Kännykkä GPS ja Geocache navigator

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
Tonny0909
Viestit: 884
Liittynyt: Ti 10.06.2008 11:53
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Kännykkä GPS ja Geocache navigator

Viesti Kirjoittaja Tonny0909 » Ti 24.06.2008 14:46

Kuinka moni täällä käyttää kätköillessään kännykän GPS:ää ja Geocache Navigator- ohjelmaa? Itselläni on Nokian N95 ja tuo sovellus käytössä ja olen ollut tyytyväinen siihen. Varsinkin kun pystyy lukemaan kätkökuvauksen, tarkistamaan vihjeen ja lukemaan loggaukset maastossa.

Gps:n tarkkuudesta en osaa sanoa, mutta paikoissa jossa on ollut signaalin kanssa ongelmia, niin on ollut muilla myös ja metrilleen osaa opastaa.

Hyvä peli.
Onko nimesi jo tuolla? -> http://www.koti.phnet.fi/tonny/

Avatar
Murre&Mirre
Viestit: 152
Liittynyt: Su 18.02.2007 12:36
Paikkakunta: Espoo

Re: Kännykkä GPS ja Geocache navigator

Viesti Kirjoittaja Murre&Mirre » Ti 24.06.2008 15:08

Meillä Geocache Navigatoria käytetään E90:n kanssa satunnaisesti varsinaisen GPS:n tukena tai jos sattumalta haluaa tarkistaa lähialueen kätköt. Pocket Queryt ja SmartGPX on edelleen havaittu erittäin tehokkaaksi tavaksi varsinkin kun samalla voi PQ:n tallennuksen tehdä useampaankin kännykkään. Field Notien tekeminen tuntui alussa kätevältä, mutta loppujen lopuksi helpommalla pääsee, kun samantien naputtelee logit http://wap.geocaching.com-sovelluksella.

Avatar
KariM1
Viestit: 126
Liittynyt: Pe 10.08.2007 10:09
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Kännykkä GPS ja Geocache navigator

Viesti Kirjoittaja KariM1 » Ti 24.06.2008 15:45

GCN:n automaattisesti fieldnoten kautta(?) tehtyihin logeihin lisäämä mainosallekirjoitus on aiheuttanut närää eräissä tahoissa, mutta ilmeisesti käytäntö on GC.comin siunaama.

Itse kyllä editosin tuollaisen mainoksen jälkikäteen pois.

Itse softaa en ole kokeillut. Vaikuttaa näppärältä, mutta toistaiseksi luuri on S60v2.

Avatar
Haaskalintu
Viestit: 950
Liittynyt: Pe 26.01.2007 15:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kännykkä GPS ja Geocache navigator

Viesti Kirjoittaja Haaskalintu » Ti 24.06.2008 16:28

KariM1 kirjoitti:GCN:n automaattisesti fieldnoten kautta(?) tehtyihin logeihin lisäämä mainosallekirjoitus on aiheuttanut närää eräissä tahoissa, mutta ilmeisesti käytäntö on GC.comin siunaama.

Itse kyllä editosin tuollaisen mainoksen jälkikäteen pois.

Itse softaa en ole kokeillut. Vaikuttaa näppärältä, mutta toistaiseksi luuri on S60v2.
Itse olen kokeillut ja olen erittäin tyytyväinen. Se mainosallekirjoitus tulee siihen automaattisesti, mutta sen voi kyllä editoida pois kuten minkä tahansa muunkin tekstin. Ymmärrän niitä keitä se mainosallekirjoitus ärsyttää, mutta toisaalta: ohjelma on täysin ilmainen, joten täytyyhän niille tekijöille edes kunnia antaa jos ei suoraan rahallista tukea tule...
Onko muuten nimesi jo täällä?

Avatar
small oaks
Viestit: 588
Liittynyt: Ma 08.01.2007 9:32
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Kännykkä GPS ja Geocache navigator

Viesti Kirjoittaja small oaks » Ti 24.06.2008 16:53

Geocache navigatoria tulee käytettyä nykyisin varsin satunnaisesti, ja tuntuu, että alkuinnostuksen jälkeen yhä vähemmän ja vähemmän. Tiedä sitten mistä johtuu...johtuisiko huonosta puhelimesta (ei siis gepsiä integroituna) vai mistä..
Fieldnotes tuntui alkuun näppärältä ominaisuudelta, mutta pienillä määrillä tuo alkoi tuntumaan tarpeettomalta meidän kätkömäärillä. Trimble mainos ei ole kovin kiva pelkkänä logina, soisi varsinaisen login ainakin olevan pidempi kuin tuo mainosteksti. Mieluummin sen mainoksen poistaisin kokonaan. Suosittelen kyllä tätä kun alkaa harrastusta kokeilemaan ja varsinkin jos sopiva s60v3 puhelin löytyy. Tietenkin tätä voi käyttää puhelimen kanssa ihan ainoana kätköilyvälineenä ja softana. Meille kyllä paremmin sopii käytännössä paremmin KäsiGPS. Semmoinen tuntuu jotenkin kestävämmältä ja sen voi jopa antaa kastua sateella eikä pienistä kolhuista niin välitä.

Nykyisin tulee käytettyä siis käsigepsin kanssa jo mainostettua Smartgpx:ää. Kätkötietokantaa saa aina halutessaan ajettua uusimmat kätköt mukaan. Tarvittaessa uusimpia kätköjä tulee selattua kyllä samalla Operaminin kautta ja gpx tiedoston voi ladata vaikka yksittäisestä kätköstä suoraan puhelimella. Smartgpx on siis kuvauksien lukemiseen ja löydettyjen kätköjen merkkaukseen. Onnistuu sillä jopa kätkölle navigointikin kts. smartgpxaddon..(http://www.smartcaching.de) Smartgpxää vastaava ohjelma on olemassa ihan kotimaisenakin vaihtoehtona nimeltään Gpxbrowser, (http://www.petnetti.net) jolla lisäominaisuuksena smartgpxään verrattuna kätköt saa suht näppärästi Nokian puhelimiin maamerkeiksi. Näiden gpxiä lukevien ohjelmien kanssa tulee tosin olla Gc.comin Premium member, joten sellainen lisäkustannus tarvii tehdä, jotta voi tehdä näitä pocket queryja ja gpx tiedostoja latailla. Smartgpx:ssä on näppärä ominaisuus, jossa löydöistä saa merkinnän puhelimen kalenteriin kellonaikoineen päivineen. Tämän kalenteri tiedon avulla on myöhemmin helppo kirjottaa logeja, oli se sitten wap sivu tai pc:n kautta. Opera minikin on tosi näppärä vaikka siis käyttäisi ihan originaali gc.com sivua logien kirjoittamiseen..Sorry, menin hieman sivuraiteelle.
Still one more to find!

Avatar
Mukkelus
Viestit: 377
Liittynyt: Su 22.06.2008 15:37

Re: Kännykkä GPS ja Geocache navigator

Viesti Kirjoittaja Mukkelus » Ti 24.06.2008 17:07

Tonny0909 kirjoitti:Kuinka moni täällä käyttää kätköillessään kännykän GPS:ää ja Geocache Navigator- ohjelmaa? Itselläni on Nokian N95 ja tuo sovellus käytössä ja olen ollut tyytyväinen siihen. Varsinkin kun pystyy lukemaan kätkökuvauksen, tarkistamaan vihjeen ja lukemaan loggaukset maastossa.

Gps:n tarkkuudesta en osaa sanoa, mutta paikoissa jossa on ollut signaalin kanssa ongelmia, niin on ollut muilla myös ja metrilleen osaa opastaa.

Hyvä peli.
Minä en ole koskaan mitään muuta kokeillutkaan, joten vertailu ei onnistu. Tällä parivaljakolla olen nyt opetellut, ja toistaiseksi en ole muuta kaivannut. Oikeastaan ainoa ominaisuus jota siihen vielä kaipaisin olisi automaattinen aikaleima siihen "mainosallekirjoitukseen", tyyliin;

Logged 4.6.2008 6:33 from my phone using the Geocache Navigator by Trimble

Miksi tuo allekirjoitus muuten ärsyttää? :o

Avatar
Haaskalintu
Viestit: 950
Liittynyt: Pe 26.01.2007 15:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kännykkä GPS ja Geocache navigator

Viesti Kirjoittaja Haaskalintu » Ti 24.06.2008 17:40

Mukkelus kirjoitti: Minä en ole koskaan mitään muuta kokeillutkaan, joten vertailu ei onnistu. Tällä parivaljakolla olen nyt opetellut, ja toistaiseksi en ole muuta kaivannut. Oikeastaan ainoa ominaisuus jota siihen vielä kaipaisin olisi automaattinen aikaleima siihen "mainosallekirjoitukseen", tyyliin;

Logged 4.6.2008 6:33 from my phone using the Geocache Navigator by Trimble
Tuosta kannattaisi mainita TGN forumilla. Laitoin noottia (joo varmaan muutkin laittoi) siitä kun 4km sädettä ei pystynyt aiemmin muuttamaan, ja seuraavassa versiossa homma olikin korjattu. Noi TGN porukat lukevat forumeja ahkerasti ja ottavat hyvin huomioon käyttäjien toiveet. Toinen asia onkin miten tuollaisen aikaleiman saisi toteutettua, gc.comin vuorokausikin kun vaihtuu silloin kun se amerikkalaisille sopii... :cry:

Edit: Sanoista tekoihin. Laitoin tollasen requestin tonne forumille. Käytin jopa esimerkkinä ihan samaa päivämäärää ja kellonaikaa; Kiitos, Mukkelus 8)

Edit2: Ruinasinpa vielä street maps oletusarvoksi...
Viimeksi muokannut Haaskalintu, Ti 24.06.2008 17:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Onko muuten nimesi jo täällä?

Avatar
Mukkelus
Viestit: 377
Liittynyt: Su 22.06.2008 15:37

Re: Kännykkä GPS ja Geocache navigator

Viesti Kirjoittaja Mukkelus » Ti 24.06.2008 17:50

Haaskalintu kirjoitti:Edit: Sanoista tekoihin. Laitoin tollasen requestin tonne forumille. Käytin jopa esimerkkinä ihan samaa päivämäärää ja kellonaikaa; Kiitos, Mukkelus 8)
Hieno juttu kiitokset. Multa toi lontoonkieli on senverran kankeaa etten usko että olisivat ymmärtäneet. Mitä tuon päiväyksen tietämiseen tulee, niin ja kyllähän sen softan, ainakin periaatteessa, pitäisi tietää millä aikavyöhykkeellä puhelin oli kun se loggasi, luulen.

hapardi
Viestit: 32
Liittynyt: Pe 09.11.2007 17:09

Re: Kännykkä GPS ja Geocache navigator

Viesti Kirjoittaja hapardi » Ti 24.06.2008 19:13

Tämän viestiketjun innoittamana lykkäsin Geocache navigatorin Nokia 6110 -kapulaan. Pari testi kätköä jo löydettynäkin. Ja testi jatkuu..

Avatar
Noyboy
Viestit: 368
Liittynyt: Su 11.05.2008 21:42
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Kännykkä GPS ja Geocache navigator

Viesti Kirjoittaja Noyboy » Ti 24.06.2008 20:59

itse olen kuten tiedätkin 98% käyttänyt tätä softaa. Toimii kivasti paperittomassa kätköilyssä. kätkökuvaus, kaupunkikartat, tutka ja vielä vihjeetkin toimii. Nuo 2% olen sitten löytänyt autogpsllä sekä mgmaps-softalla jota aluksi pidin ihan huippuna. Sekin on kyllä ihan hyvä jos on tiedossa pelkät naatit eikä muuta tarvita. mgmapsissa saa valita muistaakseni muutamasta kaupunkikartasta mieleisensä. Joskus näytti jopa topokartankin, ei tosin enään. Hitaampi selvästi kuin GN. On se silti musitikortilla jos GN tökkii.
-Noyboy-
serial cacher

tuulis
Viestit: 66
Liittynyt: Ma 15.10.2007 14:18

Re: Kännykkä GPS ja Geocache navigator

Viesti Kirjoittaja tuulis » Ti 24.06.2008 23:11

MInulla on käytössä geocache navigator ohjelma, ollut nokian malleissa E90, 5500 sport ja 6110 navigator.

Tätä tulee käytettyä käsipgs;n lisänä, tänäänkin joku lapsista meni magellanin kanssa ja minä 6110:n.
Saan haettua lähimmät kätköt, luettua kuvauksen ja vihjeen/ edellisiä lokeja tarpeen tullen, etsittyä kätkön ja vielä merkittyä sen löydetyksi.

Minä tykkään kovasti tästä ohjelmasta.

Avatar
pajat
Viestit: 23
Liittynyt: Ti 20.05.2008 15:36

Re: Kännykkä GPS ja Geocache navigator

Viesti Kirjoittaja pajat » Su 29.06.2008 20:55

Asensin Geocache navigaattorin E90:n muutama kuukausi sitten ja nyt sitä on tullut käytettyä muutamilla kätköillä.

Minulle siitä on ollut hyötyä kun "oikea" gepsi on yleensä jonkun toisen käsissä ja sillä saa näppärästi lukaistua viimeisimmät loggaukset jos kätkön löytyminen alkaa tökkimään.
Noin viikko sitten tuli haettua kätköä jonka viisi viimeisintä loggausta olivatkin sitten DNF. Ymmärsi sitten jättää koko touhun siihen ja poistua paikalta ennenkuin perhesopu alkaa rakoilemaan.

Kannattaa ainakin kokeilla jos on käytettävissä laite jossa on sisäänrakennettu vastaanotin.

-T-

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”