Oulujärven saaret

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
F800GS09
Viestit: 45
Liittynyt: To 19.07.2012 7:36

Oulujärven saaret

Viesti Kirjoittaja F800GS09 » Ti 08.04.2014 17:12

Reimikarilla ja Munaluodolla tuli käytyä, kelit on nyt parhaimmillaan. Mitä ne sanoo, jäät kestää vielä monta viikkoa Kainuun meressä...En yllytä mutta mänkee ihmeessä.

https://www.youtube.com/watch?v=l3Qj_15nHDk

Suunta
Viestit: 14
Liittynyt: Ti 15.10.2013 20:36

Re: Oulujärven saaret

Viesti Kirjoittaja Suunta » Ti 08.04.2014 20:38

Tosiaan Erkki laittanut hyvä videon Oulujärven herkuista. Kun esim. Kajaanissa on kevät-kesä, niin Oulujärvellä vielä hyvät kelit ainakin vappuun saakka. Tämä tiedote koskee tietysti Ärjänselkää ja Niskanselkää, Manamansaloa, joissa olen vappuun asti hiihdellyt. Tietysti pitää olla jäänaskalit varuilta ettei mitään yllättävää satu. Itse pilkin keskimäärin n. 10.5. saakka, mutta pilkkiminen on luku sinänsä. Pääsiäiseen saakka nyt todennäköisesti 2014 turvalliset kelit, mutta railoja pitää tietysti varoa, koska nyt niitä syntynyt jonkin verran Oulujärvelle ja kannattaa mieluummin kiertää. Nyt on hyvä liikkua suksilla, potkulkelkalla, jalkaisin. Moottorikulkuneuvot on asia erikseen, mutta niistä ei nauti sillä lailla Kainuun Merestä ja avaruudeta. Hyvää pääsiäistä ja turvallista liikkumista...kätkö-nimimerkki KINI6....

markokh
Viestit: 155
Liittynyt: Pe 05.06.2009 20:24

Re: Oulujärven saaret

Viesti Kirjoittaja markokh » Ti 08.04.2014 22:04

Jopo ja nastarenkaat ovat mun suosikki. Hyvin pääsi niillä halvoilla nastakumeillakin. Railoja tosiaankin on ja niitä kannattaa lähestyä varoen.

Avatar
Haimmala
Viestit: 166
Liittynyt: To 26.02.2009 6:25
Paikkakunta: Vihti

Re: Oulujärven saaret

Viesti Kirjoittaja Haimmala » Ke 09.04.2014 16:53

Hienoja kuvia! Nuokin on meiltä vielä hakematta. Pitikin kysymäni, että uskaltaako vielä tänä pääsiäisenä järvelle, mutta kINI6 ehti jo vastata. Perinteisestihän siellä on huhtikuussa vielä hyvät pilkkikelit :).

Avatar
F800GS09
Viestit: 45
Liittynyt: To 19.07.2012 7:36

Re: Oulujärven saaret

Viesti Kirjoittaja F800GS09 » Ke 25.06.2014 13:11

Ärjänsaari eilen, Uupuneeseen ei päästy kun MERENkäynti oli liian kova. Lähes metrinen ristiaallokko selällä, nyt minäkin uskon ettei sinne kanootilla sun muilla haapioilla ole asiaa...vertaansa vailla oleva paikka, suosittelen.

https://m.youtube.com/watch?v=uzmv0ykSIxk

http://coord.info/GC2BP44

rosvo
Viestit: 19
Liittynyt: Ke 02.09.2009 10:18
Paikkakunta: vaala/paltamo

Re: Oulujärven saaret

Viesti Kirjoittaja rosvo » Ke 25.06.2014 13:42

"MERENkäynti oli liian kova. Lähes metrinen ristiaallokko selällä" :-) lähes normaali kalastus keli... joko nuita saari kätköjä saa hakea, eikös niissä oon rauhoitusaika? ÄKKIÄ alkas kesäloma
:D :D :D :D

Avatar
F800GS09
Viestit: 45
Liittynyt: To 19.07.2012 7:36

Re: Oulujärven saaret

Viesti Kirjoittaja F800GS09 » Ke 25.06.2014 14:06

Sitä minäkin ihmettelin missä ne kaikki kalamiehet luuraavat...ainuttakaan venekuntaa ei näkynyt koko päivänä, olivatko tuuria korjaamassa? Laiturissa oli kyllä paatteja ja lisää vielä rannalla teloillaan. Merestä ne mielellään ne mielellään paikalliset puhuvat ja kyllä se äkkinäisestä siltä näyttikin. Suurta on Kainuussa kaikki, jopa valeetkin... :)

Kuva

Kuva

Kuva

Garme
Viestit: 91
Liittynyt: Ma 08.10.2007 23:58
Paikkakunta: Vaala

Re: Oulujärven saaret

Viesti Kirjoittaja Garme » Pe 27.06.2014 10:31

Nyt on hyvä syy lähteä Ärjänsaareen :D 20 + 1 kätköä odottaa löytäjiään.
Mahtoikohan tänään oll tunkua vesibussiin kymmeneltä ?

Avatar
F800GS09
Viestit: 45
Liittynyt: To 19.07.2012 7:36

Re: Oulujärven saaret

Viesti Kirjoittaja F800GS09 » Pe 27.06.2014 16:23

Ei sieltä ketään tullut...mitä ihmeteltiin.

eero
Viestit: 4
Liittynyt: Pe 10.02.2012 20:36

Re: Oulujärven saaret

Viesti Kirjoittaja eero » Ma 06.04.2015 14:05

Osin tämän viestiketjun sekä SYKEn Manamansalosta mittaaman 65 sentin jäänpaksuuden (paksumpi kuin normaalisti) innoittamana lähdin geokätkökierrokselle Oulujärvelle maastopyöräillen. En suosittele ainakaan tällä hetkellä reittiä Toukasta Ärjänsaareen edes hieman Toukansalmen virtauksia kiertäen. Itse putosin siellä jäihin ensimmäistä kertaa elämässäni. Vaikka oli tuoreen oloisia jälkiä putoamispaikankin lähellä, niin ilmeisesti nyt on ollut täysin poikkeuksellinen talvi, joten kaikessa jäällä liikkumisessa kannattanee nyt olla erityisen varovainen. Logissani tarkempi kuvaus tapahtuneesta.

Suunta
Viestit: 14
Liittynyt: Ti 15.10.2013 20:36

Re: Oulujärven saaret

Viesti Kirjoittaja Suunta » Ma 06.04.2015 17:50

Terve eero ja muut. Luin yllättävän kirjoituksen ja ihmettelen, että siltä kohdalta jäätä löytyi sellainen heikko kohta. Kyseessä on kaksi vaihtoehtoa : 1) uveavanto, josta vesi on juossut sisään ja laajentunut ja päällä lunta, jota vaikea havaita 2) verkkoavanto, joka on laajentunut esim. vesi ja lämpötilavaihtelujen vuoksi. Itse käyn useita kertoja Oulujärvellä kalassa, hiihtämässä ja kätköjä laittamassa, joten tähän aikaa vuodesta tuollainen heikko kohta on yllätys. Kun jää alkaa heikkenemään se menee ensin mustaksi sitten vaaleaksi ja vielä mustaksi ja tämä viimeinen musta on jo vaaraksi. Tällä hetkellä jää ei ole vielä mennyt ensimmäistä kertaa mustaksi. Tosin tänä vuonna ei ole teräsjäätä ollenkaan ja kairatessa jää on tasapaksua alusta loppuun ja ka. n. 50-60 cm (EI SIIS MITÄÄN KOVAA JÄÄTÄ) ainakin tänään 6.4.2015. Autolla ajavat vielä useissa paikoissa, mutta en silti suosittele. SEuraavan lämpöjakson jälkeen, jos kestää noin 1 viikko (lämpöä n. 10 astetta) en menisi enään Oulujärvelle. Yleisesti vappuviikolla vielä voi mennä, kun tietää Meren paikat. Tämä vuosi silti poikkeus , KOSKA TERÄSJÄÄTÄ EI OLE. Olkaa silti jo nyt varaovaisia ja ilman paikallistuntemusta jäälle ei pitäisi normaalistikkaan mennä. Onni onettumuudessa, että olet turvallisesti maissi. OLKAA VAROVAISIA..t. KINI6 (kätkötunnus)....

Avatar
F800GS09
Viestit: 45
Liittynyt: To 19.07.2012 7:36

Re: Oulujärven saaret

Viesti Kirjoittaja F800GS09 » Ma 06.04.2015 18:27

Todellisena arkajalkana yllätysten varalle Oulujärvellä ja muillakin vierailla vesillä olen naskalien lisäksi vetänyt vielä liivit niskaan. Saattaa aiheuttaa naureskelua mutta kun ei sitä koskaan tiedä...

Kuva

eero
Viestit: 4
Liittynyt: Pe 10.02.2012 20:36

Re: Oulujärven saaret

Viesti Kirjoittaja eero » Ma 06.04.2015 20:28

Verkkoavantoa olin itsekin epäillyt heikon kohdan syyksi, mutta missään en nähnyt merkkejä asiasta varoittamasta. Jäänpinnasta en osannut ennen uppoamista myöskään nähdä mitään tavallisuudesta poikkeavaa, vaikka jonkin verran jäillä olen liikkunut. Heikon kohdan päällä ei juurikaan ollut lunta, enkä ainakaan itse erottanut sitä mitenkään ympäröivistä jäistä poikkeavaksi. Jään paksuus uppoamispaikalla oli hyvin ohutta, ehkä vain noin viiden sentin luokkaa. Jää vaikutti mielestäni heikolta kevätjäältä, mutta sen tarkemmin en osaa laadusta sanoa kun en esim. pilkkimistä harrasta ja siinä tilanteessa en muutenkaan ehtinyt sitä tarkemmin katsoa. Mikä ikinä jään ohuuden tuolla kohdalla onkin aiheuttanut, niin täytyy kiittää onnea että selvisin pelkällä pyörän ja gepsikapulan menetyksellä.

Garme
Viestit: 91
Liittynyt: Ma 08.10.2007 23:58
Paikkakunta: Vaala

Re: Oulujärven saaret

Viesti Kirjoittaja Garme » Ma 06.04.2015 21:22

En menisi tuntemattomille paikoille Oulujärvellä enää.
Pilkillä kyllä käyn vielä, mutta silloin ollaankin rannan tuntumassa tutussa paikassa.

Ainakin Reimikarin ja mantereen välillä on 3 metriä leveä railo.
Kertoivat Ruununhelmessä tänään ja olivat laittaneet varoituksiakin seinälle ko. asiasta.

Ja jos menette OLKAA VAROVAISIA !

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”