Jo käydyltä kätköltä haettu TB tai GC

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
Tonny0909
Viestit: 884
Liittynyt: Ti 10.06.2008 11:53
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Jo käydyltä kätköltä haettu TB tai GC

Viesti Kirjoittaja Tonny0909 » Ti 05.08.2008 23:17

Eli olen huomannut, että joillakin kätköillä on käynyt henkilö, joka on löytänyt kyseisen kätkön jo, mutta käy siellä uudelleen hakemassa TB:n tai GC:n. Ilmoittaa oikeaoppisesti notella käynnin, mutta mitä mieltä täällä ollaan siitä, että trackableja haetaan purkeista vaikka kätkö on logattu jo aikaisemmin?

Itse hyväksyn sen jos on lähdössä jonnekin kauemmaksi ulkomaille ja haluaa saada reissaajia matkaan.
Onko nimesi jo tuolla? -> http://www.koti.phnet.fi/tonny/

Avatar
jokeri69
Viestit: 16
Liittynyt: Ti 09.01.2007 19:30
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Jo käydyltä kätköltä haettu TB tai GC

Viesti Kirjoittaja jokeri69 » Ti 05.08.2008 23:27

Mitä pahaa siinä sitten on?? Eikö se ole jopa suotavaa??
Eikö se olekkin hienoa että joku kuljettaa noita "juttuja"
:D :D :D
-Tänään ei huomista murehdita-

NMS68
Viestit: 308
Liittynyt: Ti 18.12.2007 23:25

Re: Jo käydyltä kätköltä haettu TB tai GC

Viesti Kirjoittaja NMS68 » Ti 05.08.2008 23:40

Tonny0909 kirjoitti:Eli olen huomannut, että joillakin kätköillä on käynyt henkilö, joka on löytänyt kyseisen kätkön jo, mutta käy siellä uudelleen hakemassa TB:n tai GC:n. Ilmoittaa oikeaoppisesti notella käynnin, mutta mitä mieltä täällä ollaan siitä, että trackableja haetaan purkeista vaikka kätkö on logattu jo aikaisemmin?

Itse hyväksyn sen jos on lähdössä jonnekin kauemmaksi ulkomaille ja haluaa saada reissaajia matkaan.
Tuolla periaatteella toimittaessa saattaisivat matkalaiset jymähtää aika pitkäksi aikaa paikalleen, jos kätkö on esimerkiksi vaikeampi mysteeri. Parempi, että joku kätkön jo löytänyt käy siellä vaihtamassa matkalaiset, kuin että ei käy.

Toisaalta suositus on, ettei matkalaisia pidetä itsellä paria viikkoa pitempään. Voi olla, että matkalaisille sopivia isoja purkkeja ei ole lähellä, mutta matkaajat pitäisi saada kiertoon. Parempi käyttää jo löydettyä purkkia vaikkapa lähellä kotia kuin jäädä odottamaan sopivaa tilaisuutta etsiä uusi purkki.

Eikä pidä unohtaa sitä, että muutamat TB:t ovat erikoisuuksia, joita tarvitaan jonkin kätkön löytämiseen tai aukaisuun. Niissä saattaa olla ohje, että TB:n pitää pysyä tietyllä alueella ja ettei sitä saa pitää itsellään paria päivää pitempään. Jos tuollaista ei saa hakea jo löytämästään kätköstä, pitääkö jäädä odottamaan, että joku vie sen sellaiseen kätköön, jota ei vielä ole löytänyt?

Eli tiivistettynä: Onko siitä jotain haittaa, että joku käy kätköllä uudestaan? Jos ei ole, mitä väliä sillä sitten on, vaikka joku kävisi matkalaisia vaihtamassa. Parempi, että matkalaiset liikkuvat.

Avatar
kosh63
Viestit: 22
Liittynyt: To 24.07.2008 9:53
Paikkakunta: Littoinen

Re: Jo käydyltä kätköltä haettu TB tai GC

Viesti Kirjoittaja kosh63 » Ke 06.08.2008 0:42

Mulla meinas sitten taas käydä käänteisesti. Otin mukaani kätköltä TB:n. Kotona huomasin, että sen tavoite olikin käydä vain tietyn tapaisissa kätköissä. Iski melkein lievä paniikki, kun ei millään meinanut löytyä sopivaa kätköä. Ajattelin jo, että vien kätköön, jonka olin loganut jo aikoja sitten. Sitten sattui sopiva kohdalle, verenpainekin rupesi sen jälkeen vähän laskemaan... :wink:

Eli olen minäkin sitä mieltä, että voi käydä uudelleen kätköllä viemässä tai noutamassa matkaajaa.

- Tomppa -

wesbridge
Viestit: 150
Liittynyt: Su 17.06.2007 11:06
Paikkakunta: Tampere

Re: Jo käydyltä kätköltä haettu TB tai GC

Viesti Kirjoittaja wesbridge » Ke 06.08.2008 0:51

Minusta seurantakoodilla varustetut matkalaiset ovat aika olennainen osa tätä harrastusta. Jos niitä voisi ottaa tai jättää vain kätköiltä, joilla ei ole aiemmin käynyt, niiden kuskaaminen loppuisi monilta kokeneilta kätköilijöiltä lähes täysin kun melkein kaikki kotiseudun kätköt on jo haettuna.
Lisäksi juurikin esim vaikeammat mysteerit tai esim saarikätköt ovat sellaisia, että niissä matkalaiset saattavat viettää pitkiäkin aikoja, joten eiköhän sielläkin ole positiivista jos niitä vaihdellaan välillä paikasta toiseen. Eli ainakin minusta niiden siirtely jo käydyistä kätköistä on ihan ok, ja jos se virallisen linjan mukaan ei ole, niin kertokaa nyt jo ihmeessä minullekin!
-- wesbridge

Avatar
Fisherman77
Viestit: 186
Liittynyt: Ma 25.12.2006 12:53
Paikkakunta: Tampere

Re: Jo käydyltä kätköltä haettu TB tai GC

Viesti Kirjoittaja Fisherman77 » Ke 06.08.2008 8:19

Minäkin tunnustan juoksevani matkalaisten perässä jo löytämilläni purkeilla. Ehkäpä tavallinen TB ei viel' saa liikkeelle, ellen ole tekemässä jotain reissua. Sensijaan kolikot käyn hakemassa, koska on mukava bongata uusia ja vanhoja ikoneja...

Jos purkin matkalainen jätettäsiin odottamaan vain uusia hakijoita, niin se saattaisi kyllä joutua joskus makaamaan purkissa ja kauan. Lisäksi tuolloin katoamisen vaara kasvaa....

mikkeri
Viestit: 120
Liittynyt: Ke 07.03.2007 4:04
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Jo käydyltä kätköltä haettu TB tai GC

Viesti Kirjoittaja mikkeri » Ke 06.08.2008 8:35

tuo discoverointi tietty on asia erikseen. sillonhan matkalaiset ei liiku :(

hhuikuri
Viestit: 337
Liittynyt: Su 16.09.2007 16:57

Re: Jo käydyltä kätköltä haettu TB tai GC

Viesti Kirjoittaja hhuikuri » Ke 06.08.2008 8:43

Käyn myös silloin tällöin löytämilläni purkeilla joko tiputtamassa reissarin/golikon tai sitten poimimassa mukaani golikon saadakseni uuden ikonin "kokoelmaani".

Omilla kätköillä voin käydä tsekkaamassa jonkun tietyn golikon seurantakoodin uuden ikonin vuoksi, mutta en ota omissa purkeissa olevia reissareita/golikoita mukaan, vaan jätän ne sinne houkuttelemaan uusia (tai vanhoja) kävijöitä. Samalla tulee tsekattua myös loggaukset ja jemman kunto.

En ymmärrä, miksi jo löydetyllä kätköllä ei voisi käydä uudestaan.

rianra
Viestit: 118
Liittynyt: La 30.06.2007 22:04

Re: Jo käydyltä kätköltä haettu TB tai GC

Viesti Kirjoittaja rianra » Ke 06.08.2008 8:45

Minäkin vien löytämilleni/omistamilleni kätköille matkalaisia, ihan siksi etten halua niiden unohtuvan omalle pöydälle tai reppuun liian pitkäksi aikaa. Yleensä yritän kyllä viedä purkille jota en ole löytänyt, mutta aina se ei ole mahdollista.

Sen sijaan minua kyllä kiinnostaisi haluavatko matkalaisten omistajat, että noudan hiljaiselta omalta purkilta matkalaiset uudelleen liikkeelle?

Itseäni nimittäin välillä harmittaa, jos oma matkalaiseni jumittaa jossain purkissa vaikka siellä kävisikin väkeä.
Thinking out of the cache

Avatar
Noyboy
Viestit: 368
Liittynyt: Su 11.05.2008 21:42
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Jo käydyltä kätköltä haettu TB tai GC

Viesti Kirjoittaja Noyboy » Ke 06.08.2008 10:38

rianra kirjoitti:Minäkin vien löytämilleni/omistamilleni kätköille matkalaisia.
Sen sijaan minua kyllä kiinnostaisi haluavatko matkalaisten omistajat, että noudan hiljaiselta omalta purkilta matkalaiset uudelleen liikkeelle?
Itseäni nimittäin välillä harmittaa, jos oma matkalaiseni jumittaa jossain purkissa vaikka siellä kävisikin väkeä.
MInäkin tiputtelen omiin kätköihini reissaajia, mitä on matkalta jäänyt käsiin. Loggaan matkaajat yleensä vasta päivänpäätteeksi, enkä yleensä tiputtele niitä samanpäivän aikana muihin, ettei menisi pienipakkani sekaisin.. Olen joskus siirtänyt muiden matkalaisia omista kätköistäni, jos ne eivät ole kulkeutuneet sieltä viikkoihin mihinkään.
-Noyboy-
serial cacher

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”