Löydön kriteeri

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
laulujoutsen
Viestit: 74
Liittynyt: Pe 11.10.2013 19:23
Paikkakunta: Helsinki

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja laulujoutsen » La 20.06.2015 16:23

Jos päivämäärän saa raapistettua lokiin, niin miksi ei nimmaria? Selityksiä aina löytyy, ei ole pakko harrastaa, jos ei yhteiset säännöt kelpaa. Nimi lokissa = löytö.

Avatar
-Kimmo-
Viestit: 57
Liittynyt: Ke 28.01.2009 1:48
Paikkakunta: Kokkola

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja -Kimmo- » La 20.06.2015 17:33

Löydön kriteeri on yksiselitteisesti kerrottu GC:n säännöissä: Lokiin kirjoitettu nimi = löytö. Entä sitten jos loki on täynnä, se on niin märkä ettei siihen voi kirjoittaa yms.? Siihen ei suuri sammakko ole antanut ohjeita, mutta minusta tähän riittää tavallinen heinäntekojärki, elikkä ainakin minä olen omissa kätköissäni hyväksynyt lisälapun.

Eräässä tapauksessa olen hyväksynyt purkista otetun valokuvankin löydöksi. Kyseisessä tapauksessa purkki on oksaksi naamioituna ja se oli jäätynyt kiinni, ettei sitä olisi saanut kätköä rikkomatta tai puuta vaurioittamatta irti. Kätköilijä lähetti kuvan ja kysyi loggauslupaa kertoen mikä oli pakkasen aiheuttama tilanne. Myönsin loggausluvan kiittäen häntä samalla ettei voimalla vääntänyt naamiona olevaa valeoksaa poikki tai vaurioittanut puuta kaivamalla purkkia veitsellä tms. kolostaan. Joku voi nyt olla tästä eri mieltä, mutta minä toimin näin.

mlatonen
Viestit: 38
Liittynyt: Pe 05.12.2014 17:42

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja mlatonen » La 27.06.2015 23:20

Minulle itselleni tuo löydön kriteeri on selkeä juttu. Nimi on kirjattuna purkin lokiin, ja olen itse ollut pakalla, kun kirjaus on tehty. Ihan joka kerta en väitä itse käyneeni purkilla, joka on vaikkapa puussa. Olen kuitenkin ollut paikalla, kun nimi on kirjattu. Toisaalta olen kirjannut hankalassa paikassa olleen purkin lokiin jokun muun kätköilijän, joka ei ole välttmättä ole purkilla asti käynyt, mutta on ollut samaan aikaan paikalla. Purkin löytäminen tai sen saavuttaminen on ollut yhteistyötä, jossa paikalla ollut kaveri - minä tai joku muu - on ollut tärkeä. Eikös tämä ole myös sosiaalinen harrastus.

Toisaalta olen ajatellut niin, että jos joku muu toimii toisin ,ei se ole minulta pois. Ei kait tässä voi pettää, kuin itseään. Siksi en ymmärrä oikein itsekään, miksi näin saunan jälkeen alkoi korpeamaan Tampereella sijaitseva kätkö "Motarilta ojaan" ( http://coord.info/GC47Y8N ). Olen käynyt bongaamassa tämän T4,5-kätkön joskus yli vuosi sitten, mutta rahkeet eivät silloin riittäneen purkin hakemiseen, koska kätkö oli puussa ulottumattomissani. Ei tullut mieleenikään lokata kätköä löydetyksi, vaikka ilman epäilystä näinkin purkin. No, eilettäin sitten päätettiin hakea purkki kaverin kanssa sopivat varusteet matkassa. Purkki löytyikin yllättäen paikasta, johon ei kummoista ihmispyramidia tarvittu. Selityskin löytyi lokeista: "Alas saatiin, mutta ei takaisin niin korkealle kuin oli. Kk!" (!)

Selailin lokeja eteenpäin. Edellä mainitun lisäksi tämän vuoden puolella on lokattu LÖYTÖINÄ mm. seuraava malliesimerkit:
"...rikkinäinen kynä käteen. Jäi ihan virallisesti loggaamatta mutta merkataan löydetyksi..." (No, tämä nyt ehkä nippa nappa menettelee).
"Kk, näköhavainto saatu, mutta kuittaamatta jäi."
"Lyöty mutta olis tarvinnu olla tikkaat"
"Löytyi,mutta mukana ei ollut tikkaita. Kiitos kätköstä!"
"Kirjaamiset jääköön oraville." (???)

Lokattiin purkki, ja palautettin se sinne ylemmäs, missä olen sen aiemmin omin silmin nähnyt. Muiden löytölokkaukset eivät tässäkään tapauksessa ole minulta pois, mutta silti ihmetyttää. Ainoa, joka näihin voisi puuttua, olisi kätkön tekijä. Tässä tapauksessa kätköttäjän into taitaa kuitenkin olla hiipunut, joten tämähän on oiva mesta virtuaali/vilunkikätköilijöille. No voi rähmä, nyt menin paljastamaan tämän julkisesti.

Helpottipa tämä avautuminen eli ei, niin joka tapauksessa hyvää kesää kaikille [kukkahymiö]!

Avatar
MikaS
Viestit: 296
Liittynyt: Pe 05.12.2008 0:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja MikaS » Su 28.06.2015 2:13

On laitettu "vihamiehien" nimiä myös. Ainoa miltä se on pois on lokikirja.

Avatar
MikaS
Viestit: 296
Liittynyt: Pe 05.12.2008 0:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja MikaS » Su 28.06.2015 8:35

MikaS kirjoitti:On laitettu "vihamiehien" nimiä myös. Ainoa miltä se on pois on lokikirja.
Ettei nyt kukaan ota nokkaansa, laitoin Helmerin nimen jo nyt arkistoituun purkkiin jonkun irc-häröilyn ohessa. Kätkö oli jossain 50--70m päässä :-) Peruskännisettiin. :evil:

Koskis
Viestit: 7
Liittynyt: Su 14.06.2015 11:31

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja Koskis » Su 28.06.2015 15:33

Minun mielestäni nuo kriteerit ovat harvinaisen yksinkertaiset ja selvät. Ei ole "muita" tapoja. Toki nämä kuvavarmennukset lokeista/purkeista johon ei ole tilaa kirjoitta tai on joku muu hyvä syy on ok. Se mitä olen tuoreena kätköilijänä miettinyt paljon on nämä T4-5 kätköt jotka joku henkilö hakee ja kirjaa sitten useamman ihmisen nimen. Minä en vain ymmärrä sitä. Mielestäni on enemmän kuin kyseenalaista. Eriasia on mysteerikätköt, tai erinäiset "teamit" jotka yhdessä hommaa harrastavat, mutta kirjaavat yhteisellä nickillä löydöt. Mielestäni jokaisen kirjaajan pitäisi se purkki omatoimisesti hakea, muuten erinäiset T ja D luokitukset ovat aivan turhia.

Avatar
tsahkali
Viestit: 332
Liittynyt: Ti 04.11.2014 11:06

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja tsahkali » Su 05.07.2015 21:45

Liikumme alueella, jossa on paljon 'veteen piirrettyjä viivoja'. Tässä keväämmällä lähistöllä kätkön omistaja poisti pari loggausta, jotka olivat laatua: saatiin näköyhteys mutta ei purkkia käteen/ulos. Ei kai, kun purkkia ei edes ollut paikalla, mihin lie hävinnyt...
Mutta sitten on esim nämä, joissa toinen pitää varmistusköyttä ja toinen kiipeää. Ei kai molempien tarvi siellä, ties missä, käydä? Toki on tilanteita, joissa se toinen ei menisi mistään hinnasta. Liikumme siis harmaalla aluella, tai taisin sanoa että siinä on veteen piirretty viiva.
Niinkuin FTF:nkin saavat kaikki jotka ovat etsimässä, saakoon loggauksenkin kaikki jotka purkin esillesaamiseen osallistuvat.
Ja kolkuttakoon omatunto niillä, jotka vain odottivat autossa, kun eivät viitsineet kiivetä mäkeä ylös.

Poks1967
Viestit: 4
Liittynyt: Ma 27.01.2014 18:02

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja Poks1967 » Su 05.07.2015 22:04

Taisi olla ensimmäinen FTF. Olimme ensimmäisenä paikalla, mutta hetken päästä seuraan liittyi kolme Tosi Kokenutta Kätköilijää ja Hunttaajaa, jotka sen kätkön löysivät.
Saimme FTF:n perusteella " ei ole mitään järkeä, että kaikki ryntäävät yhtäaikaa samaan puuhun" mielestäni hyvä peruste. Kun kätkö on palautettu paikalleen, sen jälkeen löytö on löytö. Tänään löysin vahingossa mysteeripurkin. Nimi on logissa, joten löytöhän se on, vaikkakin hieman nolottaa, että mysteerin ratkaisu on vielä kesken.

Koskis
Viestit: 7
Liittynyt: Su 14.06.2015 11:31

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja Koskis » Ma 06.07.2015 17:12

tsahkali kirjoitti:Liikumme alueella, jossa on paljon 'veteen piirrettyjä viivoja'. Tässä keväämmällä lähistöllä kätkön omistaja poisti pari loggausta, jotka olivat laatua: saatiin näköyhteys mutta ei purkkia käteen/ulos. Ei kai, kun purkkia ei edes ollut paikalla, mihin lie hävinnyt...
Mutta sitten on esim nämä, joissa toinen pitää varmistusköyttä ja toinen kiipeää. Ei kai molempien tarvi siellä, ties missä, käydä? Toki on tilanteita, joissa se toinen ei menisi mistään hinnasta. Liikumme siis harmaalla aluella, tai taisin sanoa että siinä on veteen piirretty viiva.
Niinkuin FTF:nkin saavat kaikki jotka ovat etsimässä, saakoon loggauksenkin kaikki jotka purkin esillesaamiseen osallistuvat.
Ja kolkuttakoon omatunto niillä, jotka vain odottivat autossa, kun eivät viitsineet kiivetä mäkeä ylös.
Näinhän se on ja se tämmöistä aloittelijaa, joka on muista harrastuksista ja lajeista tottunut tarkkaankin sääntöjen noudattamiseen ihmetyttää. Mun mielestä se vain on tyhmää, että joku joka ei edes uskalla kiivetä esim puuhun, mennä sillan alle roikkumaan tai ryhmiä johonkin koloon hommaa joka "tehtävän" tekee ja sen jälkeen laittaa nimen lokiin. Toki tämä on omantunnon asia, mutta itse en sitä tekisi.

Se on eriasia, jos kaksi ihmistä tekee yhteistyötä ja sen kautta saavat purkin haltuunsa. Se että ei uskalla ja saapuu vain katsomaan tai ei itse voisi samaa kiipeilyä tai vastaava edes suorittaa ei ole yhteistyötä.

Tik1
Viestit: 27
Liittynyt: La 12.05.2012 7:39

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja Tik1 » Ma 06.07.2015 21:48

kannattaa aloittaa siitä että kirjaa päivämäärän ja nimimerkkinsä! (ryhmänsä)

valkejo
Viestit: 1
Liittynyt: Ma 06.07.2015 21:17

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja valkejo » Ti 07.07.2015 9:07

Olen Koskis tästä loggamisasiasta kanssasi täysin samaa mieltä. Jos kerta ei kykene itse loggaamaan, niin ei se ole mitään "yhteistyötä", että hommaa kaverin kätkölle loggaamaan. Jos ei loggaus itseltä onnistu, niin se on sillä siisti. Kyllä niitä kaikille kätköjä riittää, joita kykenee itsekin loggaamaan. Toisaalta en yöuniakaan menetä, vaikka loggaatte keinolla millä hyvänsä. Itseltäni se ei vain luonnistu.

Avatar
B0xHunter
Viestit: 120
Liittynyt: To 28.11.2013 20:51

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja B0xHunter » Ti 07.07.2015 10:55

Kyllä tekopyhyys oikein loistaa täällä.

Keskusteluissa jokainen on kunnon, ohjesääntöjä noudattava kätköilijä, jolla on korkea moraali, mutta pienemmällä porukalla moraali saa kyytiä ja ohjenuorastakin joustetaan.
Ihan tosi, itsellehän tätä tekee ja mitä sitten jos käyttää suhteita hyödykseen mysseissä/fyysisissä kätköissä?
Sosiaalinen harrastushan tämä on ja jokainen tekee niinkuin itse parhaaksi näkee.

Jos mulle on apuja saatavilla, niin hyvä.
En koe omantunnontuskia, jos saan apuja mysseihin tai jos jeesaan korkea terraimisissa kätköissä toisia.

Tämä kätköilijäkulttuuri on ihan uskomaton suomessa toisinaan...
Nimi lokissa = löytö

roksis
Viestit: 21
Liittynyt: Ti 27.01.2015 18:11

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja roksis » Ti 07.07.2015 11:54

Kumpikohan meistä oli suurempi huijari. Minä, joka kirjasin n.10 metrin päässä näkemässä olevan kätköilijän, vai tuo toinen kätköilijä? Kätkö on kunnon kivikossa, jossa oli todella hankala liikkua minunkin. Mitenkähän tuo toinen olisi selvinnyt. Olihan hänellä kaksi keppiä apuna ja yksi terve jalka ja toinen polvesta amputoitu. Enpä tuntenut enkä tunne syyllisyyttä.

Vingeri
Viestit: 662
Liittynyt: Ti 04.01.2011 22:47
Paikkakunta: Joensuu

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja Vingeri » Ti 07.07.2015 12:02

Kunhan kätköillään sääntöjen ja lakien mukaan niin se riittää. Suuri sammakko ei ole ainakaan vielä laittanut uutta sääntöä kätkön loggaamiseen joten en näe siinä mitään pahaa jos haluaa hieman "oikaista". Lisäksi onhan se järkevämpää että yksi kätköilijä kiipeää ja muut kannustavat alhaalla kuin jos kaikki vuorotellen kiipelisivät hakemaan kätkön.. Aikaa säästyy kummasti ja geoerroosiota ei tule niin paljon.

Ja kuka tässä häviää jos näin tekee? Kätkön tekijä saa kätköönsä enemmän löytöjä ja taas kätkön etsijät saavat uuden löydön.. Kaikki siis voittavat tässähommassa.

Avatar
Kulpakko
Viestit: 260
Liittynyt: Ma 03.10.2011 9:34
Paikkakunta: Lepaa, Hattula

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja Kulpakko » Ti 07.07.2015 17:57

valkejo kirjoitti:Olen Koskis tästä loggamisasiasta kanssasi täysin samaa mieltä. Jos kerta ei kykene itse loggaamaan, niin ei se ole mitään "yhteistyötä", että hommaa kaverin kätkölle loggaamaan. Jos ei loggaus itseltä onnistu, niin se on sillä siisti. Kyllä niitä kaikille kätköjä riittää, joita kykenee itsekin loggaamaan. Toisaalta en yöuniakaan menetä, vaikka loggaatte keinolla millä hyvänsä. Itseltäni se ei vain luonnistu.
Meidän tiimillä vähän samanlainen ajatus. Ei ole pakko itse käydä loggaamassa ja toinen voi laittaa meidän nimen, mutta vain jos itsellä riittäisi taidot ja / tai rohkeus mennä loggaamaan. Jos ei, niin löytöä ei kirjata. Ajatuksena se, että itsellä on puhdas omatunto omista toimista.

Fuchslein
Viestit: 190
Liittynyt: Ma 11.11.2013 10:26

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja Fuchslein » Ti 07.07.2015 21:42

roksis kirjoitti:Kumpikohan meistä oli suurempi huijari. Minä, joka kirjasin n.10 metrin päässä näkemässä olevan kätköilijän, vai tuo toinen kätköilijä? Kätkö on kunnon kivikossa, jossa oli todella hankala liikkua minunkin. Mitenkähän tuo toinen olisi selvinnyt. Olihan hänellä kaksi keppiä apuna ja yksi terve jalka ja toinen polvesta amputoitu. Enpä tuntenut enkä tunne syyllisyyttä.
Missä täällä on tykkää-nappi? :)

1jone
Viestit: 103
Liittynyt: Su 22.04.2012 11:53

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja 1jone » Ti 07.07.2015 21:42

Pitkään mietin että vaivaudunko edes kirjoittamaan aiheeseen mitään,
kun tämä selkeästi on kääntynyt enemmän provosoivaksi kuin realistiseksi.
Kerron kantani kuitenkin.
Olin aina luullut että tämä harrastus on tarkoitus olla hauskaa ja välillä jopa opettavaistakin.
Tässä kukkahattutätien aikakauden kukoistaessa, tuntuu säännöt ja kiellot kukoistavan vailla järkeä.
Säännöt ja kiellot ovat ihan harrastajien itsensä aikaansaamia.
Syyllisiä "turhien sääntöjen" syntymiseen ei siis tarvitse etsiä.
Tahdin jatkuessa tällaisena saamme varmasti lisää sääntöjä, jotka vähentävät harrastuksen mielekkyyttä.
Riittävästi kun itketään ja rutistaan, on varmasti uusi sääntö kirjoitteilla kun sellaiselle on "selkeästi tilausta"
Sillä ei ole mitään väliä, kuinka järjen vastaisesta asiasta oli kyse.
Itse näen tämän hetkisen löydön kriteerin olevan ihan sopiva.
Löydettäväksihän nämä kätköt on tehty, vai olenkohan sittenkin väärässä?
Aikoinaan kun itse aloitin harrastusta, en huolinut vihjeitä/vinkkejä.
Kokemuksen karttuessa myös itselleni asettama rima vastaanottaa apuja laski reilusti.
Miksi se laski? mitä oikein tapahtui?...mietin tuota itse jossain vaiheessa.
Tapahtui ylivaikeita mysteereitä, pitkiä välimatkoja, vaativia haaste puteleita, mutta ennenkaikkea mukavia uusia ystäviä.
Näiden uusien ystävien kanssa harrastaminen oli kaksinverroin mukavampaa.
Suunniteltiin yhteisiä reissuja ja erikoisempia täsmäiskuja jopa etäämmillekkin purkeille, minne ei olisi yksinään tullut ihan heti lähdettyä.
Suomennettuna hommasta tuli todella hauskaa ja fantastisen mielekästä.
Sitä en kokenut enää mielekkäänä, että pakertaisin jonkun mysteerin kanssa vuositolkulla yksin.
Etenkin kun mysteeri on tehty tahallaan vaikeaksi, ilman että siinä on mitään oivallettavaa.
Ei siis mitään hauskaa käännettä tms, vaan pelkästään jotain tiedon kaivamista, toinen toistaan puuduttavammista aiheista.
Siinä turhautuessani ehdin moneen otteeseen miettimään, jotta josko minäkin tuollaisen tyhmän mysteerin vääntäisin.
Tuollaisen kätkön tekeminen ei olisi sopinut tapoihini mitenkään.
Teen kätköni löydettäviksi, en suinkaan kiusaksi.
Tästä onkin hyvä siirtyä korkean T tähdityksen kätköihin, joita siis kätköni pääasiassa on.
Kiipeily on turvallinen laji, jossa tapahtuu tilastollisesti katsottuna harvoin vahinkoja.(siis tilastollisesti)
Silloin kun kiipeilyssä vahinko käy, on se myös yleensä päässyt lehtien palstoille.
Maalaisjärki kertoo kyllä syyn miksi näin on.
Kiipeilyä ei kuitenkaan voi aloittaa ihan tuosta vaan.
Ensin pitää hankkia tietoa ja välineitä.
Kuinka sitten geokätköilijän pitäisi tutustua geokätköily-kiipeilyn saloihin?
Itsenäisesti, yksinään, salassa ettei vaan pahoita kenenkään mieltä?
Mars kauppaan ostamaan läjä romppeita ja yön pimeinä tunteina harjoittelemaan jollekkin syrjäiselle geokätkölle 10 metrin korkeuteen?
Missäänhän ei saa tutustua lajiin eikä todellakaan kysellä tyhmiä lajia harrastavilta.(tosiaan näinkö pitäisi toimia?)
Onhan noita kursseja järjestetty, joissa kurssin nimeen on kirjoitettu "geo jotain".
Opetetaan kiipeämään puuhun ja laskeutumaan kalliolta turvallisesti.
jep jep. Sitä onkin sitten kokenut ja koulutettu kiipeilijä "geo jotakin"kurssin jälkeen...(vai onko?)
Se mitä olen törmännyt jokusella kätköllä tällaiseen kurssin käyneeseen kätköilijään, ei todellakaan ole vakuuttanut minua turvallisuuden osalta.
Tekniikat joita kursseilla on opetettu kelpaavat juuri kiipeämään suoraa köyttä ylös ja laskeutumaan alas.
Kaikki kiipeilykätköt ei ole saavutettavissa tuollaisen kurssin pohjalta!!!
Aika hurjaa katseltavaa, ja muutama pelastuskin on sivusta katsojien toimesta taidettu jo suorittaa geokiipeäjän tekniikan loppuessa kesken.
Jos noita kursseja laajennetaan kattavammaksi, tulee kurssin hinta myös nousemaan.
Mistä sitten tietää mille purkeille sitä pystyy kiipeämään, jollei saa "roikkua kokeneiden mukana" ilman että joku vetää palkokasveja jollain foorumilla ja vaatii tasa-arvoa.
Kukin saa puolestani harrastaa haluamallaan tavalla.
Minulta ei ole pois, jos joku muu löytää geokätkön ja kuittaa löydetyksi.
Toki kyllähän itseänikin jurppii, että kiipeilyhaastekätköjä on kuitattu löydetyksi kiipeämättä itse yhteenkään kiipeilykätköön.
Vaan minkäs teen...pidän tunkkini ja pistän herneet suuhun, kun maistuvat siellä paremmilta kuin nenässä :roll:

Avatar
Barbit
Viestit: 185
Liittynyt: To 12.12.2013 9:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja Barbit » Ti 07.07.2015 23:33

Täysin samaa mieltä edellisten kirjoittajien kanssa.
Kaikkein mukavinta kätköilyssä on se, että saa itse valita miten kätköilee, mitä hakee ja milloin :D

Jos joku saa kiipeillessään adrenaliinipiikistä kiksit, hienoa!
Toinen taas on ihan fiiliksissään aivomyrskystä kun on ratkaissut vaikea mystin, mahtavaa!
Kolmas taasen on ihan onnessaan kun saa logata uuden löydön, upeaa!

Oletteko muuten huomanneet, että kesä on kätköilyn parasta aikaa :D

Koskis
Viestit: 7
Liittynyt: Su 14.06.2015 11:31

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja Koskis » Ke 08.07.2015 12:42

Ei mulla ainakaan ole ollut mitään tarvetta provosoida ketään. Ihan vain ihmettelin asiaa ääneen. En vieläkään ole saanut yhtään järkevää vastausta siihen miksi niitä kätköjä joita ei itse voi saada lokatuksi pitää väkisin lokata? Joo, kätköt on tehty (toivottavasti) löydettäväksi, mutta osa on helpompia ja osa vaikeampia. Olen itsekkin muutaman kätkön luo mennyt ja todennut ettei tällä taidoilla mennä tuonne ja kääntynyt pois. Eikä se mua harmita. Vihjeet yms on taas sitten eriasia. Vaikka joku kertoo sulle missä se purkki on niin itse sen kumminkin lokkaat.

Lopuksi vielä, että kaikkihan tätä itsellensä tekevät ja itsellensä vastaavat. Jokainen saa mun puolesta tehdä just kun haluaa ja lokata purkin vaikka kotoa. Pääasia että on hauskaa!

Avatar
kiero
Viestit: 215
Liittynyt: La 21.03.2009 19:54

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja kiero » Ke 08.07.2015 13:12

En vieläkään ole saanut yhtään järkevää vastausta siihen miksi niitä kätköjä joita ei itse voi saada lokatuksi pitää väkisin lokata?
No. Geokätköily on joidenkin mielestä kilpailu jossa jokainen löytö kasvattaa löytömäärää, niin tämän vuoksi jokaisen purkin loggaaminen on tärkeää.
N 60° 51.1889' E 28° 01.7719'

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”