Suosituksia käsi-GPS-laitteeksi

Yleistä keskustelua kätköilystä
hypnom
Viestit: 7
Liittynyt: Ma 27.06.2016 15:30

Suosituksia käsi-GPS-laitteeksi

Viesti Kirjoittaja hypnom » Ma 27.06.2016 21:47

Olen ajatellut hankkia ensimmäisen GPS-laitteen, koska en halua liata, tiputtaa tai rikkoa kännykkääni. Lisäksi kännykän akku tahtoo loppua liian pian :D

Olen katsellut valmiiksi kolme erilaista mallia, joista kaipaisin suosituksia tai sitten "haukkuja". Tietenkin olen avoin myös muille vaihtoehdoille :) Nämä kolme mallia ovat Oregon 600, Garmin GPSMAP 64 (myös st mietinnässä) tai Garmin eTrex Touch 35. Kaikki ovat siis suurin piirtein samanhintaisia eli alle 300e.

Kiitos jo etukäteen kommenteista!

********************

Jos jollain on myynnissä noita laitteita, niin olen valmis miettimään myös käytetyn ostamista

Tussary
Viestit: 34
Liittynyt: Ke 07.09.2011 8:15

Re: Suosituksia käsi-GPS-laitteeksi

Viesti Kirjoittaja Tussary » Ti 28.06.2016 8:16

Terve,

Ensimmäisenä varmaan kannattaa miettiä, haluatko kosketusnäytön vain fyysiset nappulat. Oregon ja etrex touch ovat kosketusnäytöillä ja 64 nappuloilla. Itselläni on 64s, joka on tähän mennessä toiminut vallan mainiosti ja tarkasti. Muuta merkittävää eroa mainitsemillasi laitteilla ei taida olla kuin 64 sähköisen kompassin puute. S-mallista sekin löytyy.

64s:n plussia (perustuu omiin havaintoihin):
- nopea ja tarkka paikannus
- nappuloita voi painella vaikka rukkaset kädessä
- Riittävä akunkesto (ei kuluta ylettömästi virtaa)
- Sisäiseen muistiin mahtuvat kartat ja GPX:t (4gb muistia varmaan kaikissa uusissa laitteissa)

64s:n miinuksia (perustuu omiin havaintoihin):
- Ulkoneva näyttö naarmuuntuu helposti
- Iso (perinteisen gepsin kokoinen)
- Pieni näyttö (hyvin siitä toki selvän saa)
- Koordinaattien käsin syöttö vs. kosketusnäyttö

hypnom
Viestit: 7
Liittynyt: Ma 27.06.2016 15:30

Re: Suosituksia käsi-GPS-laitteeksi

Viesti Kirjoittaja hypnom » Ti 28.06.2016 10:16

Kiitos vastauksestasi! Pitää varmaan käydä liikkeessä kokeilemassa tuota 64:sta. Sen verta pitkään käyttänyt kosketusnäyttöä :)

Tussary
Viestit: 34
Liittynyt: Ke 07.09.2011 8:15

Re: Suosituksia käsi-GPS-laitteeksi

Viesti Kirjoittaja Tussary » Ti 28.06.2016 12:42

Varmaan kannattaa käydä kokeilemassa jokaista noista, jos vain on mahdollista. Jos päädyt 64:seen, niin suosittelen S-mallia sähköisen kompassin takia.

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: Suosituksia käsi-GPS-laitteeksi

Viesti Kirjoittaja finnranger » Ti 28.06.2016 12:47

tu0sary kirjoitti:Varmaan kannattaa käydä kokeilemassa jokaista noista, jos vain on mahdollista. Jos päädyt 64:seen, niin suosittelen S-mallia sähköisen kompassin takia.
Hieman asiasta sivuun: mihin kepsissä tarvitaan kompassia, sähköistä tai muunlaista?

Tussary
Viestit: 34
Liittynyt: Ke 07.09.2011 8:15

Re: Suosituksia käsi-GPS-laitteeksi

Viesti Kirjoittaja Tussary » Ti 28.06.2016 12:59

finnranger kirjoitti:
tu0sary kirjoitti:Varmaan kannattaa käydä kokeilemassa jokaista noista, jos vain on mahdollista. Jos päädyt 64:seen, niin suosittelen S-mallia sähköisen kompassin takia.
Hieman asiasta sivuun: mihin kepsissä tarvitaan kompassia, sähköistä tai muunlaista?
Itse olen kokenut sen käteväksi, kun näyttää "oikean" suunnan paikallaan ollessakin. Pärjää sitä toki ilmankin. Nykyään moinen tuppaa olemaan puhelimissakin.

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: Suosituksia käsi-GPS-laitteeksi

Viesti Kirjoittaja finnranger » Ti 28.06.2016 15:04

tu0sary kirjoitti:
finnranger kirjoitti:
tu0sary kirjoitti:Varmaan kannattaa käydä kokeilemassa jokaista noista, jos vain on mahdollista. Jos päädyt 64:seen, niin suosittelen S-mallia sähköisen kompassin takia.
Hieman asiasta sivuun: mihin kepsissä tarvitaan kompassia, sähköistä tai muunlaista?
Itse olen kokenut sen käteväksi, kun näyttää "oikean" suunnan paikallaan ollessakin. Pärjää sitä toki ilmankin. Nykyään moinen tuppaa olemaan puhelimissakin.
Karttanäytöstähän se oikea suunta näkyy parhaiten, vieläpä niin että samalla näkee millaista maastoa edessäpäin on.

Avatar
MikaS
Viestit: 296
Liittynyt: Pe 05.12.2008 0:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suosituksia käsi-GPS-laitteeksi

Viesti Kirjoittaja MikaS » Ti 28.06.2016 22:59

Ja toisissa on ihan hyvä antenni.

Vingeri
Viestit: 662
Liittynyt: Ti 04.01.2011 22:47
Paikkakunta: Joensuu

Re: Suosituksia käsi-GPS-laitteeksi

Viesti Kirjoittaja Vingeri » Ti 28.06.2016 23:38

tu0sary kirjoitti:
finnranger kirjoitti:
tu0sary kirjoitti:Varmaan kannattaa käydä kokeilemassa jokaista noista, jos vain on mahdollista. Jos päädyt 64:seen, niin suosittelen S-mallia sähköisen kompassin takia.
Hieman asiasta sivuun: mihin kepsissä tarvitaan kompassia, sähköistä tai muunlaista?
Itse olen kokenut sen käteväksi, kun näyttää "oikean" suunnan paikallaan ollessakin. Pärjää sitä toki ilmankin. Nykyään moinen tuppaa olemaan puhelimissakin.
Joo sama homma minulla. On ollut apua monessa tapauksessa kun kätköä ei ole meinannut löytyä.

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: Suosituksia käsi-GPS-laitteeksi

Viesti Kirjoittaja finnranger » To 30.06.2016 9:50

Vingeri kirjoitti:
tu0sary kirjoitti:
finnranger kirjoitti:
tu0sary kirjoitti:Varmaan kannattaa käydä kokeilemassa jokaista noista, jos vain on mahdollista. Jos päädyt 64:seen, niin suosittelen S-mallia sähköisen kompassin takia.
Hieman asiasta sivuun: mihin kepsissä tarvitaan kompassia, sähköistä tai muunlaista?
Itse olen kokenut sen käteväksi, kun näyttää "oikean" suunnan paikallaan ollessakin. Pärjää sitä toki ilmankin. Nykyään moinen tuppaa olemaan puhelimissakin.
Joo sama homma minulla. On ollut apua monessa tapauksessa kun kätköä ei ole meinannut löytyä.
Missaatte kysymyksen pointin. Miksi paikallaankaan ollessa käyttää kompassia kun karttanäyttö on tässäkin parempi? Oletuksena tietysti että karttanäytössä on jälki päällä.

pardainis
Viestit: 81
Liittynyt: Pe 03.12.2010 22:19

Re: Suosituksia käsi-GPS-laitteeksi

Viesti Kirjoittaja pardainis » To 30.06.2016 10:07

Mä kyllä etsin kätköt karttanäkymällä. Jos on se jäljen piirtäminen päällä on paljon selkeämpi kuin mikään kompassi ( sähköinen tahi ei ) Kompassinäkymää käytän vain jos tarvii katsoa kuinka pitkä matka on kätkölle. Mut nytpä tiedän että munkin 64:ssa on sähköinen kompassi.

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: Suosituksia käsi-GPS-laitteeksi

Viesti Kirjoittaja finnranger » To 30.06.2016 10:15

pardainis kirjoitti:Mä kyllä etsin kätköt karttanäkymällä. Jos on se jäljen piirtäminen päällä on paljon selkeämpi kuin mikään kompassi ( sähköinen tahi ei ) Kompassinäkymää käytän vain jos tarvii katsoa kuinka pitkä matka on kätkölle. Mut nytpä tiedän että munkin 64:ssa on sähköinen kompassi.
Saahan karttanäkymäänkin näkymään sen kuinka pitkä matka on kätkälle. Ynnä muuta tarpeellista tietoa.

hypnom
Viestit: 7
Liittynyt: Ma 27.06.2016 15:30

Re: Suosituksia käsi-GPS-laitteeksi

Viesti Kirjoittaja hypnom » To 30.06.2016 10:15

Kiitos jo tähän mennessä vastailleille! Vielä tuli yksi kysymys mieleen noista laitteista ja bongasin yhden laitteen tuosta vielä.

Olenko ymmärtänyt oikein, että eTrex 25 ja 35 laitteissa ainut ero on tuo Bluetooth ja ANT+ ominaisuudet, jotka ovat 35:ssa, mutta ei 25:ssa? Lähinnä sillä kyselen, että jos näin on niin noilla kahdella en tee mitään ja taidan silloin kallistua tuohon 25 laitteeseen.

vihtis83
Viestit: 641
Liittynyt: Pe 08.08.2008 16:06
Paikkakunta: Lahti

Re: Suosituksia käsi-GPS-laitteeksi

Viesti Kirjoittaja vihtis83 » To 30.06.2016 11:11

finnranger kirjoitti:
pardainis kirjoitti:Mä kyllä etsin kätköt karttanäkymällä. Jos on se jäljen piirtäminen päällä on paljon selkeämpi kuin mikään kompassi ( sähköinen tahi ei ) Kompassinäkymää käytän vain jos tarvii katsoa kuinka pitkä matka on kätkölle. Mut nytpä tiedän että munkin 64:ssa on sähköinen kompassi.
Saahan karttanäkymäänkin näkymään sen kuinka pitkä matka on kätkälle. Ynnä muuta tarpeellista tietoa.
Mutta sen kompassin kanssa kartan saa kääntymään oikein päin paikallaan ollessaan. Tai jos haluaa kartan olevan aina pohjoinen ylös niin sitten se nuoli siinä kartalla kääntyy sitä mukaa kuin itsekin kääntyy. Itse olen tuon kompassin kuitenkin kytkenyt omasta Coloradosta pois päältä ja on ne purkit silti löytyneet, ainakin suurin osa.

Vingeri
Viestit: 662
Liittynyt: Ti 04.01.2011 22:47
Paikkakunta: Joensuu

Re: Suosituksia käsi-GPS-laitteeksi

Viesti Kirjoittaja Vingeri » To 30.06.2016 12:03

vihtis83 kirjoitti:
finnranger kirjoitti:
pardainis kirjoitti:Mä kyllä etsin kätköt karttanäkymällä. Jos on se jäljen piirtäminen päällä on paljon selkeämpi kuin mikään kompassi ( sähköinen tahi ei ) Kompassinäkymää käytän vain jos tarvii katsoa kuinka pitkä matka on kätkölle. Mut nytpä tiedän että munkin 64:ssa on sähköinen kompassi.
Saahan karttanäkymäänkin näkymään sen kuinka pitkä matka on kätkälle. Ynnä muuta tarpeellista tietoa.
Mutta sen kompassin kanssa kartan saa kääntymään oikein päin paikallaan ollessaan. Tai jos haluaa kartan olevan aina pohjoinen ylös niin sitten se nuoli siinä kartalla kääntyy sitä mukaa kuin itsekin kääntyy. Itse olen tuon kompassin kuitenkin kytkenyt omasta Coloradosta pois päältä ja on ne purkit silti löytyneet, ainakin suurin osa.
Joo varsin kätevä ominaisuus varsinkin jos kätköilee kännykän avulla. Näkee helposti missä suunnassa kätkö voi olla paikalla ollessaan.

Tussary
Viestit: 34
Liittynyt: Ke 07.09.2011 8:15

Re: Suosituksia käsi-GPS-laitteeksi

Viesti Kirjoittaja Tussary » To 30.06.2016 14:54

pardainis kirjoitti:Mä kyllä etsin kätköt karttanäkymällä. Jos on se jäljen piirtäminen päällä on paljon selkeämpi kuin mikään kompassi ( sähköinen tahi ei ) Kompassinäkymää käytän vain jos tarvii katsoa kuinka pitkä matka on kätkölle. Mut nytpä tiedän että munkin 64:ssa on sähköinen kompassi.
Itse tuskin koskaan käytän pelkkää kompassinäkymää, vaan käytän karttanäkymää jossa on ruudun yläkulmassa, sekä etäisyys purkille, että osoitin, joka sojottaa suoraan purkkia kohden (3-akselinen kompassi mahdollistaa tämän) riippumatta puusilmän asennosta. Liekö tähän yhtä oikeaa tapaa olemassakaan mutta makuasioista jos mistä on aina hyvä kiistellä :lol: .

Garbanomi
Viestit: 11
Liittynyt: Su 20.03.2011 21:14

Re: Suosituksia käsi-GPS-laitteeksi

Viesti Kirjoittaja Garbanomi » Pe 01.07.2016 8:36

Edellinen laitteeni oli GpsMap62 (64:sen edeltäjä) ja nykyinen on on Oregon 600.
Nykyisen mallia pidän parempana, koska:
- fyysinen koko pienempi, huomaamattomampi käyttää.
- pidän kosketunäytön käyttöä helpompana, kuin pieniä mekaanisia nappeja (nakkisormet).
- isompi näyttö, sopii minulle paremmin ( ikä >50v.).

Huonona pidän ainoastaan kosketusnäytön vahinkopanalluksien myötä
tapahtuva pomppiminen eri sovelluksiin, esim. kun laittaa gepsin taskuun.
Toki näppäin lukituksen saa päälle eli senkin välttäminen onnistuu.

hypnom
Viestit: 7
Liittynyt: Ma 27.06.2016 15:30

Re: Suosituksia käsi-GPS-laitteeksi

Viesti Kirjoittaja hypnom » Pe 01.07.2016 9:52

Olen lukenut erilaisia nettisivustoja ja arvosteluita, joten olen päätynyt ostamaan laitteen, jossa on kosketusnäyttö. Pääsin kokeilemaan laitetta, jossa on nuo fyysiset näppäimet ja omaan käteen se ei tuntunut loogiselta (tietty opettelun kautta varmasti tottuu). Olen kuitenkin niin pitkään käyttänyt kosketusnäytöllisiä puhelimia, että se on loogisin ja tutuin.

Nyt on sitten yksi päätös tehty ja enää sitten se hankalin eli minkä noista omista vaihtoehdoista ostaa :D

Avatar
weellu
Viestit: 29
Liittynyt: Pe 28.12.2007 14:46

Re: Suosituksia käsi-GPS-laitteeksi

Viesti Kirjoittaja weellu » Pe 01.07.2016 16:24

Itse ehkä odottaisin hetken kun uudet Oregon 700-sarjan laitteet tulevat kauppoihin ja ostaisin sellaisen. Uusilla laitteilla voi olla vaikutusta myös vanhempien laitteiden hintoihin. Mutta tietty jos tarve on akuutti niin mikäs siinä sitten. Tai sitten jos eTrexiä ajattelit, niin tuskin on vaikutusta niiden hintoihin näillä uusilla laitteilla.
61°23° Tampere - www.6123tampere.com - geokätköilyblogi

Avatar
Salaneuvos
Viestit: 418
Liittynyt: Pe 11.05.2007 16:02
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Suosituksia käsi-GPS-laitteeksi

Viesti Kirjoittaja Salaneuvos » Pe 01.07.2016 16:53

weellu kirjoitti:Itse ehkä odottaisin hetken kun uudet Oregon 700-sarjan laitteet tulevat kauppoihin ja ostaisin sellaisen. Uusilla laitteilla voi olla vaikutusta myös vanhempien laitteiden hintoihin.
Tai sitten käy samalla tavalla kuin kävi oregone 600 markkinoille tulon kanssa. Odotin kanssa että kun uusi gepsi tuli markkinoille olisi myyntiin tullut vanhempia gepsejä järkevään hintaan mutta niin hän ei käynyt, koska 600 ilmenneet ongelmat aiheutti sen että ne jotka oli ehtineet ensimmäisten joukossa hankkimaan uuden gepsin jättivät vanhat hyvin toimivat gepsit mieluummin talteen jos tulee tarve mieluummin kuin että olisivat laittaneet niitä myyntiin. Samalla Garmin meni lopettamaan vanhempien mallien valmistuksen joten sitäkään kautta niitä ei enää tullut markkinoille. Eli ei kannata luottaa siihen että hinnat tippuisivat koska väki on 600 ongelmien jälkeen varovaisempia hankkimaan juuri julkaistua gepsiä kuin ennen.
Fortuna Favet Fortibus

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”