voi herran tähden

Yleistä keskustelua kätköilystä
Jaana&Wimma
Viestit: 14
Liittynyt: Ti 08.10.2013 20:19

voi herran tähden

Viesti Kirjoittaja Jaana&Wimma » Ke 18.06.2014 13:20

Kätkööni yoldianmeri 2, Jakomäki oli logattu että ympäristössä on käännelty kiviä. Kyseessä on kunnostettu ja suojelun piirissä oleva muinaisranta. En ole erikseen älynnyt ohjeistaa ettei kiviä saa käännellä vaikka olenkin laittanut ettei kivikossa tarvitse kävellä. Pitänee tähän laittaa isolla käyttöohjeet.

Kätkööni Fin highway 7 - Porvoo 34 on menty hirviaidan ali vaikka parinkymmenen metrin päässä on virallinen, vahvistettu aukko josta hirvet eivät pääse läpi. Tästä jo laitoinkin punaisella ohjeen kätkökuvaukseen heti kun sain siitä tiedon.

Jatkuvasti saa lukea kuinka on geopolusta tullut 'highway' herkissäkin metsämaastoissa, kuinka geoeroosion vuoksi nollapiste muistutaa kaivosaluetta, kulkemisista yksityisalueilla, sähkökaappien tms rakennelmien purkamisesta 'atomeiksi' purkkia etsiessä...

Eikö ihmisillä enää ole todellakaan minkäänlaista maalaisjärkeä?
Omaisuuden/luonnon tuhoaminen ei todellakaan kuulu tähän harrastukseen.

Nyt suosittelisin jokaiselle joka tunsi omantunnon pistoksen tehtyään jotain vastaavaa millä kätköllä hyvänsä katsomaan peiliin. Onko ne purkit todella niin tärkeitä että ne pitää saada näppeihinsä mitään keinoa kaihtamatta?

Kätkön laittajia suosittelen käyttämään mahdillisimman tarkkoja naatteja, ei sen kätkön löytäminen 20 metriä nollapisteestä ole kovinkaan mieltä ylentävää.

Omiin kätköihini olen pyrkinyt laittamaan naatit useamman keskipistemittauksen avulla tarkoiksi mutta en edelleenkään laita vinkkiä alle 2/2 kätköihin mikäli eivät ole jästiherkässä paikassa. Ja ei, en todellakaan laita kätkökuvaukseen ameriikan mallisia ohjeita luokkaa ettei kissaa saa kuivata mikroaaltouunissa...

Käyttäkää hyvät ihmiset aivojanne!

Geovius
Viestit: 738
Liittynyt: Ke 28.03.2007 13:58
Paikkakunta: Tampere

Re: voi herran tähden

Viesti Kirjoittaja Geovius » Ke 18.06.2014 13:27

Kas kun homma menee niin, että jos kätkö ei antaudu suosiolla niin sitten väkivaltaa käyttäen.
Ja sitten kun se on löytynyt sen voi nakata takas jonnekin sinnepäin ei kai sillä nyt väliä ole missä se oli ja varsinkin, jos se sattui olemaan "hankalassa" paikassa.
Toinen vaihtoehtoinen tapa on, että kätkö oli liian helposti saatavilla niin heitän sen tonne kuusen latvaan jotta muille tulee vähän enemmän haastetta.

Samaan paikkaanhan sitä purkkia ei nyt voi mitenkään palauttaa sillä sehän olisi tylsää!

Ja mitä lukeeko joku muka kuvauksiakin?

Avatar
kimppikoo
Viestit: 133
Liittynyt: Su 10.10.2010 20:59

Re: voi herran tähden

Viesti Kirjoittaja kimppikoo » Ke 18.06.2014 13:52

Lähtökohtaisesti kätkökuvauksia ei lueta. Siihen ei kannata kätköttäessä siis luottaa. Itse olen ainakin jo oppinut, että kätköä jemmattaessa on ensimmäisenä mietittävä, miten piilon ympäristö voisi etsinnästä kärsiä. Onko lähistöllä asutusta, maastoa joka voisi kärsiä, kiviä joita voisi käännellä, rakennuksia joiden alle voisi ryömiä, jne jne jne.
Jos tällaisia tekijöitä on, jätän mieluummin kätkön tekemättä. Mahdollisia ongelmia vähentää jonkin verran, jos sitten laittaa selkeän vihjeen missä kätkö on. En ymmärrä, miksi vihjettä ei voisi laittaa? Toisaalta on tullut vastaan useitakin kätköjä, jotka on piilotettu johinkin %#&!&%&% kivikkoon ja sitten vihjeenä on perinteinen xvira nyyn. Päälle vielä kymmenen-parinkymmenen heitto naateissa, niin aijai kyllä tykkään :twisted:
EDIT: vieläpä tuli mieleeni hautausmaiden aitoihin piilotetut purkit. Vaikka kuvauksissa lukeekin usein "mitään kiviä ei tarvitse siirtää, kätkö löytyy ilman aitakivien siirtoa" niin ei siihen voi kätköttäjä luottaa. Niitä purkkeja ei vaan kannata kiviaitoihin piilottaa, koska joku kuitenkin alkaa räpläämään kiviä kun se purkki ei nyt minuutin etsinnällä löytynytkään.
No siis missä se purkki nyt voi olla????

Avatar
kukkamaaria
Viestit: 179
Liittynyt: Ma 25.02.2008 10:21
Paikkakunta: Turku

Re: voi herran tähden

Viesti Kirjoittaja kukkamaaria » Ke 18.06.2014 14:07

Miksi helppoon kätköön ei voisi laittaa vinkkiä? Vinkki luetaan varmemmin kuin koko kuvaus.

Vaikka koordinaatit olisivat kuinka tarkat, niin etsijän laite ei välttämättä ole. Kätköjä kun etsitään kalibroitujen gepsien lisäksi niin kännyköillä kuin paperitulosteillakin. Ja etsijöitä on erilaisia, myös lapsia joilla ei ole kokenutta vanhempaa kätköilijää opastamassa oikeanlaiseen toimintaan. (Ja tällä kommentilla en siis tarkoita että lapset tuhoaisivat paikkoja enemmän kuin aikuiset…)

Ikävä kyllä jos millä tahansa paikalla on pienikin geoeroosion tai kivien kääntelyn mahdollisuus, niin sitä tapahtuu aivan varmasti.

Jaana&Wimma
Viestit: 14
Liittynyt: Ti 08.10.2013 20:19

Re: voi herran tähden

Viesti Kirjoittaja Jaana&Wimma » Ke 18.06.2014 14:28

Tuosta vinkistä.

Täsmävinkki näimmä on siis tarpeen jos on pienintäkään epäilystä että joku ei sitä löydä minuutin sisällä paikalle saapumisesta.

Vinkki on käsittääkseni tarkoitus lukea mikäli ei saa ahaa-elämystä geosilmän käyttöönoton jälkeen. Tosin ainakin aloittelijoille suotavaa aiemminkin.

Toisaalta en kyllä ihan heti keksi minkälaisella vinkillä olisi voinut estää hirviaidan turmelemisen tuossa omassa esimerkkikätkössäni....?

Mikäli kaikki kätköt ovat samanlaisia kuin captain obvious (mikä on mieletäni todella oivaltava ja hieno kätkö) niin eipä tähän hommaan jää muuta iloa kuin kengänpohjien kulutus.

Kimppikoon kirjoituksen allekirjoitan täysin. Ei siis parane luottaa siihen että blondinaivoillani osaisin kaikki mahdolliset tuhoamiskonstit eliminoida purinpaikkaa miettiessäni. K
Kukkamaaria ja muut jotka arvelevat ettei kätkökuvauksia lueta: näiden esimerkkinä olevien omieni kätköjen kuvauksien pituudet ei päätä huimaa. Jos niitä todellakaan ei lueta niin harmittaa niiden puolesta jotka käyttävät aikaa kertoakseen jotain paikasta. Yleensä kuvaukset valaisevat historianpätkiä joista minulla ei ainakaan olisi tietoa ilman purkkia ja selvitystä siitä miksi purkki yleensä on siellä.

Saapi edelleen vetää palkokasvia nenään jos kolahti nilkkaan... sarkastiset huomiot enemmän kuin tervetulleita

Avatar
IhmisAnkka
Viestit: 420
Liittynyt: Ti 24.09.2013 16:45
Paikkakunta: Tampere

Re: voi herran tähden

Viesti Kirjoittaja IhmisAnkka » Ke 18.06.2014 14:41

Olen syyllistynyt tuhoamiseen. :oops:
Minulla on kokemus kyllä siitä, ettei kätkökuvausta lueta. Kätköni on keskellä soidensuojelualuetta ja sinne on menty pikkukengissä. No, voihan kätkölle tietysti mennä avojaloinkin....

Kerran panin kätköpurkin 30 metriä sellaisesta paikasta, johon oli juuri tulossa geokätkö. Kun satuin vielä sairastumaan, en heti käynyt noutamassa purkkiani pois. Aika moni oli logannut minun purkkini.
Kuva

Avatar
ihmiskoira
Viestit: 123
Liittynyt: Ma 22.08.2011 16:56
Paikkakunta: Pertti Kurikka

Re: voi herran tähden

Viesti Kirjoittaja ihmiskoira » Ke 18.06.2014 14:53

Jaana&Wimma kirjoitti:... sarkastiset huomiot enemmän kuin tervetulleita
Kun kätköilijät kääntävät kivet, niin pikkuoravat varmaan riipivät katajat. :?
*****************
* kuono kohteessa *
*****************

Avatar
kukkamaaria
Viestit: 179
Liittynyt: Ma 25.02.2008 10:21
Paikkakunta: Turku

Re: voi herran tähden

Viesti Kirjoittaja kukkamaaria » Ke 18.06.2014 14:59

Niin siis tottakai joku lukee kuvauksen, muttei suinkaan kaikki kätköilijät. Itsekin luen kuvauksia varsin vaihtevasti, joskus jälkikäteen logatessa, joskus paikan päällä, joskus ennakkoon ja joskus en lue ollenkaan, varsinkaan jos en ymmärrä kieltä.

Olet oikeassa, hirviaidan tuhoamisen ehkäisyyn ei olisi auttanut vinkki. Eikä reitin neuvominen nyt vinkkinä kuuluisikaan olla. Mutta löytäisikö ihmiset oikealle kulkuaukolle reittipisteen avulla helpommin?

Jaana&Wimma
Viestit: 14
Liittynyt: Ti 08.10.2013 20:19

Re: voi herran tähden

Viesti Kirjoittaja Jaana&Wimma » Ke 18.06.2014 16:36

No se siitä, ei ollut tarkoitus alkaa vääntää kenenkään kanssa kättä mistään asiasta.

Alkuperäinen pointti oli se että olen melkoisen järkyttynyt ihmisten piittaamattomuudesta. Kätköilijät kuitenkin syyllistyvät minimaallisen vähän verrattuna kaikkeen luonnon tuhoamiseen. Mutta tämä foorumi kun on purkkiyhteiskunnan niin tämä aihe tuli esiin näennäisesti geokätköilijöitä koskevaksi. Itse sain hyviä vinkkejä mitä pitää ottaa huomioon purkin piilotuksessa/etsimisessä, toivottavasti myös joku muu.

Avatar
IhmisAnkka
Viestit: 420
Liittynyt: Ti 24.09.2013 16:45
Paikkakunta: Tampere

Re: voi herran tähden

Viesti Kirjoittaja IhmisAnkka » Ke 18.06.2014 16:46

Itseäni kyllä järkyttää eniten luonnossa olevan roskan määrä.
Kuva

Avatar
kimi1979
Viestit: 82
Liittynyt: Pe 02.08.2013 16:56

Re: voi herran tähden

Viesti Kirjoittaja kimi1979 » Ke 18.06.2014 18:41

Jaana&Wimma kirjoitti:Kätkööni yoldianmeri 2, Jakomäki oli logattu että ympäristössä on käännelty kiviä. Kyseessä on kunnostettu ja suojelun piirissä oleva muinaisranta. En ole erikseen älynnyt ohjeistaa ettei kiviä saa käännellä vaikka olenkin laittanut ettei kivikossa tarvitse kävellä. Pitänee tähän laittaa isolla käyttöohjeet.
Tuosta tulikin oiva idea kätkön piilottamiseen. Mökiltä aikoinaan kaivettiin isoja kiviä peltoa tehtäessä, nämä kivet jäivät sitten siihen tontin reunaa koristamaan. Tuonne alle purkki ja vinkiksi "xvira nyyn", ei varmaan menisi kahta viikkoa kun kivet olisi poistettu tontilta :lol:

Vakavasti ottaen, eikös kätkön pitäisi yleensä olla sellaisessa paikassa, että siihen pääsee käsiksi rakenteita/luontoa tuhoamatta? Tämä siis ihan tarkistukseksi itselleni, olenko ymmärtänyt oikein.

Kätkökuvauksista, itse luen kyllä tähän mennessä kaikki kuvaukset, yleensä ensin kotona koneella, sitten vielä joidenkin kohdalla maastossa ja jotkut vielä vaikka kaksi viikkoa loggauksen jälkeen kun tulee jokin asia mieleen siltä hakureissulta. Itse omaan ehkä tavallista vilkkaammat mielikuvituksen, joten kuvaukset "eka kätkö, tein tämän N.N kanssa", herättää mielikuvat päähän, kätkön suunnittelusta ja piilottamisesta ja paikan päällä aina miettii miksi tämä kätkö on täällä (yleensä syy on löytynyt).

Pahoittelen avautumistani, jatkakaa...

maaria11
Viestit: 106
Liittynyt: Su 10.08.2008 19:57
Paikkakunta: Virrat

Re: voi herran tähden

Viesti Kirjoittaja maaria11 » Ke 18.06.2014 18:56

Tjoo, kyllähän se niin on, että kaikki eivät kuvauksia lue. Itse yleensä pyrin ainakin siihen.

Vinkin käytöstä sen verran, että olen ymmärtänyt, että vinkin pitäisi helpottaa kätkön löytämistä. Mutta usein on niin, että vinkinä on jokin arvoituksellinen sanapari, joka noin puolessa tapauksista ei avaudu edes sitten kun kätkön on jo löytänyt. En ymmärrä mitä iloa sellaista vinkkiä on laittakaan, toki on mahdollista, että vika onkin minun käsityskyvyssäni eikä vinkissä :)

Avatar
kimi1979
Viestit: 82
Liittynyt: Pe 02.08.2013 16:56

Re: voi herran tähden

Viesti Kirjoittaja kimi1979 » Ke 18.06.2014 19:01

Kaikista paras vinkki on ollut tämä "et tarvitse vinkkiä ollenkaan". :D

TeemuH
Viestit: 432
Liittynyt: To 10.07.2008 14:45
Paikkakunta: Lahti

Re: voi herran tähden

Viesti Kirjoittaja TeemuH » Ke 18.06.2014 19:06

Samaan kastiin tuon "et tarvitse vinkkiä ollenkaan" kanssa menevät ne joissa vinkki on vielä salauksen purkamisenkin jälkeen joku anagrammi tai vastaava. Eikö vinkiksi oikeasti voisi laittaa tekstiä joka paljastaa yksinkertaisesti samantien missä kätkö on? Yleensä (ainakin näin pitäisi olla) kun vinkkiä tarvitsee on purkkia jo etsitty ihan ajan kanssa.

Avatar
pipsa
Viestit: 118
Liittynyt: Ti 16.08.2011 17:44
Paikkakunta: Riihimäki

Re: voi herran tähden

Viesti Kirjoittaja pipsa » Ke 18.06.2014 21:53

mulla on vähän sellainen fiilis, että ne pahimmat maastomyllääjät ja aitojen yli kävelijät ei välttis käy täällä foorumilla?

toki ymmärrän avautumisen ja ketjun aloituksen.
itseäkin riepoo, kun johonkin luonnonsuojelualueelle on sammaleen alle piilotettu purkki. ensin piilottaja ei ole pohtinut asiaan ja sen jälkeen tulee jengi kuin mäyrät FTF jahtiin, siinä sammal ja pienemmät kivetkin lentävät kaaressa, kun se FTF pitää saada nopeasti välittämättä siitä miltä maasto sen jälkeen näyttää.
seuraavaksi tehdään sitte pysyvää jatkoa, kun geoeroosio raiskaa loputkin rippeet paikasta ja melkoisen moni purkilla kävijä suorittaa oman osansa sammaleen pöllyttämisestä.
- pipsa -

Avatar
IhmisAnkka
Viestit: 420
Liittynyt: Ti 24.09.2013 16:45
Paikkakunta: Tampere

Re: voi herran tähden

Viesti Kirjoittaja IhmisAnkka » Ke 18.06.2014 22:00

Kätköt seilaavat, muuten en voi selittää sitä, että kun olen etsinyt kätköä apinan raivolla ja saanut denarin, niin seuraavalla kerralla se sitten löytyy helposti. Vievätköhän jotkut kätkön välillä kotiin logattavaksi.
Kuva

Greenjohnson
Viestit: 27
Liittynyt: Pe 20.01.2012 21:04

Re: voi herran tähden

Viesti Kirjoittaja Greenjohnson » To 19.06.2014 0:15

IhmisAnkka kirjoitti:Vievätköhän jotkut kätkön välillä kotiin logattavaksi.
Kyllähän sellaistakin joskus tapahtuu. :oops:
On vain yksi tapa harrastaa kätköilyä. Nimittäin: VÄÄRÄ.

Avatar
Catra84
Viestit: 73
Liittynyt: Su 26.10.2008 14:03
Paikkakunta: Turku

Re: voi herran tähden

Viesti Kirjoittaja Catra84 » To 19.06.2014 8:52

Se oli mahtavasti toimittu! Iso kiitos vielä! :)

Avatar
jviirret
Viestit: 186
Liittynyt: Su 29.01.2012 11:27

Re: voi herran tähden

Viesti Kirjoittaja jviirret » To 19.06.2014 9:04

maaria11 kirjoitti:Tjoo, kyllähän se niin on, että kaikki eivät kuvauksia lue.
No ei varmasti, kun kännyköiden kätkösovelluksissa se on maksullista tietoa kolmen purkin jälkeen :( Tokihan sen kuvauksen voi lukea kännykän nettiselaimella, mutta melko kömpelöksi on homma tehty.
Oon varmaan joskus aiemminkin kritisoinut tätä, mutta kritisoin jälleen. Miksi herkkään luontokohteeseen pitää tehdä ultravaikea micro? Tai paikkaan jossa oletettavasti käy satoja kätköilijöitä vuodessa? Jos purkki ei löydy helposti nollapisteestä niin aika luonnollista epäillä oman (kännykkä)GPS:n epätarkkuutta ja laajentaa hakualuetta. Varsinkin jos paikalla on edellinen vähän myllännyt niin seuraavan kynnys aloittaa maansiirtohommat on matalempi.
Iso/helppo purkki ja vihjeeseen täsmällinen paikka niin jää kaikille hyvä mieli. Kätkön tekijälle, hakijalle, luonnolle ja paikan omistajille. Itse koen kätkön tekijänä epäonnistuneeni jos joku kirjaa DNF:n (tämän jälkeen niitä tietenkin rientää kaikki kirjaamaan ;) )
Omalla kohdalla logaan nykyään hyvin herkästi DNF:n jos purkki ei muutamassa minuutissa antaudu. Minulle kun nämä ovat yleensä vain pyörälenkkien väli- ja päätepisteitä, eli ovat hommansa hoitaneet vaikka en nimeä vihkoon saakkaan.

Etsijä100
Viestit: 16
Liittynyt: Su 11.05.2014 10:14
Paikkakunta: Joensuu

Re: voi herran tähden

Viesti Kirjoittaja Etsijä100 » To 19.06.2014 9:33

Laitoin ihan normaalisti kätkön (vähän vaikeasti löydettävän), niin aluksi ei kaikki löytäneet. Sittenhän niitä löytölokeja alkoi tulla. Aattelin, että käympäs kattomassa kätköä, missäs kunnossa se on. Noh, se kätköpaikka oli ihan hakattuna ja myllättynä, ja kätkö oli uudellatavalla piilotettu toisten geokätköilijöiden toimesta. Minä vaan kattelin ihmeissäni sellaista geoeroosiota. :roll:

Toinen kätkö oli mikro. Kirjoitin kuvaukseen että jättäkää se minigripin naru sinne kätkön sisälle. Mutta kun kävin kätköllä: tadam! Naru oli jo kätkön ulkopuolella. Ja tietystihän se kätköpaikka siirtyy: vinkki oli että kivi (sellainen iso), noh, sepäs oli siirtynyt pienen kiven viereen. :)

Noh sellaista sattuu ja tapahtuu :D

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”