sivuhaara asiallisemmin otsikoituna

Yleistä keskustelua kätköilystä
Geovius
Viestit: 738
Liittynyt: Ke 28.03.2007 13:58
Paikkakunta: Tampere

sivuhaara asiallisemmin otsikoituna

Viesti Kirjoittaja Geovius » To 24.07.2014 16:12

Mihin kätkön saa tehdä?
Toisekseen meistä on äärimmäisen typerää ja lyhytnäköistä lähteä sille tielle ettei kuvausta muka lueta.

Avatar
Barbit
Viestit: 185
Liittynyt: To 12.12.2013 9:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kun teet uutta kätköä...

Viesti Kirjoittaja Barbit » To 24.07.2014 17:02

Minulle sanottiin kun ensimmäistä kätköä olen miettinyt,että maahan ei saa kaivaa mitään..

Avatar
Maitomies
Viestit: 645
Liittynyt: To 17.11.2011 21:13
Paikkakunta: Hattula
Viesti:

Re: Kun teet uutta kätköä...

Viesti Kirjoittaja Maitomies » To 24.07.2014 17:25

Barbit kirjoitti:Minulle sanottiin kun ensimmäistä kätköä olen miettinyt,että maahan ei saa kaivaa mitään..
lue : http://www.geocaching.com/about/guidelines.aspx
ja tuosta blogista kannattaa lukea artikkelit kätkön piilottamisesta : http://6123tampere.wordpress.com/catego ... ottaminen/
älä luota vain toisten sanomisiin, vaan ota itse selvää :wink:
- Maitomies -
Onnellinen ihminen kulkee usein vakaasti polkua, jota tuhat onnetonta väittää vääräksi.
https://maitomies.wordpress.com
https://www.facebook.com/geo.maitomies

Avatar
Barbit
Viestit: 185
Liittynyt: To 12.12.2013 9:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kun teet uutta kätköä...

Viesti Kirjoittaja Barbit » To 24.07.2014 18:00

Juup, siellä sanottiin "if One has to dig or create a hole then it's not permitted" ymmärrän sen niin että lapion kanssa ei saa mennä kaivamaan kuoppaa kätkölle. Mutta jos on luonnon muovaama kuoppa tai vastaava niin se on ok.

BodhiHeera
Viestit: 43
Liittynyt: Su 25.08.2013 19:18

Re: Kun teet uutta kätköä...

Viesti Kirjoittaja BodhiHeera » To 24.07.2014 19:09

Tuo hole on tietty vähän tulkinnanvarainen (kuten niin moni asia tuppaa olemaan kun sääntöjä tekee); on maita joissa maassa olevaan kuoppaan tai koloon on laitettu kätkö, ja sitten päälle niin paljon kariketta tms. että on tosi vaikea. Siihen luonnon oma lehtituotanto päälle, ja sitten pitääkin olla Lunnin ja Suulan legendaarinen geokoira mukana, että löytyy.

Ehkä tuolla kaivamattomuudella on haluttu suojella maastoa. Ettei käy niinkuin Lemmenjoella kun aarretta etsitään...

Avatar
ekhoc
Viestit: 312
Liittynyt: To 04.01.2007 22:59

Re: Kun teet uutta kätköä...

Viesti Kirjoittaja ekhoc » To 24.07.2014 22:02

Geovius kirjoitti:Mihin kätkön saa tehdä?
Toisekseen meistä on äärimmäisen typerää ja lyhytnäköistä lähteä sille tielle ettei kuvausta muka lueta.
Käytäntö vain valitettavasti osoittaa, että kuvauksia ei läheskään aina lueta. Purkkeihin tulee loggauksia, joista käy ilmi, että autolla on menty niin liki kuin mahdollista, välittämättä kuvauksen ohjeista.

Avatar
LQ
Viestit: 470
Liittynyt: To 11.01.2007 12:33

Re: Kun teet uutta kätköä...

Viesti Kirjoittaja LQ » To 24.07.2014 22:52

ekhoc kirjoitti:
Geovius kirjoitti:Mihin kätkön saa tehdä?
Toisekseen meistä on äärimmäisen typerää ja lyhytnäköistä lähteä sille tielle ettei kuvausta muka lueta.
Käytäntö vain valitettavasti osoittaa, että kuvauksia ei läheskään aina lueta. Purkkeihin tulee loggauksia, joista käy ilmi, että autolla on menty niin liki kuin mahdollista, välittämättä kuvauksen ohjeista.
Jep, jos kätköpaikka on sellainen, että se vaatii kuvauksen lukua, niin tradi ei ole vaihtoehto. Olen joskus oikeasti leikkinyt ajatuksella tehdä multi(/mysti?)kätkön, jossa voisi olla välipisteitä tyyliin:
...
saavut pisteeseen 59 ab.cde 23 fg.hij
Näet liikennemerkin, mitä se tarkoittaa?
Ajoneuvolla ajo kielletty; siirry koordinaattein 59 xx.xxx 23 yy.yyy
Geoajo sallittu: siirry koordinaattein 60 xx.xxx 25 yy.yyy
...
Piilotettu: 12 Löydetty: noin 2000 +/- 1000, en minä tarkkaan tiedä...

Avatar
IhmisAnkka
Viestit: 420
Liittynyt: Ti 24.09.2013 16:45
Paikkakunta: Tampere

Re: Kun teet uutta kätköä...

Viesti Kirjoittaja IhmisAnkka » To 24.07.2014 23:16

Tiedän kyllä Suomessa kätkön, joka on kaivettu maahan ja siitä on valitettukin.
Kuva

Black_Island
Viestit: 294
Liittynyt: Ma 22.12.2008 18:18

Re: Kun teet uutta kätköä...

Viesti Kirjoittaja Black_Island » To 24.07.2014 23:37

IhmisAnkka kirjoitti:Tiedän kyllä Suomessa kätkön, joka on kaivettu maahan ja siitä on valitettukin.
Ai? Oho... Mutta onpas outoa, että on 504 hakijaa ja vain yksi valitus? Vaasassa, jos on ollut vaikka (ei maahan kaivettu), mutta sammaleiden peitossa, niin siitä on kyllä useampikin sanonut ja heti on muutettu kätkön paikkaa. En nyt ihan heti lokien perusteella usko, että tuo olisi sarjaa "maahan kaivettu". En tosin voi muutakaan väittää, kun en ole kätköä löytänyt.

Avatar
LQ
Viestit: 470
Liittynyt: To 11.01.2007 12:33

Re: Kun teet uutta kätköä...

Viesti Kirjoittaja LQ » To 24.07.2014 23:57

Black_Island kirjoitti:
IhmisAnkka kirjoitti:Tiedän kyllä Suomessa kätkön, joka on kaivettu maahan ja siitä on valitettukin.
Ai? Oho... Mutta onpas outoa, että on 504 hakijaa ja vain yksi valitus? Vaasassa, jos on ollut vaikka (ei maahan kaivettu), mutta sammaleiden peitossa, niin siitä on kyllä useampikin sanonut ja heti on muutettu kätkön paikkaa. En nyt ihan heti lokien perusteella usko, että tuo olisi sarjaa "maahan kaivettu". En tosin voi muutakaan väittää, kun en ole kätköä löytänyt.
Suoralta kädeltä muistan ainakin kolme maahan kaivettua pk-seudulta. Hämmentävää kylläkin ne ehti kerätä favopisteitäkin ihan kohtalaisesti. Yksi niistä on jo arkistossa, Toinen ehti pitkään olla alkuperäismuodossaan, kunnes eräs suorasanainen kätköilijä (joka sattumoisin on myös tarkasta) kävi siellä. Kolmas oli omasta mielestäni erittäin sopimattomassa paikassa kaivettu, mutta sekin on ehkä siirtynyt, en ole varma.

Hangon tuulimyllyjemmaa en muista että olisi ollut "maahan kaivettu", mutta paikallinen maaperä on kieltämättä sellainen, että viiden vuoden geoeroosio oman käyntini jälkeen luultavasti on muokannut toteutusta.

Joskus olen jopa liikennemerkistäkin löytänyt kätkön... :shock:
Piilotettu: 12 Löydetty: noin 2000 +/- 1000, en minä tarkkaan tiedä...

Avatar
artomak
Viestit: 224
Liittynyt: Ma 15.12.2008 23:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Kun teet uutta kätköä...

Viesti Kirjoittaja artomak » Pe 25.07.2014 0:02

LQ kirjoitti:
Joskus olen jopa liikennemerkistäkin löytänyt kätkön... :shock:
Tunnustan. Mulla on pari semmoista tehtynä :oops: Pitää varmaan siirtää
aina jotain hukassa

Black_Island
Viestit: 294
Liittynyt: Ma 22.12.2008 18:18

Re: Kun teet uutta kätköä...

Viesti Kirjoittaja Black_Island » Pe 25.07.2014 0:03

LQ kirjoitti: Jep, jos kätköpaikka on sellainen, että se vaatii kuvauksen lukua, niin tradi ei ole vaihtoehto. Olen joskus oikeasti leikkinyt ajatuksella tehdä multi(/mysti?)kätkön, jossa voisi olla välipisteitä tyyliin:
...
saavut pisteeseen 59 ab.cde 23 fg.hij
Näet liikennemerkin, mitä se tarkoittaa?
Ajoneuvolla ajo kielletty; siirry koordinaattein 59 xx.xxx 23 yy.yyy
Geoajo sallittu: siirry koordinaattein 60 xx.xxx 25 yy.yyy
...
Totta: ei niitä kuvauksia lueta tradeissa lähellekään aina. En itsekään lue kuin vasta kotona logatessa, jos tradit ovat lähellä toisiaan ja ollaan jollain paikkakunnalla kätköilemässä. Jos on aikaa ja matka on pitkä seuraavalle tien päällä, niin sitten luen. Mysteerienkin kohdalla saattaa olla niin, että se on ratkottu joskus vuonna 2010 ja ei sitä kuvausta tule sitten paikan päälle ajellessa luettua. Multi taitaa olla turvallisin vaihtoehto, jos haluaa ohjata ihmiset tiettyä reittiä pitkin kätkölle?

Ja LQ: tee ihmeessä tuollainen multi :D

Ja joo, "muutamasta" liikennemerkistä on kyllä tullut löydettyä kätkö :wink:

Avatar
IhmisAnkka
Viestit: 420
Liittynyt: Ti 24.09.2013 16:45
Paikkakunta: Tampere

Re: Kun teet uutta kätköä...

Viesti Kirjoittaja IhmisAnkka » Pe 25.07.2014 11:43

Black_Island kirjoitti: Ai? Oho... Mutta onpas outoa, että on 504 hakijaa ja vain yksi valitus?
Minäkin olen sen löytänyt ja kun olen löytänyt, niin en viitsinyt valittaa. Kun maa on hiekkapohjaista ja purkki on maassa, se helposti uppoaa maahan.

Enemmän valitusta saa harhaanjohtavasta vinkistä.
Kuva

Avatar
ihmiskoira
Viestit: 123
Liittynyt: Ma 22.08.2011 16:56
Paikkakunta: Pertti Kurikka

Re: Kun teet uutta kätköä...

Viesti Kirjoittaja ihmiskoira » Pe 25.07.2014 17:23

IhmisAnkka kirjoitti:Tiedän kyllä Suomessa kätkön, joka on kaivettu maahan ja siitä on valitettukin.
Pari vuotta takaperin tuolla ei kyllä ollut edes koiraa haudattuna. :? On nuita oikeitakin "maanaluisia" tullut kyllä nähtyä useammallakin paikkakunnalla. Pari on ollut varsin hauskoja, vaikkakin aavistuksen ns. "jännästi jekuttavia" noin ensialkuun varsinkin.., vaan ei niitä välttämättä toisaalta ole juurikaan tarvinnut itse löytymisen jälkeen nimenomaisesti esille kaivella.

Ihan tavan kivikasajemmoilla saa välillä suorittaa kaivauksia lähes Lemmenjokivarren malliin ja usein vielä ihan lämpimikseen.. :mrgreen: , ja melkeinpä kerran viikossa saa jostain sammalmättäiköstä kaivella sitä "paremmin piilotettua" purnukkaa.. :(
*****************
* kuono kohteessa *
*****************

Avatar
Maitomies
Viestit: 645
Liittynyt: To 17.11.2011 21:13
Paikkakunta: Hattula
Viesti:

Re: Väärin piilotettu, väärin löydetty, kaik on väärin!

Viesti Kirjoittaja Maitomies » Pe 25.07.2014 17:37

Mitenkäs tämä ketju muuttui "OT" osastolle ja otsikko tuollaiseksi?
Alkoi mielestäni ihan asiallisena keskusteluna saako maahan kaivaa kätköä, eikä noissa myöhemmissäkään kommenteissa kovasti mitään "off topic" höpinää ole. Katkuisempiakin ja enemmän otsikon viereen horjahtaneita keskusteluja täällä kyllä käyty :roll: Alunperinhän tämä liittyi siihen acadicuksen hyvään avaukseen mitä pitää ottaa huomioon kun piilottaa kätkön...
- Maitomies -
Onnellinen ihminen kulkee usein vakaasti polkua, jota tuhat onnetonta väittää vääräksi.
https://maitomies.wordpress.com
https://www.facebook.com/geo.maitomies

Avatar
LQ
Viestit: 470
Liittynyt: To 11.01.2007 12:33

Jatkohöpinöitä: Kun teet uutta kätköä...

Viesti Kirjoittaja LQ » Pe 25.07.2014 19:37

Ymmärrän kyllä tarpeen pitää se alkuperäinen ketju "puhtaana", mutta olisin kyllä kans suonut, että tämä sivuhaara olis pysynyt kätköilyalueella ja hieman asiallisemmin otsikoituna.
Piilotettu: 12 Löydetty: noin 2000 +/- 1000, en minä tarkkaan tiedä...

Avatar
Maitomies
Viestit: 645
Liittynyt: To 17.11.2011 21:13
Paikkakunta: Hattula
Viesti:

Re: Jatkohöpinöitä: Kun teet uutta kätköä...

Viesti Kirjoittaja Maitomies » Pe 25.07.2014 20:20

LQ kirjoitti: asiallisemmin otsikoituna
:lol: :lol: :lol:
- Maitomies -
Onnellinen ihminen kulkee usein vakaasti polkua, jota tuhat onnetonta väittää vääräksi.
https://maitomies.wordpress.com
https://www.facebook.com/geo.maitomies

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Jatkohöpinöitä: Kun teet uutta kätköä...

Viesti Kirjoittaja aku506 » Pe 25.07.2014 21:02

Maitomies kirjoitti:
LQ kirjoitti: asiallisemmin otsikoituna
:lol: :lol: :lol:
Juups. Haksulla (oletan) on nyt hyvä asenne näihin. Samaten tuo "tästä valitetaan" -otsikko. (Tässä EI ole ironiaa)

Mutta oikeasti odotan, koska tämä suljetaan määräajaksi. Tuppaa olemaan nyt ihmisillä liikaa aikaa ja valituksia kaikki paikat täynnä.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Geovius
Viestit: 738
Liittynyt: Ke 28.03.2007 13:58
Paikkakunta: Tampere

Re: sivuhaara asiallisemmin otsikoituna

Viesti Kirjoittaja Geovius » La 26.07.2014 0:49

Jatketaan siis alkuperäisestä aiheesta vähän laveammin eli tarkastajien palstalle on nyt tullut kirjoitus kätkön piilottamiseen liittyvistä ohjeista: http://www.geocache.fi/bulletin/viewtop ... =31&t=4791

Tässä on mielestämme joitakin kohtia jotka kalskahtavat korvaan hieman ikäviltä ja oudoilta. Ja ensimmäisenä tulee mieleen, että kirjoitus on kovin kielto orientoitunut. Jotenkin tuntuisi järkevämmältä käsitellä asioita positiivisemmassa mielessä eikä kiellot etunenässä eli siis mihin kätköjä saa perustaa sekä millä edellytyksillä.

Jos jonkin yksittäisen kohdan poimii sitten asiasisällöllisesti niin se missä puhutaan kuvausten lukemattomuudesta niin tuossa ohjeessa mennään kyllä pahasti metsään. Kyllä lähtökohtaisesti pitää lähteä siitä, että kätkön etsijä lukee kuvauksen. Eli itseasiassa ohjeistusta pitäisi laatia etsijöille joissa teroitetaan kuvauksen lukemisen tärkeyttä. Tuossa ollaan jo periaatteellisesti väärässä, jos lähdetään siitä jotta kätkön perustaminen aiheuttaa ongelmia. Suurimmat ongelmat, mikäli niitä yleensä ilmaantuu johtuu näet siitä etsinnästä.

Joku mainitsi siitä, että niitä kuvauksia ei nyt vaan lueta. Tällä menolla kohta tulee jokin toinen asia jota ei tehdä ja sitten kolmas ja neljäs jne. Nostetaanko kaikkien kohdalla vain kädet pystyyn ja annetaan periksi vaan pyritäänkö kuitenkin säilyttämään alkuperäisiä arvoja. Ja panostetaan niiden esille tuomiseen eikä käsien ylös nostamiseen.

Kettuliini
Viestit: 23
Liittynyt: Ma 28.05.2012 20:58

Re: sivuhaara asiallisemmin otsikoituna

Viesti Kirjoittaja Kettuliini » La 26.07.2014 2:17

Kätkökuvauksen lukemista helpottaa, jos se laaditaan siten että kätköön liittyvät tärkeimmät pääpointit (esim. purkki ei ole kiviaidassa, etsiessä ei tarvitse siirtää tai irrottaa mitään, auto pitää jättää paikkaan x) löytyvät heti sen kuvauksen alusta, ja kertomus kätkökohteesta (tämä kirkko rakennettiin vuonna xxxx jne.) on vasta sen jälkeen. Itse kätkökuvauksia lukevana kätköilijänä joskus tuskailen jos tärkeät pointit pitää etsiä pitkän tekstin seasta, kun ollaan hakemassa useampia kätköjä matkan varrelta. GPS-laitteella tekstin rullaus voi olla vähän hidasta, ja ihan aina siinä ei ääkkösetkään pelitä :|

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”