Linux:n apuohjelmat

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
Jaroma
Viestit: 30
Liittynyt: Ma 05.03.2007 17:01
Paikkakunta: Turku

Linux:n apuohjelmat

Viesti Kirjoittaja Jaroma » Ke 20.08.2008 5:59

Kertokaas kokeneemmat linux käyttäjät, mitä apu ohjelmia tartten jotta saan kaiken ilon irti linux + garmin yhdistelmästä?
Esim. millä siirrän kätköt garminiin ja saako toimivaa karttaa.
Ajattelin hommata asus eepc:n reissuja helpottamaan ja olisi kiva tietää saako siintä toimivaa pakettia.

teameimi
Viestit: 111
Liittynyt: Ke 27.12.2006 13:05
Viesti:

Re: Linux:n apuohjelmat

Viesti Kirjoittaja teameimi » Ke 20.08.2008 9:00

Jaroma kirjoitti:Kertokaas kokeneemmat linux käyttäjät, mitä apu ohjelmia tartten jotta saan kaiken ilon irti linux + garmin yhdistelmästä?
Esim. millä siirrän kätköt garminiin ja saako toimivaa karttaa.
Ajattelin hommata asus eepc:n reissuja helpottamaan ja olisi kiva tietää saako siintä toimivaa pakettia.
Garminin Coloradoon ja Oregoniin siirtyvät kätkötiedot erittäin sujuvasti Linux:ista, koska ne näkyvät tietokoneelle USB-massamuistina kunhan tökkäät laitteen koneeseen kiinni. Sitten vaan poimit hakemasi kätköt geocache.fi:sta GPX-muodossa ja tallennat ne Garminiin /Garmin/GPX -hakemistoon ja se on siinä.

Onhan tuo kätevää Windows-käyttöäkin ajatellen mutta Linux-käyttäjänä tämä mullisti kätköilyelämäni koska aiemmissa gepseissä (ilm. lukuunottamatta Zumoa) kätkötietojen siirtäminen Linuttimeen on ollut jonkinasteinen saavutus :)

Karttapuoleen en osaa vastata kuin sen mitä olen lukenut, olisiko jollakulla muulla käytännön kokemusta (ite en ole MapSourceen koskenut sen jälkeen kun kartat on kerran kortille siirretty)? Sen verran kuitenkin, että MapSource on saatavissa toimimaan Linuxin/winen alla kuulemma kohtuullisella vaivalla, http://appdb.winehq.org/appview.php?iAppId=227.
Viimeksi muokannut teameimi, To 21.08.2008 23:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jussi / TeamEimi / http://www.kivenalla.fi

Avatar
team_rmma
Viestit: 191
Liittynyt: Ma 23.07.2007 19:53
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Linux:n apuohjelmat

Viesti Kirjoittaja team_rmma » Ke 20.08.2008 10:06

Vanhempaan USB-liitäntäiseen garminiin saa kätköt konvertoitua gpsbabel:illa. Gpsbabelissa voi outputin määritellä USB:ksi. Testattu eTrex Venture Cx:llä.
Kuva

Avatar
Jaroma
Viestit: 30
Liittynyt: Ma 05.03.2007 17:01
Paikkakunta: Turku

Re: Linux:n apuohjelmat

Viesti Kirjoittaja Jaroma » Ke 20.08.2008 20:08

Nyt on asus eeepc 900 käsissä vielä kun saan kaikki tarvittavat ohjelmat kätköjen lataukseen garmin etrex vista hcx koneeseen. noi yllä olevat vihjeet on suureksi avuksi.

tuulis
Viestit: 66
Liittynyt: Ma 15.10.2007 14:18

Re: Linux:n apuohjelmat

Viesti Kirjoittaja tuulis » Ke 20.08.2008 21:25

kerrohan Jaroma sitten, miten onnistuit?

Minulla ollut asus eee pc kesäkuun puolesta välin, vielä en ole sen kautta koordinaatteja garminiin/ magellaniin vienyt.
Muuten on kyllä ollut mukana kantaa mukana ja surffata milloin missäkin ( elisan mokkula), kirjotella lokkauksia ja katella kätköjen kuvauksia.

Avatar
team_rmma
Viestit: 191
Liittynyt: Ma 23.07.2007 19:53
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Linux:n apuohjelmat

Viesti Kirjoittaja team_rmma » Ke 20.08.2008 22:11

Yksinkertaisimmillaan gpsbabelin komento voisi olla seuraavanlainen Garminin kanssa:

gpsbabel -i gpx -f <gpx-tiedosto> -o garmin -F usb:
Kuva

jarith67
Viestit: 3
Liittynyt: To 24.07.2008 9:46
Paikkakunta: Turku

Re: Linux:n apuohjelmat

Viesti Kirjoittaja jarith67 » Ke 20.08.2008 22:17

Hienoa että jotkut muutkin kätköilijät ovt löyäneet eepc:n :D
Mulla olut vähän samanlaisia pulmia kun Jaromalla mutta niiden lisäksi
ideana olisi sada pc toimimaan karttaplotterina.
Oisko joillakin tietoo millaisen kartta ohjelman saisi koneesen asennettua.
Olen yrittänyt etsiäkkin sillä olen kuulut ,että jotkut ovat asentaneet
GPS vastaanotimenkin koneeseen sisälle onko siitä mitään tietoo :roll:

Hyvä että ollaan saatu tännekin pulmapalsta asioden selvittämiseksi :lol:
En mä vaan tiiä...

Avatar
Jaroma
Viestit: 30
Liittynyt: Ma 05.03.2007 17:01
Paikkakunta: Turku

Re: Linux:n apuohjelmat

Viesti Kirjoittaja Jaroma » To 21.08.2008 17:48

alkaa meneen hermot linux:n kanssa, vuorokauden olen temppuillut enkä saa edes gpsbabelia asennettua. Ei turhaan linux:a ole haukuttu vaikeaksi. Alkaa käymään mielessä jos vaihtais XP:n tilalle, jos ei ala selvyyttä tuleen. :twisted:

Sasus
Viestit: 151
Liittynyt: Ke 02.07.2008 19:08
Paikkakunta: vantaa

Re: Linux:n apuohjelmat

Viesti Kirjoittaja Sasus » To 21.08.2008 20:10

ei se oo macilläkään helppoo mut xp:hen en enää vaihda :D

NMS68
Viestit: 308
Liittynyt: Ti 18.12.2007 23:25

Re: Linux:n apuohjelmat

Viesti Kirjoittaja NMS68 » To 21.08.2008 21:16

Jaroma kirjoitti:alkaa meneen hermot linux:n kanssa, vuorokauden olen temppuillut enkä saa edes gpsbabelia asennettua. Ei turhaan linux:a ole haukuttu vaikeaksi. Alkaa käymään mielessä jos vaihtais XP:n tilalle, jos ei ala selvyyttä tuleen. :twisted:
Joku, joka osaa, voisi kirjoittaa selvät ohjeet, kuinka esim. GSAK saadaan pyörimään linuxissa. Tarve on saada kätköt POI-pisteinä Garminin muistikortille, joten poi loaderkin pitäisi saada korvattua. Nyt ainoat syyt käyttää Wintoosaa ovat pelit, GSAK ja Garminin POI loader. Mielelläni siirtäisin kaiken kätköilyyn liittyvän linuxin puolelle, koska tässä taloudessa käytetään (myös lapset) linuxia kaikkeen muuhun.

Onhan Linuxissa opettelemista, jos sitä alkaa opetella alusta, mutta ainakin minä tulen paljon paremmin toimeen Linuxien kuin Windowsien kanssa. XP:n käyttöliittymä on kömpelö, eikä siihen tunnu saavan tärkeimpiä perustyökaluja, mutta pakkohan tässä on XP:tä käyttää, kunnes kätköilyohjelmistot saa linuxille.

En tiedä, toimiiko gpsbabel, mutta se näytti asentuvan lähdekoodipaketista ihan nätisti komennoilla:
./configure && make
sudo make install
Taitaa kyllä edellyttää, että automake ja autoconf on asennettu. Ubuntussa näyttäisi olevan ihan valmis gpsbabel-pakettikin, mutta ei aivan uusinta versiota.

Avatar
team_rmma
Viestit: 191
Liittynyt: Ma 23.07.2007 19:53
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Linux:n apuohjelmat

Viesti Kirjoittaja team_rmma » To 21.08.2008 21:19

Jaroma kirjoitti:alkaa meneen hermot linux:n kanssa, vuorokauden olen temppuillut enkä saa edes gpsbabelia asennettua. Ei turhaan linux:a ole haukuttu vaikeaksi. Alkaa käymään mielessä jos vaihtais XP:n tilalle, jos ei ala selvyyttä tuleen. :twisted:
Jollain foorumeilla sanovat, että sen pitäisi olla default repositoryissä mukana. Oletko kokeillut löytää gpsbabel:ia joko graafisen synaptic -sovelluksen avulla tai komentoriviltä kokeillut "apt-get install gpsbabel" -komentoa (root-käyttäjänä).
Kuva

Avatar
team_rmma
Viestit: 191
Liittynyt: Ma 23.07.2007 19:53
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Linux:n apuohjelmat

Viesti Kirjoittaja team_rmma » Pe 22.08.2008 8:09

team_rmma kirjoitti: Jollain foorumeilla sanovat, että sen pitäisi olla default repositoryissä mukana. Oletko kokeillut löytää gpsbabel:ia joko graafisen synaptic -sovelluksen avulla tai komentoriviltä kokeillut "apt-get install gpsbabel" -komentoa (root-käyttäjänä).
Eipäs olekaan default repositoryissä. Kaverilla sattui olemaan tuo ASUS Eee. Koska Xandros on debianpohjainen, voisi repositoryihin koittaa laittaa jonkun debianpohjaisen, jossa gpsbabel on mukana. Tai sitten asentaa kääntäjä (apt-get install build-essential) ja hakea gpsbabel:in lähdekoodi ja kääntää itse.
Kuva

Avatar
ilkant
Viestit: 464
Liittynyt: Ke 18.04.2007 14:05
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Linux:n apuohjelmat

Viesti Kirjoittaja ilkant » Pe 29.08.2008 1:36

Olen siirrellyt Kubuntussa waypointteja gpsbabel-ohjelmalla. Sittemmin on löytynyt GpsMan -ohjelma. Sillä tuli tosin pieniä epätarkkuuksia koordinaatteihin. En ole keksinyt vielä syytä. Pääasiassa olen naputellut koordinaatit gepsiin käsin. Kaipailen vieläkin polun (track) näyttävää ohjelmaa kartalla.
Asiallinen nostalginen turpeenrepijä

Avatar
Jaroma
Viestit: 30
Liittynyt: Ma 05.03.2007 17:01
Paikkakunta: Turku

Re: Linux:n apuohjelmat

Viesti Kirjoittaja Jaroma » Su 21.09.2008 13:19

Osaisiko joku vääntää rautalangasta ohjeet kuinka pääsen irc:n (#geocaching.fi) pidgin ohjelmalla?
Olen yrittänyt vaikka minkälaisia asetuksia mutta en onnistu, pöytäkoneessa on mirc ja siihen oli helppo pistää asetukset kuntoon.
Tämä linux vainoo minua edelleen.

Avatar
ekhoc
Viestit: 312
Liittynyt: To 04.01.2007 22:59

Re: Linux:n apuohjelmat

Viesti Kirjoittaja ekhoc » Su 21.09.2008 18:50

Jaroma kirjoitti:Osaisiko joku vääntää rautalangasta ohjeet kuinka pääsen irc:n (#geocaching.fi) pidgin ohjelmalla?
Irssiin voisi löytyä neuvoja, pidgin on jäänyt vieraaksi.

mikkeri
Viestit: 120
Liittynyt: Ke 07.03.2007 4:04
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Linux:n apuohjelmat

Viesti Kirjoittaja mikkeri » Su 21.09.2008 19:40

jepulis, miullaki on irc käytössä pidginin läpi. eihän tää hc-irkkaajalle oo kummonen, mut tällaselle sunnuntainäpyttelijälle ihan kelpo.

ohjeet englanninkieliseen pidginiin:

Accounts->Manage
Add
Protocol: Vaihda tähän irc
Screen name: oma nimimerkki
server: tähän joku serveri, riippuu vähän liittymästäsi
Local alias: tähän vaikka nimimerkkis taas

->Save

Kanavan saat seuraavasti:
Buddies-> Add chat
Channel-kohtaan kanava (esim #geocaching.fi)
->Add

Automaattisen kanavalle liittymisen pidginin käynnistyessä saat päälle hiiren oikeella napilla vastaluodusta #geocaching.fi "kontaktista". Valitse valikosta Auto join.


...
toivottavasti tästä saa joku selvän :P jos ei saa, niin ilmottakaa ni koitan ryhdistäytyä.

cista
Viestit: 9
Liittynyt: Ti 27.05.2008 21:32

Re: Linux:n apuohjelmat

Viesti Kirjoittaja cista » Su 21.09.2008 19:52

Jaroma, rupesi kiinnostamaan saitko waypointit siirtymään eeePC:stä Garminiin? Mites toimiiko Linux EeePC:stä siirto suoraan selaimesta gepsiin?

-cista

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”