favojen perässä

Yleistä keskustelua kätköilystä
Jappepro
Viestit: 5
Liittynyt: Ke 06.05.2020 12:20
Paikkakunta: Hattula

favojen perässä

Viesti Kirjoittaja Jappepro » Ma 06.07.2020 18:35

joo. tiedän että tää on ylimielistä mutta millainen kätkö saa paljon favoja. Olen itse kyllästynyt tylsiin kätköihin joten haluaisin itse rakentaa ovelamman. En kuitenkaan haluasi ostaa mitään purkkeja. :D
Jappe

BeachHill
Viestit: 97
Liittynyt: Ma 04.07.2011 22:08
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: favojen perässä

Viesti Kirjoittaja BeachHill » Ma 06.07.2020 19:00

Selvinnee hakemalla paljon favoja saaneita purkkeja 🤔

ibis64
Viestit: 160
Liittynyt: Su 08.12.2013 21:22

Re: favojen perässä

Viesti Kirjoittaja ibis64 » Ma 06.07.2020 19:32

Toiminnallinen, teknisesti hieno purkki mutta ei liian vaikea kumminkaan :roll:

Avatar
karpalo
Viestit: 49
Liittynyt: La 17.10.2015 14:23

Re: favojen perässä

Viesti Kirjoittaja karpalo » Ma 06.07.2020 21:57

Pari ryhmää tulee mieleen favomagneetteina eli just semmoset toiminnalliset pulmapurkit tyyliin käännä kammesta ja sitten vedä nupista niin loki putkahtaa esiin. Liian vaikea ei saa olla tai muuten menee fiilikset. Koita vaikka gadget cache -hakusanalla etsiä inspiraatiota. Toisena favoja tuntuu keräävän semmoset jonkin teeman mukaan sisustetut isot purkit.

Tässä pieni lista, jonka mukaan favoja näyttäs myös napsuvan, kaikki ei välttis liity itse kippoon.
- Kätköpaikalla historiallinen-, paikallinen- tai luonnon erikoisuus tai näköalapaikka
- Ovelasti ympäristöön sulautuva naamiointi tai ihan vaan että se naamiointi on huomattavan kokoinen.
- Kätkö löytyy naateistaan suht helposti, _ei_ kuin neula heinäsuovassa -etsittävät
- Selkeät ja lyhytet multit; semmoiset mysteerit, joissa tietää suunnilleen mitä pitää tehdä (ei AMA)
- Geokohteet ja selkeät geolodjut
- "Metakätköt" eli semmoiset, jotka kommentoivat itse kätköilyä tyyliin: https://coord.info/GC3496C
- Helppo saavutettavuus
- Bonuspurkit, TB-hotellit; yleensäkin semmoiset kipot, joissa on jokin selvä juju tai teema
- (Edit.) Lisäksi haasteiden kohdekätköt esim. 0 km-, rautatieasema- ja kirkkopurkit kun porukka niitä bongatessaan jättää favoja jälkeensä

Suhteellisesti enemmän favoja näyttäis myös saavan:
- Kätköpolun ensimmäinen tai viimeinen kipponen
- Semmoiset, joiden eteen pitää vähän ponnistella esim. vaeltaa, kiivetä, ryömiä, saarikätköt...
- Haastekätköt

Sanotaan vielä päälle että edellä mainittu ei ole mikään nää on kivoja -lista. Silloin kun preemio oli itellä voimassa annoin favoja ihan vaan sen hetkisen fiiliksen mukaan että sattuiko tänään täällä olemaan hyvä kätköilykokemus vai ei, riippumatta oliko kipolla ennestään favoja yhtään tai reilu kasa. Siispä niitä favoja tuli/ei tullut annettua sen mukaan että oliko matkalla kiire, oliko hyttysiä, lauloiko linnut, löytyikö intuition mukaan, oliko hyvä jäätelö, tipuinko ojaan... ;-D

Avatar
kivilaak
Viestit: 74
Liittynyt: Ke 22.10.2014 13:41

Re: favojen perässä

Viesti Kirjoittaja kivilaak » Ti 07.07.2020 8:53

Karpalo tuossa jo listasikin varsin kattavasti erilaisia tekijöitä.
Lyhyesti ja yksinkertaisesti vastaten voisi sanoa että kätkö joka saa kätköilijän ilahtuumaan / hyvälle tuulelle, ansaitsee ja saa favonsa.
Mukava mysteeri, hienosti toteutettu kätköpurkki ja hienon paikan esitely ovat ainakin minulle ne tyypillisimmät.
Kääntäen, tupperi sammalessa kiven alla ei paljoa innosta, ellei se kivi ole talon kokoinen tai sijaitse jossain erityisen komealla paikalla.
Yksinkertainen tarkistuslista kätkön tekijälle on, jos et itse voi olla ylpeä kätköstäsi, et haluaisi sitä löytää tai sen esiin tonkiminen jättää ikävän maun, jätä kätkö tekemättä ja mieti jotain toisenlaista.
Kuva

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”