Suosituksia geopuhelimeksi?

Yleistä keskustelua kätköilystä
kukkeli11
Viestit: 34
Liittynyt: Pe 19.09.2014 20:59
Paikkakunta: Kokkola

Suosituksia geopuhelimeksi?

Viesti Kirjoittaja kukkeli11 » Su 01.05.2016 21:03

Hei!

Olisin tässä pikkuhiljaa hommailemassa uutta älypuhelinta ja mietin, että mikä olisi hyvin kätköilyyn ja munzee-peliin sopiva (elikkäs laadukas GPS). Nykyinen Samsung S3 mini alkaa vetelemään viimeisiään, joten olisi mukava pitkästä aikaa saada toimivampaa vehjettä kouraan. Softana käytän ihan vaan c:geoa ja android-käyttöjärjestelmän haluan. Android 6.0 olisi plussaa ja etukamera olisi hyvä olla. Myös tallennustilaa saisi olla sovelluksille jonkin verran. Hinta saisi olla korkeintaan neljäsataa, mutta lähempänä kolmeasataa olisi mukava. Omia kokemuksia ja suosituksia voisi jakaa täällä minulle, tällä hetkellä olisin kallistumassa kohti Honor seiskaa. Noin viikon päästä varmaan lähtee känny tilaukseen, joten vielä on mahdollisuudet vaikuttaa, jos epäilette valintani olevan väärä :wink: .

Vingeri
Viestit: 662
Liittynyt: Ti 04.01.2011 22:47
Paikkakunta: Joensuu

Re: Suosituksia geopuhelimeksi?

Viesti Kirjoittaja Vingeri » Su 01.05.2016 21:48

Minulla itselläni on käytössä One Plus 2 puhelin ja olen ollut tähän päällisin puolin tyytyväinen. Tässä on oikeastaan paras hinta+ laatusuhde ja Android 6 on tuloillaan joka korjaa loputkin mahdolliset suuremmat bugit. GPS ja Glonass toimivat hyvin yhdessä ja rivakasti eli ei tarvitse kauaa odottaa näiden löytymistä. Sokerina pohjalla suuri tallennustila (yli 50 Gt), nopeat 4G yhteydet sekä niin sanottu "puhdas Android" eli ei sisällä valmistajan ja kolmannen osapuolen yleensä melko turhia ja tilaa vieviä sovelluksia tai käyttöliittymiä joita on melkein kaikissa muun merkkisissä Android malleissa paitsi Googlen itse suunnittelemat Nexus mallit. https://oneplus.net/fi Näitä ei ole kovin montaa suomessa ja omalla paikkakunnallani ehkäpä parikymmentä koska näitä ei saa kivijalka liikkeistä vaan ainoastaan verkkokaupasta ja siellä maksaa 299 euroa+ ilmaiset postikulut. Tulee kotiovelle kannettuna.

Suomenkielisiä testejä löytyy paljon Googlen kautta joten niitä kannattaa lukea. Olet siinä oikeassa että puhelimesta ei kannata maksaa yli 400 euroa koska sitä kalliimmat eivät oikeastaan ole sen parempia kuin halvemmat. Niissä se brändi maksaa ja jos sattuu menemään rikki niin harmittaa paljon enemmän.
Viimeksi muokannut Vingeri, Ma 02.05.2016 11:35. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

MiniJarva
Viestit: 87
Liittynyt: Ma 26.08.2013 9:14

Re: Suosituksia geopuhelimeksi?

Viesti Kirjoittaja MiniJarva » Ma 02.05.2016 8:44

Paras gepsi meidän perheessä on edelleen Lumia 820. Muut Lumiat ei toimi, talon Sampat, Huaweit ja muut on ollu pelkkää kuraa. Ainoa mikä hankalaa on tuo Wherigo, joka pitää ladata Onedriven kautta.
Pari kallista puhelinta tiputtanut kätköillessä. Huutiksessa 820 ei maksa mitään ja siihen sitten DNA prepaid, 10Gt/6kk liittymä.

kätkökävelijä
Viestit: 32
Liittynyt: Ke 30.09.2015 16:44

Re: Suosituksia geopuhelimeksi?

Viesti Kirjoittaja kätkökävelijä » Ma 02.05.2016 11:20

Tervehdys!

Samsung Galaxy S6:n gps tuntuu toimivan todella paljon heikommin kuin iPhone 6:n gepsi. Samsung on muuten kiva luuri, mutta en voi missään nimessä suositella sitä geopuhelimeksi. Hyvissä vastaanottoolosuhteissa sen kanssa pärjää jotenkin, kun on hieman kärsivällinen; ts. oikea nollapiste löytyy ajan kanssa osapuilleen. Mutta pari päivää sitten yhden kätkön haku etelärinteestä piti jättää väliin, kun eri nollapisteitä alkoi löytyä 30 metrin päästä toisistaan...

Muista värkeistä minulla ei ole kokemusta, mutta iPhone 6 on tosiaan riittävän hyvä tarpeisiini.

t. kätkis

hirveähenri
Viestit: 107
Liittynyt: To 05.09.2013 18:19

Re: Suosituksia geopuhelimeksi?

Viesti Kirjoittaja hirveähenri » Ma 02.05.2016 14:08

Hommasin äskettäin S5 neo mallin (samsung) eikä oikein vakuuta gepsin toiminta. Toimii varmaan ihan ok jos käyttää perus navigointiin, mutta tarkempaan hommaan arpoo omaa sijaintia aika lailla.. Vedenpitävyys on plussaa, ja muuten tuntuu toimivan hyvin.

villesamuel
Viestit: 135
Liittynyt: Su 23.08.2015 18:39
Paikkakunta: Rauma

Re: Suosituksia geopuhelimeksi?

Viesti Kirjoittaja villesamuel » Ma 02.05.2016 14:12

Samsung taitaa se paras olla, löytynee varma nfc tuki useista puhelimidts yms.
Lumia on heikon, ei saa premium sovellusta yms negatiivistä..
Itsellöni iphone, tällä nyt pärjää.. Saa tärkeät geocaching softat, gps navigaattorin ja wherigo kasetti appin.

-hamppi-
Viestit: 88
Liittynyt: Ke 30.07.2008 7:48
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Suosituksia geopuhelimeksi?

Viesti Kirjoittaja -hamppi- » Ma 02.05.2016 21:49

Jos pelkästään etsit purkkeja ni ihan sama minkä ostat, mutta jos piilotat purkkeja niin garmin on paras.

MiniJarva
Viestit: 87
Liittynyt: Ma 26.08.2013 9:14

Re: Suosituksia geopuhelimeksi?

Viesti Kirjoittaja MiniJarva » Ma 02.05.2016 21:58

villesamuel kirjoitti:Samsung taitaa se paras olla, löytynee varma nfc tuki useista puhelimidts yms.
Lumia on heikon, ei saa premium sovellusta yms negatiivistä..
Itsellöni iphone, tällä nyt pärjää.. Saa tärkeät geocaching softat, gps navigaattorin ja wherigo kasetti appin.
Mitä tarkoitat ettei saa premium sovellusta, premium kätköt löytyy ihan ilmaisella softalla, ilman mainoksia.
Talossa on Iphone5, Ipad se uusin, Huawei honor 7, Huawei t1 7" Samppa on valitettavasti vain 4, Lumia 950, 920 ja 820.

Näistä ehdottomasti paras kätköillä on Lumia 820, lähestymiseen auton koelaudalla Huawei T1 7", koska sen saa arvittaessa taskuun. T1 kompassilla ei tee mitää. Sama on kaikissa Sampoissa jota kokeillut, hermo menee jos alkaa oottamaan suuntaa.

Jokainen ostaa minkä parhaakseen näkee, mutta voin vaikka lainata omaa 820 lähestymisessä, vetää vertoja oikeille gepseille, myös Premium kätköillä ;)

Vingeri
Viestit: 662
Liittynyt: Ti 04.01.2011 22:47
Paikkakunta: Joensuu

Re: Suosituksia geopuhelimeksi?

Viesti Kirjoittaja Vingeri » Ma 02.05.2016 22:22

villesamuel kirjoitti:Samsung taitaa se paras olla, löytynee varma nfc tuki useista puhelimidts yms.
Lumia on heikon, ei saa premium sovellusta yms negatiivistä..
Itsellöni iphone, tällä nyt pärjää.. Saa tärkeät geocaching softat, gps navigaattorin ja wherigo kasetti appin.
Lumioiden ja Windows Phone mallien tulevaisuus on niiden suurin kysymysmerkki eli miten pitkään niihin saa näitä geokätköily sovelluksia. Windows Phone mallit eivät ole menestyneet markkinoilla ja niissä on pieni käyttäjäkunta jos verrataan esimerkiksi Androidiin ja Iphoneen. Jos olisin sovellustenkehittäjä miettisin näitä asioita aika tiukkaan että onko kannattavaa tehdä ja tukea sovellusta tällaiselle alustalle.

Avatar
tsahkali
Viestit: 332
Liittynyt: Ti 04.11.2014 11:06

Re: Suosituksia geopuhelimeksi?

Viesti Kirjoittaja tsahkali » Ma 02.05.2016 22:49

Minä luulen, että on vain yxi hyvä geopuhelin, se jonka on sattunut ostamaan... :lol:
Minulla on 'ei-älykäs' Samppa. Siihen ei saa mitään nyky apseja mutta GPS siinä on ja hyvä, kun vertaa Garminiin.
Jos joskus ostan uuden puhelimen, eka vaatimus on tiiveys. IP65 ja alkaa tulla kauppoja.
Pääsääntöisesti kätköt olisivat silloinkin GPS:llä.

sqweeser
Viestit: 19
Liittynyt: La 11.04.2015 22:50

Re: Suosituksia geopuhelimeksi?

Viesti Kirjoittaja sqweeser » Ti 03.05.2016 12:16

Minulla on ollut käytössä vain yksi kännykkämalli kätköilyssä tähän mennessä ja se on Jolla. Siinä on sitten sovelluksena c:geo, joka ajaa asiansa Jollan kanssa erinomaisesti, koska tarkkuus on parhaimmillaan 5 m säteellä aukealla, yleensä 10-15 m ja metsässä taas 15-30 m. Tuo on tosin jo aika vanha laite eikä sellaista ehkä kannata ostaa kuin alennuksesta, mutta aion kyllä itse käyttää tuota niin pitkään kuin mahdollista (tai kunnes tulee muita kännyköitä SailFish OS -käyttöjärjestelmällä). Tuo on siitä kätevä, että vaikka c:geo joskus kaatuukin, niin ei tarvitse koko puhelinta käynnistää uudelleen, että siitä pääsee. Sulkee vain sen android-emulaattorin, jossa se c:geo pyörii.

Pääasiassa käytän kyllä Garminin gepsiä, johon haen koordinaattitiedot tuolla Jollalla tarvittaessa. Kätköillessä se kestää vähän kännyköitä paremmin, kun on vesitiivis 2 metriin ja kestää hieman iskujakin. Eli kovin kallista kapulaa ei varmaan kannata kätköilyyn ostaa, sillä johonkin puun juureen/jäälle/kivikkoon sitä ennen pitkää kompastuu vahingossa ja pääsee todistamaan, miten radiolähettimellä varustettu frisbee lentää :lol: Tai sellaiseen kannattaa ostaa vähintään jokin suojakuori.

Noin yleisesti kannattaa ostaa sellainen kännykkä, mihin mahtuu muutaman gigatavun edestä offline-karttoja (ilmainen Maanmittauslaitoksen Suomen kartta on 1,7 Gt). Sellaiselle nimittäin tulee nopeasti tarve, jos on liittymässä hidas netti tai kätköilee syrjäseuduilla, jossa ei ole puhelinverkon kenttää ollenkaan 8)

harri.hypen
Viestit: 33
Liittynyt: To 24.07.2014 13:52

Re: Suosituksia geopuhelimeksi?

Viesti Kirjoittaja harri.hypen » Ti 03.05.2016 18:10

Uuden geoluurin hankkijaa saattaa kiinnostaa GSMArena -sivuston laaja haku (http://www.gsmarena.com/search.php3), joka on hyvin käyttökelpoinen työkalu selaillessa eri valmistajien puhelinmalleja haluttujen ominaisuuksien perusteella (käyttis, hinta, näyttö, GPS, kompassi, NFC, muisti, muistikortti, jne...). Vertailtavana olevien puhelinmallien määrä on melkoinen. Toki puhelinten hinta- ja saatavuustiedot Suomessa pitää tarkistaa erikseen, samoin oikeat käyttökokemukset erilaisilla kätköilysoftilla.

Vingeri
Viestit: 662
Liittynyt: Ti 04.01.2011 22:47
Paikkakunta: Joensuu

Re: Suosituksia geopuhelimeksi?

Viesti Kirjoittaja Vingeri » Ti 03.05.2016 19:10

harri.hypen kirjoitti:Uuden geoluurin hankkijaa saattaa kiinnostaa GSMArena -sivuston laaja haku (http://www.gsmarena.com/search.php3), joka on hyvin käyttökelpoinen työkalu selaillessa eri valmistajien puhelinmalleja haluttujen ominaisuuksien perusteella (käyttis, hinta, näyttö, GPS, kompassi, NFC, muisti, muistikortti, jne...). Vertailtavana olevien puhelinmallien määrä on melkoinen. Toki puhelinten hinta- ja saatavuustiedot Suomessa pitää tarkistaa erikseen, samoin oikeat käyttökokemukset erilaisilla kätköilysoftilla.
Juu tuota olen parikertaa käyttänyt ja hyvä sivusto. Ainut huonopuoli on se että sivusto ei kerro aivan kaikkea puhelinmalleista kuten esimerkiksi niinkin tärkeätä asiaa kuin käyttöjärjestelmän päivitysten saatavuudesta esimerkiksi kahden vuoden ajalta. Tämä on varsinkin Android ja IOS laitteissa tärkeä tieto sillä näistä löytyy ajoittain tietoturva-ongelmia joista jopa uutisoidaan useasti. Apple hoitaa nämä yleensä nopsaan koska se valmistaa itse omat laitteensa mutta Androidissa kaikki riippuu puhelimen valmistajasta tai siitä onko puhelin tehty yhteistyössä Googlen kanssa (esim Nexus).

MiniJarva
Viestit: 87
Liittynyt: Ma 26.08.2013 9:14

Re: Suosituksia geopuhelimeksi?

Viesti Kirjoittaja MiniJarva » Ti 03.05.2016 21:28

Vingeri kirjoitti:
villesamuel kirjoitti:Samsung taitaa se paras olla, löytynee varma nfc tuki useista puhelimidts yms.
Lumia on heikon, ei saa premium sovellusta yms negatiivistä..
Itsellöni iphone, tällä nyt pärjää.. Saa tärkeät geocaching softat, gps navigaattorin ja wherigo kasetti appin.
Lumioiden ja Windows Phone mallien tulevaisuus on niiden suurin kysymysmerkki eli miten pitkään niihin saa näitä geokätköily sovelluksia. Windows Phone mallit eivät ole menestyneet markkinoilla ja niissä on pieni käyttäjäkunta jos verrataan esimerkiksi Androidiin ja Iphoneen. Jos olisin sovellustenkehittäjä miettisin näitä asioita aika tiukkaan että onko kannattavaa tehdä ja tukea sovellusta tällaiselle alustalle.
Kympille ainakin on sovellukset ja siitähän Mikkosofta ei ole sanonut enää sirtyvänsä lähiaikoina eteenpäin. Ihmeellistä asennetta ihmisillä.

Vingeri
Viestit: 662
Liittynyt: Ti 04.01.2011 22:47
Paikkakunta: Joensuu

Re: Suosituksia geopuhelimeksi?

Viesti Kirjoittaja Vingeri » Ti 03.05.2016 22:28

MiniJarva kirjoitti:
Vingeri kirjoitti:
villesamuel kirjoitti:Samsung taitaa se paras olla, löytynee varma nfc tuki useista puhelimidts yms.
Lumia on heikon, ei saa premium sovellusta yms negatiivistä..
Itsellöni iphone, tällä nyt pärjää.. Saa tärkeät geocaching softat, gps navigaattorin ja wherigo kasetti appin.
Lumioiden ja Windows Phone mallien tulevaisuus on niiden suurin kysymysmerkki eli miten pitkään niihin saa näitä geokätköily sovelluksia. Windows Phone mallit eivät ole menestyneet markkinoilla ja niissä on pieni käyttäjäkunta jos verrataan esimerkiksi Androidiin ja Iphoneen. Jos olisin sovellustenkehittäjä miettisin näitä asioita aika tiukkaan että onko kannattavaa tehdä ja tukea sovellusta tällaiselle alustalle.
Kympille ainakin on sovellukset ja siitähän Mikkosofta ei ole sanonut enää sirtyvänsä lähiaikoina eteenpäin. Ihmeellistä asennetta ihmisillä.
Mutta ei pitkään ellei nämä puhelimet ja tablettimet ala myymään hyvin. Tietokoneissa näillä sovelluksilla ei tee oikein mitään ellei niissä satu olemaan sellainen kosketusnäytöllinen näyttö. Geokätköilyyn kuten muuhunkin kannattaa valita sellainen puhelin mihin saa hyvät sovellukset ja minkä käyttöjärjestelmää tullaan tukemaan vuosia ilman pelkoa siitä että käyttöjärjestelmän tekijä lopettaa sen tukemisen. Androidille ja Iphonelle saa ne parhaat mobiilisoftat koska ne ovat yleisimmät mobiilikäyttöjärjestelmät markkinoilla ja niihin sovelluskehittäjät ovat ensisijaisesti panostaneet ja panostavat tulevaisuudessakin aktiivisesti.

Avatar
AlaPuhot
Viestit: 51
Liittynyt: Pe 08.11.2013 20:14

Re: Suosituksia geopuhelimeksi?

Viesti Kirjoittaja AlaPuhot » Ti 03.05.2016 23:18

Akuperäinen kysyjä mainitsee käyttävänsä Androidilla c:geoa, ja se lieneekin ei-premiumille ainoa hyvin toimiva vaihtoehto, muissa appseissa kun näyttäisi nuo GS:n rajoitukset toimivan. Sillä saa enemmän kuin 3 kuvausta päivässä, ja näkee vähän muitakin kätkötyyppejäkuin tradit. Puhelinmalleista ei sitten olekaan mitään tarkempaa tietoa, itse kiinnittäisin huomion gps:n lisäksi kompassiin ja akkuun. Itsellä Nokian 1520, ja sen mitä on tullut testailtua (yleensä mennään Garminin kanssa), niin kyllä m:geo premium-jäsenenä toimii ihan mukavasti, ja akkukesto on ihan toiselta planeetalta kuin joissain Samsungeissa.

Bow more
Viestit: 172
Liittynyt: Pe 10.08.2012 19:01

Re: Suosituksia geopuhelimeksi?

Viesti Kirjoittaja Bow more » Ma 23.05.2016 10:10

MiniJarva kirjoitti:Paras gepsi meidän perheessä on edelleen Lumia 820. Muut Lumiat ei toimi, talon Sampat, Huaweit ja muut on ollu pelkkää kuraa. Ainoa mikä hankalaa on tuo Wherigo, joka pitää ladata Onedriven kautta.
Mitä tuo Wherigo-lause oikeastaan tarkoittaa? Saisiko ohjeita miten pääsen kokeilemaan.
En ole perehtynyt näihin koska olen luullut ettei wherigot toimi Lumioilla.
Minulla on 820. Vaihdan kyllä syksyllä luultavasti Androidiin mutta haluaisin yrittää wherigo-kätköjä jo kesäaikana.
Navigointiin käytän Garmin Oregonia joten puhelimen rooli on tiedonhaku ja wherigo.
Kuva

aalt1n
Viestit: 11
Liittynyt: Ma 30.03.2015 0:10

Re: Suosituksia geopuhelimeksi?

Viesti Kirjoittaja aalt1n » Ma 23.05.2016 10:33

Tuolta pääsee alkuun:

http://forums.groundspeak.com/GC/index. ... pic=315741

Kohta pitäisi löytyä ihan normaalisti storesta. Täytyy kyllä vähän kehaista tätä Lumioiden Geowigoa, on mielestäni paras Wherigo softa tällä hetkellä saatavilla olevista.

vehmti
Viestit: 2
Liittynyt: Ke 29.06.2016 0:29

Re: Suosituksia geopuhelimeksi?

Viesti Kirjoittaja vehmti » Ke 29.06.2016 10:51

Hei, mä en nyt meinaa päästä ollenkaan kärryille tästä Wherigosta - rautalangasta väännettyä apua kaipaisin. Siis pitääkö se kasetti ensin ladata pöytäkoneelle ja sieltä puhelimeen Geowigoon? Vai saako kasetin jotenkin suoraan puhelimella ladattua Geowigoon?

Mää oon niin pihalla... :?:

Lihi80
Viestit: 6
Liittynyt: Ma 08.02.2016 9:47

Re: Suosituksia geopuhelimeksi?

Viesti Kirjoittaja Lihi80 » Ke 29.06.2016 11:16

vehmti kirjoitti:Hei, mä en nyt meinaa päästä ollenkaan kärryille tästä Wherigosta - rautalangasta väännettyä apua kaipaisin. Siis pitääkö se kasetti ensin ladata pöytäkoneelle ja sieltä puhelimeen Geowigoon? Vai saako kasetin jotenkin suoraan puhelimella ladattua Geowigoon?

Mää oon niin pihalla... :?:
Ei taida olla ihan oikea paikka tälle kysymykselle mutta lyhyesti vastaten.
Kasetit pitää olla Onedrives Geowigo kansiossa. Ihan sama millä saat ne sinne laitettua, itse olen käyttänyt tietokonetta.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”