Kätkötiedote: turha vai ei?

Yleistä keskustelua kätköilystä
Suurnesu
Viestit: 287
Liittynyt: Ke 20.12.2006 21:28
Paikkakunta: Turku

Kätkötiedote: turha vai ei?

Viesti Kirjoittaja Suurnesu » Su 08.11.2015 17:38

Olen pitänyt itsestään selvänä, että kätköön kuuluu ainakin 1) lokikirja 2) kätkötiedote ja 3) kynä 4) vaihtarit. Ja juurikin tässä tärkeysjärjestyksessä.
Vaihtarit ovat häipyneet jo ajat sitten, ja kynät alkavat olla pikkuhiljaa harvinaisuuksia nekin, kun ihmiset ovat oppineet kantamaan omia kyniä mukanaan.
Nyt olen pannut merkille, että uusissa kätköissä ei ole enää edes kätkötiedotteita!
Alunperin kätköily oli hyvin huonosti tunnettu harrastus ja tiedotteesta jästi sai selville, mikä purkki siellä kiven kolossa luuraa. Tarvittaessa myös yhteystiedot olivat saatavissa. Nyt geokätköily on ihan main stream -harrastus ja tiedotteille ei ole enää tarvista? Vai onko?
Olen toisinaan maininnut loggauksessani tiedotteen puuttumisesta mutta kaipa tuosta voisi turhana luopuakin?
Uudet harrastajat löytävät nykyään purkkeja, joissa ei ole mitään muuta kuin lokikirja ja tekevät luonnollisesti sellaisia itsekin.

/SN

Avatar
Maitomies
Viestit: 645
Liittynyt: To 17.11.2011 21:13
Paikkakunta: Hattula
Viesti:

Re: Kätkötiedote: turha vai ei?

Viesti Kirjoittaja Maitomies » Su 08.11.2015 17:53

Kätköilyn ohjesäännöissä tuota ainakin edelleen kovasti suositellaan

tässä ohjesääntöjen suomennoksessa sanamuoto:
Nimikoi geokätkösi.
Välttääksesi sekaannusta ja huolta tilanteessa, jossa kätkö löytyy vahingossa, nimikoi kätkö selvästi "geokätkö"-merkinnöin ja lisää myös kätkön GC-koodi kätkörasian ulkopuolelle. Läpinäkyvät kätkörasiat auttavat näkemään, että kätkön sisältö on harmiton. Jos kätkörasiaan on jäänyt armeijan merkintöjä (esimerkiksi käytöstä poistetut ammuslaatikot), suosittelemme, että peität tai poistat kyseiset merkinnät pysyvästi. Kätkön sisälle tulee laittaa tulostettu "kätköseloste", jossa selitetään lyhyesti mistä rasiasta on kyse ja mitä geokätköily on.
- Maitomies -
Onnellinen ihminen kulkee usein vakaasti polkua, jota tuhat onnetonta väittää vääräksi.
https://maitomies.wordpress.com
https://www.facebook.com/geo.maitomies

Laurenzia79
Viestit: 31
Liittynyt: Ti 28.05.2013 15:27

Re: Kätkötiedote: turha vai ei?

Viesti Kirjoittaja Laurenzia79 » Ma 09.11.2015 12:45

Minä koen sen vähän turhaksi - lähes kaikill aonnetti ja älypuhelimet mukana, joten jos purkiss alukee GEOKÄTKÖ niin itse tulisi ensisijaisesti googlattua mitä se tarkoittaa kuin tihrusteltua lapusta.

Geovius
Viestit: 738
Liittynyt: Ke 28.03.2007 13:58
Paikkakunta: Tampere

Re: Kätkötiedote: turha vai ei?

Viesti Kirjoittaja Geovius » Ma 09.11.2015 17:35

Laurenzia79 kirjoitti:Minä koen sen vähän turhaksi - lähes kaikill aonnetti ja älypuhelimet mukana, joten jos purkiss alukee GEOKÄTKÖ niin itse tulisi ensisijaisesti googlattua mitä se tarkoittaa kuin tihrusteltua lapusta.
Aika harvassa purkissa itseasiassa lukee, että kyseessä on geokätkö ja monasti siitä ei ole mainintaa edes lokikirjassa.
Saati että jossain lukisi mikä on purkin tunnus ja/tai nimi jolloin se olisi helpompi löytää netistä.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”