Puuterrain pännii

Yleistä keskustelua kätköilystä
-Ozzi-
Viestit: 50
Liittynyt: Ke 08.05.2013 21:51

Re: Puuterrain pännii

Viesti Kirjoittaja -Ozzi- » Ti 28.01.2014 13:40

vvv kirjoitti: Mua vaan pänni jatkuva puupurkkien syöttäminen kun ei tullu uutta haettavaa mikä sopis mulle :)
Höh, helpompi on ratkaista mysteeri siitä miten saa nimen purkkiin joka killuu 10m korkeudessa kiipeämättä itse puuhun kuin selvittää perinteinen mysteeri tai lasipaino! :twisted:

Avatar
vvv
Viestit: 101
Liittynyt: La 26.04.2008 23:40

Re: Puuterrain pännii

Viesti Kirjoittaja vvv » Ti 28.01.2014 13:41

Marjis kirjoitti:Selittäkääs tyhmälle, että mikä vika on purkissa kiven alla?
Ei niissä kai oo mitään vikaa. Useimmat vissiin onkin kiven alla (toistaiseksi, saa nähdä milloin puut vie voiton :) ). Ainakin mää oon mielelläni löytänyt purkkeja jotka ovat siististi kiven alla, ne spottaa helposti ja kivet on muutenkin kivoja. Toi lainausmerkeissä ollut lause oli joku yleistys joka näemmä meni mönkään. Tarkoitus oli mulla lähinnä jotenkin ilmaista että osa niistä purkeista on itte rakennettu (tai ainakin vähän ähelletty ennenkun on viety paikoilleen) eikä silti tarvinnu puuhun nostaa. Tai jotain.

BodhiHeera
Viestit: 43
Liittynyt: Su 25.08.2013 19:18

Re: Puuterrain pännii

Viesti Kirjoittaja BodhiHeera » Ti 28.01.2014 14:05

Jos kiven alle on laitettu kätkö vaikkapa noin 5000 kertaa Suomessa, miksi se pitää laittaa sinne vielä kerran? Onhan sitä muitakin tapoja tehdä kätkö. Xvira nyyn on niin tuttu. Joskus tietty ei ole muuta mahdollisuutta (lohkareet/hiidenkivet/pulterit, joita esitellään), mutta sitten sillä mennään.

Synnymme originaaleina, kuolemme kopioina.

Marjis
Viestit: 432
Liittynyt: Pe 03.04.2009 15:29
Paikkakunta: Lahti

Re: Puuterrain pännii

Viesti Kirjoittaja Marjis » Ti 28.01.2014 14:07

Olen vissiin missannut jotain kun olen luullut, että kätköpaikan idea on nimenomaan esitellä sitä ympäristöä, ei piilotustapaa...
Eniten kätköilyssä **tuttaa toiset kätköilijät.

Avatar
vvv
Viestit: 101
Liittynyt: La 26.04.2008 23:40

Re: Puuterrain pännii

Viesti Kirjoittaja vvv » Ti 28.01.2014 14:10

Marjis kirjoitti:Olen vissiin missannut jotain kun olen luullut, että kätköpaikan idea on nimenomaan esitellä sitä ympäristöä, ei piilotustapaa...
Jep. Ja kun se purkki löytyy helposti selvästä siististä paikasta niin siitä ympäristöstä ehtii nauttia eikä hermo mene epäolennaisuuksiin. Tai puusta laskeutumiseen (yritän ylläpitää aihetta :) )

Ja, Marjis, kun näemmä arvostelet mun kätköjeni piilotuksia niin käypä joskus jollakin niistä niin näet että purkit ovat maisemallisestikin harkittuja. Jopa ensisijaisesti maisemallisesti tai teemaan liittyen.

arnevala
Viestit: 257
Liittynyt: To 13.09.2012 17:24

Re: Puuterrain pännii

Viesti Kirjoittaja arnevala » Ti 28.01.2014 14:24

Marjis kirjoitti:Olen vissiin missannut jotain kun olen luullut, että kätköpaikan idea on nimenomaan esitellä sitä ympäristöä, ei piilotustapaa...
Eihän tässä mitään yhtä totuutta ole. Joku esittelee paikkaa, toinen toteutusta ja kolmas asettaa jonkun fyysisen tai älyllisen haasteen (jos nyt on mitenkään järkevästi. Joku tykkää kaikista, toinen vain yhdestä ja joku toinen taas jostain ihan muusta.
Hyvä se vaan on, että on erillaisia. Ja jos jotkut kätköt ei itselle tunnu mielenkiintoisille, niin ne voi sitten jättää käymättä. Turha niistä joista itse ei pidä on valittaa, niillekin on oma 'asiakaskuntansa'. Voihan se tietty harmittaa, kun joku tekee sellaisia mitä ei pääse itse etsimään. Jos se kätköttäjä haluaa tehdä jonkun tyyppisiä kätköjä, niin onko se sitten parempi ettei tee ollenkaan jos ei satu oman maun mukaisia tekemään?

Avatar
vvv
Viestit: 101
Liittynyt: La 26.04.2008 23:40

Re: Puuterrain pännii

Viesti Kirjoittaja vvv » Ti 28.01.2014 14:36

arnevala kirjoitti: Voihan se tietty harmittaa, kun joku tekee sellaisia mitä ei pääse itse etsimään. Jos se kätköttäjä haluaa tehdä jonkun tyyppisiä kätköjä, niin onko se sitten parempi ettei tee ollenkaan jos ei satu oman maun mukaisia tekemään?
Sen takia pyysinkin varapurkkia juurelle niin että mukavan mysteerin ratkottuaan pääsee loggaamaan muutkin kuin kiipeilykykyiset :) Mutta oikeassahan te ootte, ei tänne foorumille kannata alkaa kirjottaa mistään.

Avatar
Mukkelus
Viestit: 377
Liittynyt: Su 22.06.2008 15:37

Re: Puuterrain pännii

Viesti Kirjoittaja Mukkelus » Ti 28.01.2014 17:29

:evil:
vvv kirjoitti:Mua vaan pänni jatkuva puupurkkien syöttäminen kun ei tullu uutta haettavaa mikä sopis mulle :)
Etkä ole muuten ollenkaan yksin tuon mielipiteesi kanssa.

Avatar
Team Papu
Viestit: 62
Liittynyt: Ke 20.05.2009 11:06
Paikkakunta: Tampere

Re: Puuterrain pännii

Viesti Kirjoittaja Team Papu » Ti 28.01.2014 20:28

Pitäisköhän tehdä lisää näitä tämän tyyppisiä tradeja niin pääsisi useammin ihmiset valittaan - mielestäni tämä viittaa siihen, että valittaminenkin voi olla välillä hurjan kivaa :D
http://www.geocaching.com/geocache/GC11 ... f306c3f57e

Vaikka kyllä mun puolestani tälläkin palstalla saa valittaa, jos haluaa.
Itse en ole kokenut tarvetta valittaa purkeista, koska niin ällön kliseenomaista kun se onkin, niin edelleen pätee se, että "löytynyt purkki on hyvä purkki". Ja oikeesti se denarikin on hyvä purkki sitten, kun se joskus löytyy :wink:
Olen varmasti vain älytöntä lapsenmielistä intoa täynnä, kun viiden kätköilyvuoden jälkeenkin jaksan kaikenlaisista purkeista innostua. Eihän ne sarjassa haetut liikennemerkkimikrot ole kaikkein mieleenjäävimpiä, mutta silti niitäkin on tullut haettua ja niilläkin on paikkansa :)

Ja "huonoista" kätköistä mieleen tulee eräs jo arkistoitu aloittelevien kätköilijöiden purkki, joka on ollut yksi mieleenjäävimpiä kätköjä, haljenneesta voirasiapiilotuksestaan huolimatta :D Monesti en ole logeja lukiessa yhtä pahasti repeillyt ja nauranut vedet silmissä:

http://www.geocaching.com/geocache/GC26 ... 8025960517

Eli kiitos vaan kaikille, jotka purkkeja -ihan millaisia vain - vaivautuvat tekemään ja ylläpitämään!
"In those moments of great challenge, your darkest days, usually the breakthrough or blessing is right around the corner."

Avatar
ekhoc
Viestit: 312
Liittynyt: To 04.01.2007 22:59

Re: Puuterrain pännii

Viesti Kirjoittaja ekhoc » Ti 28.01.2014 20:33

Kunhan vaan puukätköjen laittajat muistaisivat laittaa myös puukiipeilyattribuutin, niin desitonnikeijuna saisi filtteröityä henkkoht T6-purkit pois :roll:

jomadaFIN
Viestit: 179
Liittynyt: Ma 22.04.2013 12:50
Paikkakunta: Turku

Re: Puuterrain pännii

Viesti Kirjoittaja jomadaFIN » Ti 28.01.2014 21:28

Team Papu kirjoitti:Itse en ole kokenut tarvetta valittaa purkeista, koska niin ällön kliseenomaista kun se onkin, niin edelleen pätee se, että "löytynyt purkki on hyvä purkki". Ja oikeesti se denarikin on hyvä purkki sitten, kun se joskus löytyy :wink:
Olen varmasti vain älytöntä lapsenmielistä intoa täynnä, kun viiden kätköilyvuoden jälkeenkin jaksan kaikenlaisista purkeista innostua. Eihän ne sarjassa haetut liikennemerkkimikrot ole kaikkein mieleenjäävimpiä, mutta silti niitäkin on tullut haettua ja niilläkin on paikkansa :)
Samaa mieltä. Tämähän on kuitenkin vain geokätköilyä, ja se on jokaiselle juuri niin hauskaa kuinka hauskaa siitä itselleen tekee. Asenne ratkaisee.

barlow39
Viestit: 181
Liittynyt: Ma 08.09.2008 23:30

Re: Puuterrain pännii

Viesti Kirjoittaja barlow39 » Ti 28.01.2014 22:16

Marjis kirjoitti:Selittäkääs tyhmälle, että mikä vika on purkissa kiven alla? Paljon mielummin niitä hakee kuin jotain väkisin korkean t-arvon purkeiksi väännettyjä tai filmipurkkeja sillankaiteista. Ellei sillalta ole sitten harvinaisen komea maisema jonka vuoksi paikalle kannattaa tulla. Kivenaluspurkkeja parempi toki on vielä linnunpönttö puussa, ovat talvilöydettäviä.
Kivenaluspurkki sinällään on ihan hyvä purkki. Laadukas purkki (ei voirasia) , kiven alla sopivasti piilossa ja vähemmän märässä paikassa ei ole hullumpi ja usein mukavan varma löytö. Sopii hyvin piilotustavaksi, jossa joku muu kuin purkki on Se elämys. (maisema, mysteeri, hieno multi...). Kärjistettynä vain, jos ei ole muuta ideaa, kuin filmipurkki kuusessa ( ja siis vielä kiipeilyä vaativa ilman kiipeilytietoa), niin eipä olekaan enää elämys. Kyllä siitä kätköilyreissusta voi sitten muuten tulla hyvä mieli, esim. kunnon lenkki koiran kanssa aina piristää... Uusille kätköntekijöille mielestäni nämä keskustelut saavatkin antaa ajateltavaa, kuinka toteuttaa Se purkki eli tärkeintä ei ole filmipurkin tällääminen kuusen oksalle haettavaksi, vaan "joku muu juttu" ;)
Joskus vaan tulee vastaan kätköjä, joissa halutaan esitellä jotain selosteessa. ( No voihan Se olla vaikka asia, jota ei ole ikinä kuullutkaan ja kiinnostuukin jopa). Mutta ikävä lukea näitä sanasta sanaan lainauksia wikistä muutamalla rivillä "hauki on kala" tyyppisesti ja sitten sen kunniaksi viedään filmipurkki kuusen oksalle? Näissä pitäisin jopa pikkiriikkisenä plussana sitä pakasterasiaa kiven alla. Sinne mahtuis TB:t ja GC:t...

Alvater
Viestit: 31
Liittynyt: Ke 17.10.2012 20:44

Re: Puuterrain pännii

Viesti Kirjoittaja Alvater » Ti 28.01.2014 23:16

Mä ratkaisin yhden melkoisen helpon mysteerin, mutta unohdin katsoa maastopisteet. Aikani nollassa pyörineenä tajusin lopulta katsoa ylös ja siellähän yläilmoissa killui jotain, jossa voisi piileskellä lokikirja. Paitsi että tämä hyypiö ei kiipeile. Olisi ehkä päässyt vielä kätkön luo, mutta en välttämättä alas. Tai mitä jos olisin pudonnut tai takertunut vaatteistani puuhun? Kaupungissa kasvaneena en ole pahemmin puissa kiipeillyt lapsenakaan.

qqmuk
Viestit: 29
Liittynyt: Su 23.06.2013 23:31

Re: Puuterrain pännii

Viesti Kirjoittaja qqmuk » Ke 29.01.2014 9:27

Täytyypä tähän laittaa myös yksi päivänvastainen näkökulma. Lukeudun niihin kätköilijöihin, jotka hyppivät riemusta kun lähistölle julkaistaan uusi puukätkö, kun nuo alkaa olemaan jo melko laajalta alueelta kaikki haettu. Mielestäni on todella piristävää vaihtelua peruspurkkeihin, kun löydön eteen saa vähän ponnistella. Ja voihan se puukin olla omalla hauskalla tavallaan paikan esittely, jos on mukava tai muuten erikoinen puu kiivetä, ja korkealta purkin tuntumasta esim. hieno merinäkymä. Mutta niinhän se on että kaikilla oma juttunsa.. Terrain-arvo sekä attribuutit on toki syytä olla kunnossa.

Jigge_2
Viestit: 35
Liittynyt: Ke 01.09.2010 22:02
Paikkakunta: Orimattila

Re: Puuterrain pännii

Viesti Kirjoittaja Jigge_2 » Ke 29.01.2014 10:55

Itse kanssa tykkään mielelläni hakea noita puukätköjä ja toivon, että niitä myös jatkossa tehdään. Jotain uutta toki voi yrittää myös keksii, ettei se roiku vaan siellä oksalla. Itse viimeksi yritin viritellä jotain uutta mihin en ollu vielä törmänny. Kiitos tästä ideasta parille kätköilijälle. Olen omista kätköistä saanu myös hieman negatiivista palautetta, mutta itse olen myös sitä mieltä, että kaikkea ei voi saada ja tämä on teoriassa opittu pienenä kotona. Itselle tuottaa tuskaa nuo saarikätköt, kun tuo vene vähä puuttuu. Olen yrittäny aina tunkee itteeni mukaa, kun joku on ollu menossa moisella vekottimella jotain hakemaa. Silti en pahoita mieltäni vaikka tällä hetkellä minulla on reilu 900 vene adripuuttista kätköä hakematta (hui luoja). Joten haetaan niitä mitä pystytään ja pidetään oikein hauskaa kätköillä. Otetaa valokuvia muistoksi sammaleesta tai sitten siitä kävystä siellä latvassa.

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: Puuterrain pännii

Viesti Kirjoittaja finnranger » Ke 29.01.2014 11:00

Jigge_2 kirjoitti:Itselle tuottaa tuskaa nuo saarikätköt, kun tuo vene vähä puuttuu.
Käytä tilaisuus hyväksesi ja kävele saariin. Se on juuri nyt mahdollista aika monessa tapauksessa :D

Jäänaskalit mukaan, mielellään kaveri mukaan ja vaihtovaatteet autoon varmuudenn vuoksi. Ynnä tietysti järki päähän.

Terveisin nimimerkki "perjantaina mennään eikä järjestä niin tietoa"

Jigge_2
Viestit: 35
Liittynyt: Ke 01.09.2010 22:02
Paikkakunta: Orimattila

Re: Puuterrain pännii

Viesti Kirjoittaja Jigge_2 » Ke 29.01.2014 11:07

juu olen käynytki, mutta tässä tulee sitte esteeks se jos haluaa haasteita suorittaa, niin pitäähän niitä kesälläkin hakea. Sunnuntaina viimeksi kävin Kotkan edustalla kävelemässä ja tiistaina olisi tarkotus seuraavia, ellei tota valkosta sada liikaasinne kätköjen päälle.

Geomurmelit
Viestit: 374
Liittynyt: Su 07.06.2009 11:27

Re: Puuterrain pännii

Viesti Kirjoittaja Geomurmelit » Ke 29.01.2014 12:04

Puukätkötkin voi toteuttaa monella tapaa.

Murmelikohtaisesti kaikenlaiset latvasta lahot puunlatvapurkit menevät järjestään ignorelistalle, ellei se latva satu olemaan niin matalalla, että sinne pääsee teleskooppitikkailla/puussa on tukevat, tikapuumaiset tikkaat, joita pitkin murmeli pääsee n. 5 metrin korkeuteen. Itsellä on fyysisiä rajoitteita mm. selkävammojen muodossa, joten nuo kiipeilyt sisältävät sen verran riskejä, ettei hirveästi jaksa innostaa.

Parhaita puukätköjä ovat ne, joissa purkin saa tassuihin pitkällä onkivavalla tai sitten esim. teleskooppitikkailla kiipeillen. Kiivetköön ne sitten puunrunkoa pitkin, joilla apinageenit ovat vielä ihmisgeenejä voimakkaampia.

Paikallisilla puukätköillä/muilla yliterrainisilla tuntuu nykyisin olevan käytäntö, että niille muodostuu epävirallisia miittejä, joissa yksi kiipeilykykyinen käy purkin ja kymmenen muuta loggailee maasta käsin. Joissakin tapauksissa jopa omistaja itse käy kerta toisensa jälkeen sen purkin alas logattavaksi. Muutamalla T5-kätköllä näyttää loggausten perusteella olevan enemmistö niitä maasta käsin loganneita, joka tietysti herättää kysymyksen paitsi sen kätkön terrainin mielekkyydestä, lisäksi myös esim. aiemmin mainitun puukätköhaasteen mielekkyydestä.

Avatar
sgt_pepper
Viestit: 273
Liittynyt: Ke 19.12.2007 18:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: Puuterrain pännii

Viesti Kirjoittaja sgt_pepper » Ke 29.01.2014 19:43

Tässäkin yksi puukätköistä tykkäävä ilmoittautuu. Tykkään kiipeillä, mutta mitään kiipeilyvarusteita en omista, joten puut tarjoavat mukavan ja turvallisen kiipeilyhaasteen. Näin siis, jos puu on hyvä kiipeilypuu, eli tukevat oksat ja sopivat välit oksilla. Sitten taas jos alimmat oksat ovat parin metrin korkeudessa tai ylempänä, niin jätän kätkön väliin. En tuota palmukiipeilytekniikkaa osaa, enkä tikapuita omista.

Aika usein kätköpuut kyllä osoittautuvat paikan päällä oksattomiksi pylväiksi, joista ne pikku risutkin on kaikki katkenneet kätköilijöiden käsittelyssä, mutta kun kunnon kiipeilypuu tulee vastaan, niin kyllä se ilahduttaa aina. Vielä parempi jos puu on erikoisen näköinen :)

Avatar
B0xHunter
Viestit: 120
Liittynyt: To 28.11.2013 20:51

Re: Puuterrain pännii

Viesti Kirjoittaja B0xHunter » To 30.01.2014 14:33

Noh.. Itse mielummin hommaan puukätköjä alas, jos ei ole mitään pylväsmäntyjä.
Taas noita nanokätköjä, keskellä kaupunkia, en vois sietää!

Makuasia, sanoi koira kun..

Joo..

Mutta miksei noita puita jätä sitten väliin, jos ne ei innosta?
Onhan tuo reilua ilmoittaa mahdollisesta kiipeilystä

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”