Purkki purkissa

Yleistä keskustelua kätköilystä
frankiender
Viestit: 33
Liittynyt: La 19.01.2008 20:02

Purkki purkissa

Viesti Kirjoittaja frankiender » Su 08.06.2008 18:25

Tein tässä uuden kätkön ja aloin miettimään, kumpi on oikea tapa ilmoittaa purkin koko? Logikirja ja kynä ovat micro-kokoisessa purkissa joka taasen on smal/regular kokoisessa purkissa.
Jos itse ajattelen omaa etsintääni, katson aina, minkä kokoista purkkia haen, koska se vaikuttaa etsintä paikalla siihen, mistä lähden hakemaan. Toisaalta, jos kätkökuvauksessa on ilmoitettu micro niin ainahan on helpompi "vahingossa" törmätä siihen isompaan purkkiin.

Avatar
Stone'5
Viestit: 873
Liittynyt: Pe 29.06.2007 13:00

Re: Purkki purkissa

Viesti Kirjoittaja Stone'5 » Su 08.06.2008 19:12

Itse kyllä laittaisin purkin kooksi sen ulomman purkin, tuosta sisemmästä purkista voisi vaikka laittaa maininnan kätkölistaukseen. Voihan myös kätköä tehdessä valita kooksi "Other" tai "Not listed".
Ihan uteliaisuuttani kyselen, että miksi kätkö sisältää kaksi purkkia? Onko toteutus jotenkin tavallista ovelampi?

frankiender
Viestit: 33
Liittynyt: La 19.01.2008 20:02

Re: Purkki purkissa

Viesti Kirjoittaja frankiender » Su 08.06.2008 19:32

Toteutus ei ole mitenkään ovela, pyrin vaan usein siihen, että purkki olisi jotenkin kätkön teemaan sopiva. Ja tässä tapauksessa teemaan sopiva purkki ei ole säänkestävä, jotenka piti laittaa parempi purkki sinne sisään.
Enpä tullut ajatelleeksikaan noita kahta vaihtoehtoa, nuo sopivatkin hyvin em. tapauksiin. Pitääpä muistaa ensi kerralla :mrgreen:

Avatar
Murre&Mirre
Viestit: 152
Liittynyt: Su 18.02.2007 12:36
Paikkakunta: Espoo

Re: Purkki purkissa

Viesti Kirjoittaja Murre&Mirre » Su 08.06.2008 22:17

Jos laittaa purkiksi "other" tai "not listed", niin kätkökuvauksessa olisi kyllä syytä kertoa miksi. Juuri tänään etsimme yli tunnin "other"-purkkia, joka mielestämme oli ihan tavallinen "small" tai jopa "regular". Varsinkin hankalammissa kätköissä/paikoissa on edes jotain apua siitä, että tietää onko kyseessä nanopurkki vai ämpäri. :mrgreen:

Avatar
Vilosparta
Viestit: 191
Liittynyt: Ma 19.02.2007 11:49
Paikkakunta: Hyvinkää / Tartto Viro

Re: Purkki purkissa

Viesti Kirjoittaja Vilosparta » Su 08.06.2008 23:00

Itselläni oli viime kesänä katiskassa lasipurkki ja sen sai käsiinsä vain nostamalla koko katiskan, joten katsoin purkin kooksi "Large" olisihan sinne sopinut sekaan melkoisesti erilaista tavaraa, joskin kätköpaikka oli hieman kosteahko. Tämä ei spoilaa yhtään koska tälle vuodelle minulla ei ole pyydyslupaa ko. järvelle ja toteutusta ja paikkaa on hieman muutettu.
"Päivittäin googlaan KeithRichardsin ja jos hän elää minullakin menee hyvin (Antony Bourdain)"

hhuikuri
Viestit: 337
Liittynyt: Su 16.09.2007 16:57

Re: Purkki purkissa

Viesti Kirjoittaja hhuikuri » Ma 09.06.2008 18:54

Itse laittaisin purkin koon sen mukaan, mikä on todellinen tila, johon mahtuu loki+tiedote+vaihtarit ja mainitsisin erikseen kätkökuvauksessa jotain tyylillä "itse kätkörasia on kooltaan mikro, mutta etsit jotakin regularin kokoista". Ei kai tuolla niin väliä ole kummin päin tekee, mutta kätkökuvauksessa siitä olisi mielestäni hyvä mainita.
Vilosparta kirjoitti:Itselläni oli viime kesänä katiskassa lasipurkki ja sen sai käsiinsä vain nostamalla koko katiskan
Voin kuvitella loggaukset... "en jättänyt mitään, mutta otin ahvenet..." :D

frankiender
Viestit: 33
Liittynyt: La 19.01.2008 20:02

Re: Purkki purkissa

Viesti Kirjoittaja frankiender » Ma 09.06.2008 19:05

Kätköpurkki on itsessään micro, mutta se on laitettu isomman purkin sisään.
Laitoin kätkökuvauksen tolleen ja mielestäni se kertoo kätköilijälle kaiken tarvittavan. Kuvauksessa purkin koko on siis "other".

saint_tobias
Viestit: 66
Liittynyt: Ti 11.03.2008 22:44

Re: Purkki purkissa

Viesti Kirjoittaja saint_tobias » To 12.06.2008 23:06

Kun kokoluokitusessa lukee "other" niin voi odottaa haastetta. Niistä ainakin minä pidän, vaikka ei aina löydykkään.

Tuli vaan mieleen tapaus, jossa annoin vaimolle lahjaksi erään korun. Rasia oli micro, mut uutteran monimultipaketoinnin jälkeen kokoluokka oli regular. Saattaisi jäynä toimia kätköilyssä. :mrgreen:

Avatar
ilkant
Viestit: 464
Liittynyt: Ke 18.04.2007 14:05
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Purkki purkissa

Viesti Kirjoittaja ilkant » La 14.06.2008 13:12

Kun ajattelee asiaa etsijän kannalta, kaikkein järkevin koko olisi se ulompi purkki. Sitähän hän silmillään etsii ja oikea koko helpottaa löytämistä.
Asiallinen nostalginen turpeenrepijä

Avatar
Tervas
Viestit: 930
Liittynyt: Ma 08.01.2007 14:31

Re: Purkki purkissa

Viesti Kirjoittaja Tervas » Ma 16.06.2008 8:12

ilkant kirjoitti:Kun ajattelee asiaa etsijän kannalta, kaikkein järkevin koko olisi se ulompi purkki. Sitähän hän silmillään etsii ja oikea koko helpottaa löytämistä.
Yhdyn tähän mielipiteeseen.
"Jokaisen oikein rakennetun pojan tekee joskus vastustamattomasti mieli etsiä kätkettyä aarretta."
Mark Twain: Tom Sawyerin seikkailut

mikkeri
Viestit: 120
Liittynyt: Ke 07.03.2007 4:04
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Purkki purkissa

Viesti Kirjoittaja mikkeri » Ma 16.06.2008 8:24

ja mielellään tosiaan maininta siitä ite purkin koosta myös. notta ei ota matkalaisia regular-purkille mukaan ja perillä huomaa että jaa tää oliki micro tää sisus.

Avatar
Pek47ka
Viestit: 363
Liittynyt: Su 06.04.2008 18:34
Paikkakunta: Nummela (maalaiskunnan sivukylä)

Re: Purkki purkissa

Viesti Kirjoittaja Pek47ka » Ma 16.06.2008 13:02

Ville Saari opasti minua toisen kätköni kanssa, että koon määrää varsinaisen purkin sisätilavuus. Minulla oli silloin filmipurkki vähän isomman jötikän sisällä. Tässä tapauksessa siis koko oli micro eikä small. Tätä periaatetta olen sitten noudattanut ja olen myös vihjannut jos purkki on jonkun isomman kokonaisuuden sisällä ja tällaisiä virityksiä minulla on useitakin.

Avatar
ilekka
Viestit: 45
Liittynyt: Ke 18.06.2008 14:43
Paikkakunta: Lahti

Re: Purkki purkissa

Viesti Kirjoittaja ilekka » Ke 18.06.2008 16:30

Mielestäni ensisijainen tieto etsijälle on purkin ulkotilavuus, joten kokoluokitus sen mukaan. Sen mukaanhan purkkia etsitään. Tai sitten "Other", jolloin tilavuudet on esitetty kuvauksessa. TB:itä ja kolikoita jaksaa kantaa (ja joutuukin usein kantamaan) turhaankin mukanaan, joten sisätilavuus ei ole niin oleellinen asia. Tietysti sekin olisi hyvä tietää ellei se sitten pilaa kätkön ideaa. Itse tykkään haastavista kätköistä, joita nämä "purkki purkissa" voisivat olla, jos ei etukäteen tietäisi systeemiä.

Toinen kokoluokitus, jota haastavuuden lisäämiseksi toivoisin esiintyvän useamminkin on "Not chosen". On tosi mielenkiintoista etsiä purkkia, jonka koosta ei ole mitään tietoa. Tätäkin tietysti kannattaa käyttää harkiten ja vain silloin, kun se jotenkin liittyy kätkön ideaan tai teemaan. Kuten kätköni http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... 5f1455124a

huuma77
Viestit: 42
Liittynyt: Su 20.04.2008 11:44
Paikkakunta: Kotka

Re: Purkki purkissa

Viesti Kirjoittaja huuma77 » To 19.06.2008 9:48

Kahta mielipidettä ko.asiasta näyttää olevan...toiset laittavat uloimman-purkin mukaan ja toiset itse "kätkön" mukaan!
Itsellä ensimmäinen kätkö lähes valmis ja olen ajatellut laittaa juuri tuollaisen "purkki-purkissa" kätkön.... mmmm
Taidan laittaa koon sisäpurkin mukaan jotta kätköilijät tietävät minkä kokoiseen purkkiin ovat "esineitä ja kolikoita tuomassa" ja kuvauksessa mainitsen sitten millaista ovat etsimässä....
Purkki kuin purkki--->Kuhan löytyy!

Jouko
Viestit: 195
Liittynyt: Ti 15.01.2008 12:33

Re: Purkki purkissa

Viesti Kirjoittaja Jouko » To 19.06.2008 10:30

Kun pohditte, miten purkin koko pitäisi ilmoittaa kuvauksessa, niin miettikää, mitä kätköilijät ovat ensisijaisesti tekemässä; ovatko he etsimässä purkkia vai tuomassa siihen jotain. Ainakin minusta oleellisempi tieto on etsittävän purkin koko ja toissijainen se, mitä sinne voi mahdollisesti jättää.
Video meliora proboque deteriora sequor.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”