Poistatko loggauksen jos nimeä ei löydy lokikirjasta?

Yleistä keskustelua kätköilystä

Poistatko löytöloggauksen, jos siitä ilmenee ettei nimeä ole kirjattu kätkön lokikirjaan?

Poistan, mutta varoitan kätköilijää siitä ensin etukäteen
25
21%
Poistan ja laitan samalla viestin kätköilijälle jossa kerron syyn poistoon
25
21%
Poistan, mutten laita kätköilijälle siitä mitään viestiä
5
4%
En poista, mikäli loggauksessa jollain muulla tavalla todistetaan kätkön löytyneen
43
36%
En poista
23
19%
 
Ääniä yhteensä: 121

Kettuliini
Viestit: 23
Liittynyt: Ma 28.05.2012 20:58

Poistatko loggauksen jos nimeä ei löydy lokikirjasta?

Viesti Kirjoittaja Kettuliini » Su 01.09.2013 0:19

Täällä foorumilla kun on keskusteltu monelta eri kantilta löydön perusteista, mutta lähinnä etsijän kannalta, niin haluaisin kuulla mitä kätköttäjät ovat mieltä omille kätköilleen merkityistä löytöloggauksista, joista ilmenee ettei nimeä syystä tai toisesta ole kirjoitettu lokiin. Nimi lokikirjassa kun on sääntöjen mukaan se ainoa vaatimus jonka puuttuessa kätköttäjällä on oikeus löytölogin poistamiseen.

Itse kätköjä etsiessäni loggaan löydön nettiin ainoastaan, jos saan nimimerkin tavalla tai toisella kätköön todisteeksi löydöstä, mutta kätköttäjän ominaisuudessa olen kahden vaiheilla mitä tehdä logeille, joissa sanotaan ettei nimeä ole kätköön kirjattu vaikka kätkö on löydetty. Sääntöjen mukaan tällaiset loggaukset pitäisi kai sitten poistaa, mutta toisaalta olen ollut sitä mieltä että jokainen kätköilee omalla tavallaan ja jos omatunto sallii tällaisen löydön kirjaamisen, se ei ole muilta pois.

Vai onko? Jos osa kätköttäjistä antaa asian olla, vahvistaa se tietysti mielikuvaa siitä että näin on ok toimia, jolloin toiminta yleistyy entisestään. Ja vaikuttaahan se myös kätkön löytötilastoihin.

Koska aiheesta on keskusteltu runsaasti jo muissa ketjuissa, niin toivoisin että tässä ketjussa keskityttäisiin nimenomaan keskustelemaan asiasta kätköttäjän näkökulmasta käsin.

Avatar
oh3sus
Viestit: 134
Liittynyt: To 16.07.2009 14:59
Paikkakunta: Orimattila

Re: Poistatko loggauksen jos nimeä ei löydy lokikirjasta?

Viesti Kirjoittaja oh3sus » Su 01.09.2013 0:24

Sääntöjen mukaan mennään ja loggaus lähtee jos ei nimeä logissa. Tosin kannattaa olla varovainen sen suhteen että loggaaja on saattanut muuttaa kätköilytunnustaan ja sen takia tulee virhepoisto. Kerran on näin omalla kohdalla käynyt :)
Liberate tuteme ex inferis

Avatar
konta1
Viestit: 99
Liittynyt: Pe 29.08.2008 20:37
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Poistatko loggauksen jos nimeä ei löydy lokikirjasta?

Viesti Kirjoittaja konta1 » Su 01.09.2013 0:31

En poista esim. sellaisessa tapauksessa, että kätköpurkki on hitonmoisessa paikassa + logivihko on täynnä, märkä tms. (tai jopa kynä puuttuu) + kätköilijä todistaa pitäneensä purkkia kädessään yksiselitteisellä valokuvalla
Kumimaisen Omahyväinen ja Naurettavan Töppöjalkainen Arvuuttelija Ykkönen | Luolat ja onkalot

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Poistatko loggauksen jos nimeä ei löydy lokikirjasta?

Viesti Kirjoittaja Seq » Su 01.09.2013 0:40

Itse olen poistanut muutaman loggauksen, jotka ovat aivan tyhjiä.

Niistä ei voi tietää, onko ne tarkoituksella tehtyjä, vai virhepainalluksia kännykästä.

Avatar
MikaS
Viestit: 296
Liittynyt: Pe 05.12.2008 0:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Poistatko loggauksen jos nimeä ei löydy lokikirjasta?

Viesti Kirjoittaja MikaS » Su 01.09.2013 0:48

Hukka1974 kirjoitti:Sääntöjen mukaan mennään ja loggaus lähtee jos ei nimeä logissa. Tosin kannattaa olla varovainen sen suhteen että loggaaja on saattanut muuttaa kätköilytunnustaan ja sen takia tulee virhepoisto. Kerran on näin omalla kohdalla käynyt :)
Mutta kun ei mitään sopivaa nimeä siihen aikaan edes satu ja muut löytyvät lokivihkosta niin deleteä vaan. Kuvaan vielä vihkot ja laitan kätkösivulle joten sieltä kaikki voivat tarkistaa oliko se nimi vai ei.

MikaS

Prynde
Viestit: 139
Liittynyt: Ti 31.07.2012 17:31
Paikkakunta: Turenki, Janakkala

Re: Poistatko loggauksen jos nimeä ei löydy lokikirjasta?

Viesti Kirjoittaja Prynde » Su 01.09.2013 1:09

Itse en poista jos jotenkin voi todistaa että kätkö on löytynyt ja on ollut kosketuksissa kätkön kanssa, ei tosin ole tullut vielä omien kätköjen kohdalla tullut vastaan. Itsellänikin on ollut tilanteita joissa olen ollut kosketuksissa kätkön kanssa mutta en ole kyennyt saamaan logivihkoa kätköstä esiin koska kätkö on syystä tai toisesta jumissa piilossaan. Olen kuitenkin saanut ujutettua kätkön sisään paperinpalan jossa loggaukseni on, koen että se on parempi kuin hajottaa purkin kylki jotta saan login ulos sitäkautta. Yhtäkään näistä loggauksista ei ole poistettu.

Kerran sain luvan logata erään kätkön vaikka kätköpurkki oli aiemmin samana päivänä haettu pois ja kätkö arkistoitu, sitä taasen en logannut löydöksi koska en itse purkkia koskaan löytänyt (olin jo kerran aiemmin käynyt etsimässä).

Honkkis73
Viestit: 9
Liittynyt: To 25.07.2013 18:27

Re: Poistatko loggauksen jos nimeä ei löydy lokikirjasta?

Viesti Kirjoittaja Honkkis73 » Su 01.09.2013 1:36

Prynde kirjoitti:Itse en poista jos jotenkin voi todistaa että kätkö on löytynyt ja on ollut kosketuksissa kätkön kanssa, ei tosin ole tullut vielä omien kätköjen kohdalla tullut vastaan. Itsellänikin on ollut tilanteita joissa olen ollut kosketuksissa kätkön kanssa mutta en ole kyennyt saamaan logivihkoa kätköstä esiin koska kätkö on syystä tai toisesta jumissa piilossaan. Olen kuitenkin saanut ujutettua kätkön sisään paperinpalan jossa loggaukseni on, koen että se on parempi kuin hajottaa purkin kylki jotta saan login ulos sitäkautta. Yhtäkään näistä loggauksista ei ole poistettu.

Kerran sain luvan logata erään kätkön vaikka kätköpurkki oli aiemmin samana päivänä haettu pois ja kätkö arkistoitu, sitä taasen en logannut löydöksi koska en itse purkkia koskaan löytänyt (olin jo kerran aiemmin käynyt etsimässä).
Entä, jos purkki on esim. tällainen :
GC1B1CG

Prynde
Viestit: 139
Liittynyt: Ti 31.07.2012 17:31
Paikkakunta: Turenki, Janakkala

Re: Poistatko loggauksen jos nimeä ei löydy lokikirjasta?

Viesti Kirjoittaja Prynde » Su 01.09.2013 1:46

Honkkis73 kirjoitti:
Prynde kirjoitti:Itse en poista jos jotenkin voi todistaa että kätkö on löytynyt ja on ollut kosketuksissa kätkön kanssa, ei tosin ole tullut vielä omien kätköjen kohdalla tullut vastaan. Itsellänikin on ollut tilanteita joissa olen ollut kosketuksissa kätkön kanssa mutta en ole kyennyt saamaan logivihkoa kätköstä esiin koska kätkö on syystä tai toisesta jumissa piilossaan. Olen kuitenkin saanut ujutettua kätkön sisään paperinpalan jossa loggaukseni on, koen että se on parempi kuin hajottaa purkin kylki jotta saan login ulos sitäkautta. Yhtäkään näistä loggauksista ei ole poistettu.

Kerran sain luvan logata erään kätkön vaikka kätköpurkki oli aiemmin samana päivänä haettu pois ja kätkö arkistoitu, sitä taasen en logannut löydöksi koska en itse purkkia koskaan löytänyt (olin jo kerran aiemmin käynyt etsimässä).
Entä, jos purkki on esim. tällainen :
GC1B1CG
En osaa ottaa kantaa, tuo on yksi harvoista tradeista tuolla suunnalla joka on jostain syystä jäänyt hakematta. Pitäisi ensin nähdä toteutus jotta tietäisi miten siihen suhtautua.

Sanoisin kuitenkin että jos kyseessä on jonkinsortin pulmasysteemi niin voi vaatia enemmän yritystä loggaukseen kuin perus pakasterasiassa.

Honkkis73
Viestit: 9
Liittynyt: To 25.07.2013 18:27

Re: Poistatko loggauksen jos nimeä ei löydy lokikirjasta?

Viesti Kirjoittaja Honkkis73 » Su 01.09.2013 1:55

Prynde kirjoitti:
Honkkis73 kirjoitti:
Prynde kirjoitti:Itse en poista jos jotenkin voi todistaa että kätkö on löytynyt ja on ollut kosketuksissa kätkön kanssa, ei tosin ole tullut vielä omien kätköjen kohdalla tullut vastaan. Itsellänikin on ollut tilanteita joissa olen ollut kosketuksissa kätkön kanssa mutta en ole kyennyt saamaan logivihkoa kätköstä esiin koska kätkö on syystä tai toisesta jumissa piilossaan. Olen kuitenkin saanut ujutettua kätkön sisään paperinpalan jossa loggaukseni on, koen että se on parempi kuin hajottaa purkin kylki jotta saan login ulos sitäkautta. Yhtäkään näistä loggauksista ei ole poistettu.

Kerran sain luvan logata erään kätkön vaikka kätköpurkki oli aiemmin samana päivänä haettu pois ja kätkö arkistoitu, sitä taasen en logannut löydöksi koska en itse purkkia koskaan löytänyt (olin jo kerran aiemmin käynyt etsimässä).
Entä, jos purkki on esim. tällainen :
GC1B1CG
En osaa ottaa kantaa, tuo on yksi harvoista tradeista tuolla suunnalla joka on jostain syystä jäänyt hakematta. Pitäisi ensin nähdä toteutus jotta tietäisi miten siihen suhtautua.

Sanoisin kuitenkin että jos kyseessä on jonkinsortin pulmasysteemi niin voi vaatia enemmän yritystä loggaukseen kuin perus pakasterasiassa.
Jep, ja kuten tiedät kokeneena löytäjänä, että joskus purkit on vaan sellaisia, että ne pitää saada käteen tai toinen vaihtoehto on, että niisä on joku vika ja niitä ei saa vaan käteen..., jos ite kätkön löytäjänä ajattalen asiaa, niin en voi lokata ed. sellaista purkkia, jota en saa käteen, sen takia, etten tajua juttua, mutta en myöskään voi lokata sellaista purkkia, jossa on joku vika..., eli silloin laitan viestiä purkin omistajalle... ja vastauksena voi olla suuri kiitos tai sitten armoton piruilu... :wink:

Avatar
MikaS
Viestit: 296
Liittynyt: Pe 05.12.2008 0:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Poistatko loggauksen jos nimeä ei löydy lokikirjasta?

Viesti Kirjoittaja MikaS » Su 01.09.2013 2:07

konta1 kirjoitti:En poista esim. sellaisessa tapauksessa, että kätköpurkki on hitonmoisessa paikassa + logivihko on täynnä, märkä tms. (tai jopa kynä puuttuu) + kätköilijä todistaa pitäneensä purkkia kädessään yksiselitteisellä valokuvalla
Kynän puuttuminen on kätköilijän oma häpeä, aina->delete
Jos lokiin ei voi kirjoittaa ja kirjoittaa omalle lapulle (sinne purkkkiin)->OK

Noin pääsääntöisesti. Mutta, jos esim purkki on tökättö saavuttamattomiin ja siitä soitetaan livenä jotta saadaan huolto äkkiä paikalle ollaankiin taas harmaalla alueella. Yhden tämmöisen olen hyväksynyt kun todistettavasti oli paikalla, kontakti purkkiin ja siitä saatiin huoltorumba käyntiin.

Mutta jos kynätön kätköilijä heittää minun purkin nevadaan ja pyytää lokkauslupaa, saa kyllä aika tarkasti kuvailla piilotuspaikan ja miten se on nyt hukassa.

Avatar
ansu75
Viestit: 241
Liittynyt: Ma 22.08.2011 21:43
Paikkakunta: Vihti

Re: Poistatko loggauksen jos nimeä ei löydy lokikirjasta?

Viesti Kirjoittaja ansu75 » Su 01.09.2013 11:10

Minun hurjan kahden kerran kokemuksella vastasin että poistan, mutta varoitan etukäteen. Ensimmäinen tapaus oli sellainen ettei ollut kynää mukana, mutta loggaa kuitenkin ja ilmoittaa sen vielä loggauksessa. Ilmoitin kätköilijälle että poistan loggausen ja voi logata sitten uudestaan kun seuraavan kerran käy purkilla ja laittaa sen nimen sinne vihkoon. Toinen oli sellainen tapaus, että oli löytynyt vain kätköseloste, kätköilijä luuli kätkön jästityn ja loggasi selosteeseen, piilottaen sen olettamaansa kätköpaikkaan. Jos tuo olisi ollut tilanne olisi ok, mutta kun kävin tarkistuskäynnillä ja kätkö olikin paikoillaan (vain se seloste puuttui) niin ilmoitin poistavani loggauksen. Myöhemmin kätköilijä kävikin löytämässä kätkön ihan oikein..
~Don't worry, be happy!~

JyNu
Viestit: 283
Liittynyt: Ke 25.08.2010 21:55

Re: Poistatko loggauksen jos nimeä ei löydy lokikirjasta?

Viesti Kirjoittaja JyNu » Ma 02.09.2013 0:20

ansu75 kirjoitti:Minun hurjan kahden kerran kokemuksella vastasin että poistan, mutta varoitan etukäteen. Ensimmäinen tapaus oli sellainen ettei ollut kynää mukana, mutta loggaa kuitenkin ja ilmoittaa sen vielä loggauksessa.
Entäpä tapaus, että ei ole kynää mukana, mutta on ottanut kuvan logikirjasta ??

Alvater
Viestit: 31
Liittynyt: Ke 17.10.2012 20:44

Re: Poistatko loggauksen jos nimeä ei löydy lokikirjasta?

Viesti Kirjoittaja Alvater » Ma 02.09.2013 0:38

Mulle kävi kerran niin, että kynä levisi siinä kätköllä. Ettei mulla ollut jopa kaksi kynää ja kumpikin kieltäytyi piirtämästä viivaakaan. Puoli tuntia varmaan ahersin niiden kanssa ja lopulta sain jotain nimimerkin tapaista raavittua siihen nanon paperisuikaleeseen.

Avatar
Pek47ka
Viestit: 363
Liittynyt: Su 06.04.2008 18:34
Paikkakunta: Nummela (maalaiskunnan sivukylä)

Re: Poistatko loggauksen jos nimeä ei löydy lokikirjasta?

Viesti Kirjoittaja Pek47ka » Ma 02.09.2013 6:21

Honkkis73 kirjoitti:
Prynde kirjoitti:
Honkkis73 kirjoitti:
Prynde kirjoitti:Itse en poista jos jotenkin voi todistaa että kätkö on löytynyt ja on ollut kosketuksissa kätkön kanssa, ei tosin ole tullut vielä omien kätköjen kohdalla tullut vastaan. Itsellänikin on ollut tilanteita joissa olen ollut kosketuksissa kätkön kanssa mutta en ole kyennyt saamaan logivihkoa kätköstä esiin koska kätkö on syystä tai toisesta jumissa piilossaan. Olen kuitenkin saanut ujutettua kätkön sisään paperinpalan jossa loggaukseni on, koen että se on parempi kuin hajottaa purkin kylki jotta saan login ulos sitäkautta. Yhtäkään näistä loggauksista ei ole poistettu.

Kerran sain luvan logata erään kätkön vaikka kätköpurkki oli aiemmin samana päivänä haettu pois ja kätkö arkistoitu, sitä taasen en logannut löydöksi koska en itse purkkia koskaan löytänyt (olin jo kerran aiemmin käynyt etsimässä).
Entä, jos purkki on esim. tällainen :
GC1B1CG
En osaa ottaa kantaa, tuo on yksi harvoista tradeista tuolla suunnalla joka on jostain syystä jäänyt hakematta. Pitäisi ensin nähdä toteutus jotta tietäisi miten siihen suhtautua.

Sanoisin kuitenkin että jos kyseessä on jonkinsortin pulmasysteemi niin voi vaatia enemmän yritystä loggaukseen kuin perus pakasterasiassa.
Jep, ja kuten tiedät kokeneena löytäjänä, että joskus purkit on vaan sellaisia, että ne pitää saada käteen tai toinen vaihtoehto on, että niisä on joku vika ja niitä ei saa vaan käteen..., jos ite kätkön löytäjänä ajattalen asiaa, niin en voi lokata ed. sellaista purkkia, jota en saa käteen, sen takia, etten tajua juttua, mutta en myöskään voi lokata sellaista purkkia, jossa on joku vika..., eli silloin laitan viestiä purkin omistajalle... ja vastauksena voi olla suuri kiitos tai sitten armoton piruilu... :wink:
Kyllä tässä mainitussa tapauksessa on selvästi kerrottu mikä on se oikea kätköpurkki ja sen sisältä on aina loki löytynyt. On kyllä joskus ollut teknillisiä vikoja, jolloin ei ole purkkia käsiin saanut. On siellä myös ollut tapauksia, että on yritetty uskotella löydetyn purkin ja taidettu lisätä sinne paperia lokkausta varten. On sitten oma-aloitteellisesti hävinnyt lokkaus - ainakin joillakin tämän tyylisillä purkeillani.

Avatar
Kulpakko
Viestit: 260
Liittynyt: Ma 03.10.2011 9:34
Paikkakunta: Lepaa, Hattula

Re: Poistatko loggauksen jos nimeä ei löydy lokikirjasta?

Viesti Kirjoittaja Kulpakko » Ma 02.09.2013 6:54

Eipä osattu vastata tähän kyselyyn, kun ei ole vielä tullut eteen tilannetta, että pitäis poistaa jonkun loggaus. Tosin tiimin naispuoleinen ei edes viitsi tutkia, että näkyykö jokaisen nimmari logivihossa. Kaksilahkeinen joskus ihan aikansa kuluksi katselee logivihkoja, mutta ei kylläkään varsinaisesti vertailumielessä. Olisikohan meille sopiva vastausvaihtoehto ollut: "On muuta tekemistä sen verran enemmän, ettei joudeta seuraamaan muiden kätköilijöiden touhuja"? :wink:

Avatar
jviirret
Viestit: 186
Liittynyt: Su 29.01.2012 11:27

Re: Poistatko loggauksen jos nimeä ei löydy lokikirjasta?

Viesti Kirjoittaja jviirret » Ma 02.09.2013 7:22

Ei ole ihme että asiasta syntyy aika-ajoin vilkastakin keskustelua, sen verran tasaväkinen äänestys. Nyt 47 ääntä ja noin 40% ei poista logauksia ja 60% poistaa.

AFTM#4
Viestit: 484
Liittynyt: To 23.07.2009 21:10
Paikkakunta: Lahti

Re: Poistatko loggauksen jos nimeä ei löydy lokikirjasta?

Viesti Kirjoittaja AFTM#4 » Ma 02.09.2013 10:14

Perusväline millä kirjoitetaan löytö kätkön lokivihkoon, jätetään se pois taskusta kun lähdetään kätköilemään? Taskulamppu, otsalamppu, gps, reppu ja puhelin tulee mukaan automaattisesti, mutta se kynä on hankala?
Taitaa olla kaksi tapausta kun kätkölläni on käynyt kynätön kätköilijä ja kuitannut löydetyksi. Poistin ja ilmoitin asian syyn kätköilijöille. Kävivät kirjaamassa seuraavana päivänä kynät mukana. Nämä ei ilmeisemmin enää unohtele niitä kyniään...
On kätköilläni käynyt "kätköilijä" joka kirjannut nimen vihkoon, mutta ei koskaan nettiin :D

Jossitellaampa vielä hieman. Jos tekisin kätkön joka sijaiteet hankalan matkan päässä ja purkissa olevat kynät syystä tai toisesta olisivat kadonneet purkista ja kätköilijäkin olisi kadottanut kynäkokoelmansa kyseisellä etsintä reisullaan, hyväksyisin purkista ja logivihkosta otetun kuvan tai jos kätköilijä tiputtaisi kätköön hallussaan olevan TB:n tai Geokolikon todisteeksi 8)

Avatar
vvv
Viestit: 101
Liittynyt: La 26.04.2008 23:40

Re: Poistatko loggauksen jos nimeä ei löydy lokikirjasta?

Viesti Kirjoittaja vvv » Ma 02.09.2013 10:58

Mää, julkikynätön, loggasin kerran huolellisesti ruoholla töhertäen, hiljaa, peläten että alueella laiduntaneet hevoset huomaisivat ja söisivät. Toista kertaa en alueelle olisi mennyt, piti soveltaa. Onneksi on lyhyt nimimerkki.. Ylipäänsä kätköillä tulee eteen tilanteita joissa tarvii soveltaa ja sehän vasta mielenkiintoista onkin kun nykyihminen pystyy kehittämään apuvälineen kuin simpanssi ikään - tulee hyvä mieli :) Kyllähän se nimi on kirjassa oltava ennenkuin siitä voi muille kertoa, tavoista keskustelu on sitte asia erikseen ja lähes mahdotonta omistajankaan on nettilogia poistaa jos nimi on kirjassa, riippumatta siitä miten se on sinne tulostettu.

Avatar
gettiz
Viestit: 42
Liittynyt: Su 26.08.2012 16:45
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Poistatko loggauksen jos nimeä ei löydy lokikirjasta?

Viesti Kirjoittaja gettiz » Ma 02.09.2013 12:10

AFTM#4 kirjoitti: On kätköilläni käynyt "kätköilijä" joka kirjannut nimen vihkoon, mutta ei koskaan nettiin :D
Miten se, että loggaa vihkoon mutta ei nettiin, tekee kätköilijästä "kätköilijän"? Eivät kaikki loggaa löytöjään nettiin, itse asiassa sellaisia kätköilijöitä on yllättävänkin paljon.
Isona minustakin tulee gerbiili, kasanukkuja!

-Ozzi-
Viestit: 50
Liittynyt: Ke 08.05.2013 21:51

Re: Poistatko loggauksen jos nimeä ei löydy lokikirjasta?

Viesti Kirjoittaja -Ozzi- » Ma 02.09.2013 12:41

Toivottavasti poistetusta logimerkinnästä tulee käyttäjälle ilmoitus. Allekirjoittaneella nimittäin on parissa kätköstä eri nimimerkillä nettiloggaus (heti paikalta puhelimella) kuin mitä vihossa lukee, kun tilaa säästääkseni laitettiin yhteisloggauksella, enkä heti älynny tuota mainita. Nyt vaan en muista jotta milläkän purkilla näin oli. Kaksi sellaista jossain Pirkanmaalla kuitenkin. (Team PuRo, lukee vihossa jos joku tunnistaa)

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”