Missä se kätkö on?

Yleistä keskustelua kätköilystä
Kolari
Viestit: 4
Liittynyt: Ti 11.03.2014 10:09

Missä se kätkö on?

Viesti Kirjoittaja Kolari » Ti 11.03.2014 18:46

Olen aloittelija ja minulla ei ole GPS-laitetta.

geocaching.com ja geocache.fi näyttävät kartoillaan, että kätköt ovat n. 20 m eri paikoissa.

Mistä tässä on kyse?

mixer89
Viestit: 94
Liittynyt: Ke 23.01.2013 18:34

Re: Missä se kätkö on?

Viesti Kirjoittaja mixer89 » Ti 11.03.2014 18:53

Oisko kyse siitä, että sulla on eri zoomaustaso gc.comissa ja gc.fi:ssä?

Ei muuta kuin gepsiä hankkimaan, tervetuloa harrastuksen pariin. :D

Geppana
Viestit: 43
Liittynyt: Ti 25.03.2008 12:41

Re: Missä se kätkö on?

Viesti Kirjoittaja Geppana » Ti 11.03.2014 18:56

http://www.geocache.fi/terms/info.php
=>
Geocache.fi:llä on oikeus (mutta EI velvollisuutta) tarjota käytännössä kaikki kätkö- yms. tiedot Geocaching.com -sivuston premiumjäsenille. Geocaching.com -peruskäyttäjille lisenssi sallii vain rajoitetun tarjonnan (mm. kätköjen koordinaatteja tai laajoja tietoja ei saa esittää).
Eli jos et ole premium, koordinaateissa on heittoa geocache.fi puolella. geocaching.comin puolella purkki on siinä kohtaa mihin kartta näyttää, siis traditional kätköissä, multi/mysti/... kätköt on oma lukunsa.

Ja pidetään se tärkein mielessä, geocache.fi ei ole geocaching.com

Kolari
Viestit: 4
Liittynyt: Ti 11.03.2014 10:09

Re: Missä se kätkö on?

Viesti Kirjoittaja Kolari » Ti 11.03.2014 20:16

Ymmärrän (tai luulen ainakin niin) ja kiitoksia.

AFTM#4
Viestit: 484
Liittynyt: To 23.07.2009 21:10
Paikkakunta: Lahti

Re: Missä se kätkö on?

Viesti Kirjoittaja AFTM#4 » Ti 11.03.2014 23:11

Olet asian ytimessä! Missä se kätkö on?...
Koordinaatit on se avain joka sinulla käytössä, joten niillä tiedoilla se etsitään sekä mahdollisen vihjeen avulla!
Vihje yleensä vaan "vihjaillen" jotta ihan kuka vain ei sitä löytäisi!...
Kannataa vielä lukea uudelleen parikertaa tuo opas "älä ryhdy geokätköilijäksi" se on siinä kätköilyn ensimmäisellä sivulla... Pari kätköä kun olet löytänyt niin olet mennyttä ja koukuun jäät eikä jästiksi paluuta ole!

TuSaPiKu
Viestit: 129
Liittynyt: Ke 02.11.2011 2:17

Re: Missä se kätkö on?

Viesti Kirjoittaja TuSaPiKu » Ti 11.03.2014 23:47

Me etsittiin 25 ensimmäistä kätköä tulostettujen karttojen avulla. Geocaching.comista tulostettiin kartta ja hyvin löytyi kätköt silläkin tavalla. Sitten jäätiinkin sen verran koukkuun kätköilyyn, että hankimme gepsin. Luimme myös tuon Älä ryhdy geokätköilijäksi-oppaan, joka jokaisen kannattaisi lukea :)

Kolari
Viestit: 4
Liittynyt: Ti 11.03.2014 10:09

Re: Missä se kätkö on?

Viesti Kirjoittaja Kolari » Ke 12.03.2014 9:00

Kiitokset Jarkko Lehmuskentälle.

Tämän ohjeen ja jo saamieni neuvojen perusteella varmasti tiedän enemmän ... myös tietääkseni uusia piirteitä ja välttämättömyyksiä, joista en tiedä paljon mitään ... :D

Mutta siis hienoa, että ohje on tehty. Ja saattaa olla, että olemme jo koukussa tai ainakin haistaneet syötin.

Avatar
IhmisAnkka
Viestit: 420
Liittynyt: Ti 24.09.2013 16:45
Paikkakunta: Tampere

Re: Missä se kätkö on?

Viesti Kirjoittaja IhmisAnkka » Ke 12.03.2014 14:42

TuSaPiKu kirjoitti:Me etsittiin 25 ensimmäistä kätköä tulostettujen karttojen avulla. Geocaching.comista tulostettiin kartta ja hyvin löytyi kätköt silläkin tavalla
Kansalaisen karttapaikka ja Googlen streetview ovat kanssa ihan ehdottomia. Joidenkin stealthia vaativien kaupunkikätköjen kanssa jälkimmäisen käyttöä suositellaan ihan kätkötekstissäkin.
Kuva

Alvater
Viestit: 31
Liittynyt: Ke 17.10.2012 20:44

Re: Missä se kätkö on?

Viesti Kirjoittaja Alvater » Su 23.03.2014 4:37

99 kätköä haettu pelkkien nettikarttojen varassa. Kansalaisen karttapaikka on toiseksi paras kätköilykaverini. Kaupunkikätköillä saatan käyttää myös googlen katunäkymiä.

Kätkökuvauksen alareunassa on lista karttalinkkejä, joista saa auki nettikartan juuri kätkön kohdalta. Kätköilysivuston oma kartta on aika epätarkka, koska siinä ei ole merkittynä taloja ja maaston käyriä, joihin verrata kätkön sijaintia.

Mä vaan ihmettelen, miten sain paikallistettua ensimmäisen epävirallisen löytöni. Satuinko vain arvaamaan paikan kätkön nimen perusteella (paikka oli minulle tuttu)? En ollut rekisteröitynyt tuolloin (joskus vuonna 2007-2009 tai max 2010) enkä koskaan myöskään kirjannut nimeäni lokiin (ja kun viimein palasin tämän lajin pariin 2012 ja rekkauduin, oli kätkö arkistoitu). Nyt jos katson kätköjen tietoja kirjautumatta, niin eihän minulle näy mitään hyödyllistä, joskin tuurilla voisin arvata jonkun purkin piilotustavan. Kuitenkin tuolloin muistan katsoneeni karttapaikan nuolen osoittavan juuri tuota pistettä (muuten tuskin olisin osannut etsiä sieltä).

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”