Loukkaantumiset kätköillessä

Yleistä keskustelua kätköilystä
jemann + avec
Viestit: 70
Liittynyt: Pe 05.01.2007 8:46
Paikkakunta: Suolahti

Re: Loukkaantumiset kätköillessä

Viesti Kirjoittaja jemann + avec » Su 05.10.2008 9:42

Hui! Pitäisikö jonsson mennä ihan vaikka samantien lääkäriin, kuulostaa aika hurjalta.
-a
En ole eksyksissä - vielä.

hhuikuri
Viestit: 337
Liittynyt: Su 16.09.2007 16:57

Re: Loukkaantumiset kätköillessä

Viesti Kirjoittaja hhuikuri » Su 05.10.2008 9:46

Kuluvana syksynä eräällä mysteerikätköllä käydessäni olin keskittynyt kaikkeen muuhun, mutta en katsomaan mihin astun. Siinä maastossa en odottanut olevan mitään erityistä varottavaa. Yllätys olikin suuri, kun yhtäkkiä toisen jalan alla ei ollutkaan maata, vaan joku viemäri/salaoja/tms. kaivo halkaisijaltaan suunnilleen 30 cm ja tietenkin ilman kantta. Ennen kuin olin ehtinyt tehdä yhtään mitään, olin rähmälläni toinen jalka tuubissa reittä myöten. Syvyyttä siinä olisi riittänyt pidemmällekin, jalka kun ei pohjaa tavoittanut. Sain reiteen/lonkkaan kunnon ruhjeet, illalla oli mukavasti turvotusta. Lääkärikäynniltä kuitenkin vältyin. Paikka oli kyllä sellainen, että ihmettelen miksi kaivossa ei ollut kantta, varsinkin kun se oli puskassa aika hyvin luonnon camoamana ja alueella liikkuu pieniäkin lapsia.

Muuten olen selvinnyt mustelmilla, naarmuilla, pienillä haavoilla ja ruhjeilla ja henkisillä kolhuilla.

karamellielli
Viestit: 67
Liittynyt: Pe 03.10.2008 15:38
Paikkakunta: Muurame

Re: Loukkaantumiset kätköillessä

Viesti Kirjoittaja karamellielli » Su 05.10.2008 15:05

Tänään sain ensimmäiset naarmut, kun jalka lipsahti märällä kivellä ja jouduin tarraamaamaan puuhun. Oksa raapaisi kättä. Yritän kyllä olla varovainen, kun ei ole tasapaino ja ketteryys enää sama kuin 10-vuotiaana. Tähän asti typerin geovahinko tapahtui silmälaseilleni, jotka hikisen kätköilyurakan päätteeksi laitoin maahan, kun huurustuivat. Ja eikös toinen geoipanoistamme kävellyt suoraan lasien päälle. Onneksi kotivakuutus korvasi myös tämän kätköilyvahingon.

TeamVilkku
Viestit: 25
Liittynyt: Su 31.08.2008 18:53
Paikkakunta: Joensuu

Re: Loukkaantumiset kätköillessä

Viesti Kirjoittaja TeamVilkku » Ma 06.10.2008 9:43

hhuikuri kirjoitti:Kuluvana syksynä eräällä mysteerikätköllä käydessäni olin keskittynyt kaikkeen muuhun, mutta en katsomaan mihin astun. Siinä maastossa en odottanut olevan mitään erityistä varottavaa. Yllätys olikin suuri, kun yhtäkkiä toisen jalan alla ei ollutkaan maata, vaan joku viemäri/salaoja/tms. kaivo halkaisijaltaan suunnilleen 30 cm ja tietenkin ilman kantta. Ennen kuin olin ehtinyt tehdä yhtään mitään, olin rähmälläni toinen jalka tuubissa reittä myöten. Syvyyttä siinä olisi riittänyt pidemmällekin, jalka kun ei pohjaa tavoittanut. Sain reiteen/lonkkaan kunnon ruhjeet, illalla oli mukavasti turvotusta. Lääkärikäynniltä kuitenkin vältyin. Paikka oli kyllä sellainen, että ihmettelen miksi kaivossa ei ollut kantta, varsinkin kun se oli puskassa aika hyvin luonnon camoamana ja alueella liikkuu pieniäkin lapsia.

Muuten olen selvinnyt mustelmilla, naarmuilla, pienillä haavoilla ja ruhjeilla ja henkisillä kolhuilla.
Tuuria sinällään, että jalka humpsahti reittä myöten koloon. Jos vain sääri olisi mennyt ja polvi jäänyt kolon yläpuolelle, niin vammat olisivat voineet olla todella vakavat.

Avatar
Mukkelus
Viestit: 377
Liittynyt: Su 22.06.2008 15:37

Re: Loukkaantumiset kätköillessä

Viesti Kirjoittaja Mukkelus » Ma 06.10.2008 10:15

jpgrohn kirjoitti:Tuuria sinällään, että jalka humpsahti reittä myöten koloon. Jos vain sääri olisi mennyt ja polvi jäänyt kolon yläpuolelle, niin vammat olisivat voineet olla todella vakavat.

Saman tyylinen läheltä piti-tilanne osui kohdalleni eilen kätköllä GC1D446 Scrod-jussin mäenlasku , kun toinen jalkani upposi juuri sopivan kokoisesta reijästä nivusia myöten suon sisään. Onneksi se painui sinne suoraan enkä samaan aikaan horjahtanut mihinkään suuntaan.

Oli siinä melkoinen työ kiskoa jalka ylös kun suo pisti vastaan oikein todenteolla. Olin varma että vähintään kenkä jää suon saaliiksi, mutta lopulta pystyin varpaita ylöspäin jännittämällä kiskomaan kengänkin kuiville. Koko irrotusoperaatio kesti viitisen minuuttia.

Avatar
mikko&sira
Viestit: 466
Liittynyt: La 06.01.2007 10:35
Paikkakunta: Espoo

Re: Loukkaantumiset kätköillessä

Viesti Kirjoittaja mikko&sira » Ma 06.10.2008 13:29

Onkohan nyt joku loukkantumisbuumi menossa kun minäkin niksautin vasemman polveni eilen yhdessä rinteessä siihen malliin, että taju meinasi lähteä.
Polvi taisi säilyä kokolailla kasassa, mutta on vietävän kipeä. Sattui olemaan vielä sama polvi, jonka olen jokunen vuosi sitten telonut prätkän kanssa.
Hetken hengähdystauon jälkeen jatkoin tosin kätköilyä ja löysin vielä yli kymmenen purkkia, joilla muutamalla kyllä naama vääntyi irvistykseen polven joutuessa rasitukselle alttiiksi.
Nyt polvi on jo melko hyvässä kävelykunnossa kun sitä pitää hieman koukussa eikä kauheasti taivuttele, mutta rappujen kanssa on vielä aika hankalaa. Kyykkyyn en voi mennä ollenkaan.
Kokemusksesta tiedän jo, että toipuminen vie aikaa ennen kuin tuota koipea voi taas väännellä normaalisti.
Maailma on erilainen geokätköilijän silmin.

jonsson
Viestit: 146
Liittynyt: La 06.01.2007 11:32
Paikkakunta: Janakkala,Turenki

Re: Loukkaantumiset kätköillessä

Viesti Kirjoittaja jonsson » Ma 06.10.2008 16:59

Jatko-osa edelliseen kertomukseeni.Tänä aamuna selkäni oli jos mahdollista vieläkin kipeämpi.Ajelin sitten karskina miehenä Hämeenlinnaan työterveyteen omalla autollani.Siellä sitten alaselkä kuvattiin.Ja löytyihän sieltä jotain;yhdessä lannerangan nikamassa on ns.painemurtuma eli nikama on painunut kasaan n.30%.Lähettivät sitten vielä keskussairaalaan lisätutkimuksiin.Alkuun löivät kankkuihini pari kipupiikkiä.Kun nämä eivät oikein tehonneet riittävästi, laittoivat troppia tipan kautta.Johan alkoi väri palata jonssonin naamaan :)
Lisätutkimuksissa ei havaittu mitään sen "hälyttävämpää".Sairaslomaa tuli näin alkuun 4 viikkoa.Joudun pitämään yläkroppani ympärillä aina ylhäällä ollessani sellaista ihme tellinkiä, jonka tarkoituksena on pitää selkäranka suorana ja estää eteenpäin kumartelu.Että tällaista...Mitähän tästäkin opimme..,emme kai mitään :mrgreen:
jonsson

heikkiuu
Viestit: 28
Liittynyt: Su 28.01.2007 21:20

Re: Loukkaantumiset kätköillessä

Viesti Kirjoittaja heikkiuu » Ke 08.10.2008 22:00

jonsson:
Eikun terveisiä ja paranemisia, pikaisia taitaa olla turha toivottaa, noi sun oirees ja diagnoosi ei ihan sitä lupaa. Muutama perinteinen sun kätkös taitaa olla vielä hakematta (mysteerejäsi en tajua lainkaan), mutta sitten jalkelle ja tekemään uusia. Tosin teillä Tervakoskella/Turengissa on tuo jälkikasvu turvattu, mutta veteraaneja aina tarvitaan. Tapaamisiin, viimeistään ratikassa jos Solarflare meille sellaisen ajelun taas 6.12. järjestää.
heikkiuu

tuota
Viestit: 48
Liittynyt: Pe 29.02.2008 8:01

Re: Loukkaantumiset kätköillessä

Viesti Kirjoittaja tuota » Ti 14.10.2008 10:28

Diana temppeli Aurora Karamzinin puisto Espoo -kätköllä (http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... 9e437c0b37)
tapahtui eilen lähes tapaus. Meni rautapiikki läpi kengästä, kun kätkö on siinä vieressä (en kyllä löytänyt).

Itse en ainakaan olisi kätköä sellaiseen paikkaan laittanut... Onneksi itselle ei sen kummempaa tapahtunut, mitä nyt pelästyin. Kenkä varmaan imee kaiken veden sisäänsä tästä lähtien :roll:

Kuva

Garme
Viestit: 91
Liittynyt: Ma 08.10.2007 23:58
Paikkakunta: Vaala

Re: Loukkaantumiset kätköillessä

Viesti Kirjoittaja Garme » Su 19.10.2008 19:48

Ihan ensiksi painotan, että kyseessä on ihan oma moka !! Kätkössä tai kätköpaikassa ei ole mitään vikaa.

Olin Utajärvellä. Ensin hain Oulujoen riippusillan kätkön. Mahtava kätkö mahtavassa paikassa. Hyvät fiilikset jäi ja lähdin ajamaan seuraavalle kätkölle.
Näköaloja, olkaa hyvä, Utajärvellä. Autolla heitin ihan kukkulan päälle. Otin gepsin ja lähdin painelemaan rinnettä alas.
Gepsi näytti 8 metriä kätkölle, hyppäsin isolle kivelle, mutta... liike ei siihen pysähtynytkään (en liukastunut) vaan kaaduin edelleen eteenpäin.
Pikaisesti mielessä välähti että tasajalkaa noin puolitoistametrisen kiven vierelle alas, mutta enpä pysähtynyt siihenkään, vaan kierin vielä 34 metriä jyrkkää kivikkoista rinnettä alas.
Terveyskeskuksen kautta Oys;siin, 17 tikkiä päähän ja viikon sairasloma.

Taksikuski kysyi loggasinko kätkön. Kerroin etten ehtinyt.
Kysyi aionko mennä uudelleen. Tottakai, olen viikon sairaslomalla, joten minulla ei ole muuta kuin aikaa :))
Aion kuitenkin lähetyä kätköä alhaalta ylöspäin.

Avatar
el2
Viestit: 334
Liittynyt: To 28.06.2007 17:32
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Loukkaantumiset kätköillessä

Viesti Kirjoittaja el2 » Su 19.10.2008 20:22

Pikaisia paranemisia Garme. Vaikka välillä sattuu niin huumori ei lopu.
haittaaks se

Garme
Viestit: 91
Liittynyt: Ma 08.10.2007 23:58
Paikkakunta: Vaala

Re: Loukkaantumiset kätköillessä

Viesti Kirjoittaja Garme » Ma 20.10.2008 7:56

Melko hyvin nukutun yön jälkeen täällä kaikki hyvin.
Katsoin tuota pudottua matkaa :?: Gepsi on kyllä näyttänyt omiaan.
Eihän se koko kukkula taida noin korkea olla ?
Eilen en tuota yhtään osannut edes epäillä, taisin olla kuitenkin sen verran "pökerryksissä".

Jouko
Viestit: 195
Liittynyt: Ti 15.01.2008 12:33

Re: Loukkaantumiset kätköillessä

Viesti Kirjoittaja Jouko » Ma 03.11.2008 9:10

Video meliora proboque deteriora sequor.

marko77
Viestit: 314
Liittynyt: Ti 03.06.2008 14:27
Paikkakunta: Nastola

Re: Loukkaantumiset kätköillessä

Viesti Kirjoittaja marko77 » Ma 03.11.2008 10:01

Jouko kirjoitti:http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotim ... id=1607878

Olikohan kätköilijä?
Harmillista jos oli - nimittäin liukkaalla muutama muukin paikka on hengenvaarallisen liukas / vaarallinen (etenkin pimeällä). Geoilu on hieno harrastus, mutta pitää se järki pitää mukana varsinkin tuntemattomissa paikoissa.
"Minä haluan tietää, miksi kauan sitten sä et palannutkaan
Pian kadotin suunnan, helppo polku kaltevana vietti mutkaan"

Avatar
LQ
Viestit: 470
Liittynyt: To 11.01.2007 12:33

Re: Loukkaantumiset kätköillessä

Viesti Kirjoittaja LQ » Ma 03.11.2008 11:11

Hesarin mukaan:
Alkoholilla ja mäen liukkaudella on osuutensa tapahtumiin.
Ehkä se hieman vähentää todennäköisyyttä, että olisi kyse kätköilijästä. (?)
Piilotettu: 12 Löydetty: noin 2000 +/- 1000, en minä tarkkaan tiedä...

jonsson
Viestit: 146
Liittynyt: La 06.01.2007 11:32
Paikkakunta: Janakkala,Turenki

Re: Loukkaantumiset kätköillessä

Viesti Kirjoittaja jonsson » Ma 03.11.2008 11:17

Jatko-jatko osa edelliseen kertomukseeni.Sairaslomaa vielä joulukuun alkupuolelle.Ortopedi sanoi, että hyvä tulee :D ."Kidutus" vehjettä täytyy pitää vielä kaksi viikkoa, tai kolme jos hermo kestää :shock:
Kyllä se siitä :wink:
jonsson

Avatar
lefa 40
Viestit: 34
Liittynyt: Su 10.06.2007 10:11
Paikkakunta: salo

Re: Loukkaantumiset kätköillessä

Viesti Kirjoittaja lefa 40 » Ma 03.11.2008 21:26

Tämä tapaturma ei sattunut kätköä hakiessa mutta olisi voinut hyvin sattua.
Oltiin heinäkuussa joka vuotisella kalastus reissussa ruotsin lapissa ja eräässä puron reunassa astuin liukkaan kiven päällä jonka seurauksesta liukastuin taakse päin.
otin vasenmalla kädellä tukea joka onnistui vääntymään siten että ranteesta paukahti nivelsiteet poikki.
Ranteeseen jouduttiin tekemään iso leikkaus ja tällä hetkellä olen vielä toipilaana enkä ole voinut käydä kätköilemässä tai edes huoltaa omia kätköjä joista kaksi olen joutunut laittamaan huilimaan.
Syy miksi otin tämän tapaturman esille on että maasto kätköjä hakiessa sitä välillä joutuu kävelemään liukkailla kivillä ja liukastumis vaara on olemassa.
Itse ainakin alan suhtautumaa liukkaisiin kiviin kunnioittavasti sekä kätkö kuvauksiin joissa sanotaan että sateella liukasta.
OLKAA VAROVAISIA SIELLÄhttp

Avatar
rixu
Viestit: 491
Liittynyt: Ke 10.09.2008 18:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Loukkaantumiset kätköillessä

Viesti Kirjoittaja rixu » Ti 04.11.2008 10:37

Itselläni käynyt ihan kätköillessä tuo, että olen liukastunut ja lentänyt naama edellä kohti kalliota. Onneksi itse sain hyvästä kohtaa tuen ja jäin "punnerrusasentoon" enkä itseäni satuttanut. Omaa tyhmyyttä lähes kaikki tosin, mm. märällä kelillä savista mäkea alas tullessa meinannut mennä persmäen laskemiseksi pari kertaa.

Niin, ja sunnuntaina geokoira lähtikin jäniksen perään ja taittoi kyntensä, lasketaanko se? :D

pelleri
Viestit: 42
Liittynyt: La 28.07.2007 19:55
Paikkakunta: Lehmo

Re: Loukkaantumiset kätköillessä

Viesti Kirjoittaja pelleri » Ti 11.11.2008 12:23

Noniin, nyt se sitten tapahtui!! Gps-laitteistoni ilmeisesti loukkaantui minulle verisesti ja päätti häipyä omille teilleen :( . Gepsini ei nähtävästi tykännyt siitä, kun kauniimpi osapuoli jätti sen yöksi auton katolle... Ja enhän minä sitä aamulla huomannut. Illalla rupesin gepsiäni huhuilemaan, vaan eihän sitä mistään löytynyt. No, onni onnettumuudessa, gepsin katolle jättänyt osapuoli lupasi ostaa minulle uuden leikkikaverin eli. nim. merkki. ostanko goloradon vai oreganin? :lol:
Lähdin kätköilemään, löysin itseni.

EOS-1
Viestit: 21
Liittynyt: Ti 02.09.2008 7:26
Paikkakunta: HEINOLA

Re: Loukkaantumiset kätköillessä

Viesti Kirjoittaja EOS-1 » Ti 11.11.2008 13:38

pelleri kirjoitti:Noniin, nyt se sitten tapahtui!! Gps-laitteistoni ilmeisesti loukkaantui minulle verisesti ja päätti häipyä omille teilleen :( . Gepsini ei nähtävästi tykännyt siitä, kun kauniimpi osapuoli jätti sen yöksi auton katolle... Ja enhän minä sitä aamulla huomannut. Illalla rupesin gepsiäni huhuilemaan, vaan eihän sitä mistään löytynyt. No, onni onnettumuudessa, gepsin katolle jättänyt osapuoli lupasi ostaa minulle uuden leikkikaverin eli. nim. merkki. ostanko goloradon vai oreganin? :lol:
Älä osta kumpaakaan vaan osta Oregon :lol: :lol:

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”