Löydön kriteeri

Yleistä keskustelua kätköilystä
jonsson
Viestit: 146
Liittynyt: La 06.01.2007 11:32
Paikkakunta: Janakkala,Turenki

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja jonsson » Ti 05.08.2008 19:28

hhuikuri kirjoitti:
jonsson kirjoitti:Mutta itse hyväksyn lokkauksen omille jemmoilleni jos kätköilijällä on ollut selkeä näkö/tunto havainto purkista, mutta se on jostain syystä tavoittamattomissa.
Ikävänä ihmisenä äskettäin poistin loggauksen omalta purkiltani, jossa kätköilijällä oli näköhavainto purkista, mutta ulottuvuus ei riittänyt sen esiin saamiseen. Itse vaadin omakätisen nimmarin purkissa olevaan lokiin ja piste. Jos näköhavainto riittäisi loggaukseen, itsellänikin olisi heti pari lähintä löytymätöntä T4 tradia logattuna (olenhan käynyt puun juurella spottaamassa purkin, vaikka ainakin toisessa ei aikuisella itsesuojeluvaiston omaavalla miehellä ole asiaa latvaan).
Ei löytynyt kattarelleja ei :?
Pieni täsmennys...
Näköhavainnolla en tarkoittanut purkkia, joka on näkösällä esim. puhelinpylvään päällä, tai kallionkielekkeellä ja kätköilijä ei sitä fyysisten tai psyykkisten ominaisuuksiensa takia pysty tavoittamaan.Vaan purkkia joka on nenän edessä, mutta kas;Ei tullut hakkua mukaan että olisi saanut purkin esiin kymmensenttisen jään alta.Kotikonnuillekin on matkaa 300 Km ja tuskin tulen paikalle toistamiseen :( Mutta siinä se purkki Varmasti on
Ja piste :|
jonsson

Avatar
el2
Viestit: 334
Liittynyt: To 28.06.2007 17:32
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja el2 » Ti 05.08.2008 19:51

jonsson kirjoitti: Ei löytynyt kattarelleja ei :?
Pieni täsmennys...
Näköhavainnolla en tarkoittanut purkkia, joka on näkösällä esim. puhelinpylvään päällä, tai kallionkielekkeellä ja kätköilijä ei sitä fyysisten tai psyykkisten ominaisuuksiensa takia pysty tavoittamaan.Vaan purkkia joka on nenän edessä, mutta kas;Ei tullut hakkua mukaan että olisi saanut purkin esiin kymmensenttisen jään alta.Kotikonnuillekin on matkaa 300 Km ja tuskin tulen paikalle toistamiseen :( Mutta siinä se purkki Varmasti on
Ja piste :|
jonssonin kanssa tuosta näköhavainnosta samaa mieltä, tärkeintä tuossa mielestäni on kätköttäjän kanssa loggaamisesta sopiminen.
haittaaks se

Garme
Viestit: 91
Liittynyt: Ma 08.10.2007 23:58
Paikkakunta: Vaala

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja Garme » Su 28.09.2008 14:06

Nimi logivihkossa, mutta kätkön tekijä on sitä mieltä että en ole kätköä ratkaissut oikein ja vielä FTF ????

Kyse on mysteeristä. Kätkökuvausta luin monia kertoja ja tulkitsin siitä kolme "kriteeriä" joiden mukaan paikalla käydessäni etsin kätkön.
En siis käyttänyt geochekkeriä tai suorittanut laskutoimituksia.

Sain kuitenkin kätkön tekijältä spostia, jonka mukaan olen etsinyt kätkön väärin, eikä se ole ollenkaan oikein muita kätköilijöitä kohtaan.

Avatar
team_rmma
Viestit: 191
Liittynyt: Ma 23.07.2007 19:53
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja team_rmma » Su 28.09.2008 14:20

Garme kirjoitti:Nimi logivihkossa, mutta kätkön tekijä on sitä mieltä että en ole kätköä ratkaissut oikein ja vielä FTF ????

Kyse on mysteeristä. Kätkökuvausta luin monia kertoja ja tulkitsin siitä kolme "kriteeriä" joiden mukaan paikalla käydessäni etsin kätkön.
En siis käyttänyt geochekkeriä tai suorittanut laskutoimituksia.

Sain kuitenkin kätkön tekijältä spostia, jonka mukaan olen etsinyt kätkön väärin, eikä se ole ollenkaan oikein muita kätköilijöitä kohtaan.
Minusta tuo on löytö. Olet lukenut kätkökuvausen, ratkaissut paikan ja käynyt pistämässä nimen vihkoon. Kyllä minusta se, että mysteerin ratkaisuun voi käyttää vain tiettyä menetelmää on kätkön tekijän, ei ratkaisijan vastuulla.

Jos esimerkiksi mysteerikätkön koordinaatit osoittavat "sopivan" lähelle kätköä valmiiksi ja kätköpurkki on piilotettu yksiselitteiseen paikkaan jonka alueen tunteva voi tunnistaa vihjeiden perusteella niin on jopa odotettavaa, että purkkia haetaan ilman mysteerin ratkaisua.
Kuva

Avatar
Stone'5
Viestit: 873
Liittynyt: Pe 29.06.2007 13:00

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja Stone'5 » Su 28.09.2008 14:33

Minusta mysteerikätkön lokikirjaan logaaminen oikeuttaa nettiinkin logaamiseen, ratkaisutavalla ei ole väliä.

Avatar
LQ
Viestit: 470
Liittynyt: To 11.01.2007 12:33

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja LQ » Su 28.09.2008 14:34

team_rmma kirjoitti: Minusta tuo on löytö. Olet lukenut kätkökuvausen, ratkaissut paikan ja käynyt pistämässä nimen vihkoon. Kyllä minusta se, että mysteerin ratkaisuun voi käyttää vain tiettyä menetelmää on kätkön tekijän, ei ratkaisijan vastuulla.

Jos esimerkiksi mysteerikätkön koordinaatit osoittavat "sopivan" lähelle kätköä valmiiksi ja kätköpurkki on piilotettu yksiselitteiseen paikkaan jonka alueen tunteva voi tunnistaa vihjeiden perusteella niin on jopa odotettavaa, että purkkia haetaan ilman mysteerin ratkaisua.
Ilman muuta toi on löytö, kun kuvauksessa ei missään kohtaa vaadita tiettyä ratkaisutapaa.
Koska kätkötyyppi on 'tuntematon' (tuttavallsemmin "mysteeri"), niin tälläinenkin lisävaatimus olisi mahdollinen. (En missään tapaksessa suosittele tekijälle jo julkaistun kuvauksen muuttamista jäkikäteen.)

Mysteerikätköjen löytämisessä mysteeriä ratkomatta on oma viehätyksensä. :wink: Eräs omakin mysteeri on muutama kerta löytynyt niin, eikä mulle tulisi mieleenkään kyseenalaistaa näitten "väärin löytäjien" loggauksia.
Piilotettu: 12 Löydetty: noin 2000 +/- 1000, en minä tarkkaan tiedä...

Avatar
el2
Viestit: 334
Liittynyt: To 28.06.2007 17:32
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja el2 » Su 28.09.2008 14:38

Mielestäni tuo on löytö. Jos kätkö on mahdollista löytää ilman mysteerin laskemista, niin sitten on. Geochecker on muutenkin vain apuväline, jolla voi tarkistaa laskettujen koordinaattien oikeellisuuden.
Tietääkseni kätköilyn parissa on henkilöitä jotka ovat löytäneet ensimmäisen kätkön vahingossa. Onko heidän ensimmäinen loggauksensa siis oikea vai väärä kun eivät ole kyseistä kätköä olleet etsimässä. :?:
haittaaks se

maaria11
Viestit: 106
Liittynyt: Su 10.08.2008 19:57
Paikkakunta: Virrat

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja maaria11 » Su 28.09.2008 14:45

Minäkin olen etsinyt yhden mysteerinkätkön käsiini käytäen aivan toisenlaisia menetelmiä kuin kätkökuvauksessa mainittiin. Ei tullut edes mieleeni, etteikö sitä voisi hyväksyä, eikä kätkön tekijältäkään ole mitään sellaista kuulunut.

VHI
Viestit: 461
Liittynyt: Ke 15.08.2007 14:28
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja VHI » Su 28.09.2008 14:55

Itse olen myös ratkaissut pari-kolme mysteeriä jo etukäteen kotona, kun ratkaisuissa tarvittavat muistomerkien tekstit yms ovat olleet löydettävissä netistäkin. Paikan päällä olen etsinyt purkit ja kirjannut nimen lokeihin.
There's always a cache somewhere

Avatar
Vilosparta
Viestit: 191
Liittynyt: Ma 19.02.2007 11:49
Paikkakunta: Hyvinkää / Tartto Viro

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja Vilosparta » Su 28.09.2008 14:57

Garme kirjoitti:Nimi logivihkossa, mutta kätkön tekijä on sitä mieltä että en ole kätköä ratkaissut oikein ja vielä FTF ????

Sain kuitenkin kätkön tekijältä spostia, jonka mukaan olen etsinyt kätkön väärin, eikä se ole ollenkaan oikein muita kätköilijöitä kohtaan.
Enpä voi ymmärtää miten kätkön voisi löytää "väärin". :roll: Vähän niinkuin väärin sammutettu.
Löytö mikä löytö.
"Päivittäin googlaan KeithRichardsin ja jos hän elää minullakin menee hyvin (Antony Bourdain)"

hhuikuri
Viestit: 337
Liittynyt: Su 16.09.2007 16:57

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja hhuikuri » Su 28.09.2008 15:10

En näe mitään syytä, miksi Garmen löytö ei olisi "oikea löytö". Kun siellä lokivihkossa on puumerkki niin homma on sillä selvä. Eri asia on, jos (mysteeri)kätkökuvauksessa edellytetään jotakin muuta, ennen kuin löydön saa logata nettiin (Esimerkiksi GCGN35 Maammo -> loggauksen edellytys oman kätkön tekeminen historiallisesti merkittävään paikkaan).

Olen löytänyt useampiakin multeja ja mysteereitä pelkästään paikallistuntemuksen, spoilaavien loggausten tms. perusteella. Pidän niitä löytöinä, kun purkki on näpeissäni ollut ja puumerkki löytyy purkissa olevasta lokista.

Avatar
mikko&sira
Viestit: 466
Liittynyt: La 06.01.2007 10:35
Paikkakunta: Espoo

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja mikko&sira » Su 28.09.2008 17:35

Vilosparta kirjoitti: Enpä voi ymmärtää miten kätkön voisi löytää "väärin". :roll: Vähän niinkuin väärin sammutettu.
Löytö mikä löytö.
Enkä minä. Tulipalon kyllä kuulemma voi sammuttaa väärin :wink:

Jos kuvauksessa ei erikseen jotain löytötapaa vaadita, on löydön kriteerit yksiselitteisesti täyttyneet, jos purkki on saatu haltuun ja nimi lokikirjaan.
Ja jos tapaansa ei "tunnusta", ei kätkön omistaja voi tietää, kuinka kukin on mysteerin ratkaissut.
Siihenkään ei olla kovinkaan jyrkästi puututtu, että kaverukset yhdessä löytävät mysteerikätkön vaikka vain toinen on tehtävän ratkaissut.
Tai siihen, että mysteeriosuuden ratkaisee joku ei kätköilijä jne...
Tapansa kullakin ja oikeastaan kätköilijä itse tietää, mitkä keinot ovat hänelle "sallittuja".
Maailma on erilainen geokätköilijän silmin.

Avatar
Noyboy
Viestit: 368
Liittynyt: Su 11.05.2008 21:42
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja Noyboy » Su 28.09.2008 18:13

Itse löysin tänään julkaisemattoman kätkön. Jutellessani eilen sen omistajan kanssa kävi ilmi, että olin aikeissa kätköttää saman paikan. Naatteja tai muuta vihjettä en saanut, vaan löysin purkin ihan omilla avuillani. Kirjoitin FTF sekä FWC (Found Without Coordinates) itselleni. Onko mielestänne oikein vai onko tässä vääryyttä muita kohtaan. Saatan ehtiä julkaisunkin jälkeen ekaksi, matkaa kotoa on noin 400m. Jos olen toiminut enemmistön mukaan väärin, poistan loggaukseni sekä FTF:n. Annan yleisön päättää. Mitä mieltä?
-Noyboy-
serial cacher

VHI
Viestit: 461
Liittynyt: Ke 15.08.2007 14:28
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja VHI » Su 28.09.2008 18:21

Noyboy kirjoitti:Itse löysin tänään julkaisemattoman kätkön. Jutellessani eilen sen omistajan kanssa kävi ilmi, että olin aikeissa kätköttää saman paikan. Naatteja tai muuta vihjettä en saanut, vaan löysin purkin ihan omilla avuillani. Kirjoitin FTF sekä FWC (Found Without Coordinates) itselleni. Onko mielestänne oikein vai onko tässä vääryyttä muita kohtaan. Saatan ehtiä julkaisunkin jälkeen ekaksi, matkaa kotoa on noin 400m. Jos olen toiminut enemmistön mukaan väärin, poistan loggaukseni sekä FTF:n. Annan yleisön päättää. Mitä mieltä?
En ole asiantuntija, mutta minusta kyseessä on FBA eikä FTF, koska kätköä ei vielä oltu julkaistu. Joku fiksumpi ottakoon asiaan virallisemmin kantaa.
There's always a cache somewhere

Avatar
team_rmma
Viestit: 191
Liittynyt: Ma 23.07.2007 19:53
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja team_rmma » Su 28.09.2008 18:24

Noyboy kirjoitti:Itse löysin tänään julkaisemattoman kätkön. Jutellessani eilen sen omistajan kanssa kävi ilmi, että olin aikeissa kätköttää saman paikan. Naatteja tai muuta vihjettä en saanut, vaan löysin purkin ihan omilla avuillani. Kirjoitin FTF sekä FWC (Found Without Coordinates) itselleni. Onko mielestänne oikein vai onko tässä vääryyttä muita kohtaan. Saatan ehtiä julkaisunkin jälkeen ekaksi, matkaa kotoa on noin 400m. Jos olen toiminut enemmistön mukaan väärin, poistan loggaukseni sekä FTF:n. Annan yleisön päättää. Mitä mieltä?
Minusta FTF vasta sitten kun kätkö on julkaistu geocaching.com:issa. Näin ollen FBA ja kioskille lottoa tekemään :D.

FTF-oikeudesta edes julkaisemisen jälkeen - hmm - koska kätkö ja paikka ovat tiedossasi jo etukäteen niin... No mä en varmaan ryntäisi ollenkaan FTF:n perään tuolle kätkölle.

OT: Meillä osui Mirtillin kanssa aikoinaan purkin piilotus samaan aikaan ehkä 30m päähän toisistamme. Molemmat kätköt oli julkaisujonossa täysin tekemisistämme tietämättä. Mirtilli voitti tämän "kisan" koska heidän kätkönsä oli pistetty hyväksyntäjonoon vähän aikaisemmin.
Kuva

Avatar
oh3mbc
Viestit: 465
Liittynyt: Su 03.02.2008 10:00
Paikkakunta: Virrat

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja oh3mbc » Su 28.09.2008 18:28

maaria11 kirjoitti:Minäkin olen etsinyt yhden mysteerinkätkön käsiini käytäen aivan toisenlaisia menetelmiä kuin kätkökuvauksessa mainittiin. Ei tullut edes mieleeni, etteikö sitä voisi hyväksyä, eikä kätkön tekijältäkään ole mitään sellaista kuulunut.
Kyllä, lasken sen löydöksi, ole huoleti! :D
"Äiti, miksi setä vain katselee vettä, eikä kerää sitä? -Shh, setä on oikeasti etsimässä tänne piiloitettua aarretta."

Avatar
Noyboy
Viestit: 368
Liittynyt: Su 11.05.2008 21:42
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja Noyboy » Su 28.09.2008 18:36

Jep. Niinpä tietysti. Vaihdan tuon FTF:n FBAksi. Ettei tule narinaa mistään.
-Noyboy-
serial cacher

Avatar
Stone'5
Viestit: 873
Liittynyt: Pe 29.06.2007 13:00

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja Stone'5 » Su 28.09.2008 18:37

team_rmma kirjoitti:
Noyboy kirjoitti:Itse löysin tänään julkaisemattoman kätkön. Jutellessani eilen sen omistajan kanssa kävi ilmi, että olin aikeissa kätköttää saman paikan. Naatteja tai muuta vihjettä en saanut, vaan löysin purkin ihan omilla avuillani. Kirjoitin FTF sekä FWC (Found Without Coordinates) itselleni. Onko mielestänne oikein vai onko tässä vääryyttä muita kohtaan. Saatan ehtiä julkaisunkin jälkeen ekaksi, matkaa kotoa on noin 400m. Jos olen toiminut enemmistön mukaan väärin, poistan loggaukseni sekä FTF:n. Annan yleisön päättää. Mitä mieltä?
Minusta FTF vasta sitten kun kätkö on julkaistu geocaching.com:issa. Näin ollen FBA ja kioskille lottoa tekemään :D.

FTF-oikeudesta edes julkaisemisen jälkeen - hmm - koska kätkö ja paikka ovat tiedossasi jo etukäteen niin... No mä en varmaan ryntäisi ollenkaan FTF:n perään tuolle kätkölle.
FBA tuo ainakin on, mutta minuakin on mietityttänyt, voiko samasta kätköstä saada sekä FTF:n että FBA:n? Tietysti mielipidekysymys, mutta...

Avatar
LQ
Viestit: 470
Liittynyt: To 11.01.2007 12:33

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja LQ » Su 28.09.2008 18:43

Noyboy kirjoitti:Itse löysin tänään julkaisemattoman kätkön. Jutellessani eilen sen omistajan kanssa kävi ilmi, että olin aikeissa kätköttää saman paikan. Naatteja tai muuta vihjettä en saanut, vaan löysin purkin ihan omilla avuillani.
Olet saanut etukäteen 'ei julkista tietoa' piilottajalta, joten katson löytösi olvan FBA muttei FTF. Se ettet saanut tarkampaa tietoa on sivuseikka. Ilman tuota etukäteistetoa löytö olisi sekä FBA että FTF.

Tästä tuntuisi olevan yhtä monta mielipidettä kuin kätköilijöitäkin, joten pliis pysykää erossa palkokasveista.
Piilotettu: 12 Löydetty: noin 2000 +/- 1000, en minä tarkkaan tiedä...

Avatar
Stone'5
Viestit: 873
Liittynyt: Pe 29.06.2007 13:00

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja Stone'5 » Su 28.09.2008 18:56

lq kirjoitti:
Noyboy kirjoitti:Itse löysin tänään julkaisemattoman kätkön. Jutellessani eilen sen omistajan kanssa kävi ilmi, että olin aikeissa kätköttää saman paikan. Naatteja tai muuta vihjettä en saanut, vaan löysin purkin ihan omilla avuillani.
Olet saanut etukäteen 'ei julkista tietoa' piilottajalta, joten katson löytösi olvan FBA muttei FTF. Se ettet saanut tarkampaa tietoa on sivuseikka. Ilman tuota etukäteistetoa löytö olisi sekä FBA että FTF.

Tästä tuntuisi olevan yhtä monta mielipidettä kuin kätköilijöitäkin, joten pliis pysykää erossa palkokasveista.
Sniif! Kuinka niin olisi sekä FBA että FTF? Kuka tuon käytännön on päättänyt, en ole ennen kuullut siitä?

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”