"Näin kätkön ja loggaan sen löydetyksi"... Huoh...

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
Captain Morgan
Viestit: 123
Liittynyt: Pe 01.08.2008 21:39

"Näin kätkön ja loggaan sen löydetyksi"... Huoh...

Viesti Kirjoittaja Captain Morgan » To 29.08.2013 14:27

Moi,

Kätköjen omistajat voisivat välillä lukea omien kätköjensä loggauksia ja ottaa yhteyttä
asiattomiin loggaajiin sekä poistaa näiden loggaukset, näitä tulee vastaan yllättävän paljon
kun lukaisee lokeja, alla pari esimerkkiä:

Premium-member loggaa kätkön löydetyksi vaikka ei saanut sitä käsiinsä:
http://coord.info/GLC1XX1H

Sama kätkö, toinen premium member anoo omistajalta lupaa logata kätkö löydetyksi kun ei saanut sitä käsiinsä:
http://coord.info/GLC1ZHNW
Onneksi ei logannut löydetyksi, mutta tuo luvan pyytäminenkin on minusta asiatonta.

Uusi kätköilijä, sama juttu, eri kätkö, tämä menee tietty kokemattomuuden pikkiin:
http://coord.info/GLBYGNNR

Periaatehan on kuitenkin aina ollut ja on edelleen että vasta sitten kun oma nimi on lokikirjassa,
kätkön voi logata löydetyksi. Noiden edellä linkkaamieni tapausten periaatteellahan voisi
logata tai pyytää lupaa logata esim. kaikki sukellus-, puu- ja kallionjyrkännekätköt minne ei uskalla mennä...

t: Captain Morgan
Terveisin, Captain Morgan, kätköjä vuodesta 2002

Tasipapani
Viestit: 27
Liittynyt: Ma 06.08.2012 15:12

Re: "Näin kätkön ja loggaan sen löydetyksi"... Huoh...

Viesti Kirjoittaja Tasipapani » To 29.08.2013 14:54

Aamupäivällä tuli yhteen kätkööni found it-loggaus "löytyi, mutta liian paljon jästejä, etten saanut logattua". Oli hänen noin 30. löytönsä. Lähetin ystävällisen vastauksen, että kätkön saa logata löydetyksi, kun nimi on lokivihkossa ja pari esimerkkiä kätköistä, joissa juju on juuri purkin käsiin saanti, ei niinkään sen löytäminen. Yritin ilmaista asian niin selkeästi kuin osasin ja perustelin myös sen, miksi poistin loggauksen. Puoli tuntia myöhemmin sama kätköilijä loggasi sen uudelleen löydetyksi lähes samoilla sanoilla. Nyt tässä mietin, poistanko loggauksen taas vai annanko olla. Purkki on aika jästialttiilla paikalla ja loggaaminen päiväsaikaan ei onnistu huomiota herättämättä.

Avatar
Captain Morgan
Viestit: 123
Liittynyt: Pe 01.08.2008 21:39

Re: "Näin kätkön ja loggaan sen löydetyksi"... Huoh...

Viesti Kirjoittaja Captain Morgan » To 29.08.2013 14:58

Lähetä sama viesti uudelleen ja poista loggaus... ja kehota hakemaan aikana jolloin ei oo jästejä niin paljon paikalla
Terveisin, Captain Morgan, kätköjä vuodesta 2002

Tasipapani
Viestit: 27
Liittynyt: Ma 06.08.2012 15:12

Re: "Näin kätkön ja loggaan sen löydetyksi"... Huoh...

Viesti Kirjoittaja Tasipapani » To 29.08.2013 15:13

Laitoin jo viestiin, että varhainen aamu on hyvä aika käydä täällä. Laitan uutta viestiä isommalla fontilla.

Geovius
Viestit: 738
Liittynyt: Ke 28.03.2007 13:58
Paikkakunta: Tampere

Re: "Näin kätkön ja loggaan sen löydetyksi"... Huoh...

Viesti Kirjoittaja Geovius » To 29.08.2013 15:24

Emme kyllä voi itsekkään tämmöistä ymmärtää.
Monasti on itsellekin osunut sellainen kätkö esiin joka on selvästikkin löytynyt mutta sitä ei ole syystä tai toisesta vain saanut käsiin eikä näin olleen kirjoitettua nimimerkkiään lokikirjaan. Kyseessähän on tuollaisessa tilanteessa DNF ja selitys kertoo sitten tarkemman syyn tuohon. Ja se syy voi toki olla sellainen johon kätkön omistajan pitää jotenkin reagoida.

Kerrankin matkalla Lapista takaisin Tampereella osui kohdalla kätkö josta tuli todettu tossahan se on maassa mutta päällä näyttää olevan jonkin verran jäätä, että ei sitä saa käsiin. Väkivalloin ei tullut mieleen edes yrittää ettei mene purkki palasiksi. Se oli DNF ja paikalle ei ole vielä palattu, koska ei ole ollut sielläpäin enää reissua. Mutta sille ei voi mitään eli joskus jokin purkki jää vain löytämättä.

Avatar
pulk
Viestit: 131
Liittynyt: La 06.09.2008 20:40
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: "Näin kätkön ja loggaan sen löydetyksi"... Huoh...

Viesti Kirjoittaja pulk » To 29.08.2013 16:53

Tätäkin yleisempää on "emme osanneet tallentaa webkamerakuvaa joten otimme kuvan omalla kameralla." Ja toki login tyyppinä on webcam photo taken. Harvoin noitakaan poistellaan - valitettavasti.
Oikeasti piilottanut: 5+1+1+1+1+1+1+1 = 12

Avatar
porari
Viestit: 358
Liittynyt: Su 02.08.2009 18:07

Re: "Näin kätkön ja loggaan sen löydetyksi"... Huoh...

Viesti Kirjoittaja porari » To 29.08.2013 17:14

Täällä esimerkki, jossa kätköttäjä poisti "löytöloggaukset". Purkki oli nähty ja otettu todisteeksi valokuva, mutta itse purkkiin ei oltu päästy käsiksi.
http://coord.info/GLBV84JH

Kajsa70
Viestit: 145
Liittynyt: Ke 13.07.2011 12:37

Re: "Näin kätkön ja loggaan sen löydetyksi"... Huoh...

Viesti Kirjoittaja Kajsa70 » To 29.08.2013 17:26

Ja näitähän löytää vaikka kuinka :?
http://www.geocaching.com/seek/log.aspx ... 852bf88dd5

Itse poistin samaisen nimimerkin "löytöloggauksen" eräältä omalta kätköltä, kun oli kuulemma puuttunut oikea työkalu.
Lisäksi tuli moitteita, kun kuvauksessa ei tarkemmin mainita minkälainen työkalu tarkalleen pitäisi olla mukana :lol:
Tosin attribuuteissa on merkintä "erikoistyökalun tarpeesta"... No, oppia ikä kaikki. Jotenkin vain tuntuu, että nykyään kaikki pitää saada "heti, nyt, nopeasti ja yhdellä kertaa"

juhhi
Viestit: 31
Liittynyt: Ma 02.08.2010 13:46

Re: "Näin kätkön ja loggaan sen löydetyksi"... Huoh...

Viesti Kirjoittaja juhhi » To 29.08.2013 20:21

Täähän pelle on. Johan mä kerran poistin ton...
Kajsa70 kirjoitti:Ja näitähän löytää vaikka kuinka :?
http://www.geocaching.com/seek/log.aspx ... 852bf88dd5

Itse poistin samaisen nimimerkin "löytöloggauksen" eräältä omalta kätköltä, kun oli kuulemma puuttunut oikea työkalu.
Lisäksi tuli moitteita, kun kuvauksessa ei tarkemmin mainita minkälainen työkalu tarkalleen pitäisi olla mukana :lol:
Tosin attribuuteissa on merkintä "erikoistyökalun tarpeesta"... No, oppia ikä kaikki. Jotenkin vain tuntuu, että nykyään kaikki pitää saada "heti, nyt, nopeasti ja yhdellä kertaa"

Avatar
pipsa
Viestit: 118
Liittynyt: Ti 16.08.2011 17:44
Paikkakunta: Riihimäki

Re: "Näin kätkön ja loggaan sen löydetyksi"... Huoh...

Viesti Kirjoittaja pipsa » To 29.08.2013 22:54

itse törmäsin vähän muutama päivä sitten pariinkin tälläisen kohteeseen, joita näitä loggauksia oli

http://www.geocaching.com/geocache/GC1E ... 80c15883fe

http://www.geocaching.com/geocache/GC2Y ... 53bdbb0da9

itse laitoin toiseen noten, jossa tähänkin aiheeseen otin kantaa, kun en sitä itse kyennyt hakemaan, mutta ei kyllä käynyt mielessäkään logata. toinen tuli ihan oikeasti haettua.

toisaalta voihan sitä aina kirjoittaa vaan KK ja silti ei ole nimi kirjassa.
että onko tyhmempi se joka tunnustaa?

aktiivisempaa asennetta vaatisi omistajilta, koska heillä on paras mahdollisuus näissä tilanteissa kouluttaa uudempia kätköilijöitä
- pipsa -

Alvater
Viestit: 31
Liittynyt: Ke 17.10.2012 20:44

Re: "Näin kätkön ja loggaan sen löydetyksi"... Huoh...

Viesti Kirjoittaja Alvater » To 29.08.2013 23:05

Joo näitten "näin, siis löysin"-kätköilijöiden logiikalla mulla olisi nyt 82 kätkön sijasta löytölistalla 83. En ollut sitten katsonut maastolukemaa kätkölle ja paikan päällä tajusin, etten pääse purkkiin käsiksi. Näköyhteys purkkiin kyllä oli. Olisin voinut laittaa muistiinpanona, että paikalla olin käynyt, mutta en sitten logannut mitään.

maaria11
Viestit: 106
Liittynyt: Su 10.08.2008 19:57
Paikkakunta: Virrat

Re: "Näin kätkön ja loggaan sen löydetyksi"... Huoh...

Viesti Kirjoittaja maaria11 » To 29.08.2013 23:13

Usein myös näkee loggauksia "ei ollut kynää mukana" ja kerran oli sellainenkin, jossa luki: "loggasin etänä", tiedä häntä mitä sekin sitten tarkoitti :)

mixer89
Viestit: 94
Liittynyt: Ke 23.01.2013 18:34

Re: "Näin kätkön ja loggaan sen löydetyksi"... Huoh...

Viesti Kirjoittaja mixer89 » Pe 30.08.2013 0:10

Multa on joskus jäänyt kynä matkasta, mutta useimmiten (aina) olen saanut logata kätkön, kun olen ottanut kuvan siitä käsissäni tai maassa edessäni. Mitäs mieltä porukka on tästä?

Avatar
artomak
Viestit: 224
Liittynyt: Ma 15.12.2008 23:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: "Näin kätkön ja loggaan sen löydetyksi"... Huoh...

Viesti Kirjoittaja artomak » Pe 30.08.2013 0:15

Silloin nimi ei ole vihkossa. Siis dnf.
aina jotain hukassa

Pete_P
Viestit: 114
Liittynyt: Ti 17.07.2012 17:53

Re: "Näin kätkön ja loggaan sen löydetyksi"... Huoh...

Viesti Kirjoittaja Pete_P » Pe 30.08.2013 0:27

mixer89 kirjoitti:Multa on joskus jäänyt kynä matkasta, mutta useimmiten (aina) olen saanut logata kätkön, kun olen ottanut kuvan siitä käsissäni tai maassa edessäni. Mitäs mieltä porukka on tästä?
Kerran mietin itse myös samaa, kun unohdin kynän matkasta mutta lopputulema oli se että pakko se oli kynä vaan palata hakemaan ja vasta sitten sen kehtasi löydökseen myöntää. Onhan se vähän hassua jos kätköilee ja ei satu kynää omistamaan, mutta kuten on huomattu niin meitä on moneen junaan.

Avatar
arisoft
Viestit: 1224
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: "Näin kätkön ja loggaan sen löydetyksi"... Huoh...

Viesti Kirjoittaja arisoft » Pe 30.08.2013 0:55

mixer89 kirjoitti:Multa on joskus jäänyt kynä matkasta, mutta useimmiten (aina) olen saanut logata kätkön, kun olen ottanut kuvan siitä käsissäni tai maassa edessäni. Mitäs mieltä porukka on tästä?
Minä olen käynyt tuollaisessa tapauksessa kirjoittamassa itse kätköilijän nimen lokiin, jotta ei tarvitse poistaa lokkausta. Eihän sillä ole väliä kuka sen nimen sinne kirjoittaa kunhan se on sama mikä on netissäkin.

Greenjohnson
Viestit: 27
Liittynyt: Pe 20.01.2012 21:04

Re: "Näin kätkön ja loggaan sen löydetyksi"... Huoh...

Viesti Kirjoittaja Greenjohnson » Pe 30.08.2013 1:06

Isosta maailmasta (elikkäänst keskeltä Tyyntä valtamerta) löytyy tällainenkin "löytö".
http://coord.info/GL4Z4K6V
Paikalla siis käyty 8 vuotta ennen kätkön perustamista :roll:
On vain yksi tapa harrastaa kätköilyä. Nimittäin: VÄÄRÄ.

1jone
Viestit: 103
Liittynyt: Su 22.04.2012 11:53

Re: "Näin kätkön ja loggaan sen löydetyksi"... Huoh...

Viesti Kirjoittaja 1jone » Pe 30.08.2013 1:59

Noita hieman kovempi terrainisia on itsekkin tullut pari tehtyä.
Noilla purkeilla on kyllä kynät, mutta ne tuppaavat olemaan katoavaa tavaraa jostain syystä. :roll:
Hetki piti miettiä että mitä tähän vastaan.
Kyllä minä voisin kelpuuttaa valokuvalogin.
Se toki edellyttäisi sen että kuva logista olisi otettu camon vieressä, joka siis on se kätkön varsinainen idea.
Toisin sanoen siellä purkilla olisi silti fyysisesti käytävä. :P
Jos toinen roudaa kiipeilyvermeet purkille, ja kynästä jäisi homman hoito kiinni.
Maalaisjärkeä saa käyttää kuitenkin.
Kertoohan kuva kuitenkin enemmän kuin tuhat sanaa....Tyhmempi kysyisi että saako valokuvalla logata tuhat kertaa saman purkin :lol:

Avatar
jule100
Viestit: 353
Liittynyt: Ma 04.01.2010 17:49
Paikkakunta: Kaarina

Re: "Näin kätkön ja loggaan sen löydetyksi"... Huoh...

Viesti Kirjoittaja jule100 » Pe 30.08.2013 7:49

Purkin käsiin saaminen ja lokiin kirjaaminen on se tapa jolla voi tarkistaa purkin myöhemmin löydetyksi. Toki toisen nimen voi kumittaa pois...

Itse olen seurannut jonkin aikaa erästä kätköä jossa lokikirja on ollut muhjua pitemmän aikaa, mutta se ei tunnu ketään haittaavan. Oikeastaan kun yksi kätköilijä kuvin ilmoitti lokin olleen litimärkä, alkoi tähän kätköön tulla löytölokkauksia tiheämmin. Omasta mielestä tuossa vaiheessa pitäisi ottaa jo kuva todisteeksi purkin löydöstä, jos purkkiin ei ole edes laittaa sijaislokia. Pari viimeistä lokkausta tässä kätkössä menevät vahvemmin huijauksen puolelle, koska huolsin kätkön ja tipautin kulkevaisenkin sinne. Kuitenkaan kulkevaisia lokkaava kätköilijä ei ole mitenkään reagoinut kolikkoon.

Toinen ilmiö liittynee jästittyihin tai kadonneisiin kätköihin, joihin joskus tulee lokkauksia ajanjaksolle joita ei pysty tarkastamaan lokin hävittyä tai kun lokin lukeminen todetaan julkisesti mahdottomaksi. Toki tälläinen toiminta ei ole hirmu yleistä, mutta näitä tulee joskus vastaan. Toki tälläistäkin tapauksista vain herää epäilyksiä, jotka saattavat olla vääriä tuomioita.

Huijata voi niin monella tavalla. Julkisesti sen myöntäminen on kyllä ihan oma asiansa johon kätkön omistajan pitäisi reagoida. Varsinkaan jos nimiä ei löydy lokista, eikä kävijä pysty millään muotoa todistamaan lokanneensa kätköön.

Lopuksi voisi heittää pari fraasia. "Jokainen kätköilee omalla tavallaan." "...se ei ole keneltäkään pois." "Kaikkia kätköjä ei ole pakko hakea."
Ja tästäkin huolimatta... Kaikkien pitää kätköillä oikealla tavalla. Kaikki on muilta pois ja kaikki kätköt on haettava.

Avatar
Garmingeo
Viestit: 194
Liittynyt: To 07.02.2008 20:51

Re: "Näin kätkön ja loggaan sen löydetyksi"... Huoh...

Viesti Kirjoittaja Garmingeo » Pe 30.08.2013 7:53

1jone kirjoitti:Noita hieman kovempi terrainisia on itsekkin tullut pari tehtyä.
Noilla purkeilla on kyllä kynät, mutta ne tuppaavat olemaan katoavaa tavaraa jostain syystä. :roll:
Hetki piti miettiä että mitä tähän vastaan.
Kyllä minä voisin kelpuuttaa valokuvalogin.
Se toki edellyttäisi sen että kuva logista olisi otettu camon vieressä, joka siis on se kätkön varsinainen idea.
Toisin sanoen siellä purkilla olisi silti fyysisesti käytävä. :P
Jos toinen roudaa kiipeilyvermeet purkille, ja kynästä jäisi homman hoito kiinni.
Maalaisjärkeä saa käyttää kuitenkin.
Kertoohan kuva kuitenkin enemmän kuin tuhat sanaa....Tyhmempi kysyisi että saako valokuvalla logata tuhat kertaa saman purkin :lol:
Waymarking on eri juttu. Omaa tyhmyyttä jos ei ole kynä mukana. Ei tietenkään hyväksytä tuollaisia loggauksia. Tervetuloa yrittämään mun purkille virtuaaliloggauksia.
Nil volentibus arduum.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”