Löydön kriteeri

Yleistä keskustelua kätköilystä
mikkeri
Viestit: 120
Liittynyt: Ke 07.03.2007 4:04
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja mikkeri » To 15.05.2008 18:33

voi ei. olen rikkonut sääntöjä vastaan. tunnustan. tuomitkaa minut.
http://www.geocaching.com/seek/log.aspx ... 66b78e759a

hhuikuri
Viestit: 337
Liittynyt: Su 16.09.2007 16:57

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja hhuikuri » To 15.05.2008 18:35

Garme kirjoitti:Itselläni on vyölaukussa esim. pieni vasara. Kerran olen sen sillä toisella puolella missä on sellainen koukku, vääntänyt eräässä infotaulussa rautaa suoraksi, kun en muuten saanut kätköä käsiini.
Tuon perusteella kuullostaa enemmän siltä, että purkin näppeihin saaminen olisi tarkoitettu tapahtuvan jollakin muulla tavalla. Vasaraa en ole vielä yhdelläkään kätköllä tarvinnut, georepussa mukana kulkevat rulla paksua sidelankaa (rautalankaa) ja leatherman ovat yleensä olleet riittävät välineet, joskin avaimia, magneettia, kävelysauvoja, pyöränpumppua ja jotain muuta pikkusälää on tullut myös käytettyä. Kerran olisi ollut tarvetta rautakangelle, mutta sekin lähestymistapa osoittautui turhan järeäksi ja sain lopulta kolmannella käynnillä purkin näppeihin helpommallakin tavalla.

Avatar
el2
Viestit: 334
Liittynyt: To 28.06.2007 17:32
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja el2 » To 15.05.2008 19:51

mikkeri kirjoitti:voi ei. olen rikkonut sääntöjä vastaan. tunnustan. tuomitkaa minut.
http://www.geocaching.com/seek/log.aspx ... 66b78e759a
Hyi hyi sinua Mikkeri, kun olet tuolla tavalla mennyt kätkön loggaamaan. :wink:
haittaaks se

Avatar
Pek47ka
Viestit: 363
Liittynyt: Su 06.04.2008 18:34
Paikkakunta: Nummela (maalaiskunnan sivukylä)

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja Pek47ka » Pe 16.05.2008 8:43

Kätkön voi logata löydetyksi useamman kerran!!!

Huomasin tällaisen kerran tapahtuneen omalla kätkölläni varmaan vahingossa. Muutin toisen löytöloggauksen kommentiksi ja tällöin kaverin löytömäärä tipahti yhdellä.
Kokeilin tätä äsken itsekin ja kyllä näin voi tosiaan tehdä. Poistin testin jälkeen kyseisen löytöloggauksen ja silloin löytömääräni palautui samalla oikeaksi.
Eli näinkin voi harrastaa vilunkia löydöissä!!!
Tuonne Logiseurantaan tälle Geocache.fi sivuille tämä löydetty loggaus jäi muistoksi.

Pek47ka

Avatar
Haaskalintu
Viestit: 950
Liittynyt: Pe 26.01.2007 15:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja Haaskalintu » Pe 16.05.2008 9:00

Pek47ka kirjoitti:Kätkön voi logata löydetyksi useamman kerran!!!
Pek47ka
Näin on, mutta suurin osa noista tupla- (tai tripla)loggauksista on vahinkoja. Niistäkin on tiedot täällä.
Onko muuten nimesi jo täällä?

Suurnesu
Viestit: 287
Liittynyt: Ke 20.12.2006 21:28
Paikkakunta: Turku

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja Suurnesu » Pe 16.05.2008 9:04

Pek47ka kirjoitti: Huomasin tällaisen kerran tapahtuneen omalla kätkölläni varmaan vahingossa. Muutin toisen löytöloggauksen kommentiksi ja tällöin kaverin löytömäärä tipahti yhdellä.
Pek47ka
Hmm... Mites tuo löydön vaihtaminen kommentiksi onnistuu? Minä luulin, että vain loggauksen poistaminen tai kryptaus on mahdollista?

Avatar
Pek47ka
Viestit: 363
Liittynyt: Su 06.04.2008 18:34
Paikkakunta: Nummela (maalaiskunnan sivukylä)

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja Pek47ka » Pe 16.05.2008 9:29

"löydön vaihtaminen kommentiksi"
Ei siinä vaihtamisesta tarkkaan ottaen ollut kyse, vaan kopioin löytöloggauksen tekstin itse kirjoittamaani kommenttiin ja tuhosin tämän alkuperäisen löytöloggauksen.

Pek47ka

hhuikuri
Viestit: 337
Liittynyt: Su 16.09.2007 16:57

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja hhuikuri » Pe 16.05.2008 9:46

Haaskalintu kirjoitti:Näin on, mutta suurin osa noista tupla- (tai tripla)loggauksista on vahinkoja.
Tai sitten tarkoituksellisia, jos jo aiemmin löydetyn kätkön sijainti on muuttunut radikaalisti ja purkin on etsinyt uudestaan.

Esimerkiksi itselläni on adoptiokätkö (Railwaystation of Pasila), jonka alkuperäinen sijainti on kaukana siitä, mihin sen olen adoption jälkeen siirtänyt. Jos joku ennen adoptiota alkuperäisestä piilosta löytänyt sen etsii uudesta paikasta ja loggaa uudelleen löydetyksi, en näe mitään syytä olla hyväksymättä löytöä. Etsimiseen käytetty aivan samalla tavalla aikaa ja vaivaa, kyseessähän on kuitenkin täysin uusi purkki uudessa paikassa.

Avatar
ilkant
Viestit: 464
Liittynyt: Ke 18.04.2007 14:05
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja ilkant » Ke 28.05.2008 0:29

Lisään tähän aloittamaani juttuun syyn, miksi löydön kriteeri on niin tärkeä. Ircissä oli juttua kuinka hyllytettyyn / arkistoituun kätköön oli tullut löytömerkintä. Purkki oli piilottajan kotona! Voi siinä ihmetellä, miten logi on voitu kirjoittaa ja miten purkki on edes löytynyt luonnosta. :)
Asiallinen nostalginen turpeenrepijä

Avatar
el2
Viestit: 334
Liittynyt: To 28.06.2007 17:32
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja el2 » Ke 28.05.2008 14:23

Helppoahan se on, kun tietää missä purkki on aiemmin ollut, tunteella, tunteella. ( heittää naljailevan pikku-ukon pois pöydältä ) :wink:
haittaaks se

Avatar
Tervas
Viestit: 930
Liittynyt: Ma 08.01.2007 14:31

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja Tervas » Pe 13.06.2008 9:45

:roll:
June 12 by xxxxxx (1 found)
Paikka löytyi helposti,tosin tuttu paikkahan tuo oli muutenkin.Ei sieltä kyllä mitään konkreettista kätköä löytynyt..
Onkohan kaverille jutun perimmäinen juoni selvinnyt?
"Jokaisen oikein rakennetun pojan tekee joskus vastustamattomasti mieli etsiä kätkettyä aarretta."
Mark Twain: Tom Sawyerin seikkailut

Avatar
Tonny0909
Viestit: 884
Liittynyt: Ti 10.06.2008 11:53
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja Tonny0909 » Ti 24.06.2008 2:41

Logi piirretty kirjaan => Kätkö on löydetty.
Onko nimesi jo tuolla? -> http://www.koti.phnet.fi/tonny/

Rouski
Viestit: 8
Liittynyt: Su 08.06.2008 0:04

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja Rouski » Ti 05.08.2008 9:53

Itse tahtoisin kysyä Earthcacheista, tai itseasiassa niiden loggauksesta. Voiko ne logata vanhalla kuvalla käymättä paikalla vai pitääkö siellä käydä vasta kätkön ilmestymisn jälkeen? :?
Ei se ressaa! Ingen panic!

hhuikuri
Viestit: 337
Liittynyt: Su 16.09.2007 16:57

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja hhuikuri » Ti 05.08.2008 10:39

Rouski kirjoitti:Itse tahtoisin kysyä Earthcacheista, tai itseasiassa niiden loggauksesta. Voiko ne logata vanhalla kuvalla käymättä paikalla vai pitääkö siellä käydä vasta kätkön ilmestymisn jälkeen? :?
Minusta olisi outoa logata geokohde löydetyksi vain sillä perusteella, että joskus on sattunut paikalla käymään.

Avatar
Tonny0909
Viestit: 884
Liittynyt: Ti 10.06.2008 11:53
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja Tonny0909 » Ti 05.08.2008 11:03

Itse loggasin juuri Earthcachen, jossa kävin viime kesänä. Tehtävä vaatii paikan päällä käymisen, mutta kun varsinaista lokikirjaa ei siellä ole, niinajattelin että loggaan sen, kun kuvakin paikan päältä löytyy. Onhan se tietysti hieman tulkinnanvaraista logata noin, mutta tarkoitushan on, että on että siellä käydään. Onko se sitten väärin, että siellä on käyty ennen kätkön julkistamista. Toki poistan login jos se on todellä väärin tehty.
Onko nimesi jo tuolla? -> http://www.koti.phnet.fi/tonny/

Avatar
Solax
Viestit: 21
Liittynyt: To 15.05.2008 8:34
Paikkakunta: Turenki

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja Solax » Ti 05.08.2008 11:55

Tonny0909 kirjoitti:Itse loggasin juuri Earthcachen, jossa kävin viime kesänä.
Entäs jos joku on käynyt vaikka kaksi vuotta sitten? Eikö hänellä silloin ole FTF? Tai entä kaverit jotka ovat aikanaan kiivenneet sinne aivan ensimmäistä kertaa?

Eiköhän kaikki kätköt voi logata vasta kun on käynyt siellä niiden julkaisun jälkeen. Näin ainakin ajattelisin. :D

Rouski
Viestit: 8
Liittynyt: Su 08.06.2008 0:04

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja Rouski » Ti 05.08.2008 12:12

Tama selma. :)
Ei se ressaa! Ingen panic!

Avatar
Stone'5
Viestit: 873
Liittynyt: Pe 29.06.2007 13:00

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja Stone'5 » Ti 05.08.2008 16:30

Tonny0909 kirjoitti:Itse loggasin juuri Earthcachen, jossa kävin viime kesänä. Tehtävä vaatii paikan päällä käymisen, mutta kun varsinaista lokikirjaa ei siellä ole, niinajattelin että loggaan sen, kun kuvakin paikan päältä löytyy. Onhan se tietysti hieman tulkinnanvaraista logata noin, mutta tarkoitushan on, että on että siellä käydään. Onko se sitten väärin, että siellä on käyty ennen kätkön julkistamista. Toki poistan login jos se on todellä väärin tehty.
Voisiko tuon luokitella FBA:ksi? :wink:

jonsson
Viestit: 146
Liittynyt: La 06.01.2007 11:32
Paikkakunta: Janakkala,Turenki

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja jonsson » Ti 05.08.2008 17:40

Tonny0909 kirjoitti:Logi piirretty kirjaan => Kätkö on löydetty.
Näinhän se periaatteessa on.Mutta itse hyväksyn lokkauksen omille jemmoilleni jos kätköilijällä on ollut selkeä näkö/tunto havainto purkista, mutta se on jostain syystä tavoittamattomissa.Ja kätköilijä on ottanut jollain tapaa yhteyttä asian tiimoilta.
Joskus Turun suunnalla MooseM:n kanssa kätköilleenä yksi purkki oli molemmilla jotenkin hyppysissä, mutta katosi sitten paikkaan, josta sen esiin saaminen olisi vaatinut kaivinkonetta :lol: Kysyttiin sitten kätkön omistajalta voiko sen lokata löydetyksi.Hyvin sopi!
Säännöt ovat toisaalta Sääntöjä, mutta jonkunlainen joustovara sallittaneen.
Ei pidä olla niin perfektionisti "joka" asiassa....
Perfektionismi psykologiassa tarkoittaa uskomusta, että täydellisyyttä täytyy tavoitella. Sen patologiseen muotoon kuuluu uskomus, että mitään täydellisyyttä huonompaa ei voi hyväksyä. Tätä pidetään usein epäterveenä uskomuksena.
Eli leikki leikkinä :)
Mutustelkaa tätä nyt sillä välin kun meikäläinen hyppää fillarin selkään ja lähtee haeskelemaan kanttarelleja :wink:
jonsson

hhuikuri
Viestit: 337
Liittynyt: Su 16.09.2007 16:57

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja hhuikuri » Ti 05.08.2008 18:09

jonsson kirjoitti:Mutta itse hyväksyn lokkauksen omille jemmoilleni jos kätköilijällä on ollut selkeä näkö/tunto havainto purkista, mutta se on jostain syystä tavoittamattomissa.
Ikävänä ihmisenä äskettäin poistin loggauksen omalta purkiltani, jossa kätköilijällä oli näköhavainto purkista, mutta ulottuvuus ei riittänyt sen esiin saamiseen. Itse vaadin omakätisen nimmarin purkissa olevaan lokiin ja piste. Jos näköhavainto riittäisi loggaukseen, itsellänikin olisi heti pari lähintä löytymätöntä T4 tradia logattuna (olenhan käynyt puun juurella spottaamassa purkin, vaikka ainakin toisessa ei aikuisella itsesuojeluvaiston omaavalla miehellä ole asiaa latvaan).

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”