
Liittynyt: Su 16.08.2009 13:08

Re: GPS -mission

Viesti Kirjoittaja jiipeehoo78 » Su 09.05.2010 20:45

tuli vain mieleen ku i-luuriin ei tuota wherigoa saa edelleen niin onko tuo mission hommeli millään tavalla "yhteensopiva" idea gc.comin kanssa kun siellähän ei erikseen saa tehtyä tuollaista mission kätköä vaan pelkästään wherigon. ideana vaikka et pitää mission saada läpi et saa kyseiseen liittyvän kätkön naatit. vaikka esim niin ettei sitä pysty pelaamaan sohvalta päin läpi että reittipisteistä saisi myös lisää infoa liittyen itse peliin.

Edit. Jospa tää missio voisi olla esim mysteeri kätkö ihan suoraan ?
En ole vielä ehtinyt luoda koneella testi reittiä mut vaikutti aika helpolta jos vertaa wherigon tekoon.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”