Kätköjen varastaminen, turmelu ja siirtely

Yleistä keskustelua kätköilystä
FINTeeVee
Viestit: 8
Liittynyt: To 27.10.2016 13:23

Kätköjen varastaminen, turmelu ja siirtely

Viesti Kirjoittaja FINTeeVee » Pe 08.09.2023 9:52

Terveisiä Saariselältä... Viikko lomailua... no kätköilyä ja niiden huoltoa. Mutta... Kyllä minä niin mieleni pahoitin...

Suoritettiin taas rouvan kanssa meidän alueella olevien 40 kätkön huoltotoimet, vaihdettiin uusia vihkoja ja joitain purkkejakin piti uusia. Perus settiä.

Mutta sitten on joitakin kätköjä, joista on käytännössä pöllitty camo, pöllitty ite purkki, siirretty niiden paikkaa, jopa niin, että ei ite löydä. Ok, on mahdollista, että kun kätköt ovat jo "iällä", niin geoeroosio paljastaa purkkien paikkoja, voihan sinne joku jästikin eksyä... Mutta kuka hitto pöllii noita romppeita, käytännössä arvottomia aarteita.

Ja toinen homma... Mikä hitto saa ihmiset jättämään kätköihin jos jonkinnäköstä roskaa... löytyy nippusiteitä, hiuspompuloita yms.

Voi olla että osoitan nyt liian isoa porukkaa... mutta koitetaas nyt kaikki tsempata... Arvostetaan kätköjä ja niiden huoltajia... Palautetaan kätköt paikoilleen, ei koskaan voi olla niin kiire, ettei voi laittaa purkkia samaan paikkaan(joo, välillä kätköntekijä on valkannut toisten mielestä kurjan sijainnin... mutta SILTI!!!). Roskikset on roskia varten... ja hei... Ne kätköcamot voi joissain tapauksissa olla ihan ajatuksella valittuja ja silloin camon korvaaminen "tympeällä pussukalla" ei vaan oo kiva ylläri.

UGH!

ibis64
Viestit: 162
Liittynyt: Su 08.12.2013 21:22

Re: Kätköjen varastaminen, turmelu ja siirtely

Viesti Kirjoittaja ibis64 » Pe 08.09.2023 11:28

Valitettavasti tuo kaikki on "normaalia" kätköttäjän arkea, viime vuonna hävisi meiltä 5 kivicamoa ja pari pönttöä ja pari tubberin pakasterasiaa pöntön sisältä. :shock:

rikorven
Viestit: 10
Liittynyt: Ma 20.02.2023 10:43

Re: Kätköjen varastaminen, turmelu ja siirtely

Viesti Kirjoittaja rikorven » Pe 08.09.2023 17:05

Roskien ja täysin arvottomien vaihtotavaroiden laittaminen kätköihin on valitettavan yleistä.

Itse olen ratkaissut tämän tekemällä vain small-kokoisia kätköjä, joissa on lähes purkin kokoinen lokikirja, niin sinne ei ole houkutusta jättää vaihtotavaraa ja olen myös kätkökuvauksessa pyytänyt olemaan jättämättä kätköihin vaihtotavaraa - en tiedä lukeeko kukaan enää kätkökuvauksia, mutta tämä on toiminut minun kätköilläni. Noihin small-kokoisiin kätköihini mahtuu lähinnä muutama geokolikko, ei mitään suurempaa. Onhan se vähän ikävää oikeita vaihtotavaroita harrastavien kohdalla, mutta minkäs teet.

Jännä yksityskohta on, että minulla on täällä Jyväskylässä kodin lähellä regular-kokoinen vaihtopistekätkö ja sinne ei ole pesiytynyt täysin arvottomia vaihtoesineitä. Nyt äkkiseltään en muista, että olisin koskaan poistanut huoltokäynneillä yhtään mitään sieltä. Ehkä ihmiset suhtautuvat eri tavalla näihin erityisesti vaihtotavaroita varten suunniteltuihin kätköihin.

Vingeri
Viestit: 662
Liittynyt: Ti 04.01.2011 22:47
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kätköjen varastaminen, turmelu ja siirtely

Viesti Kirjoittaja Vingeri » Pe 08.09.2023 17:31

Itse olen joutunut jo yhden kätkön palauttamaan "pakasterasiaksi" sillä sen uusiminen alkuperäiseksi kävisi hieman kukkaron puolesta varsinkin kun ei ole takuita säilyykö kätkö kuinka pitkään. Toki paikkaa voi vaihtaa mutta niitä on alle 15m etäisyydellä rajallinen määrä.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”