DNF tai note ym. Tarpeellisia kätkön tekijälle.

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
karppa63
Viestit: 168
Liittynyt: Ti 28.08.2007 12:57
Paikkakunta: Helsinki

DNF tai note ym. Tarpeellisia kätkön tekijälle.

Viesti Kirjoittaja karppa63 » Su 08.06.2008 23:09

Olen tässä juuri viime aikoina havainnut että varsinkin uuden kätkön osalta tieto sen toimivuudesta on tarpeen. Jos DNF loggauksia alkaa heti tulemaan eikä homman pitäisi olla vaikea niin alkaa "kello kilisemään", mikä vikana? Omalla kohdallani olen joutunut muuttamaan kätkökuvausta ja tehtävää jotta homma toimisi. Tähän on tullut vihjeitä kokeneemmilta kätköilijöiltä jotka ovat ottaneet yhteyttä. Kyse on ollut pienestä hienosäädöstä. Se ei tietysti ole mukavaa jos kätkötiedote muuttuu. Minun tapauksessani tehtävä on ollut ratkaistavissa koko ajan alkuperäisillä tiedoilla vaikka tiedotteen olemus on elänyt.
Kertoohan useat peräkkäiset DNF loggaukset myös mahdollisesta kätkön häviämisestä tai useiden puusilmäisten kätköilijöiden peräkkäisistä käynneistä.
Itse loggaan DNF:n vasta jos olen päättänyt luopua kätkön etsinnästä, en siis loggaa DNF:ää jos tulen vielä uudestaan.
Viimeksi muokannut karppa63, Ma 09.06.2008 20:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Tervas
Viestit: 930
Liittynyt: Ma 08.01.2007 14:31

Re: DNF tai note ym. Tapeellisia kätkön tekijälle.

Viesti Kirjoittaja Tervas » Ma 09.06.2008 8:38

Minä taas loggaan DNF:n jos en ole etsinnöistä huolimatta löytänyt, olin sitten aikeissa tulla udelleen tahi en.
DNF on arvokasta tietoa kätkön omistajalle ja hyvä kannustin itselleni tulla koettamaan uudelleen, ellei sitten k.o. kätkö ole jostain syystä tympinyt niin ettei halua enää pyllistääkään sinne päin.
"Jokaisen oikein rakennetun pojan tekee joskus vastustamattomasti mieli etsiä kätkettyä aarretta."
Mark Twain: Tom Sawyerin seikkailut

Avatar
Haaskalintu
Viestit: 950
Liittynyt: Pe 26.01.2007 15:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: DNF tai note ym. Tapeellisia kätkön tekijälle.

Viesti Kirjoittaja Haaskalintu » Ma 09.06.2008 9:20

Tästä on keskustelu aiemminkin, mutta tärkeitä asioita on aina hyvä nostaa esille. Olen täysin samaa mieltä otsikon kanssa. Eilen viimeksi kävin uusimassa Jollaksen rämeen luonnonsuojelualueen kätkön 2 DNF:n jälkeen, ja hävinnythän se purkki oli. On muuten ihmeellistä miten meitä kätköilijöitä on niin moneen junaan. Kun vilkaisee tilastoja (loggausmäärät) niin siellä löytyy yksilöitä, joilla on plakkarissaan useita satoja löytöjä, mutta DNF-loggauksia vain kourallinen. Kun ottaa huomioon, että joskus se purkkikin on hävinnyt eikä DNF siksi johdu pelkästään etsimistaidoista, herää kysymys eikö noiden yksilöiden kannattaisi alkaa harrastamaan vaikka lottoamista, sillä tuollaiseen suhdelukuun ei pääse ilman tajuttoman hyvää tuuria.

Ironiageneraattori pois. Itse loggaan DNF nykyisin aina jos purkki ei löydy, oli syynä sitten oma kiire, puusilmäisyys, purkki mahdollisesti hävinnyt, tai vaikkapa vastenmielinen paikka etsiä. Joskus vain se huumeruiskujen ja lasinsirujen tonkiminen koiranjätöksistä ei jaksa innostaa, ja annan myös siitä palautetta. Uskon, että fiksu kätkönomistaja voi ottaa siitä onkeensa ja ainakin seuraavan purkin paikan miettii uudelleen.
Onko muuten nimesi jo täällä?

solveigs
Viestit: 34
Liittynyt: Su 14.10.2007 13:27
Paikkakunta: Espoo

Re: DNF tai note ym. Tapeellisia kätkön tekijälle.

Viesti Kirjoittaja solveigs » Ma 09.06.2008 9:44

Haaskalintu kirjoitti:mutta DNF-loggauksia vain kourallinen..
Olen miettinyt samaa, minulla kun DNF logeja on reilusti. :(

Avatar
small oaks
Viestit: 588
Liittynyt: Ma 08.01.2007 9:32
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: DNF tai note ym. Tapeellisia kätkön tekijälle.

Viesti Kirjoittaja small oaks » Ma 09.06.2008 9:57

Meillä on myös tapana laittaa dnf kun on tosiaan yritetty purkkia hakea, vaan ei olla löydetty. Useampikin dnf yhdelle kätkölle on tullut jos on useammin yritetty. On siinä syy mikä tahansa. Alkuaikoina dnfiä hiukkasen arasteltiinkin, mutta kyllä niistä on hyötyä sekä itselle että kätkön omistajalle. Ehkä sen ymmärtää sitten paremmin kun on tehnyt muutaman kätkön itsekin. Omistajan kannalta on hyvä saada tietoa purkkiensa tilasta ylipäätään ja, että kätköpaikalla käydään. Itselle taas tulee dnf merkintä listaan, että tuolla ollaan käyty, mutta eipäs olla löydetty ja se motivoi myös yritämään kätköä uudelleen.
Still one more to find!

Avatar
KariM1
Viestit: 126
Liittynyt: Pe 10.08.2007 10:09
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: DNF tai note ym. Tapeellisia kätkön tekijälle.

Viesti Kirjoittaja KariM1 » Ma 09.06.2008 13:26

Kävin paikkaamassa erään laskumultin dnf:n, tällä kertaa löytäen purkin.

Kuinka minun tulisi logata tuo kun olin jo aiemmin dnf-logannut sen?
a) Tehdä vain uusi logi, jolloin minulla olisi yhteen kätköön sekä dnf ja foundi, käytännössä jopa peräkkäin
b) Poistaa dnf-logi, ja tehdä uusi found-logi
c) Editoida dnf-logi found-logiksi
d) joku muu, mikä?

Tällä kertaa valitsin vaihtoehdon c. Itselleni tuolla ei ole sen suurempaa merkitystä, mutta jollekin tilastonikkarille saattaa ollakin.

NMS68
Viestit: 308
Liittynyt: Ti 18.12.2007 23:25

Re: DNF tai note ym. Tapeellisia kätkön tekijälle.

Viesti Kirjoittaja NMS68 » Ma 09.06.2008 13:30

Haaskalintu kirjoitti:Itse loggaan DNF nykyisin aina jos purkki ei löydy, oli syynä sitten oma kiire, puusilmäisyys, purkki mahdollisesti hävinnyt, tai vaikkapa vastenmielinen paikka etsiä. Joskus vain se huumeruiskujen ja lasinsirujen tonkiminen koiranjätöksistä ei jaksa innostaa, ja annan myös siitä palautetta. Uskon, että fiksu kätkönomistaja voi ottaa siitä onkeensa ja ainakin seuraavan purkin paikan miettii uudelleen.
Minä taas en pistä DNF:ää joka kerta. DNF tulee varmasti, jos olen tosissani etsinyt, enkä löydä. Saatan kirjata DNF:n myös silloin, kun en ole voinut tarkistaa mahdollista kätköpaikkaa, esim. Lissabonin kätkö Fernando Pessoa, jossa purkki on luultavasti muistomerkkiin kuuluvan tuolin tai pöydän alla ja koko muistomerkki keskellä katukahvilaa. Etsi siinä sitten sadan ihmisen keskellä. Mietin kyllä mahdollisia tapoja noutaa purkki jonkin aikaa, mutta jouduin luovuttamaan. Jos olisi ollut seuraa, olisin voinut kokeilla yhtä ajatusta, mutta yksin sekään ei ollut mahdollinen.

En kirjaa DNF:ää, jos purkki jää etsimättä siksi, että on kiire, vaikka vilkaisisinkin ohi mennessäni pari koloa. Enkä kirjaa DNF:ää, jos kätkö on todennäköisesti paikassa, jonne en vain halua mennä, kuten jotkut siltapalkkikiipeilyt tai viemäriputket.

Avatar
Tervas
Viestit: 930
Liittynyt: Ma 08.01.2007 14:31

Re: DNF tai note ym. Tapeellisia kätkön tekijälle.

Viesti Kirjoittaja Tervas » Ma 09.06.2008 13:49

KariM1 kirjoitti:Kävin paikkaamassa erään laskumultin dnf:n, tällä kertaa löytäen purkin.

Kuinka minun tulisi logata tuo kun olin jo aiemmin dnf-logannut sen?
a) Tehdä vain uusi logi, jolloin minulla olisi yhteen kätköön sekä dnf ja foundi, käytännössä jopa peräkkäin
b) Poistaa dnf-logi, ja tehdä uusi found-logi
c) Editoida dnf-logi found-logiksi
d) joku muu, mikä?

Tällä kertaa valitsin vaihtoehdon c. Itselleni tuolla ei ole sen suurempaa merkitystä, mutta jollekin tilastonikkarille saattaa ollakin.
a) -näin minä ainakin olen tehnyt ja tuo dnf jääköön rikastuttamaan kätköhistoriaa.
"Jokaisen oikein rakennetun pojan tekee joskus vastustamattomasti mieli etsiä kätkettyä aarretta."
Mark Twain: Tom Sawyerin seikkailut

hhuikuri
Viestit: 337
Liittynyt: Su 16.09.2007 16:57

Re: DNF tai note ym. Tapeellisia kätkön tekijälle.

Viesti Kirjoittaja hhuikuri » Ma 09.06.2008 13:57

KariM1 kirjoitti:Kuinka minun tulisi logata tuo kun olin jo aiemmin dnf-logannut sen?
a) Tehdä vain uusi logi, jolloin minulla olisi yhteen kätköön sekä dnf ja foundi, käytännössä jopa peräkkäin
Itse teen uuden löytölogin, vaikka se olisi heti edellisen DNF:n perään. Aiempi DNF-kuittaus on osa tarinaa ja noita on mukava lueskella jälkikäteen.

Yleensä kuittaan DNF:n, jos maasto/vaikeusluokitukseen nähden olen mielestäni riittävästi penkonut mahdollisia kolosia selkeästi oikealta alueelta. Joskus esim. laskumulteissa saatan kuitata DNF:n, vaikka todennäköisesti olen pyörinyt väärässä paikassa, silläkin on informaatioarvoa kätköntekijälle (viestii epämääräisistä laskettavista arvoista tai kaavoista tai kätkölijän laskutaidottomuudesta :D ).

Jos en pääse etsimään ollenkaan tai jos paikallistan purkin, mutten jästien vuoksi pääse siihen käsiksi, jätän yleensä kuittaamatta kokonaan tai kuittaan notella.

naapuri
Viestit: 58
Liittynyt: Ma 16.04.2007 14:03

Re: DNF tai note ym. Tapeellisia kätkön tekijälle.

Viesti Kirjoittaja naapuri » Ma 09.06.2008 16:08

KariM1 kirjoitti: Kuinka minun tulisi logata tuo kun olin jo aiemmin dnf-logannut sen?
a) Tehdä vain uusi logi, jolloin minulla olisi yhteen kätköön sekä dnf ja foundi, käytännössä jopa peräkkäin
b) Poistaa dnf-logi, ja tehdä uusi found-logi
c) Editoida dnf-logi found-logiksi
d) joku muu, mikä?
Kyllä tuo a-vaihtoehto olisi minunkin mielestä paras, koska lokeista on tosiaan hauska lukea muiden kätköilijöiden lokkauksia. Peräkkäisyys ei haittaa. Lokit ovat osa kätköä!

Ja sitten hieman lähemmäs säikeen alkuperäistä aihetta: DNF-logaukset ovat suorastaan tärkeitä! Jos johonkin kotia lähellä olevaan omaan kätköön logataan DNF, niin käymme tarkistamassa kyseisen kätkön. Jossain kätkössämme taisi jopa käydä niin, että kävimme tarkastamassa purkin yhden epälöydön jälkeen, ja jästittyhän se oli! Viimeistään neljän dnf:n jälkeen omistajan pitäisi mielestäni käydä tsekkaamassa kätkön kunto, varsinkin jos kyseessä on/pitäisi olla peruspurkki.

ferretti
Viestit: 13
Liittynyt: Su 01.06.2008 0:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: DNF tai note ym. Tapeellisia kätkön tekijälle.

Viesti Kirjoittaja ferretti » Ma 09.06.2008 16:18

Minäkin suosin vaihtoehtoa a. Tavakseni on muodostunut logata DNF kun olen tosissani yrittänyt kätköä esiin tonkia - kerran tai useammin, riippuen vähän tapauksesta. Joskus sitten ovat DNF ja found-logi peräkkäin, mutta sellaista on elämä :D

Neofytos
Viestit: 67
Liittynyt: Pe 09.03.2007 15:39

Re: DNF tai note ym. Tapeellisia kätkön tekijälle.

Viesti Kirjoittaja Neofytos » Ma 09.06.2008 16:21

a) vaihtoehto

Itse koitan laittaa noten silloin kun olen paikalla mutta en jostain syystä kätköä voi etsiä. (esim. jästejä paikalla)

Avatar
oh3mbc
Viestit: 465
Liittynyt: Su 03.02.2008 10:00
Paikkakunta: Virrat

Re: DNF tai note ym. Tapeellisia kätkön tekijälle.

Viesti Kirjoittaja oh3mbc » Ma 09.06.2008 16:22

hhuikuri kirjoitti:Itse teen uuden löytölogin, vaikka se olisi heti edellisen DNF:n perään. Aiempi DNF-kuittaus on osa tarinaa ja noita on mukava lueskella jälkikäteen.
Juuri näin toimin itsekkin, esimerkkinä Aumakivi - "Mystic Stone"

Kaksi DNF:ää
http://www.geocaching.com/seek/log.aspx ... e3171848fa
http://www.geocaching.com/seek/log.aspx ... c589a10e1d

Ja viimein löytö:
http://www.geocaching.com/seek/log.aspx ... 885858968d

Kyseessä olivat siis kolme peräkkäistä käyntiä kyseisellä kätköllä.
"Äiti, miksi setä vain katselee vettä, eikä kerää sitä? -Shh, setä on oikeasti etsimässä tänne piiloitettua aarretta."

Neofytos
Viestit: 67
Liittynyt: Pe 09.03.2007 15:39

Re: DNF tai note ym. Tapeellisia kätkön tekijälle.

Viesti Kirjoittaja Neofytos » Ma 09.06.2008 16:23

a) vaihtoehto

Itse koitan laittaa noten silloin kun olen paikalla mutta en jostain syystä kätköä voi etsiä. (esim. jästejä paikalla)

Pertsa25
Viestit: 63
Liittynyt: To 21.12.2006 19:18
Paikkakunta: Lahti

Re: DNF tai note ym. Tapeellisia kätkön tekijälle.

Viesti Kirjoittaja Pertsa25 » Ma 09.06.2008 18:00

Itsellä tulee DNF logattua jos on todellakin tehnyt kaiken etsimisen eteen ja ei löydä tai siihen saa jonkin hauskan tapauksen mukaan kirjattua.
Kiireessä ohi mennen haettua purkkia jota ei ole löytänyt jää DNF usein kirjaamatta.
Jos tulee hiemankin epäilystä purkin häviämisestä tulee kyllä DNF loggaus tehtyä, kyllä itsekin niitä kaipaan omista purkeista.
KariM1 kirjoitti:Kävin paikkaamassa erään laskumultin dnf:n, tällä kertaa löytäen purkin.

Kuinka minun tulisi logata tuo kun olin jo aiemmin dnf-logannut sen?
a) Tehdä vain uusi logi, jolloin minulla olisi yhteen kätköön sekä dnf ja foundi, käytännössä jopa peräkkäin
b) Poistaa dnf-logi, ja tehdä uusi found-logi
c) Editoida dnf-logi found-logiksi
d) joku muu, mikä?

Tällä kertaa valitsin vaihtoehdon c. Itselleni tuolla ei ole sen suurempaa merkitystä, mutta jollekin tilastonikkarille saattaa ollakin.
Itse kannatan tuota a) vaihtoehtoa
Jos siitä ei tule mitään, niin sitten siitä ei tule mitään, joten ihan sama!

Avatar
ilkant
Viestit: 464
Liittynyt: Ke 18.04.2007 14:05
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: DNF tai note ym. Tarpeellisia kätkön tekijälle.

Viesti Kirjoittaja ilkant » La 14.06.2008 12:28

Vaihtoehto a on minunkin mielestäni paras ja oikeastaan ainut, mitä pidän oikeana tapana. Löytymättömyys kuuluu kätkön ja myös kätköilijän historiaan. Lisäksi se on loki, mitä on tapahtunut ihan kuin merenkäynnissä pidetään lokikirjaa, maakravut päiväkirjaa ja sodassa sotapäiväkirjaa. Pelkkä lopputulos ei ole koko totuus. :)
Asiallinen nostalginen turpeenrepijä

Avatar
KariM1
Viestit: 126
Liittynyt: Pe 10.08.2007 10:09
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: DNF tai note ym. Tarpeellisia kätkön tekijälle.

Viesti Kirjoittaja KariM1 » La 14.06.2008 20:29

Liikuttavan yksimielistä, jälkiä ei saa peittää :lol:

Mainitsemassani tapauksessa jätin editoimaani lokiin kaiken dnf:stä kumpuavan turhautuman koskemattomaksi, ja lisäsin loppuun maininnan jälkilöydöstä.

saint_tobias
Viestit: 66
Liittynyt: Ti 11.03.2008 22:44

Re: DNF tai note ym. Tarpeellisia kätkön tekijälle.

Viesti Kirjoittaja saint_tobias » La 14.06.2008 22:36

Kannatan vahvasti DNF login kirjoittamista.
Näin piilottaja tietää että kätköllä on käyty. Jos tulee paljon DNF logeja ja etsijät malttaa hieman kertoa etsinnän vaiheista, on piilottajalla helpompi muuttaa tarvittaessa kätkön tietoja tms.

hhuikuri
Viestit: 337
Liittynyt: Su 16.09.2007 16:57

Re: DNF tai note ym. Tarpeellisia kätkön tekijälle.

Viesti Kirjoittaja hhuikuri » Su 15.06.2008 9:20

KariM1 kirjoitti:Mainitsemassani tapauksessa jätin editoimaani lokiin kaiken dnf:stä kumpuavan turhautuman koskemattomaksi, ja lisäsin loppuun maininnan jälkilöydöstä.
Omistajan kannalta aiemman DNF-kuittauksen editointi myöhemmin löytöloggaukseksi on ongelmallinen siksi, ettei omistajalle tule siitä viestiä sähköpostiin. Tämä konkretisoituu siinä vaiheessa, jos editoidussa loggauksessa on jotakin omistajaa kiinnostavaa (esim. sisältö kostea, lokipaperissa tila loppumassa, epäily onko purkki oikeassa paikassa tai jotain muuta pientä fiksattavaa), mutta ei vielä varsinaisen huoltotarvemerkinnän aiheuttavaa.

jakari65
Viestit: 127
Liittynyt: To 30.08.2007 18:25
Paikkakunta: Lapua

Re: DNF tai note ym. Tapeellisia kätkön tekijälle.

Viesti Kirjoittaja jakari65 » Su 15.06.2008 10:04

naapuri kirjoitti:
KariM1 kirjoitti: Kuinka minun tulisi logata tuo kun olin jo aiemmin dnf-logannut sen?
a) Tehdä vain uusi logi, jolloin minulla olisi yhteen kätköön sekä dnf ja foundi, käytännössä jopa peräkkäin
b) Poistaa dnf-logi, ja tehdä uusi found-logi
c) Editoida dnf-logi found-logiksi
d) joku muu, mikä?
Kyl toi vaihto A on se, jota ite käytän....
Minoon meiltä, ja muut o meirän krannista

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”