Kätköily ja ikä

Yleistä keskustelua kätköilystä
paavop
Viestit: 39
Liittynyt: Su 28.04.2013 17:41

Kätköily ja ikä

Viesti Kirjoittaja paavop » Su 18.10.2015 22:57

Kätköily on kaikenikäisille tarkoitettu hyvä harrastus, mutta kysynpä nyt teiltä, mitä mieltä olette seuraavasta. Minun eräällä kätköllä on käynyt 5 vuotias kätköilijä, joka on siis ihan omalla nimimerkillä lokannut kätkön. Mukana oli tietysti vanhemmat, myös omilla nimimerkeillään (kaikki tämä tieto ilmeni lokkauksista).
Lasten kanssa kätköily on varmasti ihan kivaa, mutta itseäni kyllä hämmästyttää, mitä ideaa on rekisteröidä 5 vuotias omalla kätköilynimellä järjestelmään? Eikö tuossa iässä vielä kätköillä vanhempien kanssa? Vai johtuneeko hämmästelyni vaan siitä, että olen itse "liian vanha" ja rajoittunut?

Avatar
Keokas
Viestit: 256
Liittynyt: Ke 14.12.2011 1:48

Re: Kätköily ja ikä

Viesti Kirjoittaja Keokas » Su 18.10.2015 23:12

paavop kirjoitti:Kätköily on kaikenikäisille tarkoitettu hyvä harrastus, mutta kysynpä nyt teiltä, mitä mieltä olette seuraavasta. Minun eräällä kätköllä on käynyt 5 vuotias kätköilijä, joka on siis ihan omalla nimimerkillä lokannut kätkön. Mukana oli tietysti vanhemmat, myös omilla nimimerkeillään (kaikki tämä tieto ilmeni lokkauksista).
Lasten kanssa kätköily on varmasti ihan kivaa, mutta itseäni kyllä hämmästyttää, mitä ideaa on rekisteröidä 5 vuotias omalla kätköilynimellä järjestelmään? Eikö tuossa iässä vielä kätköillä vanhempien kanssa? Vai johtuneeko hämmästelyni vaan siitä, että olen itse "liian vanha" ja rajoittunut?
En tiedä mitä ideaa siinä on mutta kätköilynimimerkkejä on luotu myös lemmikeille ja pehmoleluille.

Kaipa se on niin, että kaikkea tehdään mitä voi. Eipä tuosta haittaakaan liene...

Vingeri
Viestit: 662
Liittynyt: Ti 04.01.2011 22:47
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kätköily ja ikä

Viesti Kirjoittaja Vingeri » Su 18.10.2015 23:13

Hän tuskin etsii näitä kätköjä omatoimisesti ilman vanhempien läsnäoloa koska on sen verran pieni. Todennäköisesti idea on se että lapsen ei tarvitsisi myöhemmin etsiä vanhempien kanssa löydettyjä kätköjä uudelleen jos tilanne olisi se että hän kätköilisi vanhempien kanssa heidän tunnuksillaan ja perustaisi hieman kasvettuaan oman tunnuksen.
Joutuisi meinaan hieman selittämään kätköjen tekijöille että on kätkön löytänyt vuosia sitten mutta vanhempien tunnuksilla. Sääntöhän on "nimi vihkossa= kätkö on löydetty.

paavop
Viestit: 39
Liittynyt: Su 28.04.2013 17:41

Re: Kätköily ja ikä

Viesti Kirjoittaja paavop » Ma 19.10.2015 0:10

Siinäpä kysymys? Jos olet käynyt 5 vuotiaana vanhempien kanssa jollain kätköllä, niin oletko todella löytänyt sen siinä mielessä, mitä kätkön etsimisellä/löytämisellä tarkoitetaan? Ei kai tuosta haittaa ole, mutta ....

Avatar
AlaPuhot
Viestit: 51
Liittynyt: Pe 08.11.2013 20:14

Re: Kätköily ja ikä

Viesti Kirjoittaja AlaPuhot » Ma 19.10.2015 0:53

Olenko ymmärtänyt GS:n säännöt väärin, kun minusta siellä sanotaan, että alle 13v ei voi luoda tunnuksia, ja 13-18v vain vanhempien valvonnassa...

Vingeri
Viestit: 662
Liittynyt: Ti 04.01.2011 22:47
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kätköily ja ikä

Viesti Kirjoittaja Vingeri » Ma 19.10.2015 8:10

paavop kirjoitti:Siinäpä kysymys? Jos olet käynyt 5 vuotiaana vanhempien kanssa jollain kätköllä, niin oletko todella löytänyt sen siinä mielessä, mitä kätkön etsimisellä/löytämisellä tarkoitetaan? Ei kai tuosta haittaa ole, mutta ....
Jos hän ymmärtää mikä kätkö on ja mitä tulee tehdä jos sellaisen löytää niin on silloin löytänyt. Jos taas ei niin en näkisi löydetyksi.

Vingeri
Viestit: 662
Liittynyt: Ti 04.01.2011 22:47
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kätköily ja ikä

Viesti Kirjoittaja Vingeri » Ma 19.10.2015 8:13

G.Ala-Puho kirjoitti:Olenko ymmärtänyt GS:n säännöt väärin, kun minusta siellä sanotaan, että alle 13v ei voi luoda tunnuksia, ja 13-18v vain vanhempien valvonnassa...
Olet ymmärtänyt oikein. Säännöissä sanotaan että palvelua ei saisi käyttää alle 13-vuotias mutta käytännössä Sammakko ei tätä sääntöä niin tarkkaan valvo. Geokätköily kun on koko perheen harrastus.

http://www.geocaching.com/about/termsofuse.aspx

"Minors. Our services are not targeted towards, nor intended for use by, anyone under the age of 13. If you are under the age of 13, you are not permitted to use our services. If you are under the age of 18 but at least 13, you may only use our services under the supervision of a parent or legal guardian who agrees to be bound by this Agreement."

Avatar
Barbit
Viestit: 185
Liittynyt: To 12.12.2013 9:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kätköily ja ikä

Viesti Kirjoittaja Barbit » Ma 19.10.2015 11:10

Hei kaverit,
jo viime vuosituhannella tiedettiin tämä :)
ontheinternet.jpeg
ontheinternet.jpeg (27.6 KiB) Katsottu 4101 kertaa

EnsuH
Viestit: 19
Liittynyt: Ke 08.07.2015 22:36

Re: Kätköily ja ikä

Viesti Kirjoittaja EnsuH » Ma 19.10.2015 11:40

Meillä kätköiltiin alunperin vain minun tunnuksella. Mutta jo muutaman viikon päästä tuli tilanne, että poika (11v) kävi partioleirillä geokätköillä (myös virallisilla, ei vain leiriä varten tehdyillä). Hän olisi voinut logata ne, mutta kun ei ollut tunnuksia, niin se ei onnistunut. Minun tunnusta en antanut laittaa, koska en ole siellä itse käynyt. Nyt kun on omat tunnukset, niin poika voi kätköillä myös ilman minua, eikä tarvi kaikkia yhdessä haettuja enää mennä uudelleen loggaamaan. Kyllä 11v ainakin jo ymmärtää kätköilyn idean.

maimei
Viestit: 4
Liittynyt: Su 23.03.2014 18:09

Re: Kätköily ja ikä

Viesti Kirjoittaja maimei » Ma 19.10.2015 14:03

paavop kirjoitti:Kätköily on kaikenikäisille tarkoitettu hyvä harrastus, mutta kysynpä nyt teiltä, mitä mieltä olette seuraavasta. Minun eräällä kätköllä on käynyt 5 vuotias kätköilijä, joka on siis ihan omalla nimimerkillä lokannut kätkön. Mukana oli tietysti vanhemmat, myös omilla nimimerkeillään (kaikki tämä tieto ilmeni lokkauksista).
Lasten kanssa kätköily on varmasti ihan kivaa, mutta itseäni kyllä hämmästyttää, mitä ideaa on rekisteröidä 5 vuotias omalla kätköilynimellä järjestelmään? Eikö tuossa iässä vielä kätköillä vanhempien kanssa? Vai johtuneeko hämmästelyni vaan siitä, että olen itse "liian vanha" ja rajoittunut?
Meillä lapset kätköilivät aikaisemmin samalla nimimerkillä kanssamme, nykyään heillä on omat nimimerkit, jotka he ovat itse keksineet, mutta jotka me aikuiset olemme heille luoneet. Jälkeen päin kävin kaikki yhdessä löydetyt kätköt läpi ja merkkasin ne lapsen nimimerkille löydetyiksi jos lapsi oli lähtenyt kätkölle mukaan ja nähnyt fyysisesti kyseisen kätköpurkin. Olihan siinä tekemistä. Olisi helpoin ollut ottaa jo heti alussa kaikille omat tunnukset niin olisi säästynyt miettimiseltä. Ei meillä aina pääse lapset ja aikuiset kätkölle samaan aikaan, joten lasta voi käyttää vaikka sitten toisena päivänä kätköllä jos siellä on jotain lapsille sopivaa tai on muuten hieno kätkö kyseessä. Lasten loggaukset kirjoitan nettiin aina sanasta sanaan kuten lapset pyytävät ne kirjoittamaan, toisinaan he haluavat nakuttaa omat loggauksensa nettiin ihan itse. Nettiin loggaaminenkin on tällöinkin vanhemman ja lapsen yhteinen juttu. Omista geokätköilynimimerkeistä huolimatta lapset eivät ainakaan meillä ole saaneet lupaa käyttää nettiä, geocaching.com sivuja tai edes lasten pelisivuja itsenäisesti. Geokätköily on siitä hyvä harrastus, että jokainen voi tehdä siitä itselleen sopivan :)

Avatar
-Kimmo-
Viestit: 57
Liittynyt: Ke 28.01.2009 1:48
Paikkakunta: Kokkola

Re: Kätköily ja ikä

Viesti Kirjoittaja -Kimmo- » Ti 20.10.2015 12:10

LAINAUS GC:N SÄÄNNÖISTÄ kirjoitti:"Minors. Our services are not targeted towards, nor intended for use by, anyone under the age of 13. If you are under the age of 13, you are not permitted to use our services. If you are under the age of 18 but at least 13, you may only use our services under the supervision of a parent or legal guardian who agrees to be bound by this Agreement."
Noinhan sitä suuren, vihreän sammakon sääntökirjassa sanotaan. Mutta se on taas sitä "Amerikanhöttöä" jolla ei aina ole kovin pitävää rajapintaa elävän elämän ja terveen järjen käytön kanssa. Yllä olevan lainauksen ensimmäinen lause on vapaasti käännettynä: "Alaikäiset. Palvelumme eivät ole suunnattu, eivätkä tarkoitettu kenenkään alle 13 vuotiaan käytettäväksi". Lause on räikeässä ristiriidassa ainakin suomalaisella www.geokätköt.fi: sivuilla mainostetun "Geokätköily, englanniksi geocaching, on hauska koko perheelle sopiva ulkoiluharrastus" kanssa.

Miten Amerikkalaisten säännöissä mainittu 13 vuoden ikäraja on perusteltu? Onko alkuperäinen idea, ettei sivusto keskustelufoorumeineen ajautuisi aivan tenavien temmellyskentäksi? Itse henkilökohtaisesti en keksi siihen mitään muuta, edes vähänkään järkevää syytä.

Olen samaa mieltä kuin Vingeri, että jo ihan käytännön syistä lapselle voi tehdä aikuisen valvonnassa oman nimimerkin, ollaan siellä Jenkkilässä mitä mieltä tahansa. Meillä Suomessahan käytetään tietokonetta jo esikouluissakin ja varsinaisessa koluopetuksessa heti 1. luokalta lähtien.

Omasta mielestäni nuorempikin, siis alle tuon maagisen 13 v, voi aivan hyvin käyttää sivustoa aikuisen valvonnassa. Meidän perheessä lapset halusivat melkein heti kukin oman nimimerkkinsä ja ne luotiin meidän, perheen vanhempien avustuksella. Heti kun lapset oppivat kirjoittamaan, he ovat myös itse halunneet kirjoittaa loggauksensa. Toki alussa valvoimme mitä he kirjoittivat, vaikka eipä niihin ollut juuri mitään huomauttamista lukuunottamatta ajoittaisia kirjoitusvirheitä.

Tähän lopuksi voisi sarkastisesti kysyä, josko se "13 v" sääntö linkittyykin amerikkalaislasten omaan luku- ja kirjoitustaitoon? Nimittäin tilastokeskuksen statistiikan mukaan USA:n aikuisväestöstä noin 14 prosenttia (32 miljoonaa henkilöä) on luku- ja kirjoitustaidottomia :shock: . Se voisi siten olla toinen perustelu asetetulle ikärajalle... :wink:

PS Kun annoimme lastemme itse kirjoittaa (valvonnassamme) nettiloggauksensa niin yritimme samalla opettaa heille "loggausetikettiä"...elikkä että he kirjoittaisivat aina edes pari kolme sanaa lakonisen KK:n tai yhtä lakonisen TFTC:n sijasta :lol:

tulpukka
Viestit: 11
Liittynyt: Su 03.05.2015 13:16

Re: Kätköily ja ikä

Viesti Kirjoittaja tulpukka » Ti 20.10.2015 22:52

Miten Amerikkalaisten säännöissä mainittu 13 vuoden ikäraja on perusteltu? Onko alkuperäinen idea, ettei sivusto keskustelufoorumeineen ajautuisi aivan tenavien temmellyskentäksi? Itse henkilökohtaisesti en keksi siihen mitään muuta, edes vähänkään järkevää syytä.
Eiköhän tuossa ole ihan lainsäädäntö eli Children's Online Privacy Protection Act taustalla.

Avatar
pipsa
Viestit: 118
Liittynyt: Ti 16.08.2011 17:44
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Kätköily ja ikä

Viesti Kirjoittaja pipsa » La 24.10.2015 15:33

joo tuohon coppa:aan perustuu tuo 13v jenkien systeemeissä. sama homma esim. foorumeilla joiden ylläpitäjä voi valita, että seurataanko coppaa vai ei.
jos oikein viilataan niin tuossa sammakon säännössä sanotaan ettei alle 13v saa käyttää palvelua, mutta jos hänelle on vanhempi luonut tunnukset ja käyttää niitä niin miten tämä tulkitaan? muistan joskus nähneeni ihan vauvallekin tehdyt tunnukset.
toki se on sääntöjen vastaista, mutta kun takana on tosiaan toi jenkkien lainsäädäntö niin ei sammakollakaan ole muuta vaihtoehtoa. henkilökohtaisesti mulle on ihan sama, ei oo multa pois :)

itse en koiralle tekisi tunnuksia, koska se ei koskaan ole siinä iässä, että kävisi kätköillä itsekseen tai haluaisi logata omat käyntinsä itse omin sanoin. dippailen vaan koiran "bugia" niihin kätköihin joissa on ollut mukana.
- pipsa -

Iida Riipinen
Viestit: 2
Liittynyt: To 12.11.2015 12:58

Re: Kätköily ja ikä

Viesti Kirjoittaja Iida Riipinen » Ke 09.12.2015 11:34

Meillä tämä on minun ja kummipojan yhteinen harrastus, 27v ja 8v. Ei nähdä kauhean usein, mutta ollaan pojan vanhempien kanssa pidetty tämä semmoisena yhteisenä juttuna, johon voidaan aina palata, kun kummipojan kanssa tavataan. Tavallaan rikkoo samalla vähän jäätä, jos kummipoikaa ujostuttaa. :)

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”