Kätköjen vaihtotavarat

Yleistä keskustelua kätköilystä
Timbba
Viestit: 12
Liittynyt: To 18.01.2007 17:23
Paikkakunta: Tyrwää

Kätköjen vaihtotavarat

Viesti Kirjoittaja Timbba » Ti 27.05.2014 11:08

Moro!

Näin kätköilyn kehityksen kelkasta jo aikapäivää sitten pudonneena tai ehkä paremminkin vapaaehtoisesti pois jättäytyneenä, on mieltäni jäänyt vaivaamaan eräs asia:

Onko enää nykyään tapana kätköä perustaessa laittaa purkkiin pikkutavaraa vaihtotavaroiksi tai kätkön löydettäessä vaihdella niitä? Silloin, kun aloitin tämän älyvapaan pakastepurkkimetsästyksen, oli tapana vaihdella pikkutavaraa kätköstä, ja jopa loggauksiin merkattiin mitä otettiin ja mitä jätettiin. Nyt olen huomannut, että kätköissä on todella onnettomasti "aarteita" lasten vaihdettavaksi, jos yleensä mitään.

Marjis
Viestit: 432
Liittynyt: Pe 03.04.2009 15:29
Paikkakunta: Lahti

Re: Kätköjen vaihtotavarat

Viesti Kirjoittaja Marjis » Ti 27.05.2014 11:09

Mä en ole omiini enää laittanut. Koska ne vaihdetaan hyvin nopeasti narikkalappuihin, pullonkorkkeihin ja muuhun roskaan. :x
Eniten kätköilyssä **tuttaa toiset kätköilijät.

Avatar
jviirret
Viestit: 186
Liittynyt: Su 29.01.2012 11:27

Re: Kätköjen vaihtotavarat

Viesti Kirjoittaja jviirret » Ti 27.05.2014 12:30

Oma kokemus on sellainen, että kätkön tekijät näyttää laittavan vaihdettavaa "ihan kivasti". Eli jos olen ensimmäisten joukossa purkilla on siellä yleensä lapsille mieluista kinder-kamaa yms. Vanhemmissa purkeissa sitten yleisemmin roskaa ja "haljuuntuneita muovin kappaleita" joista ei enään erota että mitä ne on alun perin olleet.
Omiin purkkeihin olen yleensä laittanut kans jotakin mielekästä, mutta rahalliselta arvoltaan mitätöntä lasten kamaa. Aluksi ne näyttää vaihtuvan tuohon roska-kategoriaan, mutta joskus taas muut kätköilijät, ilmeisesti aikuiset, näyttävät laittavan parempaa tavaraa tilalle. Yhtä omaa purkkia tulee seurattua aika aktiivisesti kun on kävelylenkin varressa ;)
Harrastajia on siis tässäkin suhteessa laidasta laitaan...

JL&MB
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 27.05.2014 13:46

Re: Kätköjen vaihtotavarat

Viesti Kirjoittaja JL&MB » Ti 27.05.2014 15:13

Eihän noissa tunnu trackabletkaan pysyvän rauhassa niin miten sitten vaihtotavarat... Toivoa kuitenkin on, meidän huushollin pentuja sai alkuun jonkin verran opastaa että jos jotain vaihtotavaraa ottaa pitää jättää jotain tilalle ja se jokin pitäisi olla vähintään saman arvoista. (Eli jos oikein haluaa jonkin kilkkeen pitää se korvata jollain kilkkeellä josta ei välttämättä oikeastaan haluaisikaan luopua vaikka se alkujaan on vaihtaripussiin päätynyt.) Ilman sen kummempaa ohjausta tai opastusta on meillä noussut pintaan sellaistakin käyttäytymistä että hienoon kätköön saattaa tipahtaa pari vaihtaria vaikkei siellä edes ollut mitään tarjolla, mutta tylsät peruspurkit jäävät helposti ilman vaihtaria eikä niistä sitä rihkamaa otetakaan.

Avatar
artomak
Viestit: 224
Liittynyt: Ma 15.12.2008 23:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Kätköjen vaihtotavarat

Viesti Kirjoittaja artomak » Ti 27.05.2014 20:34

Jotenkin tuntuu että uudemmat kätköt tuppaa olemaan kalibeerira micro, joten eipä vaihtareita kovin usein enää tapaa.
aina jotain hukassa

Avatar
porari
Viestit: 358
Liittynyt: Su 02.08.2009 18:07

Re: Kätköjen vaihtotavarat

Viesti Kirjoittaja porari » Ti 27.05.2014 20:36

Eiköhän nuo vaihtotavarat ole lapsia varten. Itselle ei ole tullut mieleenkään vaihdella niitä. Sensijaan kätköileviltä lapsiperheiltä olen kuullut, että jännittävin asia lapsille on nimenomaan vaihtotavarat ja niitten löytäminen. Siksi olisi suotavaa, että lapsille sopivia vaihtotavaroita olisi purkeissa.

Avatar
sgt_pepper
Viestit: 273
Liittynyt: Ke 19.12.2007 18:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kätköjen vaihtotavarat

Viesti Kirjoittaja sgt_pepper » Ti 27.05.2014 21:38

Ei ne silloin ekoina vuosinani olleet vain lapsille. Nykyään ei löydy kuin lasten kindermunakrääsää. Mutta silloin aluksi vaihtelin itsekin tavaroita, koska välillä löytyi ihan hyödyllisiäkin ja hauskoja kapistuksia. Myönnän kyllä vaihtaneeni joskus kasaan kinderroinaa. Vuosiin ei ole tullut vastaan mitään vaihtamisen arvoista.

ElinaV
Viestit: 9
Liittynyt: Su 25.08.2013 18:07
Paikkakunta: Lahti

Re: Kätköjen vaihtotavarat

Viesti Kirjoittaja ElinaV » Ke 28.05.2014 10:52

Minä taas olen ottanu tavaksi heitellä aina jotain vaihtaria jos kätköön vain mahtuu vaikka siellä ei mitään minua kiinostavaa olisikaan..lähtee se ylimääränen meijän nurkista pyörimästä.. :)
"Maailmassa mooonta oon ihmeellistä purnukkaa, see hämmästyttää, kummastuttaa pientää kulkiijaaaa"

Avatar
pipsa
Viestit: 118
Liittynyt: Ti 16.08.2011 17:44
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Kätköjen vaihtotavarat

Viesti Kirjoittaja pipsa » Ke 28.05.2014 20:02

kyllä itsekin kätköily uran alkuaikoinen tuli vaihdettua tavaroita. nykyään todella harvoin, mutta jos otan jotain niin pyrin jättämään vähintään kaksi samanarvoista tavaraa tilalle. yleensä myös kuljetan mukanani jotain pieniä esineitä ja jos sopivan tilava purkki löytyy niin jätän niitä kätköön. omista kätköistäni siivoan roskia pois ja silloin tällöin laitan jotain esim. firman mainostavaroita: avainnauhoja, kyniä ja pinssejä tai pieniä leluja. toistaiseksi ovat jollekin kelvanneet koska yleensä ei ole enää yhtään jäljellä kun seuraavan kerran paikalla käyn.
- pipsa -

jumiki
Viestit: 130
Liittynyt: Ma 04.06.2012 17:51
Paikkakunta: Tuusula

Re: Kätköjen vaihtotavarat

Viesti Kirjoittaja jumiki » Ke 28.05.2014 21:21

Minäkin alkuaikoina vaihtelin paljonkin tavaroita. Nykyään harvemmin, vain silloin kun jotain kunnollista tulee eteen. Aina olen vähintään yhtä arvokasta tilalle. OT, mutta ensimmäisessä kätkössä mikä löydettiin, oli kiva avaimenperä. Mitään ei ollut silloin mukana, joten seuraavana päivänä piti useiden vahtareiden kanssa mennä sitä pelkästään hakemaan :D . Tulla minun avaimet edelleen kyseisessä avaimenperässä on pari vuotta ollut :) ;)

kuusenpallo2
Viestit: 62
Liittynyt: La 07.01.2012 13:28

Re: Kätköjen vaihtotavarat

Viesti Kirjoittaja kuusenpallo2 » To 29.05.2014 13:07

Meitin geomuksut vaihtaa silloin kun purkissa vaihtamisen arvoista on ja itsellä sellaista mukana mitä raaskii jättää ;) jos ei raaski jättää ei oteta mitään ja jos purnussa on nippusiteen solmuja pullonkorkkeja ja kuulakärkikynän vietereitä arvuutellaan vaan mihin kivaan joku on halunnut tuon roskansa vaihtaa ja näkiköhän näiden vaihtajien vanhemmat toimituksen ja jos näki niin mitä heillä päässä liikkui suostumuksen sikailuun antaessaan.

Meillä vaihtaripussissa on muovieläimiä, pinssejä, heijastimia, rintamerkkejä, krääsäkoruja ja pääsiäismunayllätyksiä ja samanlaista löytyy tilalle niillä kätköillä millä löytyy. Uusillä kätköillä tosiaan harvemmin enää mitään vaihtaria on, vanhoissa harvoin käydyissä tai vaikean paikan takana välillä tosi kivastikin. Oisko siksi kun nykyään kätköilijöitä tai alkuinnostuskätköilijöitä on enemmän ja "säännöt" ei ehkä ihan selvillä tai kunnioituksessa kaikilla, niin purkin sisältö muuttuu nopeasti ei-ooksi niin ei oo mielekästä laittaa enää mitään yllätyksiä alunperinkään?

Itsekään ei (omiin) kaupunkikätköihin laiteta enää mitään kun sen tietää että vaihtoa ei juuri tapahdu mutta tavarat kelpaa kyllä, syrjemmässä oleviin kätköihin mieluusti laitetaan koska sinne harvoin menee sellaisia keitä ei oikeasti kiinnosta vaan ns oikeat harrastajat- Laitamme siis myös toisten kätköihin vaihtareita välillä seuraaville tulijoille vaikkei itselle löytyisi mitään, jos paikka on syrjemmässä ja kätkö hyvässä kunnossa muuten :)

Avatar
jupilli
Viestit: 235
Liittynyt: Pe 05.01.2007 14:04
Paikkakunta: Tikkakoski

Re: Kätköjen vaihtotavarat

Viesti Kirjoittaja jupilli » Ti 17.06.2014 21:47

Moixis,
Tämä keskustelu osui miulle kuin tikka kymppiin ! Olen Waarina opastamassa uutta kätköilijätähteä alkuun, into on tietty korkea ja ohjeita ei aina ehditä ottaa ns onkeen, jos osaisin edes tarjota.
Miulla ompi sitä vanhaa vaihtotavaraa tallessa ja uutta tietysti vuosien mittaan kasaantunut nurkat ja hyllyt täysi, mutkun nyt kattelin uusia lokituxia, ei kukaan puhunukkaan enää vaihdikeista mitään ! Onnexi täältä löytyi vinkkiä.

Miekunolen ollu sivussa vuosikausia, nyt niiku opettelen taas uudestaan kun olen saanu tuoreista silmistä apua, vähän ihmettelen josko kätköily onkii tässä välillä kokonaan aikuistunnu ja ennenkaikkea teknistynny ?
Onko lapsille ja nuorille enää tilaa ja aikaa ?
Sinne kai ne vaihtotavarat pääosin suuntautuupi ?
Terveisin Kätköilyvaari !!

Luir
Viestit: 30
Liittynyt: Ti 21.06.2011 21:25

Re: Kätköjen vaihtotavarat

Viesti Kirjoittaja Luir » Ke 18.06.2014 20:03

Mä kätköilen aika usein tuon 6-vuotiaani kanssa ja joskus itseksenikin liikkuessa vaihdan jonkun hauskan jutun purkista tytölle tuotavaksi. Mieleisimpiä ovat olleet erilaiset pikkueläimet ja -otukset, valtaosa varmaan yllätysmunista peräisin. Myös monenlaiset korut, avaimenperät ja "yrityskrääsä" ovat kiinnostaneet tyttöä.

Viimeisimmät vaihtarit tuotiin Nizzasta, yksi muovinen rakennuspalikka ja toisen kätkön alta(!) pelastettiin Smurffiina, joka ei ollut mahtunut sisälle purkkiin, kun oli melkein kymmensenttinen. Siihen ei ollut edes vaihtaria jättää, mutta laitoin tässä tapauksessa siivouksen piikkiin.

Itsellä on ollut mukana vastaavanlaisia juttuja, osa kulkenut kätköistä toiseenkin. Vaihtarin on hyvä kestää kosteutta, joten tarrat ovat huonoja, samoin kaikki muu paperinen tai kankainen. Lasiset "marmorikuulat" ovat hauskoja, niitä kaveri jättää, vaikkei mitään otettavaa olisikaan.

Omiin kätköihini olen laittanut alkupääomaa, jos vain on mahtunut, koska kätköni ovat muutenkin sellaisia lapsenmielisille suunnattuja. Hämeenlinnassa Lepaalla on/oli muuten large-kokoinen kätkö, johon erityisesti toivotaan isoja hyviä vaihtareita lapsille ja josta niitä saa hakea.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”