Loggauksista..

Yleistä keskustelua kätköilystä
jakari65
Viestit: 127
Liittynyt: To 30.08.2007 18:25
Paikkakunta: Lapua

Loggauksista..

Viesti Kirjoittaja jakari65 » To 24.04.2008 16:48

Aina aika-ajoin tulee logilistalle sellaisia loggauksia, jotka on löydetty jo kauan aikaa sitten. Tästä
hyvä esimerkki on tänään logatuis kätköis, jotka on about vuosi sitten logattu. Miksi on niin julmetun vaikeaa
käydä loggaamassa kätköä samantien, tai välittömästi kun koneen ääreen pääsee, kun sen on löynnyt. Miksi
sitä pitää venyttää ja venyttää.

Toki jokaisella on syynsä, enkä niitä kritisoi, mutta jos matkaan tarttuu vuosi sitten esim TB/GC ja sitä ei
logata, niin se aiheuttaa paljon hämmennystä.

Hieman aktiivisuutta toivoisin loggauksissa, jotta olisivat edes samalla vuodella :lol:

hhuikuri
Viestit: 337
Liittynyt: Su 16.09.2007 16:57

Re: Loggauksista..

Viesti Kirjoittaja hhuikuri » To 24.04.2008 17:36

jakari65 kirjoitti:Aina aika-ajoin tulee logilistalle sellaisia loggauksia, jotka on löydetty jo kauan aikaa sitten. Tästä
hyvä esimerkki on tänään logatuis kätköis, jotka on about vuosi sitten logattu.
Lokiseurannassa tosiaan näkyy runsaasti viime vuodelle tehtyjä loggauksia, selitys on mm. tuolla:
http://forums.groundspeak.com/GC/index. ... &p=3441164.

Kenenkäänhän ei ole pakko löytöään edes logata nettiin, joten väliäkös tuolla, tuleeko kuittaus nyt vai vähän myöhemmin kunhan reissarit tulee kirjattua pikaisesti.

mahtikanki
Viestit: 43
Liittynyt: Ke 30.05.2007 15:52

Re: Loggauksista..

Viesti Kirjoittaja mahtikanki » To 24.04.2008 20:22

Entäpä jos kätkö on jästitty käynnin ja loggauksen välissä? Voiko sellaisen löydön hyväksyä? Antaa meinaan mahdollisuuden huijaamiseen. Mielestäni kätköilijä ottaa tietoisen riskin viivyttäessään loggausta. Omalle kohdalleni sattui tuossa syksyllä niin, että omistaja oli hyllyttänyt kätkön ennen loggaamistani, koska purkki oli ilmeisesti päätynyt väärään ja niin kovin hankalaan paikkaan, että ymmärtääkseni omistaja luuli sen hävinneen. Tämän jälkeen kyseinen kätkö (GC16TY0) uusittiin, ja näin ollen "jouduin" etsimään sen toistamiseen. Että vähän vastapainoa näille superlöytäjä-jutuille...

hhuikuri
Viestit: 337
Liittynyt: Su 16.09.2007 16:57

Re: Loggauksista..

Viesti Kirjoittaja hhuikuri » To 24.04.2008 20:53

mahtikanki kirjoitti:Entäpä jos kätkö on jästitty käynnin ja loggauksen välissä? Voiko sellaisen löydön hyväksyä?
Jos se kätkö on löydetty, ei se löytö myöhemmästä jästimisestä ja purkin uusimisesta mihinkään katoa ja on siksi täysin hyväksyttävä.

mikkeri
Viestit: 120
Liittynyt: Ke 07.03.2007 4:04
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Loggauksista..

Viesti Kirjoittaja mikkeri » To 24.04.2008 21:21

mahtikanki kirjoitti:Entäpä jos kätkö on jästitty käynnin ja loggauksen välissä? Voiko sellaisen löydön hyväksyä? Antaa meinaan mahdollisuuden huijaamiseen.
mihin ihme huijaamiseen? tarkotatko sellasta että joku loggaa kätkön, jota ei oo oikeesti löytänykkään. entä sitten? mikäli semmosta tekee isossa mittakaavassa (eli loggaa vaikka 1000 löytöä) siitä jää heti kiinni, eikä kukaan ota vakavasti. mikäli taas joku on niin säälittävä, että haluaa logata itelleen yhen löydön "ansiotta", niin olkoon.

mahtikanki
Viestit: 43
Liittynyt: Ke 30.05.2007 15:52

Re: Loggauksista..

Viesti Kirjoittaja mahtikanki » To 24.04.2008 22:17

Huijaamiseen huijaamiseen. Vai olisiko teidän mielestä ihan ok, että loggaisin huomenna löytäneeni vaikkapa kätkön GCT7KQ jo 12.8. kun nyt kerran vaan satuin unohtamaan, että olenhan minä tämänkin silloin viimekesänä löytänyt? Säälittävääkö - kyllä, erittäin, mutta meitäkin vaan alkaa olemaan niin paljon, että kaikenlaisia vatipäitä mahtuu väistämättä tähänkin joukkoon. Kukaan ei kuitenkaan voi todistaa tuota loggausta mitenkään suuntaan tai toiseen, jos kyseinen purkki ei ole paikallaan.

pailakka
Viestit: 547
Liittynyt: Ma 29.01.2007 20:05

Re: Loggauksista..

Viesti Kirjoittaja pailakka » To 24.04.2008 22:36

Onko sillä mitään väliä? Jos joku saa kiksejä kätkön loggaamisesta ilman fyysistä löytyä niin antaa logata,

Avatar
jupilli
Viestit: 235
Liittynyt: Pe 05.01.2007 14:04
Paikkakunta: Tikkakoski

Re: Loggauksista..

Viesti Kirjoittaja jupilli » To 24.04.2008 22:59

Empä oikein tiijä,

olen melko päättäväisesti kuvannut kaikki lokokirjat aina kunolen käynyt huoltokeikalla ja kyllä ainakin täällä Keski-Suomessa kaikki pelaa oikein, jokunen lokimerkintä ilman nettikirjausta löytyy silloin tällöin mutta puuttuvaa lokikrjamerkintää en ole tavannut. Väittäisin että kätköilläni on tapahtunut paljon keskimääräista enemmän purkkien ja lokien häviämisiä kuin osalleni kuuluisi. Syyhän on tietysti piilottajan, kenenkäs muun.
Ehkä tilanne noiden epämääräisten lokituksien suhteen on toinen siellä Tsadissa tai Mansessakin.

Lokikirjoja on muuten kiva tutkia ihan rauhassa, suurennella ja vertailla samojen kävijöiden lokituksia eri kätköillä, monasti ne kuvaavat löytäjän fiiliksiä paljon paremmin kuin tunteja myöhemmin tehty nettikirjaus.
Toisaalta, on mulla muutama lokirja kuvattuna joita ei oikein pidä edes julkistaa, nuoriakin kätköilijöitä löytyy joukoista.
Terveisin Kätköilyvaari !!

hhuikuri
Viestit: 337
Liittynyt: Su 16.09.2007 16:57

Re: Loggauksista..

Viesti Kirjoittaja hhuikuri » Pe 25.04.2008 7:33

mahtikanki kirjoitti:Huijaamiseen huijaamiseen. Vai olisiko teidän mielestä ihan ok, että loggaisin huomenna löytäneeni vaikkapa kätkön GCT7KQ jo 12.8. kun nyt kerran vaan satuin unohtamaan, että olenhan minä tämänkin silloin viimekesänä löytänyt?
Jos kerran olet purkin löytänyt, niin miksi ei olisi ok? Mikä sitten mielestäsi olisi oikea aikaraja? Jos löydän kätkön aamulla töihin mennessä klo 6.42. omistaja pistäytyy sattumalta itse paikalla klo 7.23 huomatakseen että klo 7.00 paikalle saapunut kaivinkone on ryhtynyt maansiirtotöihin ja purkki on mennyttä ja omistaja pistää kätkön hyllylle klo 7.59, teenkö sitten väärin kuitatessani löydön aamukahvia juodessani klo 8.15? Samalla tavalla tuossa olisi huijaamisen mahdollisuus.

Avatar
LQ
Viestit: 470
Liittynyt: To 11.01.2007 12:33

Re: Loggauksista..

Viesti Kirjoittaja LQ » Pe 25.04.2008 8:40

jakari65 kirjoitti:...mutta jos matkaan tarttuu vuosi sitten esim TB/GC ja sitä ei
logata, niin se aiheuttaa paljon hämmennystä.
Tämä taisi olla ihan hypoteettista pohdiskelua... Matkalaisten liikuttelussa viikkokin voi jo olla ikävän pitkä
viivästys nettiloggauksessa, mutta tietenkin vielä täysin hyväksyttävissä, jos syystä tai toisesta ei ole
pääsyä nettiin. Mielestäni on jo paheksuttavaa, jos kätkölöydöt on logattu nettiin samantien ja matkalaisten
liikuttelut vasta päivien tai viikkojen päästä.
Hieman aktiivisuutta toivoisin loggauksissa, jotta olisivat edes samalla vuodella :lol:
Jaa, tämä vatipää pitää sitten vissiin vähän ryhdistäytyä? ...ja logata nettiin vuonna 2006 löydetty kätkö,
jotta voisin siirtyä viime vuoden loggauksiin... :D
Viimeksi muokannut LQ, Pe 25.04.2008 8:42. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Piilotettu: 12 Löydetty: noin 2000 +/- 1000, en minä tarkkaan tiedä...

mikkeri
Viestit: 120
Liittynyt: Ke 07.03.2007 4:04
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Loggauksista..

Viesti Kirjoittaja mikkeri » Pe 25.04.2008 8:41

miun mielest täs on olennaista tuo kysymys siitä et onks sillä mitään väliä. jos huijaa, niin itteäänhä siinä vaan huijaa. mie en ainakaan ymmärrä et mitä se haittaa vaikka naapurin Geosoturi3000:lla oiski 45 löydön sijasta 46.

Ceraci
Viestit: 15
Liittynyt: La 22.03.2008 20:05
Paikkakunta: Turku

Re: Loggauksista..

Viesti Kirjoittaja Ceraci » Pe 25.04.2008 9:18

mikkeri kirjoitti:miun mielest täs on olennaista tuo kysymys siitä et onks sillä mitään väliä. jos huijaa, niin itteäänhä siinä vaan huijaa.
Nimen omaan. Eihän näitä muutenkaan ketään valvo. Aika pitkälti on kaikki kätköilijän omantunnon varassa. Enkä oikein jaksa uskoa, että tästä harrastuksesta kiinnostuisi sellainen ihminen, jolle on tärkeintä saada vain se loggaus nettiin ja löytömäärä kasvamaan. Kyllä minulle ainakin on tärkeintä se purkin hakeminen, ulkona liikkuminen ja kokemuksien etsiminen.

tuota
Viestit: 48
Liittynyt: Pe 29.02.2008 8:01

Re: Loggauksista..

Viesti Kirjoittaja tuota » Pe 25.04.2008 9:38

Itselle on käynyt sillä tavalla esim. Sudenmulkkaus-kätköllä että löysin purkin, mutta se oli jäätynyt kiinni. Irrotukseen soveltuvia työkaluja ei ollut mukana, joten loggaus kirjaan jäi tekemättä. Uutena kätköilijänä kyselin eventissä miten asiassa pitäisi toimia, ja tein sen mukaan: Eli Note sivuille.
Itse taas kävin juuri kätköllä Shortys challenge jossa monelle oli käynyt samalla tavalla, mutta olivat loganneet löytyneeksi. Erona tässä oli se, että jälkimmäisessä oli talviattribuutti, ensimmäisessä ei. Miten sen nyt sitten ottaa...

Geovius
Viestit: 738
Liittynyt: Ke 28.03.2007 13:58
Paikkakunta: Tampere

Re: Loggauksista..

Viesti Kirjoittaja Geovius » Pe 25.04.2008 10:07

Minä olen sitä mieltä, että jos purkki on jäätynyt kiinni ja niin ollen ei saa nimeään lokikirjaan niin se ei ole tietenkään silloin löytö. Näin olen ainakin itse toiminut. Kyllähän se tietenkin sapettaa mutta minkäs teet. Tämähän on tietenkin rinnastettavissa siihen, että saavut kätkölle joka on jossain puun latvassa. Tästäkin on omakohtainen esimerkki, minä en tykkää kiipeillä eikä mukana ollut tikkaita tai köyttä niin jäi sekin kätkö löytämättä vaikka näinkin purkin hyvin siellä ylhäällä.

Ceraci
Viestit: 15
Liittynyt: La 22.03.2008 20:05
Paikkakunta: Turku

Re: Loggauksista..

Viesti Kirjoittaja Ceraci » Pe 25.04.2008 10:16

Juu, tällä periaatteella olen minäkin toiminut. Vaikka purkki on ollut näkyvissä tai jopa kädessä, mutta syystä tai toisesta en ole lokikirjaa käsiini saanut, olen jättänyt lokkaamatta myös nettiin. Purkilla olen käynyt toistamiseen sitten joskus myöhemmin apujoukkojen kanssa tai parempien olosuhteiden vallitessa.

hidehairy
Viestit: 6
Liittynyt: Su 25.03.2007 19:57

Re: Loggauksista..

Viesti Kirjoittaja hidehairy » Pe 25.04.2008 11:41

Geovius kirjoitti:Minä olen sitä mieltä, että jos [...]ei saa nimeään lokikirjaan niin se ei ole tietenkään silloin löytö.
Olen samaa mieltä tästä, ja siitä että jos joku haluaa vaikka logata itselleen virtuaalisesti 50 kätköä lisää niin siitä sitten vaan. Tuskinpa ainakaan tapahtumakätköä uskaltaa logata... :)

tuota
Viestit: 48
Liittynyt: Pe 29.02.2008 8:01

Re: Loggauksista..

Viesti Kirjoittaja tuota » Pe 25.04.2008 23:29

Juu itse olen samoilla linjoilla. Kätköllä GCXT2W törmäsin tähän juttuun..

Pertsa25
Viestit: 63
Liittynyt: To 21.12.2006 19:18
Paikkakunta: Lahti

Re: Loggauksista..

Viesti Kirjoittaja Pertsa25 » La 26.04.2008 0:32

Sitä on itse pari kertaa törmännyt siihen että purkki on näkyvissä mutta nimeä ei saa lokikirjaan esim. jäätymisen takia, niin notea peliin.
Se on siitäkin hyvä että kätkön omistaja saa tiedon purkin olemassa olosta ja vallitsevista olosuhteista kätköllä, etenkin jos on kyseessä kätkö jota harvemmin etsitään.
Jos joku haluaa huijata itseään niin huijatkoon, mitä merkitystä jos itsellä on hyvä omatunto omista loggauksista. Kyllä se joskus takaisin iskee.
Jos siitä ei tule mitään, niin sitten siitä ei tule mitään, joten ihan sama!

Avatar
stebu
Viestit: 612
Liittynyt: Pe 02.11.2007 0:25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Loggauksista..

Viesti Kirjoittaja stebu » La 26.04.2008 0:50

Olen muutaman loggauksen nähnyt, jossa loggaaja on sopinut kätkön omistajan kanssa, että loggaus on OK. Kyseessä on yleensä ollut jästitty kätkö. Koska todistettavasti(?) loggaaja on löytänyt oikean, niin logitus hyväksytään.
Ei kai se nimi siinä paperissa niin tärkeä ole. Joissakin kätköissä logivihko/paperi on pelkkää selluloosamössöä, josta ei pysty enää selvittämään, kutka siihen ovat nimensä raaputtaneet.
-stebu

Esku
Viestit: 58
Liittynyt: La 19.05.2007 14:29
Paikkakunta: Kotka

Re: Loggauksista..

Viesti Kirjoittaja Esku » La 26.04.2008 3:55

Olen varmaan pahimman luokan roisto, mutta kävin merkkaamassa DNF:n jo neljä vuotta sitten löytämättä jääneeseen ensiyritykseen ja vieläpä melkein vuosi kätkön arkistoimisen jälkeen. Törkeästi änkesin merkintöineni kaikkien kätkön sittemmin löytäneiden edelle. Ja vielä päälle päätteeksi kehtasin kritisoida kätkön jo löytäneiden kirjailemia merkintöjä.. Melkoinen FTNF :wink: Pistäkääpä pahemmaksi! :D
esku.on(ät)hukassa.com

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”